Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Výmena oleja: Na čo mnohí vodiči zabúdajú?

Olej je potrebné pravidelne kontrolovať, dopĺňať a vymieňať. Ak je v motore starý olej alebo je ho primálo, môže to znamenať rýchlu smrť.
2 12.03.2019 / Redakcia AUTO BILD

Na to, aby motor mohol fungovať, potrebuje olej. Ten sa stará o premazávanie všetkých pohyblivých častí a ich bezproblémový chod. Nie všetci si však uvedomujú, že olej má oveľa viac funkcií. Slúži totiž aj ako tesnenie medzi piestami a valcami, na chladenie motora a odstraňuje nielen zvyšky po horení paliva, ale aj drobné kovové piliny z opotrebovania materiálu.

Na prvý pohľad banálna vec, no v skutočnosti má olej zásadný vplyv na kondíciu motora 2 fotografie v galérii Na prvý pohľad banálna vec, no v skutočnosti má olej zásadný vplyv na kondíciu motora Zdroj: Dreamstime

Ruku na srdce. Kedy ste si naposledy kontrolovali olej? Mnohí motoristi sa spoliehajú na návštevu servisu. A žiaľ neraz dodržiavajú nereálne dlhé intervaly, ktoré udávajú výrobcovia. Ideálny interval je totiž oveľa kratší. Olej by sa mal meniť každých 10 000 až 12 000 km. Bez ohľadu na to, čo tvrdí výrobca auta alebo oleja. Ak máte olej v aute dlhšie, odporúčame zostať v servise a pozrieť sa na to, čo mechanik z motora vypustí. Zaručene vám spadne sánka. Obvykle to totiž býva čierna voda. Doslova.

Prečo je vôbec potrebné kontrolovať olej?

Ako sme už spomínali, olej má v motore viacero úloh: mazanie, tesnenie, chladenie a čistenie. Tie však môže plniť iba vtedy, ak ho je v motore dostatok. Každé auto olej spotrebúva, nakoľko časť oleja sa spáli alebo odparí. V minulosti sa vychádzalo z toho, že auto spotrebuje pol litra oleja na tisíc kilometrov. Moderné autá sú oveľa menej „smädné“, spotreba závisí od veľkosti motora a neraz aj od štýlu jazdy.

Väčšina áut má na palubnej doske varovnú kontrolku oleja, ktorá sa rozsvieti, keď senzory zaregistrujú príliš nízku hladinu. Ide však o absolútne minimum a pre motor už môže byť neskoro. Je lepšie tomu predchádzať pravidelnou kontrolou a dolievaním oleja.

Ako často je potrebné kontrolovať?

V prípade oleja platí: radšej častejšie. Ak sa rozhodnete skontrolovať olej pri každom treťom tankovaní, ste na správnej ceste. Jedinou výnimkou sú staršie vozidlá s vysokou spotrebou oleja. Ich majitelia by mali pre istotu kontrolovať olej pri každom tankovaní. Odporúčame ho skontrolovať aj pred každou dlhou jazdou, napríklad cestou na dovolenku.

Ako často sa musí dopĺňať olej?

Akonáhle na sonde zbadáte, že olej je na značke minima alebo je dokonca ešte nižšie, musíte ihneď doplniť olej. Otvor na dolievanie oleja je obvykle ľahko prístupný navrchu motora a označený žltou ikonou olejničky. Množstvo oleja, ktoré musíte doplniť, závisí od hladiny a presné údaje nájdete v manuáli k vozidlu. Medzi minimálnou a maximálnou značkou na sonde je rozdiel zhruba jeden liter. Keďže laik nemusí hneď odhadnúť potrebné množstvo oleja, odporúčame postupovať pomaly. Pozor, pred opätovným dolievaním, počkajte niekoľko minút, aby sa olej usadil. Používajte handru alebo utierky a pred každým meraním sondu utrite.

Príčiny úniku oleja: Odhalíte ich aj doma

Spotreba viac ako jeden liter oleja na 1 000 kilometrov, to je príliš. Možných príčin je mnoho – aj laici však môžu úspešne odhaliť príčiny úniku motorového oleja.

Príliš málo oleja

Ak je v motore primálo oleja, hrozia rozsiahle a neopraviteľné škody. Dochádza totiž k tzv. požieraniu piestov a následne k zadretiu motora. Bez dostatočného mazania totiž vo valci vzniká obrovské trenie a s ním výrazne narastá teplota. V extrémnom prípade sa teplota vo vnútri valca zvýši natoľko, že piest sa doslova pripečie na stenu valca. Motor sa zastaví, ojnica sa môže odtrhnúť, kľukový hriadeľ a ojničné ložiská sa zdeformujú. To v podstate znamená nezvratné poškodenie a motor je zrelý akurát do šrotu.

Príliš veľa oleja

No ani priveľa oleja nie je ideálne riešenie. Ak pri dolievaní prekročíte maximum, môže sa olej speniť a stratiť mazacie schopnosti. Naviac vzniká riziko, že olej sa dostane do nasávania a spôsobí tam škody.

2 fotografie v galérii Zdroj: redakcia AUTO BILD

Prečo je potrebné meniť olej?

Aj motorový olej starne a opotrebúva sa. Aditíva sa postupne strácajú, olej sa znečisťuje kovovými pilinami, zvyškami z horenia a prachom. Časté studené štarty benzínových motorov naviac vedú k riedeniu oleja nespáleným palivom. Na krátkych trasách sa v olejovom systéme môže vyzrážať voda, čo pochopiteľne zhoršuje mazacie schopnosti. Olej v dieselových motoroch sa môže zahustiť sadzami.

Ktorý olej je správny?

Informáciu o tom, ktorý typ oleja potrebujete, nájdete v manuáli k vozidlu. Odporúčame vždy používať uvedený typ, v opačnom prípade by mohli nastať škody a za určitých okolností by ste mohli stratiť záruku.

V zásade sa oleje rozdeľujú podľa viskozity, ktorú možno odčítať z dvoch čísiel uvedených na každom balení, napríklad, 10W-40 alebo 5W-30. Číslo pred „W“ označuje viskozitu oleja pri nízkych teplotách, druhé číslo viskozitu pri 100°C. Čím nižšie číslo, tým viskóznejší olej.

Overené tipy: Ako vybrať správny motorový olej

Správny olej je pre motor nadmieru dôležitý, pri jeho výbere preto netreba podceniť žiaden detail. Kto sa však vyzná v označeniach, nebude s tým mať problém. V opačnom prípade hrozia veľké...

Okrem toho sa oleje rozdeľujú na relatívne jednoduché a lacné minerálne oleje, vyrábané z ropných destilátov, a drahšie syntetické oleje chemicky vyrábané z ropy. Výrobcovia pridávajú do väčšiny svojich olejov rôzne aditíva, aby ovplyvnili ich viskozitu. V obchodoch síce môžete nájsť aj dodatočné prísady, ktoré môžete sami primiešať do oleja, vzhľadom na kritický význam oleja pre motor však rozhodne neodporúčame ich kúpu ani používanie.

Možno oleje miešať?

V zásade nič nestojí v ceste miešaniu rovnocenných olejov. Dávajte si iba pozor na to, aby nešlo o motory pre rôzne motorové koncepty. Napríklad, dieselové motory potrebujú špeciálne oleje s menším obsahom fosforu, síry a sírneho popola. Tieto aditíva sú určené najmä pre benzínové motory, v dieseloch môžu zapríčiniť upchanie filtra pevných častíc.


Video
Najnovšie články
Niki Lauda:  Jeho kariéra udivuje do dnešných dní

Znovuzrodenie firmy, ktorá sa do histórie zapísala najmä modelom Pantera, má prebehnúť na Festivale rýchlosti v Goodwoode.

De Tomaso: Talianska značka opäť ožije

Oprava a rekonštrukcia mosta pred Malackami si vyžiadali uzatvorenie úseku. Vodiči, ktorí do mesta prichádzajú od diaľnice D2, musia počítať s obchádzkami.

Pri ceste do Malaciek po D2 počítajte s obchádzkou

Po tom, čo nemecké úrady začali vyšetrovať podozrenie z existencie nelegálneho softvéru v modelovom rade Mercedes GLK, vznikli pochybnosti o ďalších modeloch...

Dieselgate: Podozrenia voči Daimleru sa množia

V novom spote upozorňujúcom na premiéru omladeného vozidla automobilka prezradila, že modelovú paletu rozšíri variant Scout.

Škoda Superb: Po facelifte aj do terénu?

Japonská automobilka prichádza s novou dodávkou. Ide o minimálne upravený Renault Kangoo, ktorý má pritom čoskoro dostať nástupcu.

Nissan uvádza kompaktný van NV250

Frekventovaná cesta v srbskom regióne Grdelica patrila medzi nočné mory, nakoľko bola známa ako chronický "lievik". Srbsko dokončilo a otvorilo posledný úsek...

Srbsko otvorilo posledný úsek tranzitného ťahu
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×