Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Nemeckí vedci: Jemný prach je nebezpečnejší než CO2

Nemeckí vedci vo svojej najnovšej štúdii upozorňujú, že pre zdravie ľudí je nebezpečnejší skôr jemný prach, než CO2. Poukazujú aj na to, že zákazy vjazdu nepomôžu, nakoľko prach produkujú aj iné odvetvia, ktoré nikto nereguluje.
12.04.2019 / TASR

Nemecká národná akadémia vied Leopoldina publikovala svoje hraničné hodnoty pre škodlivé látky v ovzduší. Podľa nej sa má politika viac sústrediť na boj proti jemnému prachu ako na oxid uhličitý (CO2). Má sa venovať aj „trvalej zmene“ v doprave.

Spolková vláda požiadala Národnú akadémiu, aby pomohla vyriešiť ostrý spor o zákaze vjazdu áut do centier miest a aby sa diskusia konkretizovala. Národná akadémia uverejnila svoje odporúčania v utorok v Berlíne. Podľa nej je jemný prach oveľa škodlivejší pre zdravie ľudí ako CO2. Vláda by sa podľa odporúčania vedcov mala orientovať na očistenie vzduchu.

Oxid uhličitý môže zhoršovať príznaky astmy spolu s jemným prachom a ozónom. Jemný prach však môže viesť k dýchacím ťažkostiam, ochoreniam srdca a chorobám krvného obehu, ako aj k rakovine pľúc. Z epidemiologických vyšetrení sa dajú vypočítať rozličné údaje o zdravotnom zaťažení. Ide napríklad o výpočet skrátenia dĺžky dožitia vdychovaním škodlivých látok.

V cestnej doprave nie sú spaľovacie motory jediným zdrojom CO2. Jemný prach vzniká aj opotrebovaním pneumatík a pri brzdení. K záťaži prispievajú aj spaľovacie procesy v domácnostiach, na jeho tvorbe sa podieľajú i poľnohospodárstvo a priemysel. Niektoré tieto oblasti sa doteraz neregulujú zákonmi. Vedci žiadajú jednotlivé malé opatrenia. Zákazy vjazdu áut do centier miest pokladajú za menej úspešné.

(TASR)


Video
Najnovšie články
Test Subaru XV 1.6: Pre pokojných vodičov

Na autosalóne v New Yorku predviedla kórejská automobilka svoje najmenšie SUV, ktoré dĺžkou len tesne prerastá štyri metre. Pohon 4x4 neponúkne.

Hyundai Venue: SUV lacnejšie než Kona

Roadster s núdzovou textilnou strechou má ostrý atmosférický motor s objemom štyri litre, dostupná je výhradne manuálna prevodovka.

Porsche 911 Speedster: Exkluzívne zbohom

Mercedes-Benz GLS svojimi rozmermi či sebavedomým dizajnom na cestách budí rešpekt odjakživa. Teraz Stuttgart ešte nafúkol jeho rozmery, vylepšil však aj...

Mercedes-Benz GLS: Autobus ešte narástol

Na európskych trhoch končí benzínový šesťvalec, nahradil ho obdobný motor TDI s elektrickým kompresorom a mikrohybridnou technológiou.

Audi ide opäť proti prúdu: Zmena aj v S5

Cyklisti a chodci sú najzraniteľnejší účastníci premávky. A to aj z hľadiska niečoho, čo je síce všeobecne známe, málokto však na tento faktor berie ohľad...

Tichý zabijak: Mŕtvy uhol už nemusí byť hrozbou

Angličania uviedli na šanghajskom autosalóne liftback, pod ktorého kapotou sa namiesto dvanásťvalca nachádza batéria s kapacitou 65 kWh.

Rapide E: Prvý elektromobil Aston Martin
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×