Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Ford Ranger 3.2: Najlepší pick-up vôbec?

FOTO
Najbližšie štyri týždne sa na stránkach Auto Bildu každú sobotu môžete tešiť na test pick-upu. Minisériu začíname ťažkým kalibrom, overeným Fordom Ranger so silným dieselovým päťvalcom a štýlovou výbavou Wildtrak.
91 13.04.2019 / Filip Kadlečík

Pick-upy sú dnes in, na chuť im postupne prichádza aj Európa. Na starom kontinente ani zďaleka nemáme na výber z takej ponuky, ako v USA, avšak ani tu sa nie je na čo sťažovať. V priebehu posledných pár mesiacov našimi rukami prešli hneď štyri stroje s korbou. Ich testy budeme postupne zverejňovať v minisérii počas najbližších štyroch sobôt.

Dizajnovo sa Ranger nemusí hanbiť pred žiadnym iným pick-upom u nás, pôsobí drsne a štýlovo 91 fotografií v galérii Dizajnovo sa Ranger nemusí hanbiť pred žiadnym iným pick-upom u nás, pôsobí drsne a štýlovo Zdroj: Filip Kadlečík

Do spomínanej štvorky pripravovaných testov nebudú patriť Toyota Hilux, Renault Alaskan či Nissan Navara. Tieto autá sme totiž jazdili dávnejšie a ich testy už sú odpublikované. Prečítate si ich po kliknutí na červeným písmom zvýraznené názvy modelov. Fiat Fullback sa nám do rúk ešte nedostal. Teraz sa môžete tešiť na recenzie Mitsubishi L200 Black Edition, Volkswagenu Amarok V6 TDI, Mercedesu-Benz X 350 d a v neposlednom rade i Fordu Ranger Wildtrak. Začíname zostra.

Drsnejší medzi drsnými

Ford Ranger patrí bez pochýb k tomu najlepšiemu, čo sa u nás medzi pick-upmi predáva. Američan vyčnieva vo viacerých ohľadoch a patrí ku nim i dizajn. Vo vyhotovení Wildtrak budete ťažko hľadať podobne imidžový a drsne pôsobiace pracovné vozidlo. Výrazná čelná maska hrdo nesie nápis Ranger a modrý ovál Fordu, plynulo pritom prechádza do ochranných plastov nárazníka.

Masívna čelná maska plynulo prechádza do plastov nárazníka 91 fotografií v galérii Masívna čelná maska plynulo prechádza do plastov nárazníka Zdroj: Filip Kadlečík

Páči sa nám, že Ford tu nemrhal plastmi a auto nimi nie je kompletne obohnané ako rôzne mestské SUV. Nepotrebuje to. So svetlou výškou 23,7 cm off-roadový vzhľad nemusí dobiehať umelými náhradami. Wildtrak zdobia detaily, napríklad pyšný nápis 3.2 6 AUTO za predným kolesom, 18” ráfiky kolies, séria nálepiek a kontrastné optické predĺženie kabíny.

Vydarený dizajn sa zvnútra preniesol aj do kabíny. Už pri prvom nastúpení tu je cítiť, že si nesadáte do obyčajného pracovného pick-upu. Praktické a pohodlné sedadlá kombinujú oranžovú textíliu s kožou s výrazným prešívaním. Oranžová farba sa ťahá naprieč celou kabínou a zdobí aj detaily vynikajúceho volantu či palubovky.

Interiér môžu Rangeru závidieť aj drahší konkurenti, úrovňou spracovania napríklad za VW mierne zaostáva, Mercedesu sa však dokáže pozrieť do očí 91 fotografií v galérii Interiér môžu Rangeru závidieť aj drahší konkurenti, úrovňou spracovania napríklad za VW mierne zaostáva, Mercedesu sa však dokáže pozrieť do očí Zdroj: Filip Kadlečík

Na volante sa nám okrem jeho hrubého venca páčil fakt, že vodič na ňom má všetko poruke. Ovláda sa tu tempomat aj telefón, ale najmä dvojica praktických displejov, ktoré tvoria dve tretiny prístrojového štítu. Medzi dvomi digitálnymi jednotkami sa nachádza analógový rýchlomer. Takáto konfigurácia prístrojovky vyzerá skvelo a je aj praktická. Naľavo si zobrazujete informácie súvisiace s jazdou či stavom vozidla, napravo napríklad multimédiá, pokyny navigácie či telefón. Skvelé, Ford, takýto pokročilý interiér dnes nemá žiadny pick-up.


>>> Pozrite si Ranger do detailu vo veľkej galérii <<<


To, že Ford svoj Ranger neberie na ľahkú váhu dokazuje aj fakt, že je vybavený moderným infotainmentom Sync 3. To je ten, ktorý je známy zvládaním množstva hlasových príkazov, vrátane nastavovania teploty navigácie. Okrem toho však ponúka aj príjemné rozlíšenie, širokú funkcionalitu a peknú navigáciu. Páčil sa nám aj panel klimatizácie, ktorý sa naplno spolieha na hardvérové tlačidlá. Pozitívom Rangeru je aj to, že ponúka dostatok odkladacích priestorov pre mobil, kávu či vodu.

Vzadu veľa miesta nečakajte, to ale v žiadnom z Double Cab pick-upov európskych rozmerov 91 fotografií v galérii Vzadu veľa miesta nečakajte, to ale v žiadnom z Double Cab pick-upov európskych rozmerov Zdroj: Filip Kadlečík

Sedenie na zadných sedadlách nie je, tak ako v každom pick-upe, práve výhra. Človek tu musí byť vzpriamený, vtedy má dostatok miesta. Vo všeobecnosti však kabína Fordu Ranger Wildtrak patrí na špičku pick-upov, ktoré sa dnes dajú u nás kúpiť a svojim imidžom, spracovaním či technológiami poľahky zahanbí aj stále čerstvú prémiovú konkurenciu v podobe Mercedes-Benz triedy X.

Čo chýbalo v kľúčovom priestore

V korbách pick-upov bývajú prevažne rozdiely len niekoľkých centimetrov, rozmerovo sú takmer identické a treba ich vidieť a premerať, aby si človek vedel predstaviť, ktorá mu na jeho činnosť bude sedieť najviac. Nám sa nákladový priestor Wildtraku páčil kvôli odolnej plastovej ochrane, ktorú napríklad testovaný Alaskan nemal a aj tak vyzeral.

Nezabúdajte na praktickú ochranu korby, oplatí sa za ňu priplatiť 91 fotografií v galérii Nezabúdajte na praktickú ochranu korby, oplatí sa za ňu priplatiť Zdroj: Filip Kadlečík Milý detail - tu si v prírode môžete odložiť termosku, pohár či dózu s jedlom 91 fotografií v galérii Milý detail - tu si v prírode môžete odložiť termosku, pohár či dózu s jedlom Zdroj: Filip Kadlečík

Bez extra krytu korby si pick-up ani nekupujte. Ba čo viac, priplaťte si za extra ochranu v podobe krytu presahujúceho bočnice i zadné čelo. Pri nakladaní veľkých predmetov za neho budete ďakovať každý deň - neznehodnotíte si bočnice škriabancami, ktoré môžu časom veľmi rýchlo prerásť do ložísk hrdze.

Test Toyota Hilux: Robotník s automatom?

Pozreli sme sa na zúbok Toyote Hilux so šesťstupňovou samočinnou prevodovkou. Má takýto komfort v terénnej legende zmysel, alebo ide o zbytočný príplatok, ktorému sa radšej treba vyhnúť?

Na korbe Rangera sa nám páčilo, že zahŕňa množstvo šikovných doplnkov, háčikov či vývodu 12V elektrickej siete. V prípade testovaného vozidla nám chýbala kapotáž korby, vďaka ktorej si v nej výbavu môžete zamknúť a nemusíte sa o ňu báť. Za tú by sme si určite priplatili, v tom prípade odporúčame rolovaciu možnosť, ktorú Ford takisto ponúka ako doplnok. Milým detailom sú malé držiaky na poháre na čele korby, ktoré pri trávení času v prírode poslúži ako lavica, ale i stolík.

Robustný tank

Spomedzi všetkých nedávno testovaných pick-upov nám Ford Ranger svojim prejavom prišiel najrobustnejší. Vodič spoza jeho volantu cíti, že tu je všetko akoby predimenzované a keď si aj šofér myslí, že už autu poriadne “nakladá”, v skutočnosti si pick-up len spokojne pradie. Presne taký pocit sme mali aj z ťažných schopností dieselovej lokomotívy.

Ranger má svetlú výšku presahujúcu 23 centimetrov 91 fotografií v galérii Ranger má svetlú výšku presahujúcu 23 centimetrov Zdroj: Filip Kadlečík

Počas testovacieho týždňa sme z istého gazdovského dvora vyťahovali nepojazdný vrak auta. Mŕtvu váhu siedmich stoviek kilogramov železa sme viacerými popruhmi pripútali k Rangeru a pripravovali sme sa na drámu a boj. Oranžový Ford je za bežných okolností zadnokolka, má však pripojiteľný pohon všetkých kolies a to dokonca aj s redukčným prevodom. Aby sme na nespevnenom povrchu vytiahli kompletný arzenál, zamkli sme aj zadný diferenciál a jemne pridali plyn.

Chvíľa napätia a očakávanie preťahovania s vrakom bez kolies sa rozplynulo hneď v prvých sekundách. Ranger sa bez jediného prešmyknutia kolies či náznaku výraznejšej záťaže rozbehol a staručké auto ťahal za sebou akoby tam ani nebolo. Boli sme ohromení. Naozaj sme čakali drámu, žiadna však neprišla. Ford nekompromisne postupoval vpred a svojou silou nám pripomínal tank.

Ranger Wildtrak síce má len projektorové halogénové reflektory, svietia ale porovnateľne dobre ako xenónová konkurencia 91 fotografií v galérii Ranger Wildtrak síce má len projektorové halogénové reflektory, svietia ale porovnateľne dobre ako xenónová konkurencia Zdroj: Filip Kadlečík

Netreba však zabúdať, že pripojiteľný pohon všetkých kolies tu má aj svoje nevýhody. Nedisponuje medzinápravovým diferenciálom a preto sa jeho používanie neodporúča na tvrdom povrchu. Na citlivých miestach rozvodovej sústavy potom nastáva pnutie, ktoré sa môže skončiť návštevou servisu.

Ak aj potrebujete štvorkolku využiť na tvrdom povrchu, odporúčame s Rangerom ísť len priamym smerom. Vtedy netrpí. Ford ponúka aj asistent zjazdu z kopca. Príjemnú funkciu však v praxi často využívať nebudete. Auto s ňou ide naozaj pomaly a pre skúseného vodiča ide o zbytočnú stratu času.

Jeden valec chýba

Spomínaná robustnosť stavby Rangeru je výhoda najmä v prípadoch, že je zaťažený. Odvezie 1 008 kg a už aj s pár stovkami si pekne sadne a komfort na palube sa výrazne zlepší. Ak totiž americký pick-up neplánujete pravidelne zaťažovať, bude vám jazda na ňom pripadať mierne utrmácaná. Za volantom síce máte pocit, že tento podvozok by zvládol aj zopár drsných skokov v štýle rely Dakar, ale na ceste či mimo nej bude naladenie pružín, tlmičov a listových pier vzadu skôr na príťaž.

Silný turbodiesel nás presvedčil ťahom, kultivovanosťou sa však šesťvalcom konkurencie nevyrovná 91 fotografií v galérii Silný turbodiesel nás presvedčil ťahom, kultivovanosťou sa však šesťvalcom konkurencie nevyrovná Zdroj: Filip Kadlečík

Pokiaľ ide o schopnosť systému 4x4, ten aj vďaka uzávierke zadného diferenciálu v teréne nemá problém ani s komplikovanými prejazdmi hlbokých koľají či rigolov vymytých vodou. Prekážkou nie je ani menšia riečka, Ranger spoľahlivo prebrodí vodu s hĺbkou 80 cm. Limitom tu skôr budú, ako to už býva, pneumatiky bez výraznejšieho dezénu. Pri ozajstných off-roadových výzvach sa tu môžete spoliehať aj na paket off-road, ktorý chráni dôležité súčiastky vášho vozidla pred skalami či inými prekážkami.

Muziku na Slovensku medzi pick-upmi aktuálne tvrdí najmä trio Ford Ranger, Mercedes-Benz triedy X a Volkswagen Amarok. Len títo chlapci totiž pod kapotou majú viac než štyri valce, Nemci dokonca až šesť. Američan sa musí uspokojiť s piatimi a ako sa dá očakávať, nebude to s nimi úplne ideálne. Ranger síce Amarok a X-ko prevyšuje zdvihovým objemom, výkonnostnými parametrami však zaostáva.

Aj 18 91 fotografií v galérii Aj 18" disky kolies vyzerajú pri tak mohutnej karosérii skromne Zdroj: Filip Kadlečík

Pocitovo má Ford príjemný ťah, predsalen, porcia 147 kW (200 k) a 470 Nm sa musí prejaviť. S dynamikou či ťahom sme problém nemali. Viac nás trápila výrazne nižšia kultivovanosť agregátu. Šesťvalce Stuttgartu i Wolfsburgu v tejto disciplíne Ford výrazne prevyšujú. Šofér to pocíti tak, že do kabíny sa od motora dostáva výrazne menej hluku a vibrácií, vďaka čomu je jazda komfortnejšia aj pri vyšších rýchlostiach.

Test Renault Alaskan: Vynikajúca alternatíva

Segment pick-upov zažíva v posledných rokoch boom a model Alaskan je jedným z jeho produktov. Renault je u nás tradične silným úžitkovým hráčov, no kategóriu pick-up donedávna natoľko nepokrýval. Má...

Ranger disponuje klasickou šesťstupňovou automatickou prevodovkou. Jej výhodou je najmä robustná konštrukcia, ktorá by mala odolávať i veľkým tlakom, ktoré pri správnom používaní pick-upu skôr či neskôr prídu. Nevýhodou je fakt, že niekde v útrobách hydromeniča sa stráca aj časť výkonu a auto je o niečo lenivšie, než by reálne malo byť. V teréne, pri komfortnej jazde či aj pod záťažou prevodovka pracuje dobre a rozhodne by sme ju nemenili. Je z nej cítiť, že na ňu bude spoľah.

Spotrebou nečaruje, cenou áno

Napriek tomu, že Ranger ponúka menej valcov a nižší výkon, spolu so šesťvalcovými konkurentmi dosahuje veľmi podobnú spotrebu nafty. Pri dbaní na dobrý apetít sa dá v kombinovanom režime jazdiť približne za 9,8 l/100 km, ak ale budete dve stovky koní preháňať pravidelne, pod dvojcifernú sumu sa určite nedostanete. Na cúvacej kamere si pekne vidíte aj ťažné zariadenie 91 fotografií v galérii Na cúvacej kamere si pekne vidíte aj ťažné zariadenie Zdroj: Filip Kadlečík

Ťažné zariadenie tu používa 13-pinový konektor a disponuje rôznymi smart funkciami, auto vie napríklad automaticky stabilizovať príves v prípade krízovej situácie 91 fotografií v galérii Ťažné zariadenie tu používa 13-pinový konektor a disponuje rôznymi smart funkciami, auto vie napríklad automaticky stabilizovať príves v prípade krízovej situácie Zdroj: Filip Kadlečík

Na druhú stranu je v porovnaní s nemeckou konkurenciou Ranger lacnejší a to aj vo vrcholnej špecifikácii. Nami testovaný Wildtrak stál so všetkými parádami 43 920 eur, čo je viac než slušná ponuka. Volkswagen, resp. Mercedes, pod 50 000 v obdobnej konfigurácii, avšak so silnejším motorom, len tak ľahko nestlačíte.

Najlepší pick-up vôbec?

Na konci minisérie o pick-upoch pripravujeme text s veľkou tabuľkou, ktorá bude porovnávať nami testované pick-upy a bude jasne ukazovať, v čom je ktorý z nich lepší. Aktuálne, na základe jazdných dojmov, už máme svojho favorita. Ford Ranger ním nie je, aj keď k tomu má veľmi blízko.

Tento multifunkčný volant je naozaj multifunknčný - obsahuje 22 tlačidiel - toľko asi Peugeot dnes už nemá v celom aute 91 fotografií v galérii Tento multifunkčný volant je naozaj multifunknčný - obsahuje 22 tlačidiel - toľko asi Peugeot dnes už nemá v celom aute Zdroj: Filip Kadlečík

Ak by sme ku kúpe pick-upu chceli pristupovať vyslovene racionálne, Ranger by z nej pravdepodobne vzišiel ako TOP voľba. Za rádovo nižššiu cenu ponúka takmer všetko to, čo jeho konkurencia a ešte niečo navyše. Cez deň pracant, v noci imidžový spoločník. To Američan splní bez problémov. Kvôli niekoľkým detailom by sme však po testovaní jeho konkurentov uprednostnili jedného z nich. Ktorý to bude? A nezmení hierarchiu príchod verzie Ranger Raptor s menším, no výkonnejším motorom? Prvú jazdu s ňou absolvujeme koncom tohto mesiaca, dočkať sa nevieme už teraz.

TECHNICKÉ ÚDAJE
MOTOR A POHONNÝ SYSTÉM
Usporiadanie a počet valcov
R5
Zdvihový objem
3 196 cm3
Max. výkon
147 kW/200 k
pri otáčkach
3 000 /min
Max. krútiaci moment
470 Nm
pri otáčkach
1 500-2 750/min
Palivo
nafta
Pohon
všetky kolesá
Prevodovka
6-stupňová samočinná
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka
5 362 mm
Šírka
1 860 mm
Výška
1 815 mm
Rázvor náprav
3 220 mm
Pohotovostná hmotnosť
2 194 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
2 269 kg
Užitočná hmotnosť
1 006 kg
Celková hmotnosť
3 200 kg
Rozmery nakladacieho priestoru (DxŠxV)
1 549 x 1 560 x 511 mm
Objem palivovej nádrže
80 l
JAZDNÉ VÝKONY
Max. rýchlosť
175 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
10,6 s
SPOTREBA
Mesto - normovaná
11,4 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
7,3 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
8,8 l/100 km
Mesto - počas testu
11,7 l/100 km
Diaľnica - počas testu
10,3 l/100 km
Vidiek - počas testu
7,4 l/100 km
EMISIE
Emisie CO2 kombinované
231 g/km
Emisná norma
Euro 6
ŠTANDARDNÉ CENNÍKOVÉ CENY S DPH
Základná cena modelu
od 23 910 €
Základná cena verzie
od 36 290 €
Cena testovaného exemplára
43 932 €

Video
Najnovšie články
Test Subaru XV 1.6: Pre pokojných vodičov

Na autosalóne v New Yorku predviedla kórejská automobilka svoje najmenšie SUV, ktoré dĺžkou len tesne prerastá štyri metre. Pohon 4x4 neponúkne.

Hyundai Venue: SUV lacnejšie než Kona

Roadster s núdzovou textilnou strechou má ostrý atmosférický motor s objemom štyri litre, dostupná je výhradne manuálna prevodovka.

Porsche 911 Speedster: Exkluzívne zbohom

Mercedes-Benz GLS svojimi rozmermi či sebavedomým dizajnom na cestách budí rešpekt odjakživa. Teraz Stuttgart ešte nafúkol jeho rozmery, vylepšil však aj...

Mercedes-Benz GLS: Autobus ešte narástol

Na európskych trhoch končí benzínový šesťvalec, nahradil ho obdobný motor TDI s elektrickým kompresorom a mikrohybridnou technológiou.

Audi ide opäť proti prúdu: Zmena aj v S5

Angličania uviedli na šanghajskom autosalóne liftback, pod ktorého kapotou sa namiesto dvanásťvalca nachádza batéria s kapacitou 65 kWh.

Rapide E: Prvý elektromobil Aston Martin

Kórejský debutant narobil v segmente hot-hatchov slušný rozruch. Hyundai i30 N je čoraz obľúbenejší a prinajmenšom predajmi drví svoju konkurenciu. Teraz na to...

Extrémna špecialita: 400 koní pre Hyundai i30 N
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×