Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Mercedes-Benz CLS 400 d: Triumf nafty

FOTO
Mercedes-Benz je tradičným priekopníkom na poli technológií a plánuje to dokázať aj svojou rodinou elektromobilov označených písmenami EQ. Nezabúda však pritom ani na staršie spôsoby pohonu vozidiel, naftové motory privádza k dokonalosti.
76 28.03.2019 / Filip Kadlečík

V súvislosti s úspechom, či už v práci alebo v prípade športu, sa často traduje ľudová múdrosť, že skutočná drina začína až po tom, ako dosiahnete vrchol. Je extrémne náročné držať si najvyšší štandard či disciplínu dlhý čas a nepoľavovať v snahe. Trojcípa hviezda to musí poznať dokonale. Mercedes-Benz patrí už desaťročia medzi lídrov technologického rozkvetu automobilového priemyslu.

Štvordverová limuzína má bezrámové dvere 76 fotografií v galérii Štvordverová limuzína má bezrámové dvere Zdroj: Filip Kadlečík

Množstvo prvkov, ktoré dnes považujeme za samozrejmosť aj v cenovo dostupnej Dacii pre dekádami zavádzala práve Stuttgartská automobilka. Pod označením technológie si pritom netreba predstavovať len ABS, ESP či iné podporné systémy riadenia. Mercedes nezabúda ani na rozvoj toho najdôležitejšieho, čo auto ženie vopred - jeho agregátu. Nové CLS 400 d je toho jasným dôkazom.

Takto vyzerá posun

Model CLS u nás kvôli testovaniu neparkoval po prvýkrát. Do styku sme prišli aj s predchádzajúcou generáciou, menovite vo variante Shooting Brake, ale aj kus s vtedy revolučnými Multibeam LED svetlami či vidlicovým šesťvalcom označeným ako 350 CDI. Práve posledný z menovaných nás teraz zaujíma najviac.

Šperkom CLS 400 d je motor, ktorý dokazuje, že Mercedes spravil s naftovými motormi obrovské kroky vpred 76 fotografií v galérii Šperkom CLS 400 d je motor, ktorý dokazuje, že Mercedes spravil s naftovými motormi obrovské kroky vpred Zdroj: Filip Kadlečík

Pod dlhou kapotou čierneho kríženca limuzíny a kupé s názvom CLS 350 CDI v roku 2011 bilo vidlicové šesťvalcové srdce spaľujúce naftu. Prepĺňaný trojliter produkoval úctyhodných 195 kW (265 k) pri 3 800 ot./min a 620 Nm v rozmedzí 1 600 - 2 400 ot./min. Poháňal výsostne zadnú nápravu, s ktorou ho spájala sedemstupňová automatická prevodovka. Maximálna rýchlosť tejto verzie bola stanovená na 250 km/h, luxusný koráb pritom na stovku šprintoval v priebehu 6,2 sekundy. Je fascinujúce, aký pokrok Mercedes v priebehu tejto dekády absolvoval.

Dnes "štýlovejšie S-ko" poháňa radový vznetový šesťvalec z rodiny OM656, ktorý pri zachovaní rovnakého objemu ponúka úplne odlišné parametre. Kilowatty sa tu takmer vyrovnajú koňom staršieho šesťvalca! Testované CLS 400 d pod kapotou skrýva prepĺňanú jednotku ladenú na 250 kW (340 k) pri 3 600 - 4 400 ot./min a 700 Nm v rozmedzí 1 200 až 3 200 ot./min. Silu na všetky štyri kolesá prenáša cez deväťstupňový automat a na stovku šprintuje za 5,0 sekundy. Rýchlosť je tu taktiež elektronicky limitovaná na 250 km/h.

Test Mercedes-Benz CLS 350 CDI: Silná dávka

Mercedes-Benz CLS zastal kdesi na polceste medzi sedanom a kupé. Spája v sebe všetky výhody alebo nevýhody oboch karosárskych verzií? To závisí od uhla pohľadu, aj v jeho novej, druhej generácii.

V praxi to znamená, že nová generácia CLS v porovnaní s minulosťou ponúka výrazne vyšší výkon, širšiu špičku navýšeného krútiaceho momentu a tým pádom aj razantnejšiu dynamiku. Na cestách je ochota zrýchľovať citeľná. V súčasnosti existuje len niekoľko automobilov, ktoré by sa tak hodili na prekonávanie dlhých trás. Pri CLS-ku pritom nemusí nutne ísť len o diaľnice.

Tvar strechy pripomínajúci kupé dodáva limuzíne parádny šmrnc 76 fotografií v galérii Tvar strechy pripomínajúci kupé dodáva limuzíne parádny šmrnc Zdroj: Filip Kadlečík

My sme s ním okrem štandardných ciest, ktoré sú viac-menej totožné pre každé naše auto, absolvovali aj cestu z Trenčína do Prahy a späť. Vtedy čierny žralok presne ukázal, aké sú jeho prednosti. Na okreskách s ním dokážete krásne precítiť dynamické prejazdy zákrut, jeho pneumatický podvozok je komunikatívny a rozhodne nie je zameraný len na komfort. Jazdecké zážitky potom umocňuje masívny ťah šesťvalca sprevádzaný mohutným zvukovým prejavom a v športovom režime aj solídna odozva na plyn spolu s dobre naladeným softvérom deväťstupňového automatu.

Akonáhle vybehnete na diaľnicu, odporúčame z režimu “Sport” prepnúť na “Comfort”. Limuzína zmäkne, zmena prejavu je jasne čitateľná na riadení, podvozku, motore i prevodovke. Najciteľnejšie je rozhodne predefinovanie správania vzduchového pruženia, ktoré sa z tuhého zmení na komfortné a dlhé CLS zrazu nepripomína športovú placku, ale komfortnú loď, ktorá sa pohodlne húpe aj po nie úplne dokonalej českej diaľnici. Podvozok narazí na limit len v prípade, že trafíte naozaj veľkú nerovnosť a vtedy si vie citeľne buchnúť. Pokiaľ sa však výtlkom vyhnete, bude vás CLS len rozmaznávať.

Za volantom tohto auta môžete stráviť hodiny a cítiť to príliš nebudete 76 fotografií v galérii Za volantom tohto auta môžete stráviť hodiny a cítiť to príliš nebudete Zdroj: Filip Kadlečík

V čase nášho testu sa na českej diaľnici dialo aj viacero veľkých či menších prerábok, ktoré vplývali na plynulosť premávky. Státie v kolónach je však v prípade CLS predsa len príjemnejšie, než v bežnom aute. Luxusné kreslá tu disponovali príjemnou masážou, audio Burmester vypúšťalo príjemné tóny a auto sa zápchou posúvalo prakticky bez zásahu šoféra.

Vpredu vám CLS poskytne komfort ako vlajkové S-ko. Vzadu je o niečo menej miesta a luxusu, sám za seba si sem však s rezervou sadne aj priemerne vysoký muž a nemal by trpieť ani v oblasti hlavy. Spôsobilosť tohto modelu na niekoľkohodinové cestovanie dokladuje aj jeho batožinový priestor - vďaka solídnemu objemu 520 litrov by tu mali mať dostatok miesta na kufre aj štyria dospelí.

Jasná reč čísel

Treba podotknúť, že staršie CLS 350 CDI dosahovalo pohotovostnú hmotnosť 1 740 kg, novšie CLS 400 d váži až 1 860 kg. Nekompromisné vymazanie hmotnostného rozdielu sa netýka len dynamiky, ale aj spotreby paliva. Výrobca CLS-ku v aktuálnom variante 400 d diktuje kombinovanú spotrebu na úrovni 5,8 l/100 km, v minulosti platil údaj 6,0 l/100 km. Papierové rozdiely teda nie sú nijak veľké, realita je však úplne odlišná.

Interiér bol nakonfigurovaný brutálne - vyzerá elegantne a štýlovo 76 fotografií v galérii Interiér bol nakonfigurovaný brutálne - vyzerá elegantne a štýlovo Zdroj: Filip Kadlečík

CLS 400 d dosiahlo počas nášho testu v reálnej premávke v meste spotrebu 7,3 l/100 km, na diaľnici 6,0 l/100 km a na vidieku 5,3 l/100 km. Nemožno opomenúť fakt, že stále hovoríme o luxusnej limuzíne s hmotnosťou blízkou dvom tonám a výkonom 250 kW (340 k). Kombinovaný údaj v realite zodpovedá hodnote 6,2 l/100 km, čo je magicky nízky apetít. CLS 350 CDI v nie tak dávnej minulosti pri nižšej hmotnosti, menšom výkone a pohone len dvoch kolies v realite v kombinovanom cykle jazdilo za 7,0 l/100 km. Ešte raz musíme v hlbokom úklone dať klobúk dole pred inžiniermi Stuttgartu.

Čísla hovoria jednoznačne, naše skúsenosti s nimi presne korešpondujú. CLS 400 d je excelentné auto pre vodiča, ktorý na cestách trávi veľa času, ale šoférovanie ho ešte ani náhodou neprestalo baviť. To, že je pod kapotou naftiak, riešiť netreba. Jeho reakcie sú veľmi príjemné a jazdnou dynamikou za benzínovými alternatívami nijak výrazne nezaostáva. CLSko spája geniálny agregát s výborným pneumatickým podvozkom, komunikatívnym riadením, spoľahlivým brzdovým systémom a pokročilými palubnými technológiami.

Sedadlá majú vynikajúci tvar, sú odvetrávané, vyhrievané, disponujú masážou a dokonca aj aktívnou bočnou stabilizáciou pri prejazde zákrut 76 fotografií v galérii Sedadlá majú vynikajúci tvar, sú odvetrávané, vyhrievané, disponujú masážou a dokonca aj aktívnou bočnou stabilizáciou pri prejazde zákrut Zdroj: Filip Kadlečík

Samozrejme, nič nie je zadarmo a neplatí to ani pre tento štýlový špás. Je skvelé, že CLSko začína už na hranici 63 162 eur a variant 400 d môžete mať za 75 198 eur. Cena nami testovaného kusu naplneného doplnkovými opciami sa ale vyšplhala až na 111 462 eur. Veľa? Málo? Možno aj akurát. Na tejto úrovni sa šesťciferným sumám vyhnete len ťažko. Z hľadiska ceny i jazdných dojmov nám CLS silne pripomína (o niečo menej výkonné) BMW 530d Touring, ktoré sme testovali v minulosti.

Black on black

Pri testovanom CLS 400 d nemožno obísť ani vzhľad interiéru a exteriéru, ktorý budí rešpekt. Tento kus pochádzal zo série Edition 1, ktorej základom je doplnková výbava exteriéru AMG Line. Tá zahŕňa diamantovú masku chladiča v matnom pochrómovanom vyhotovení, 20” disky AMG v čiernej farbe lúčov s leštenými falcami po okrajoch. Schéma “black on black”, teda čierne disky na aute čierneho laku tu funguje stopercentne.

Zadná časť má kontroverzný dizajn, mnohí sa sťažujú na jej 76 fotografií v galérii Zadná časť má kontroverzný dizajn, mnohí sa sťažujú na jej "smutný" výraz Zdroj: Filip Kadlečík

Dizajn pekne oživujú výborne pracujúce Multibeam LED predné svetlomety a plne diódové koncové svetlá. Spredu auto pôsobí veľmi sviežo a vzdialene pripomína žraloka. Zozadu je pesnička trochu iná - smutnejšia. Koncové svetlá dostali sklon, ktorý pôsobí, ako keby automobil doslova smútil. Nás až tak nevyrušovali, okolie však na ne reagovalo rôzne. Ak by ich však Mercedes-Benz faceliftom upravil, určite by sme neboli proti.

Test Mercedes S 400d: Vie jazdiť autonómne?

Automobily kalibru Mercedesu-Benz triedy S v našej redakčnej garáži rozhodne neparkujú každý týždeň. Preto sme sa prémiovej nemeckej vlajkovej lodi na zúbok pozreli do detailu. Aké dobré je S-ko...

Čierna farba sa preniesla aj do interiéru, ktorý bol nakonfigurovaný veľmi vkusne. Tmavé drevo sa pekne dopĺňa s tmavou kožou, jemné prešívanie a chrómové prvky sa starajú o pekný kontrast. Ako celok tento interiér, ktorý inak najviac pripomína triedu E, pôsobil veľmi príjemným a vyváženým dojmom. Novinkou tu sú podsvietené “turbíny” výduchov klimatizácie, ktoré posúvajú ambientné podsvietenie na novú úroveň.

Triumf nafty

Mercedes-Benz aj v dobe anti-dieselovej dokazuje, že panika v spojení s akoľkovek zmienkou vznetového pohonu nie je na mieste. Ťažko budete hľadať agregát s podobnými parametrami, ktorý by vás na dlhé vzdialenosti pri rovnakej dynamike dopravil s identicky nízkou spotrebou paliva a produkciou škodlivých emisií.

Mercedes nadelil CLS-ku pôsobivý vzhľad najmä pri pohľade spredu 76 fotografií v galérii Mercedes nadelil CLS-ku pôsobivý vzhľad najmä pri pohľade spredu Zdroj: Filip Kadlečík

Navyše tu ešte Stuttgart svoj technologický klenot vložil do balenia s označením CLS, ktoré je podobne podarené. Jednoznačne má potenciál osloviť mladšiu generáciu majetných klientov, ktorým napríklad trieda S natoľko neimponuje. CLS s týmto motorom je pre nás jedným z najväčších prekvapení za posledný čas - toto auto nám spravilo nefalšovanú radosť.

TECHNICKÉ ÚDAJE
MOTOR A POHONNÝ SYSTÉM
Usporiadanie a počet valcov
R6
Zdvihový objem
2 925 cm3
Max. výkon
250 kW/340 k
pri otáčkach
3 600 - 4 400/min
Max. krútiaci moment
700 Nm
pri otáčkach
1 200 - 3 200/min
Palivo
nafta
Pohon
všetky kolesá
Prevodovka
9-stupňová automatická
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka
4 988 mm
Šírka
1 890 mm
Výška
1 435 mm
Rázvor náprav
2 939 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 860 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 935 kg
Užitočná hmotnosť
685 kg
Celková hmotnosť
2 545 kg
Objem batožinového priestoru
520 l
Objem palivovej nádrže
50 l
JAZDNÉ VÝKONY
Max. rýchlosť
250 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
5,0 s
SPOTREBA
Mesto - normovaná
6,8 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
5,2 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
5,8 l/100 km
Mesto - počas testu
7,3 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,0 l/100 km
Vidiek - počas testu
5,3 l/100 km
EMISIE
Emisie CO2 kombinované
156 g/km
Emisná norma
Euro 6
ŠTANDARDNÉ CENNÍKOVÉ CENY S DPH
Základná cena modelu
od 63 162 €
Základná cena verzie
od 75 198 €
Cena testovaného exemplára
111 462 €

Video
Najnovšie články
Bude VW v Bratislave vyrábať elektromobil?

Debut formálne dôležitej novinky sa odohrá 23. mája, elektrický hatchback sa predvedie po boku omladenej vlajkovej lode Superb.

Prvý elektromobil Škoda: Premiéra v Bratislave

Nemci zverejnili fotografie maskovaného kompaktu i jeden záber bez kamufláže, ktorý zachytáva špičkovú verziu M135i.

BMW radu 1 sa začína oficiálne odhaľovať

Mitsubishi doprialo svojmu SUV malý facelift, no ten v prípade plug-in hybridu priniesol aj takmer kompletne novú techniku.

Test Outlander PHEV: Vylepšený bestseller

Rodinne orientovaný model by mal disponovať 608-litrovým batožinovým priestorom a ponúkne benzínový alebo naftový motor.

Ford Focus ST: Do ponuky sa vracia kombi

Pod kapotu dvojice Angličanov sa nasťahoval rovnaký motor, aký poháňa aj BMW X2 M35i. Jeho maximálny výkon 306 koní sa nezmenil.

MINI uvádza svoje najsilnejšie modely

Volkswagen sa snaží vylepšiť svoj imidž poškodený emisným škandálom. Jednou z ciest je podpora elektrickej mobility, v rámci ktorej chce investovať do novej...

VW investuje miliardu do nového závodu na batérie
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×