Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Zložité križovatky: Zvládnite ich ako profík

Niektoré križovatky môžu na prvý pohľad pôsobiť hrôzostrašne a situáciu môžu skomplikovať motoristi, ktorí začnú zmätkovať. Princípy sú však jednoduché. Poradíme vám, ako na to.
21 14.03.2019 / Soňa Zverková

Križovatky sa môžu pre niektorých motoristov stať nočnou morou. Najmä pre začiatočníkov a následne aj pre ostatných, ak vodič začne zmätkovať. Pred tým, ako sa ponoríme do najčastejších problémov s viac či menej komplikovaných križovatiek, máme jednu radu. Ak vidíte na vozidle nálepku „Začiatočník“ alebo máte pred sebou vozidlo z iného mesta, pripravte sa na to, že naozaj môže vyrobiť zmätok.

Ilustračná snímka 21 fotografií v galérii Ilustračná snímka Zdroj: Dreamstime

Veľmi rozšírená je tendencia vodičov jazdiť v ľavom pruhu, ak vedia, že na nasledujúcej križovatke budú odbočovať vľavo. Nemyslíme tým križovatku, ktorá nasleduje po 50 metroch, ale vzdialenú niekoľko stoviek metrov. V hustej premávke v časoch dopravnej špičky je to ešte prijateľné, no tento štýl jazdy možno sledovať aj na relatívne prázdnych cestách. Je to zbytočné, nakoľko preradeniu v predstihu v podstate nič nebráni. V tejto súvislosti opäť musíme zdôrazniť potrebu zvýšenej tolerancie. Ak pred seba pustíte jedno auto, naozaj sa svet nezrúti.

Veľmi často sa stáva, že vodiči sa tesne pred križovatkou alebo priamo počas jazdy začnú snažiť preradiť sa do iného pruhu. Nehovoríme len o návštevníkoch, zmätky vedia vyrobiť aj „domáci“. Navyše, je naozaj úplne jedno, kto je odkiaľ. Okrem evidenčného čísla býva dobrým znamením navigácia na čelnom skle, ktorú môžu používať aj domáci vodiči. Vtedy môžete predpokladať, že vodič môže zazmätkovať. Väčšina motoristov sa už v podobnej situácii ocitla a bola vďačná za toleranciu ostatných vodičov. To platí bez ohľadu na evidenčné číslo.

Vyhradený jazdný pruh: Čo môžu vodiči a čo nie?

Vyhradené jazdné pruhy pre autobusy sú bežným javom, no občas sa zdá, že niektorí vodiči nevedia, čo si môžu dovoliť a čo nie. Chaos môže vzniknúť najmä na križovatkách.

Rozšíreným neduhom je neschopnosť vodičov zohľadniť situáciu za nimi. Veľmi typický prípad nastáva vtedy, keď sa jedno auto preraďuje do odbočovacieho pruhu, ktorému svieti červená. Niekoľko desiatok metrov pred križovatkou vyradí a pomaličky sa chce „dokotúľať“. Veď sa nemusí ponáhľať. To, že prekáža vozidlám v pruhu, ktorý má zelenú, zjavne nie je podstatné.

>>> TYPICKÉ KOMPLIKOVANÉ SITUÁCIE NÁJDETE V GALÉRII <<<

Odporúčame sledovať spätné zrkadlá, nie sú v aute pre parádu. Pokiaľ to umožňuje konkrétna situácia, preraďte sa čo najrýchlejšie a začnite spomaľovať neskôr. Medzi dojazdom na voľnobeh na dráhe niekoľkých desiatok metrov a tvrdým brzdením je naozaj veľa možností. Samozrejme nehovoríme o situácii, keď sa v odbočovacom pruhu vytvorí tak dlhý rad, že vozidlá zasahujú aj do ďalšieho pruhu. Vtedy sa vodiči v „zelenom“ pruhu musia preradiť, či sa im to páči alebo nie.

Existuje mnoho relatívne komplikovaných situácií, ktoré musí vodič riešiť. Tie najtypickejšie, vrátane vybraných situácií z testov autoškoly, môžete nájsť v našej galérii.


Video
Najnovšie články
Test L200 Black Edition: Dostupné prekvapenie

PRVÁ JAZDA Najprv sme to brali len ako príchod najvýkonnejšej verzie, ale po prvých jazdách je jasné, že HR-V Sport je celkom iné auto.

Honda HR-V Sport: Nečakane odlišné SUV

Na júnovom autosalóne v Šen-čene bude mať premiéru štúdia, z ktorej sa časom stane sériové vozidlo. Detaily o ňom zatiaľ nepoznáme.

Škoda Vision GT: Česi chystajú ďalšie SUV

Odvážne štylizovaná štúdia má krídlové dvere a head-up displej pokrývajúci celú šírku čelného skla, pohon je čisto elektrický.

Kia HabaNiro: Predzvesť novej generácie?

Dobrých nápadov nikdy nie je dosť. Už 7. - 9. júna sa uskutoční motoristická akcia s tými najlepšími cieľmi - pomáhať tam, kde je to potrebné.

RALLY RADOSTI: 30 športiakov prejde SR, pomôžu dobrej veci

Do svojho kompaktného SUV prestali Japonci montovať diesel, nedávno dali zbohom aj dvojlitrovému benzínu. Aká je jediná v súčasnosti dostupná verzia?

Test Subaru XV 1.6: Pre pokojných vodičov

Na autosalóne v New Yorku predviedla kórejská automobilka svoje najmenšie SUV, ktoré dĺžkou len tesne prerastá štyri metre. Pohon 4x4 neponúkne.

Hyundai Venue: SUV lacnejšie než Kona
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×