Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Prevodovka DSG: Na čo si pri nej dať pozor?

Automatické prevodovky naberajú na popularite a v moderných autách ide často o dvojspojkové. No práve dvojitá spojka je technicky nedotiahnutou časovanou bombou.
2 08.03.2019 / Redakcia AUTO BILD

Zaradiť, pridať plyn a....nič. Auto na zelenú poskočí, akoby za volantom sedel žiak autoškoly. Problém je v tom, že rozjazd neriadi vodič, ale najmodernejšia technika: dvojspojková prevodovka. Výrobcovia sľubujú modré z neba. Súkolie má pracovať s ľahkosťou, úsporne, športovo a pohodlne. Konštruktéri ju považujú za budúcnosť prenosu sily motora na kolesá. Až na to, že prevodovka zajtrajška to nedotiahla ani do úspešného dneška.

Ilustračná snímka 2 fotografie v galérii Ilustračná snímka Zdroj: VW AG

„Nepoužiteľná,“ sťažuje sa čitateľ nemeckého AUTO BILDu v redakčnej lampárni. Jeho starostlivo udržiavané VW Scirocco neustále poskakuje a servis ani výrobca si s technikou nedokážu poradiť. Nanešťastie nejde o ojedinelý prípad. Mnohé podobné sťažnosti potvrdzujú aj skúsenosti našich nemeckých kolegov z dlhodobých testov. Dvojspojkový automat spočiatku funguje tak, ako sľubujú výrobcovia, no postupom času prichádza čoraz viac problémov. V najhoršom prípade sa mnohým motoristom začína začarovaný kruh: servis, drahá oprava, hádky s výrobcom.

Myšlienka za dvojspojkovou prevodovkou má svoju logiku. Namiesto ťažkého automatu s hydrodynamickým meničom alebo manuálu prenášajú výkon motora dve spojky: jedna pracuje s nepárnymi rýchlostnými stupňami, druhá zostáva otvorená pre párne a zatvára sa pri radení nahor alebo nadol. Mozgom systému je tzv. mechatronika, čiže kombinácia riadiacej elektroniky, tlakového olejového čerpadla a nastaviteľnej mechaniky.

Spojky sú v závislosti od výkona motora suché alebo mokré, čiže v olejovom kúpeli. Dvojspojka pochádza z motoristického športu, kde sa osvedčili jej výhody: rýchla zmena rýchlostných stupňov a minimálne prerušenie ťahu motora. V bežnom živote sa však pýtajú komfort a spoľahlivosť a vtedy je ich použitie viac ako problematické. „Žiadny výrobca nemá vyzretý systém,“ konštatuje Majid Barsegar, ktorého servis sa už 25 rokov špecializuje práve na opravy dvojspojkových prevodoviek. Podľa neho možno nájsť nedostatky na všetkých stranách, výrobcom počnúc, vodičom končiac.

„Dvojspojka je dvojnásobne náchylná na poruchy než manuálna prevodovka.“ Barsegarove vyjadrenia možno vyznievajú ako hlúpy vtip, odborník sa však nesmeje. Myslí to vážne. „Prevodovky sú sčasti skonštruované úplne nesprávne bez ohľadu na opotrebovanie a servisy to nezvládajú.“ A to platí pre všetkých výrobcov, či už ide o suché spojky v autách s menšími motormi, alebo mokré spojky v drahých modeloch Audi a Porsche.

Automat alebo manuál? TOP 10 pozitív a negatív

Pred niekoľkými rokmi sa kupujúci pri výbere automobilu zaoberali najmä tým, aký motor chcú mať pod kapotou. Dnes už je takmer pri každom modeli samozrejmosťou voľby medzi samočinnou či manuálnou...

„Škody nastávajú po piatich rokoch, no niekedy už po troch,“ konštatuje špecialista. Trhanie, tvrdé radenie alebo úplné zlyhanie, sťažnosti zákazníkov sú stále rovnaké. Najčastejším problémom je zlyhanie mechatroniky, ktorá všetky príkazy premieňa na akciu mechaniky. „Servisy často diel vymenia celý, na opravy nemajú diagnostické prístroje, skúsenosti ani čas.“ Pri programovaní opravenej prevodovky majú často problémy aj značkové servisy.

Dôvodom sú neraz nesprávne návody výrobcu. Ako príklad uvádza Barsegar radiacu vidlicu Volkswagenu, ktorá je neustále suchá, nakoľko VW odporúča naliať do prevodovky len 1,7 litra oleja. „My používame dva litre so špeciálnymi prísadami.“ Väčšina problémov by sa podľa neho dala odstrániť pravidelnou výmenou oleja spojenou s preplachovaním prevodovky. To však neplatí, ak servis iba vymení olej, v dôsledku čoho v prevodovke zostane 60 percent starého oleja, vrátane kovových pilín. Barsegarov servis preto vždy prevodovku prepláchne, aby ju zbavili zbytkov z prirodzeného opotrebovania.

Princíp fungovania dvojspojkovej prevodovky 2 fotografie v galérii Princíp fungovania dvojspojkovej prevodovky Zdroj: Audi

Barsegar ročne opraví 250 prevodoviek a často používa vlastné vylepšené diely, nakoľko nad kvalitou tých továrenských len neraz krúti hlavou. Vodiace ložiská z plastu nahrádza stabilnejšími z mosadze, pre tlakové olejové vedenia zosilnenú skriňu z mosadze namiesto teflonu. Barsegar aj mechatronike pomáha vlastnými dielmi, aby odstránil továrenské chyby.

Ako je možné, že technológia, ktorá už zďaleka nie je nová, stále nie je spoľahlivá? Pravdepodobnými príčinami sú finančný a časový tlak súvisiaci s očakávaniami predajcov aj kupcov. A teda aj konštrukčné chyby. Barsegar má jednoznačné odporúčanie: „Servisné intervaly nielen dodržiavať, ale dokonca skrátiť a pri výmene oleja prevodovku kompletne prepláchnuť.“ Zároveň radí, aby motorista nechal auto mierne zohriať 10 až 15 sekúnd, aby sa zabezpečilo dostatočné mazanie. Otázka znie, či sa motoristi aj výrobcovia radou odborníkov budú riadiť. Ak nie, servisy ako Barsegarov majú prácu zabezpečenú aj pre budúce generácie.


Video
Najnovšie články
Test L200 Black Edition: Dostupné prekvapenie

PRVÁ JAZDA Najprv sme to brali len ako príchod najvýkonnejšej verzie, ale po prvých jazdách je jasné, že HR-V Sport je celkom iné auto.

Honda HR-V Sport: Nečakane odlišné SUV

Na júnovom autosalóne v Šen-čene bude mať premiéru štúdia, z ktorej sa časom stane sériové vozidlo. Detaily o ňom zatiaľ nepoznáme.

Škoda Vision GT: Česi chystajú ďalšie SUV

Odvážne štylizovaná štúdia má krídlové dvere a head-up displej pokrývajúci celú šírku čelného skla, pohon je čisto elektrický.

Kia HabaNiro: Predzvesť novej generácie?

Dobrých nápadov nikdy nie je dosť. Už 7. - 9. júna sa uskutoční motoristická akcia s tými najlepšími cieľmi - pomáhať tam, kde je to potrebné.

RALLY RADOSTI: 30 športiakov prejde SR, pomôžu dobrej veci

Do svojho kompaktného SUV prestali Japonci montovať diesel, nedávno dali zbohom aj dvojlitrovému benzínu. Aká je jediná v súčasnosti dostupná verzia?

Test Subaru XV 1.6: Pre pokojných vodičov

Na autosalóne v New Yorku predviedla kórejská automobilka svoje najmenšie SUV, ktoré dĺžkou len tesne prerastá štyri metre. Pohon 4x4 neponúkne.

Hyundai Venue: SUV lacnejšie než Kona
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×