Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Nový zákon: Vezme nám za volantom slobodu?

Internetom sa šíria správy o novej regulácii z dielne EÚ, ktorá by sa v budúcnosti mala dotknúť každého jedného majiteľa vozidla vyrobeného po roku 2020. Hovorí sa o obmedzení slobody a konci šoférovania. Je to naozaj také zlé?
2 28.03.2019 / Filip Kadlečík

V posledných dňoch internetom na Slovensku, ale aj v celej Európe, hýbe predovšetkým otázka Článku 13 či 11 - všeobecného nariadenia o ochrane autorských práv. Pomerne nereálna a v praxi ťažko realizovateľná novela však nie je jediným kontroverzným dokumentom, ktorý aktuálne prichádza na pretras. Na ďalší vo svojom blogu pre Drivetribe.com upozornil skúsený motoristický novinár Colin Goodwin.

So systémom ISA by sa údajne do istej miery malo dať pracovať podobne ako s tempomatom 2 fotografie v galérii So systémom ISA by sa údajne do istej miery malo dať pracovať podobne ako s tempomatom Zdroj: Filip Kadlečík

Colin si všimol, že minulý mesiac sa na pôde Európskeho parlamentu okrem iných záležitostí prejednávali aj nové bezpečnostné systémy, ktoré by v EÚ mohli byť povinné pre nové vozidlá už od roku 2020. Zväčša ide o obľúbených asistentov, ktorí mnohých z nás za volantom strážia už dnes. V zozname potenciálnych nástrojov sa však objavila aj skratka ISA - Intelligent Speed Assistance, ktorá automobilovým nadšencom a odporcom prílišnej regulácie naháňa strach. Mnohí ju prirovnávajú k zásadnému obmedzeniu slobody a koncu šoférovania ako ho poznáme. Je situácia naozaj taká zlá?

ISA je systém, ktorý využíva tri rôzne okruhy - spája údaje z GPS a kamier, ktoré rozoznávajú dopravné značenie, pričom po identifikovaní maximálnej povolenej rýchlosti na danom úseku vďaka obmedzovaču rýchlosti šoférovi nedovolí daný limit prekročiť.

Asistenčné systémy: Používajú ich vodiči?

Moderné automobily sú plné asistenčných systémov, dostávajú sa už aj do najlacnejších modelov a čoskoro budú mnohé z nich povinnou výbavou. Používajú ich však vôbec vodiči?

V praxi má ISA pracovať tak, že pri vstupe do obce vám vďaka dátam z mapových podkladov automaticky naordinuje, že nepôjdete rýchlejšie než 50 km/h. Prechádzate cez dočasne obmedzený úsek? Vtedy na rad prídu kamery, ktoré si všimnú, že horným limitom rýchlosti tu je tridsiatka a tak systém, ktorý je spolu s tempomatom už aj dnes v autách bežne prítomný, vďaka zníženiu výkonu agregátu automaticky obmedzí vaše tempo maximálne na značením stanovenú cifru.

Bude sa dať vypnúť?

Colin Goodwin vo svojom blogu opisuje, že tento systém sa v nových vozidlách pravdepodobne nebude dať deaktivovať. Jeho vypnutie by sa totiž automaticky dalo preložiť ako “Nezavadzaj, chystám sa prekročiť maximálnu povolenú rýchlosť!” a to si asi zákonodarcovia dovoliť nemôžu. Pravda je však niekde inde.

ISA okrem rozpoznávania značenia využíva aj mapové podklady vo vozidle - znamenalo by to, že od roku 2020 by každé nové auto muselo byť vybavené navigáciou a GPS modulom? 2 fotografie v galérii ISA okrem rozpoznávania značenia využíva aj mapové podklady vo vozidle - znamenalo by to, že od roku 2020 by každé nové auto muselo byť vybavené navigáciou a GPS modulom? Zdroj: Filip Kadlečík

Samotná Európska rada pre bezpečnosť dopravy už od roku 2017 komunikuje, že ak by tento asistent vo vozidlách bol povinný, dal by sa vypnúť jednoduchým stlačením plynového pedála. Išlo by teda o podobný princíp, akým dnes ovládame tempomat - deaktivovať ho možno brzdovým pedálom alebo tlačidlom na volante.

Nový bezpečnostný prvok by mohol spôsobiť mierny diskomfort napríklad pri vstupe do obce, vodičov by však nenútil dodržiavať maximálnu povolenú rýchlosť za každých okolností. Jazda so systémom ISA by mohla mať svoje špecifiká, časom by sme si však na ne mohli zvyknúť. Dôležitým odkazom je najmä fakt, že v prípade potreby by šofér mal mať možnosť rozhodnúť sa, že maximálnu povolenú rýchlosť prekročí - v ťažko predvídateľných životných situáciách to môže znamenať aj záchranu života.

Ďalší škandál? Podvody pri testoch bezpečnosti

Automobilovým svetom v poslednej dobe otriasa jeden škandál za druhým. Dieselgate mal také rozmery, že ešte ani po rokoch ešte stále neupadol do zabudnutia. Teraz Briti prichádzajú s ďalším šokujúcim...

Na druhú stranu však netreba zabúdať na to, že systém regulujúci maximálnu rýchlosť automobilu by sám o sebe na cestách mohol ušetriť život či zranenia mnohým účastníkom premávky. Holandský Inštitút pre výskum bezpečnosti cestnej premávky v januári 2015 publikoval štúdiu, ktorá skúmala aplikovanie systému ISA a dospel k jasným záverom.

Podľa analyzovaných štatistík Holanďania uvádzajú, že už len upozornenie “Pozor, prekračuješ maximálnu povolenú rýchlosť!” môže na cestách v niektorých prípadoch znížiť úmrtnosť o 18 až 24 % a výskyt ťažkých zranení o 14 až 18 %. Systém ISA s možnosťou deaktivácie, ktorý aktuálne prichádza do úvahy, by mal počet ťažkých zranení pri nehodách znížiť o 15 až 26 %, úmrtnosť dokonca až o 19 až 32 %. Ak by sa asistent ISA nedal vypnúť, na cestách by podľa odhadov zahynulo o 37 až 59 % menej účastníkov premávky, výskyt serióznych zranení by pritom klesol približne o 29 až 48 %.

Adaptívne tempomaty: Test ukázal ich slabiny

Úlohou asistenčných systémov je znižovať riziko nehody. O to viac, že snaha zlepšiť bezpečnosť prichádza aj z EÚ. ADAC a ÖAMTC sa pozreli na presnosť rýchlostných asistentov, vrátane adaptívnych...

Benefity tohto systému sú teda jednoznačné. Dá sa preto očakávať, že čoskoro sa nám ISA do áut skutočne nasťahuje a bude to asi aj dobre. Bežní, pokojne jazdiaci vodiči, aspoň budú mať istotu, že neprekračujú maximálnu povolenú rýchlosť. Tí, ktorí ju z času na čas prekračujú, to zasa s malým diskomfortom v podstate na vlastnú zodpovednosť budú môcť robiť aj naďalej. V praxi sa toho teda nakoniec pre vodičov veľa nezmení, no bezpečnosť cestnej premávky sa vylepší. Každý ušetrený život, ktorý inak mohol vyhasnúť, sa ráta.


Video
Najnovšie články
Test Subaru XV 1.6: Pre pokojných vodičov

Na autosalóne v New Yorku predviedla kórejská automobilka svoje najmenšie SUV, ktoré dĺžkou len tesne prerastá štyri metre. Pohon 4x4 neponúkne.

Hyundai Venue: SUV lacnejšie než Kona

Roadster s núdzovou textilnou strechou má ostrý atmosférický motor s objemom štyri litre, dostupná je výhradne manuálna prevodovka.

Porsche 911 Speedster: Exkluzívne zbohom

Mercedes-Benz GLS svojimi rozmermi či sebavedomým dizajnom na cestách budí rešpekt odjakživa. Teraz Stuttgart ešte nafúkol jeho rozmery, vylepšil však aj...

Mercedes-Benz GLS: Autobus ešte narástol

Na európskych trhoch končí benzínový šesťvalec, nahradil ho obdobný motor TDI s elektrickým kompresorom a mikrohybridnou technológiou.

Audi ide opäť proti prúdu: Zmena aj v S5

Cyklisti a chodci sú najzraniteľnejší účastníci premávky. A to aj z hľadiska niečoho, čo je síce všeobecne známe, málokto však na tento faktor berie ohľad...

Tichý zabijak: Mŕtvy uhol už nemusí byť hrozbou

Angličania uviedli na šanghajskom autosalóne liftback, pod ktorého kapotou sa namiesto dvanásťvalca nachádza batéria s kapacitou 65 kWh.

Rapide E: Prvý elektromobil Aston Martin
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×