Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Technika našej polície: Čím nám meria rýchlosť?

Policajt s radarom pre nejedného motoristu veští problémy. Aké prístroje polícia vlastne používa? Pripravili sme pre vás prehľad toho, čím vám môžu dopravné hliadky znepríjemniť život.
4 22.03.2019 / Soňa Zverková

Policajné radary sú pre vodičov nepríjemná záležitosť, najmä tých, ktorí majú ťažšiu nohu na plyne. Za umelecký výkon prekročenia najvyššej povolenej rýchlosti sa previnilcom, ktorých nachytá hliadka, vždy ujde príslušný honorár. Slovenskí policajti používajú tri typy radarov rozdelených podľa použitej technológie. Ide o zariadenia pracujúce na princípe Dopplerovho javu, laserové radary a kamery na úsekové meranie rýchlosti, čiže priemernej rýchlosti na určitom úseku.

Ilustračná snímka 4 fotografií v galérii Ilustračná snímka Zdroj: Soňa Zverková

Na to, aby ich polícia mohla využívať, musia všetky radary spĺňať podmienky zákona o metrológii a každých 12 mesiacov sa podrobiť metrologickej certifikácii. Prístroje majú maximálnu povolenú toleranciu 3 km/h pri rýchlostiach do 100 km/h, pri vyšších rýchlostiach je tolerancia tri percentá z nameranej rýchlosti.

Radary na princípe Dopplerovho javu

V prvej kategórii používa polícia najmä prístroje českého výrobcu Ramet. Konkrétne ide o radary Ramer AD 9C, Ramer AD 9O, Ramer 7 M-M, Ramer 7 CCD, Ramer 7 CCD-U a Ramer 10C. Zariadenia sú určené pre zabudovanie vozidiel, pričom sú schopné merať staticky aj za jazdy a vozidlá na príjazde a odjazde.

Najnovšia generácia Rameru 10C umožňuje režim video záznamu a obsahuje aj funkciu úsekového merania. Navyše, systém automaticky rozpoznáva evidenčné čísla a je schopný porovnať ich s rôznymi databankami. Účinný dosah je 60 metrov. Vo výbave majú policajti aj Multaradar CD z dielne nemeckej spoločnosti Jenoptik, ktorý má podobné vlastnosti ako české radary, avšak s menším účinným dosahom (do 50 m).

Kužeľ radaru v prípade Rameru 10C nevyčnieva, ale je zabudovaný za mriežkou chladiča 4 fotografií v galérii Kužeľ radaru v prípade Rameru 10C nevyčnieva, ale je zabudovaný za mriežkou chladiča Zdroj: Ramet

Laserové radary

Druhou kategóriou sú laserové rýchlomery. Polícia používa dva typy od spoločnosti Laser Technology, konkrétne typy LTI 20/20 UltraLyte a LTI 20/20 TruCAM. Sú určené primárne na statické meranie rýchlosti bez ohľadu na to, či si prístroj vyžaduje umiestnenie na statív alebo do ruky policajta.

Radar UltraLyte má dosah 1 000 metrov, radarová pištoľ TruCAM dovidí do vzdialenosti 1 200 až 1 500 metrov. V zásade platí, že policajti aj z vozidla vždy musia merať tak, aby sa medzi meračom rýchlosti a zameraným vozidlom nenachádzala žiadna pevná prekážka, čiže ani zarosené alebo „zapršané“ okno. Pokiaľ toto pravidlo nedodržia, prístroj rýchlosť neodmeria.

Typ TruCam slúži ako radarová pištoľ, UltraLyte vyžaduje umiestnenie na statíve 4 fotografií v galérii Typ TruCam slúži ako radarová pištoľ, UltraLyte vyžaduje umiestnenie na statíve Zdroj: Soňa Zverková

Úsekové meranie

Polícia má k dispozícii aj radary na meranie priemernej rýchlosti na určitom úseku. Vo výbave sú okrem vyššie spomínaného Rameru 10C aj zariadenia od poľského výrobcu PolCam Systems.

Ide o tzv. videoradary, ktoré merajú rýchlosť iba v smere jazdy meraného vozidla. Na rozdiel od ručných radarov sú však schopné pracovať aj za zhoršených svetelných podmienok, keďže na osvetlenie meraného vozidla slúžia predné reflektory policajného auta. Tieto prístroje merajú priemernú rýchlosť tým, že policajné vozidlo sleduje merané auto. Výrobca preto účinný dosah kamery neuvádza.

Systém PolCam v policajnom vozidle je prakticky nemožné vizuálne odhaliť 4 fotografií v galérii Systém PolCam v policajnom vozidle je prakticky nemožné vizuálne odhaliť Zdroj: PZ SR

Antiradary sú nelegálne

Ešte pred niekoľkými rokmi bol náš právny poriadok čarovný v tom, že antiradary sa nesmeli používať, no smeli sa predávať. Nový zákon o prevádzke vozidiel v cestnej premávke však túto prax zatrhol. Zákon totiž zakazuje antiradary aj ponúkať, predávať a uvádzať na trh. Za porušenie zákona hrozí predajcovi pokuta 3 000 až 100 000 eur a môže prísť aj o živnostenský list, nakoľko ide o závažné porušenie povinností. Iná situácia nastáva v prípade navigácií a pasívnych aplikácií, ktoré sa zatiaľ pohybujú v právnej sivej zóne, a každá európska krajina situáciu rieši inak.

V zásade ale platí pravidlo: ak dodržiavate rýchlosť, pokutu za jej prekročenie nedostanete. Nemusíte riskovať s antiradarom, ktorý sa teraz dostal tak povediac mimo zákon. O to viac, že ak ste naň zvyknutí, môžete mať v zahraničí problémy, a to oveľa väčšie a najmä drahšie než u nás. Kým na Slovensku za antiradar zaplatíte 100 až 150 eur, za hranicami sa môžu sankcie pohybovať v štvorciferných číslach.


Video
Najnovšie články
Bude VW v Bratislave vyrábať elektromobil?

Debut formálne dôležitej novinky sa odohrá 23. mája, elektrický hatchback sa predvedie po boku omladenej vlajkovej lode Superb.

Prvý elektromobil Škoda: Premiéra v Bratislave

Nemci zverejnili fotografie maskovaného kompaktu i jeden záber bez kamufláže, ktorý zachytáva špičkovú verziu M135i.

BMW radu 1 sa začína oficiálne odhaľovať

Mitsubishi doprialo svojmu SUV malý facelift, no ten v prípade plug-in hybridu priniesol aj takmer kompletne novú techniku.

Test Outlander PHEV: Vylepšený bestseller

Rodinne orientovaný model by mal disponovať 608-litrovým batožinovým priestorom a ponúkne benzínový alebo naftový motor.

Ford Focus ST: Do ponuky sa vracia kombi

Pod kapotu dvojice Angličanov sa nasťahoval rovnaký motor, aký poháňa aj BMW X2 M35i. Jeho maximálny výkon 306 koní sa nezmenil.

MINI uvádza svoje najsilnejšie modely

Volkswagen sa snaží vylepšiť svoj imidž poškodený emisným škandálom. Jednou z ciest je podpora elektrickej mobility, v rámci ktorej chce investovať do novej...

VW investuje miliardu do nového závodu na batérie
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×