Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Opel Zafira: Rozlúčka s minivanom

MPV čoskoro vypadne z ponuky značky, pred svojím odchodom láka na priaznivé ceny. Vyskúšali sme si ho s naftovým dvojlitrom a automatom.
45 03.04.2019 / Marek Pokrývka

Nedávne prevzatie značky Opel francúzskym koncernom PSA spustilo premenu portfólia nemeckého výrobcu. Vozidlá nesúce gény General Motors postupne končia a nahrádzajú ich produkty vyvinuté pod taktovkou nových majiteľov. Niektoré pritom zostanú bez priameho nástupcu. Jedným z nich je rodinný typ Zafira, ktorý sa kedysi tešil veľkej popularite.

Zafira Tourer sa s nami rozlúčila v svojej vrcholnej forme 45 fotografií v galérii Zafira Tourer sa s nami rozlúčila v svojej vrcholnej forme Zdroj: Marek Pokrývka

Rüsselsheim neplánuje pre MPV náhradníka, ale zo slávneho mena chce ťažiť naďalej. S prívlastkom Life ho preto použil na osobnom súrodencovi dodávky Vivaro. Ide teda o odlišné vozidlo nielen z technického hľadiska, ale tiež kategorického zaradenia. Pôvodný nositeľ označenia sa však stále predáva. Nedávno sa objavil v našej redakčnej garáži a to rovno v špičkovej verzii.

Vek automobilu cítiť najmä zvnútra

Zafira tretej generácie nesúca označenie Tourer debutovala v prvej polovici roka 2011, onedlho teda oslávi svoje ôsme narodeniny. Napriek tomu nepôsobí zastaralo. Aj vďaka faceliftu vyzerá naďalej sviežo, v čom hrajú veľkú rolu LED svetlomety. Testovaný model disponoval okrem nich aj zaujímavou modrou metalízou, 18-palcovými kolesami, panoramatickým predným oknom a tiež unikátnym nosičom na bicykle FlexFix. Ten je integrovaný do zadného nárazníka.

Vo vybavení vozidla absentuje zopár moderných prvkov 45 fotografií v galérii Vo vybavení vozidla absentuje zopár moderných prvkov Zdroj: Marek Pokrývka

V takejto konfigurácii vyzerá MPV stále k svetu, jeho pokročilý vek je citeľnejší po nastúpení dovnútra. Okrem menej hodnotných plastov už dnešné štandardy veľmi nespĺňa napríklad jednofarebný displej na prístrojovom paneli. Obrazovka infotainmentu síce netrčí z palubnej dosky, ako je momentálne v móde, ale má uhlopriečkou sedem palcov a možno pomocou nej ovládať početné funkcie. Taktiež vie prenášať obraz zo zadnej kamery.

Opel Zafira bude žiť ako van s génmi PSA

Trio francúzsko-japonských dodávkových vozidiel doplní štvrtý člen, ktorý bude dostupný s pohonom 4x4 i čisto elektrickou technikou.

Elektronické oko nie je nutnosť, súčasťou vybavenia sú totiž aj parkovacie senzory a z bohato preskleného vozidla je dobrý výhľad. Pocit vzdušnosti umocňuje rozdelený A-stĺpik, tvarovanie palubnej dosky i čelné sklo zasahujúce hlboko do strechy. Zíde sa to najmä na semaforoch, pričom v prípade potreby možno túto časť okna mechanicky prekryť textilnou clonou.

Zoznam dostupného vybavenia obsahuje prakticky všetko dôležité, na fajnovosti ponúkané niektorými modernejšími konkurentmi však musí Zafira zabudnúť. Príkladom je head-up displej. Opel ho pritom montuje do modelu Combo Life vychádzajúceho z úžitkového vozidla, ten svojho príbuzného v oblasti technológií predbehol. Jeho súčasná generácia už vznikla pod hlavičkou PSA.

V prípade testovaného modelu nechýbala ani navigácia 45 fotografií v galérii V prípade testovaného modelu nechýbala ani navigácia Zdroj: Marek Pokrývka

Osobnej verzii kompaktnej dodávky sa Zafira Tourer pre elegantnejší tvar nevyrovná ani z praktického hľadiska, no v rámci svojej kategórie iste nenahnevá priestrannosťou i niektorými detailmi. Šikovná je napríklad trojposchodová lakťová opierka s posuvným centrálnym segmentom obsahujúcim držiaky na poháre. Hýbať možno aj s druhým radom sedadiel, čím sa dá zväčšiť priestor pre pasažierov sediacich v treťom rade sedadiel. Tieto miesta sú však ideálne najmä pre deti.

Hlučný turbodiesel a starší automat

Nemecká automobilka aktuálne montuje typ Zafira s 1,6-litrovým prepĺňaným benzínom dostupným v dvoch naladeniach a rovnako veľkým naftovým agregátom. Paletu dopĺňa vznetový dvojliter ponúkaný taktiež s rôznymi parametrami. Práve ten mal pod kapotou testovaný exemplár, šlo o silnejšiu verziu doplnenú šesťstupňovou samočinnou prevodovkou.

Výkon dvojlitrovej nafty je pre nemecké MPV adekvátny 45 fotografií v galérii Výkon dvojlitrovej nafty je pre nemecké MPV adekvátny Zdroj: Marek Pokrývka

Turbodiesel nás v prvom rade prekvapil svojou hlučnosťou a nielen pri studenom štarte. Na dnešnú dobu ho počuť príliš aj pri ustálenej rýchlosti. Parametre má slušné, dosahuje najvyšší výkon 125 kW (170 k) a krútiaci moment 400 Nm. Minivanu to dáva príjemnú pružnosť. Pri zaradenom stupni vie pekne potiahnuť, jeho dynamiku však brzdí starší automat. Veľké nasadenie sa mu ktovieako nepáči. Na súčasnú dobu sú jeho reakcie pomalé a neraz pri preraďovaní pracuje trhane.

Zlý vplyv prevodovky ukazujú aj oficiálne údaje: kým s manuálom stačí autu 9,8 sekundy na zdolanie stovky, nami skúšanému exempláru to oficiálne trvá až 12,4 s. Maximálna rýchlosť je pritom nižšia. Prevodovka zásadne ovplyvňuje aj spotrebu paliva, čo tiež vidieť už na papieri. Oproti manuálnej verzii je v meste normovaná spotreba vyššia až o celé tri litre. V našom teste sa však hrozivo vyzerajúca hodnota 10,3 l/100 km nepotvrdila. Ulicami sme jazdili s 8,6-litrovým priemerom a na diaľnici sme dosiahli sedem. Na vidieku si Zafira pýtala v priemere 5,5 litra na 100 kilometrov.

Šesťstupňová prevodovka má najlepšie roky za sebou 45 fotografií v galérii Šesťstupňová prevodovka má najlepšie roky za sebou Zdroj: Marek Pokrývka

Na technickej stránke cítiť vek vozidla, Opel nás ale celkom potešil svojím podvozkom. Ponúka dobrý kompromis medzi jazdnými vlastnosťami a komfortom. Rodinné vozidlo si síce nikto nebude kupovať na vymetanie zákrut, v prípade potreby však na povely volantu reaguje spoľahlivo. Napriek prítomnosti 18-palcových kolies pritom dobre filtruje väčšinu nerovností.

Pred odchodom láka na akciové ceny

Cenník dosluhujúceho minivanu je pomerne stručný. Obsahuje štvoricu pohonných jednotiek a dve rôzne vybavenia, okrem základu je v ponuke testovaná úroveň Zafira Plus. Tá prináša sedemmiestne usporiadanie, LED svetlá, dvojzónovú klimatizáciu či 17-palcové kolesá. Nami skúšaný exemplár stál na osemnástkach a mal niekoľko ďalších extra prvkov, napríklad navigáciu, parkovaciu kameru, posuvnú lakťovú opierku, adaptívny tempomat, zopár bezpečnostných asistentov či vyhrievanie predných sedadiel a volantu.

Panoramatické čelné sklo patri k unikátnym prvkom auta 45 fotografií v galérii Panoramatické čelné sklo patri k unikátnym prvkom auta Zdroj: Marek Pokrývka

Importér aktuálne ponúka na vozidlo výrazné zľavy. Pri nižších verziách ide až o 6 200 eur, čo základ dostáva pod 19-tisíc, v prípade drahších modelov je bonus „len“ 4 600 eur. Táto čiastka sa týka aj preverenej verzie. Kým štandardne by cenou prekročila 30-tisícovú hranicu, po odrátaní danej sumy šlo o 25 540 eur bez príplatkov. Tie finálnu sumu dostali naspäť na tridsiatku.

Pre menej náročných je to dobrá voľba

Práve cena môže byť hlavným argumentom, ktorým možno obhájiť kúpu dosluhujúceho MPV. Za aktuálne sumy ponúka slušnú protihodnotu. Zafira Tourer rokmi nestratila nič zo svojej elegancie ani praktickosti, no pokrivkáva z hľadiska moderných prvkov vybavenia či vyhotovenia interiéru. Tieto nedostatky však nemusia prekážať každému. V našich očiach si kritiku zaslúži skôr pohon, turbodiesel je hlučný a pomalá automatická prevodovka jeho papierovú silu vo veľkej miere sabotuje.

Napriek svojmu veku má Zafira Tourer stále čo ponúknuť 45 fotografií v galérii Napriek svojmu veku má Zafira Tourer stále čo ponúknuť Zdroj: Marek Pokrývka

Rozlúčka s minivanom by v prípade iného motora mohla dopadnúť lepšie. Zafira je napriek tomu stále dobrá voľba pre menej náročných vodičov, ktorí nepotrebujú k životu štyri kamery či head-up displej. Aj pre nich má pritom Opel alternatívu. Combo Life v tomto smere ponúka viac a zároveň osloví ešte objemnejším interiérom. Daňou za to je menej štýlový vzhľad dodávky.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 956 cm3
Max. výkon
125 kW/170 k
pri otáčkach
3 750/min
Max. krútiaci moment
400 Nm
pri otáčkach
1 750-2 500/min
Palivo
nafta
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
6-stupňová automatická
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 666 mm
Šírka
1 884 mm
Výška
1 660 mm
Rázvor náprav
2 760 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 740 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 825 kg
Užitočná hmotnosť
730 kg
Celková hmotnosť
2 470 kg
Objem batožinového priestoru
150/650/1 860 l
Objem palivovej nádrže
58 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
190 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
12,4 s
Spotreba
Mesto - normovaná
10,3 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
5,5 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
7,0 l/100 km
Mesto - počas testu
8,6 l/100 km
Diaľnica - počas testu
7,0 l/100 km
Vidiek - počas testu
5,5 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
183 g/km
Emisná norma
Euro 6b
Aktuálne cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 18 890 €
Základná cena verzie
od 25 540 €
Cena testovaného exemplára
30 340 €

Video
Najnovšie články
Test Subaru XV 1.6: Pre pokojných vodičov

Na autosalóne v New Yorku predviedla kórejská automobilka svoje najmenšie SUV, ktoré dĺžkou len tesne prerastá štyri metre. Pohon 4x4 neponúkne.

Hyundai Venue: SUV lacnejšie než Kona

Roadster s núdzovou textilnou strechou má ostrý atmosférický motor s objemom štyri litre, dostupná je výhradne manuálna prevodovka.

Porsche 911 Speedster: Exkluzívne zbohom

Mercedes-Benz GLS svojimi rozmermi či sebavedomým dizajnom na cestách budí rešpekt odjakživa. Teraz Stuttgart ešte nafúkol jeho rozmery, vylepšil však aj...

Mercedes-Benz GLS: Autobus ešte narástol

Na európskych trhoch končí benzínový šesťvalec, nahradil ho obdobný motor TDI s elektrickým kompresorom a mikrohybridnou technológiou.

Audi ide opäť proti prúdu: Zmena aj v S5

Cyklisti a chodci sú najzraniteľnejší účastníci premávky. A to aj z hľadiska niečoho, čo je síce všeobecne známe, málokto však na tento faktor berie ohľad...

Tichý zabijak: Mŕtvy uhol už nemusí byť hrozbou

Angličania uviedli na šanghajskom autosalóne liftback, pod ktorého kapotou sa namiesto dvanásťvalca nachádza batéria s kapacitou 65 kWh.

Rapide E: Prvý elektromobil Aston Martin
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×