Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Bežná chyba vodičov: Neučte žiakov autoškoly!

V súčasnosti je vodičský preukaz takmer životnou nevyhnutnosťou. Za výcvik zodpovedajú autoškoly a laickí inštruktori z rodiny môžu v dobrom úmysle skôr uškodiť, ako pomôcť.
2 33 príspevkov 01.03.2019 / Soňa Zverková

Výcvik v autoškole je pre každého začiatočníka relatívne stresujúca záležitosť. Nehovoríme teraz o mladých ľuďoch, ktorí lietajú niekde po poliach a neraz, žiaľ, aj po cestách. Hovoríme o tých, ktorí si prvýkrát v živote sadnú za volant až v autoškole. Tak, ako to má byť.

Ilustračná snímka 2 fotografie v galérii Ilustračná snímka Zdroj: Soňa Zverková

Je pochopiteľné, že spočiatku sa jazdí na hranatý benzín a spätné zrkadlá si vyžadujú nadľudskú námahu a koordináciu. A rovnako je možné pochopiť, že skúsení vodiči z rodiny sa snažia začiatočníkovi pomôcť a dať mu „kondičné jazdy“ nad rámec výcviku v autoškole. Tu však hrozia riziká, a to hneď z dvoch dôvodov. Jedno riziko spočíva v tvrdých sankciách a druhé v tom, čo by sme mohli označiť starým porekadlom: dobré úmysly dláždia cestu do pekla.

Sankcie sú naozaj tvrdé

Pozrime sa najprv na sankcie. Je potrebné si uvedomiť, že počet parkovísk vhodných na tréning jázd či už v autoškole alebo mimo nej je v každom meste výrazne obmedzený. A môžete nám veriť, že policajti presne vedia, ktoré to sú. Nerátame do toho poľné cesty, kde je laický výcvik naozaj problematický. Ak odhliadneme od rozbitého povrchu plného jám, upozorňujeme na prítomnosť stromov či jarkov, do ktorých môže auto bez zdvojeného riadenia vletieť.

Najtvrdšie sankcie pritom hrozia práve žiakovi autoškoly. Tu si musíme uvedomiť rozdiely medzi vodičským oprávnením a vodičským preukazom. Oprávnenie znamená právo viesť vozidlo určitej skupiny a získava sa práve v autoškole. Preukaz je doklad, ktorý toto oprávnenie dokazuje. Priestupky rieši jeden z úvodný paragrafov o povinnostiach vodiča. Vodič nesmie zveriť vozidlo osobe bez príslušného oprávnenia a rovnako je zakázané šoférovať bez oprávnenia.

V prvom prípade je sankcia v podstate znesiteľná. Podľa priestupkového zákona hrozí vodičovi, ktorý zverí auto neoprávnenej osobe, bloková pokuta do 50 eur a v správnom konaní do 100 eur. Podľa hovorkyne policajného prezídia Denisy Baloghovej polícia prioritne prejedná priestupok v blokovom konaní. Žiakovi však hrozia oveľa tvrdšie sankcie. Jazda bez vodičského oprávnenia totiž vyjde na 300 až 1 300 eur plus zákaz činnosti od jedného do piatich rokov. Pozor, z formulácie príslušného ustanovenia vyplýva, že zákaz dostane žiak určite a minimálne na jeden rok!

Prečo sa ľudia boja šoférovať?

O strachu zo šoférovania sa prakticky nehovorí, no v určitej forme ním trpí takmer každý tretí vodič. Málokto si však tento strach uvedomí, pretože sa môže ukrývať za inými fóbiami.

Prečo neučiť nového vodiča?

A máme tu aj druhý aspekt. V prvom rade súkromné autá nemajú zdvojené pedále. Ako sa asi zachová „inštruktor“, keď mu jeho žiak zaradí rýchlostný stupeň bez spojky? Alebo ak namiesto na brzdu šliapne na plyn? To sú totiž disciplíny, ktoré sa aj v autoškole stávajú vcelku bežne. Vodič síce môže siahnuť na volant a zabrániť najhoršiemu, no na zabrzdenie vozidla má iba ručnú brzdu resp. elektronickú núdzovú brzdu.

Na výcvik je potrebný pokoj a nervy z ocele, nakoľko nervozita a nadávky môžu v žiakovi vytvoriť psychický blok alebo vyvolať zbytočný strach. Inštruktori musia v každej situácii zachovať pokoj a neraz reagujú až v poslednej chvíli, aby žiak mal čas napraviť svoju chybu. To však väčšina laických inštruktorov nezvláda. Každý inštruktor vám potvrdí, že nejeden žiak sa sťažoval na nervozitu „učiteľa“ z kruhu rodiny, ktorý aj pri menšej hlúposti vybuchol.

Ilustračná snímka 2 fotografie v galérii Ilustračná snímka Zdroj: Soňa Zverková

Druhá vec je skôr otázka sebareflexie. Ste naozaj dobrý vodič? Správate sa v každej situácii správne a zodpovedne? A sme pri jadre veci. Po prvé, v autoškole sa žiaci pripravujú podľa metodiky, podľa ktorej sa vykonávajú aj skúšky. Po druhé, mnohí vodiči majú zažité zlozvyky, ktoré sa žiakovi môžu neskôr vypomstiť. A po tretie, každé auto je iné a je dobré, aby sa žiak učil jazdiť len na tom, na ktorom bude robiť skúšky.

Chcete pomôcť nastávajúcemu vodičovi? Buďte mu príkladom, a to nielen počas výcviku. Jazdite podľa predpisov a odpovedajte na jeho otázky zodpovedne a pokojne. Vždy však len vtedy, keď sedí na sedadle spolujazdca. A ak urobíte priestupok a váš potomok vás na to upozorní, neodvrknite niečo pomedzi zuby, ale priznajte farbu. Vysvetlite, prečo ste ho spáchali a nezabudnite dodať, že to nebolo správne. Výcvik v autoškole je krátky. Ak by žiak jazdil každý deň, za dva týždne má odjazdené všetko. Za tú dobu z neho veru hotový vodič nebude. Autoškola naučí človeka základnú abecedu, no to, ako bude vedieť čítať, už záleží len od neho, jeho okolia a pochopiteľne od následnej praxe.


Video
Najnovšie články
Košice sa odvolajú proti rozhodnutiu súdu o parkovaní

Nemecký policajt konfrontoval pri smrteľnej havárii na diaľnici šoférov z Česka a Maďarska, ktorých pokarhal a naparil im pokutu.

Fotenie nehody: Polícia si zgustla na zvedavcoch

Kórejská novinka by mala byť lacnejšia než typ Stonic, po náčrtoch jej karosérie vydala automobilka aj obrázky interiéru.

Kia poodhalila kabínu chystaného SUV

Štúdia vychádzajúca z triedy GLE disponuje extra diódami, exteriérovými displejmi či volantom schopným zasunúť sa do palubnej dosky.

ESF 2019: Mercedes je opäť priekopníkom

Limitovaný model vznikol pri príležitosti 50. výročia filmu On Her Majesty’s Secret Service a vyhotovením evokuje vozidlo použité v ňom.

Aston Martin DBS: Špeciál s logami 007

Po modernizácii vozidlo spredu evokuje väčšieho brata, má takmer úplne nový interiér a viacero motorov s mikrohybridnou technikou.

Komplexný facelift pre Discovery Sport

Úsporné opatrenia Fordu pokračujú vysokým tempom. Automobilka plánuje v priebehu dvoch mesiacov zrušiť tisíce pracovných miest, z čoho zhruba tretinu v USA...

Ford do augusta zruší tisíce pracovných miest
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×