Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Legendárny model škodovky oslavuje 55. výročie

Model ŠKODA 1000 MB patrí k míľnikom v takmer 124-ročnej histórii mladoboleslavskej automobilky. Progresívne riešený automobil vznikal špičkovými technológiami v novej časti mladoboleslavského výrobného závodu.
25.03.2019 / TASR

Pred 55 rokmi sa predstavilo moderné kompaktné vozidlo ŠKODA 1000 MB spoločne s novou časťou závodu v Mladej Boleslavi, vybudovanou pre jeho výrobu. Novinka zaujala motorom s hliníkovým blokom v zadnej časti samonosnej karosérie. V polovici 60. rokov svojou vysokou úrovňou techniky, komfortu a dizajnu udávala štandardy vtedajšej litrovej triede.

Model ŠKODA 1000 MB patrí k míľnikom v takmer 124-ročnej histórii mladoboleslavskej automobilky. Po ére obľúbeného radu ŠKODA OCTAVIA s motorom vpredu a pohonom zadných kolies priniesla nová ŠKODA 1000 MB na jar 1964 revolučnú zmenu — vo svojej dobe najmodernejší motor litrovej triedy bol umiestnený vzadu ľahkej samonosnej karosérie a poháňal zadné kolesá. Progresívne riešený automobil navyše vznikal špičkovými technológiami v novej časti mladoboleslavského výrobného závodu — ten bol odbornej verejnosti oficiálne predstavený 21. marca 1964 spoločne s novým vozidlom.

Na výstavbe i vybavení viac než 40 hál a ďalších budov sa podieľalo vyše 300 spoločností, z toho 134 zahraničných. Išlo o jednu z najmodernejších automobilových tovární nielen v rámci socialistických krajín. Areál (80-hektárový) spojilo 13 kilometrov nových ciest, bolo položených 10 kilometrov železničných koľají zbiehajúcich sa na zoraďovacom nádraží plus 11 kilometrov podvesných dopravníkov. K výrobe vozidla ŠKODA 1000 MB sa používali špičkové technológie. Štvordverová karoséria vznikala zo 665 výliskov spojených 6 900 bodovými zvarmi.

Európsky primát predstavovalo tlakové liatie bloku motora Š 1000 MB a skriňa štvorstupňovej manuálnej prevodovky z hliníkovej zliatiny podľa patentu českého inžiniera Josefa Poláka z roku 1922. Účelovo riešený blok motora s hmotnosťou iba 105 kg nevyžadoval vŕtanie otvorov, stačilo do odliatkov vyrezať závity. Navyše sa podarilo podstatne skrátiť čas výroby a znížiť jej energetickú náročnosť.

Definitívne typové označenie štvordverového sedanu Š 1000 MB vyjadroval zdvihový objem zaokrúhlený na 1000 cm3, skratka MB pripomínala produkciu v Mladej Boleslavi, sídle vedenia a hlavného výrobného závodu značky ŠKODA.

(TASR)


Video
Najnovšie články
Vietor trápi Slovensko: Ako sa v ňom správať?

Na šanghajskej výstave mal premiéru elektromobil s dvojakou identitou, detailné parametre si výrobca zatiaľ necháva pre seba.

Toyota C-HR: Elektrická verzia odhalená

So Škodou Scala sme sa zoznámili už aj na vlastnej koži, poznáme jej ceny, ale i jazdné vlastnosti. Teraz sa opäť začali objavovať správy o variante RS. Čo by...

Škoda Scala RS: Prvé detaily i vizualizácia

Kórejská automobilka predviedla v New Yorku štúdiu skromného elektrického kupé, ktoré zaujme dizajnom i dvojmiestnym interiérom.

Zamieri značka Genesis medzi malé autá?

Kamera v čínskom veľkomeste zachytila vznik požiaru, ktorý zničil zaparkovaný elektromobil. Pravdepodobne vznikol spontánne.

Tesla Model S: Prečo sa vznietila v garáži?

Pravidelná sezónna údržba auta obsahuje aj čosi viac ako prezutie pneumatík, výmenu oleja alebo umytie karosérie. Hovoríme o klimatizácii, ktorá je dôležitou...

Plesne a baktérie v aute: Na toto vodiči zabúdajú

Ropné trhy chytili druhý dych a strelka kompasu vytrvalo ukazuje na sever. To síce robí radosť financmajstrom ropných krajín, u motoristov však vyvoláva presne...

Benzín a nafta: Vysoké ceny zatiaľ neustúpia
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×