Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Zložité križovatky: Zvládnite ich ako profík

Niektoré križovatky môžu na prvý pohľad pôsobiť hrôzostrašne a situáciu môžu skomplikovať motoristi, ktorí začnú zmätkovať. Princípy sú však jednoduché. Poradíme vám, ako na to.
21 14.03.2019 / Soňa Zverková

Križovatky sa môžu pre niektorých motoristov stať nočnou morou. Najmä pre začiatočníkov a následne aj pre ostatných, ak vodič začne zmätkovať. Pred tým, ako sa ponoríme do najčastejších problémov s viac či menej komplikovaných križovatiek, máme jednu radu. Ak vidíte na vozidle nálepku „Začiatočník“ alebo máte pred sebou vozidlo z iného mesta, pripravte sa na to, že naozaj môže vyrobiť zmätok.

Ilustračná snímka 21 fotografií v galérii Ilustračná snímka Zdroj: Dreamstime

Veľmi rozšírená je tendencia vodičov jazdiť v ľavom pruhu, ak vedia, že na nasledujúcej križovatke budú odbočovať vľavo. Nemyslíme tým križovatku, ktorá nasleduje po 50 metroch, ale vzdialenú niekoľko stoviek metrov. V hustej premávke v časoch dopravnej špičky je to ešte prijateľné, no tento štýl jazdy možno sledovať aj na relatívne prázdnych cestách. Je to zbytočné, nakoľko preradeniu v predstihu v podstate nič nebráni. V tejto súvislosti opäť musíme zdôrazniť potrebu zvýšenej tolerancie. Ak pred seba pustíte jedno auto, naozaj sa svet nezrúti.

Veľmi často sa stáva, že vodiči sa tesne pred križovatkou alebo priamo počas jazdy začnú snažiť preradiť sa do iného pruhu. Nehovoríme len o návštevníkoch, zmätky vedia vyrobiť aj „domáci“. Navyše, je naozaj úplne jedno, kto je odkiaľ. Okrem evidenčného čísla býva dobrým znamením navigácia na čelnom skle, ktorú môžu používať aj domáci vodiči. Vtedy môžete predpokladať, že vodič môže zazmätkovať. Väčšina motoristov sa už v podobnej situácii ocitla a bola vďačná za toleranciu ostatných vodičov. To platí bez ohľadu na evidenčné číslo.

Vyhradený jazdný pruh: Čo môžu vodiči a čo nie?

Vyhradené jazdné pruhy pre autobusy sú bežným javom, no občas sa zdá, že niektorí vodiči nevedia, čo si môžu dovoliť a čo nie. Chaos môže vzniknúť najmä na križovatkách.

Rozšíreným neduhom je neschopnosť vodičov zohľadniť situáciu za nimi. Veľmi typický prípad nastáva vtedy, keď sa jedno auto preraďuje do odbočovacieho pruhu, ktorému svieti červená. Niekoľko desiatok metrov pred križovatkou vyradí a pomaličky sa chce „dokotúľať“. Veď sa nemusí ponáhľať. To, že prekáža vozidlám v pruhu, ktorý má zelenú, zjavne nie je podstatné.

>>> TYPICKÉ KOMPLIKOVANÉ SITUÁCIE NÁJDETE V GALÉRII <<<

Odporúčame sledovať spätné zrkadlá, nie sú v aute pre parádu. Pokiaľ to umožňuje konkrétna situácia, preraďte sa čo najrýchlejšie a začnite spomaľovať neskôr. Medzi dojazdom na voľnobeh na dráhe niekoľkých desiatok metrov a tvrdým brzdením je naozaj veľa možností. Samozrejme nehovoríme o situácii, keď sa v odbočovacom pruhu vytvorí tak dlhý rad, že vozidlá zasahujú aj do ďalšieho pruhu. Vtedy sa vodiči v „zelenom“ pruhu musia preradiť, či sa im to páči alebo nie.

Existuje mnoho relatívne komplikovaných situácií, ktoré musí vodič riešiť. Tie najtypickejšie, vrátane vybraných situácií z testov autoškoly, môžete nájsť v našej galérii.


Video
Najnovšie články
Diaľnica medzi BA a TT má byť rozšírená v roku 2028

Partnerstvo s Volvom a Daimlerom sa čínskej automobilke Geely zjavne vypláca, aj vďaka nemu vlani zarobila oveľa viac.

Čínskemu Geely sa vlani darilo, zarobil viac

Čínsky elektrický sedan má výkon 163 koní a vyberať si pri ňom možno z dvoch akumulátorov. Ten väčší ponúkne dojazd 500 kilometrov.

Geely GE11: Pôjde o prelomový model?

Modernizácia kompaktného SUV-kupé prináša najmä upravenú prednú časť, no dotkla sa aj zadku, interiéru či ponuky motorov.

Mercedes GLC Coupé: Ide po stopách brata

General Motors napokon ustúpil Donalda Trumpa a na rozdiel od predchádzajúcich plánov mieni investovať aj v USA do vývoja elektromobilu.

GM ustúpil tlaku, mieni investovať aj v USA

Slovenský Volkswagen sa rozhodol vypomôcť maďarským kolegom v Audi Hungaria, kam poslal vyše stovku ľudí. Tí však zostávajú zamestnanci VW Slovakia so všetkými...

VW Slovakia vyslal časť zamestnancov do Maďarska

Madrid sa stal ukážkou, ktorá ženie vodu na mlyn mestám zvažujúcim zákaz vjazdu vozidiel do kritických oblastí. Španieli však z centra vykázali komplet všetky...

Keď Madrid vykázal autá z centra, emisie klesli o 38 %
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×