Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Zvažujete elektromobil? Realita o ich ekológii

Odkedy tlačí Európska únia na rozvoj elektrickej mobility, množia sa kritické hlasy, ktoré poukazujú na to, že elektromobily vôbec nie sú zelené. Ako je to teda v skutočnosti?
2 19.03.2019 / Soňa Zverková

Máte elektromobil alebo zvažujete jeho kúpu? Asi robíte dobre. Ale len vtedy, ak na ňom prejdete takmer 700 000 kilometrov. Pri priemernom nájazde 15 000 km ročne to znamená, že ho musíte vlastniť a používať takmer 47 rokov.

Ilustračná snímka 2 fotografie v galérii Ilustračná snímka Zdroj: Dreamstime

Zdá sa vám to prehnané? Možno áno, ale k tomuto záveru prišiel profesor Damien Ernst z University of Liège na základe svojich výpočtov v rozhovore pre belgickú verejnoprávnu televíznu a rozhlasovú stanicu RTBF. Európska komisia a mnohé štáty vyzdvihujú elektrickú mobilitu na piedestál ekológie. Veď elektromobily sú čisté. No zdá sa, že tomu nie je celkom tak. Ernst totiž do výpočtov zahrnul aj uhlíkovú stopu pri výrobe batérií pre elektromobilov, ktorá nie je práve najnižšia.

Ernst podľa holandského portálu Autoblog pracoval s príkladom elektromobilu s batériou s kapacitou 80 kWh a spotrebou 20 kWh na 100 km. Podľa jeho výpočtov by elektrické vozidlo muselo najazdiť 697 612 km, aby bolo čistejšie než benzínové auto so spotrebou 6 l na 100 km. Vo svojom rozhovore poukázal na existenciu v podstate úplne čistej energie (vietor, slnko). Pokiaľ by sa na nabíjanie a výrobu batérií používali výlučne tieto alternatívne zdroje energie, elektromobil by bol čistejší než benzínový už po 30 000 až 40 000 km.

Chceme byť však spravodliví a musíme dodať, že Ernst v dôsledku veľmi kritických reakcií na sociálnych sieťach musel svoje závery upraviť. „Útoky na Twitteri až príliš často nemali žiadnu úroveň. Vyhneme sa podrobnostiam. Bez ohľadu na to niektoré útoky boli konštruktívne a keďže som vedec, nikdy sa nebojím spochybniť svoje závery, keď dostanem nové informácie. Tento prístup je základom vedeckého myslenia,“ uviedol v nedávnom blogu na portáli University of Liège. Preto sa rozhodol vypracovať novú sériu hypotéz a na ich základe prišiel k novým číslam.

Nový výpočet, nová dilema

Pôvodný výpočet bral do úvahy, že pri výrobe lítium-iónových batérií je potrebných celkovo 296 GJ energie. Keďže tento údaj súvisí s malou továrňou, je možné predpokladať, že výroba vo väčšom meradle bude úspornejšia. Číslo 296 GJ obsahuje dve strany: získavanie a spracovanie surovín (100 GJ) a výrobu samotnej batérie (196 GJ).

Ilustračná snímka 2 fotografie v galérii Ilustračná snímka Zdroj: Dreamstime

Avšak vo veľkom meradle sa priamo vo fabrike ušetrí až 72 percent energie, čiže celková spotreba napokon bude len 155 GJ. V novej kalkulácii už ako energetické jednotky nevyužíva gigajouly, ale kilowatthodiny. V tomto vyjadrení sa na výrobu batérie spotrebuje 43 022 kWh. Pre porovnanie: priemerná belgická domácnosť spotrebuje za rok 3 500 kWh.

Podľa zrevidovaného predpokladu vypočítal, že pri výrobe 80-kilowatthodinovej batérie sa do ovzdušia vypustí 10,2 tony oxidu uhličitého. Ernst však upozorňuje na rôzne faktory, ktoré tieto emisie ovplyvňujú, napríklad, miesto, kde sa batérie vyrábajú. Podľa neho sa v skutočnosti pohybujú v relatívne širokom rozpätí od 8 do 18 ton CO2.

Nové hodnotenie áut: Prepadol aj VW Golf

Nezávislá medzinárodná iniciatíva Green NCAP zverejnila výsledky prvého tucta skúšaných vozidiel, kritériá chce postupne sprísňovať.

Odborník urobil dva výpočty na základe odlišných hypotéz týkajúcich sa napríklad spotreby vozidiel či množstva potrebnej energie. V lepšom scenári bude uhlíková stopa elektromobilu v porovnaní s benzínovým autom nižšia po odjazdení 67 226 až 151 259 km. V horšom prípade by išlo o rozpätie 298 507 až 671 641 km.

Vedec zároveň upozorňuje, že bez ohľadu na uhlíkovú stopu sú elektromobily lokálne naozaj užitočné. Nakoľko majú nulové emisie toxických oxidov dusíka a pevných častíc, môžu v danom mieste reálne zlepšiť kvalitu ovzdušia a ochrániť zdravie ľudí. Na záver svojho článku uvádza ironickú reakciu svojho priateľa, ktorého označil ako radikálneho ekológa, na titulok pôvodného článku v RTBF. „Je úplne hanebné, ak titulok článku zverejneného na RTBF naznačuje, že elektrické vozidlo môže byť zelené!“ Na záver len podotkneme, že televízia napokon tento článok stiahla.


Video
Najnovšie články
Vietor trápi Slovensko: Ako sa v ňom správať?

Na šanghajskej výstave mal premiéru elektromobil s dvojakou identitou, detailné parametre si výrobca zatiaľ necháva pre seba.

Toyota C-HR: Elektrická verzia odhalená

So Škodou Scala sme sa zoznámili už aj na vlastnej koži, poznáme jej ceny, ale i jazdné vlastnosti. Teraz sa opäť začali objavovať správy o variante RS. Čo by...

Škoda Scala RS: Prvé detaily i vizualizácia

Kórejská automobilka predviedla v New Yorku štúdiu skromného elektrického kupé, ktoré zaujme dizajnom i dvojmiestnym interiérom.

Zamieri značka Genesis medzi malé autá?

Kamera v čínskom veľkomeste zachytila vznik požiaru, ktorý zničil zaparkovaný elektromobil. Pravdepodobne vznikol spontánne.

Tesla Model S: Prečo sa vznietila v garáži?

Pravidelná sezónna údržba auta obsahuje aj čosi viac ako prezutie pneumatík, výmenu oleja alebo umytie karosérie. Hovoríme o klimatizácii, ktorá je dôležitou...

Plesne a baktérie v aute: Na toto vodiči zabúdajú

Ropné trhy chytili druhý dych a strelka kompasu vytrvalo ukazuje na sever. To síce robí radosť financmajstrom ropných krajín, u motoristov však vyvoláva presne...

Benzín a nafta: Vysoké ceny zatiaľ neustúpia
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×