Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test letných pneu: Tieto vás na ceste podržia

Nemecký autoklub ADAC a rakúsky ÖAMTC otestovali dva rozmery pneumatík. V druhom teste prinášame výsledky testu rozmeru vhodného pre malé autá.
18 9 príspevkov 28.02.2019 / Soňa Zverková

V úplnom kontraste k testu špeciálnych letných pneumatík pre vany dopadol test rozmeru 185/65 R15 vhodného pre malé autá. Najčastejšie možno tento rozmer nájsť na modeloch, ktoré sú rozšírené aj u nás, napríklad, Hyundai i20 a i30, Kia Ceed, Renault Clio či VW Polo.

Ilustračná snímka 18 fotografií v galérii Ilustračná snímka Zdroj: ÖAMTC

Do druhého testu sa postavilo 16 modelov a experti sa zhodli na uspokojivom výsledku. Hoci len dva modely získali druhé najvyššie hodnotenie „zvlášť odporúčaný“, žiadna z pneumatík výrazne nevybočila z radu v negatívnom zmysle. Dokazuje to fakt, že zostávajúcich 14 modelov skončilo s hodnotením „odporúčaný“. Motoristi tak majú naozaj široký výber pneumatík podľa vlastností, ktoré sú najvhodnejšie pre regióny, kde sa najčastejšie pohybujú.

Veľké rozdiely však kluby zaznamenali v odolnosti proti opotrebovaniu. Test sa vykonával v konvoji vozidiel priamo na ceste a autá prešli 15 000 km. Tým boli zabezpečené rovnaké podmienky pre všetky modely. Následne sa podľa stavu opotrebovania vypočítal dojazd až do minimálnej hĺbky dezénu 1,6 mm. Najhorší výsledok dosiahla pneumatika Linglong, ktorá vydrží najviac 26 000 km. Naproti tomu víťaz v tejto disciplíne – Michelin – zvládne viac než dvojnásobok: 57 000 km.

Najčastejším dôvodom pre zníženie výslednej známky však boli nedostatky na mokrom povrchu. V tejto disciplíne bez váhania uspeli len štyri modely: Bridgestone, Vredestein, Michelin a Continental. Prvé dve spomínané značky sú pritom tie, ktoré získali aj najvyššiu celkovú známku a teda aj najlepšie odporúčanie.

Ako sa testovalo

Výber modelov
Veľmi dôležitú úlohu zohráva výber modelov, o ktorej rozhoduje tzv. testovacie konzorcium, čiže všetci zúčastnení partneri. Medzi nimi sa však nenachádza ani jediný zástupca výrobcov, ktorí do výberu nesmú zasahovať. Pneumatiky sa vyberajú podľa situácie na trhu tak, aby test pokryl širokú ponuku: od najlacnejších značiek až po tie prémiové. Keďže sa na trhu objavujú aj relatívne neznáme mená, snažia sa kluby postaviť do testu aj niektoré z nich. Všetky vybrané pneumatiky musia mať európsky certifikát „C“ pre vlastnosti na mokrom povrchu, aby sa zabezpečila porovnateľnosť aj podľa európskej legislatívy.

Prvý test letných pneu: Katastrofálne výsledky

Prvýkrát a hneď katastrofa. Takto možno zhodnotiť prvý test svojho druhu. ADAC a ÖAMTC totiž otestovali špeciálne letné pneumatiky pre malé transportéry a dodávky rozmeru 215/65 R16C.

Zaobstaranie pneumatík
Prípadným pochybnostiam pri kúpe by mal zabrániť náhodný výber predajne aj samotných pneumatík. Z každého modelu sa kupuje 28 kusov, avšak po častiach v piatich rôznych predajniach. Pred testom sa preveruje, či vlastnosti pneumatík zodpovedajú sériovej výrobe. Pri najmenších pochybnostiach, že nejde o sériovo vyrobené kusy, sa tajný nákup zopakuje a vykoná sa dodatočná séria testov. Krátko pred zverejnením výsledkov sa opäť náhodným výberom kúpia ďalšie pneumatiky. Ak sa zistí, že napriek všetkým opatreniam sa do testu dostali upravené pneumatiky, model je z testu vylúčený. Testujú sa pneumatiky, ktoré boli v čase testu voľne dostupné. Nové modely sa neberú do úvahy.


» Popis silných stránok a slabín jednotlivých modelov nájdete v galérii «


Dôležité disciplíny

- Brzdná dráha (mokrý povrch): Núdzové brzdenie s ABS z rýchlosti 80 na 20 km/h na asfaltovom a betónovom povrchu. Tri série po piatich jazdách.
- Pozdĺžny aquaplaning: Zrýchlenie pri prejazde vodnou priekopou s hĺbkou vody 7 mm, vo vode sa nachádza len ľavá polovica vozidla. Meria sa rýchlosť, pri ktorej dosiahne koleso preklz 15 percent. Päť testovacích jázd.
- Priečny aquaplaning: Postupné zrýchľovanie na kruhovej dráhe s priemerom 200 m a 20-metrovým vodným sektorom s hĺbkou vody 5 mm. Rýchlosť sa zvyšuje krokovo po 5 km/h zo 65 na 95 km/h. Meria sa kolísanie priečneho zrýchlenia na vodnom úseku. Jedna meraná jazda na každú pneumatiku a rýchlostný krok.
- Handling: Najrýchlejší možný prejazd (v hraničnom rozsahu) cez mokrú zákrutovú zónu v dĺžke 1 900 m. Dvaja testovací vodiči. Meria sa čas prejazdu celého okruhu a pridáva sa subjektívne hodnotenie oboch vodičov. Každý vodič absolvuje dve série po troch okruhoch.
- Bočná stabilita: Najrýchlejší možný prejazd mokrej kruhovej dráhy, meria sa čas na jeden okruh. Päť testovacích jázd na každý model.
- Spotreba: Údaje zabezpečuje vysoko presné meracie zariadenie počas jazdy konštantnou rýchlosťou 100 km/h na dvojkilometrovej trase. Pneumatiky sú vždy na rovnakom vozidle. Dve série po piatich jazdách.
- Odolnosť: Jazda viacerých identických vozidiel v konvoji na trase 15 000 km pre každú pneumatiku, pričom vodiči aj pneumatiky sa priebežne striedajú. Nasleduje laboratórny test, pri ktorom sa simuluje trasa konvoja v dĺžke 5 000 km. Sedem laserových meraní hĺbky profilu a následný výpočet dojazdu do hĺbky profilu 1,6 mm.

18 fotografií v galérii Zdroj: ADAC, ÖAMTC


Video
Najnovšie články
Diaľnica medzi BA a TT má byť rozšírená v roku 2028

Partnerstvo s Volvom a Daimlerom sa čínskej automobilke Geely zjavne vypláca, aj vďaka nemu vlani zarobila oveľa viac.

Čínskemu Geely sa vlani darilo, zarobil viac

Čínsky elektrický sedan má výkon 163 koní a vyberať si pri ňom možno z dvoch akumulátorov. Ten väčší ponúkne dojazd 500 kilometrov.

Geely GE11: Pôjde o prelomový model?

Modernizácia kompaktného SUV-kupé prináša najmä upravenú prednú časť, no dotkla sa aj zadku, interiéru či ponuky motorov.

Mercedes GLC Coupé: Ide po stopách brata

General Motors napokon ustúpil Donalda Trumpa a na rozdiel od predchádzajúcich plánov mieni investovať aj v USA do vývoja elektromobilu.

GM ustúpil tlaku, mieni investovať aj v USA

Slovenský Volkswagen sa rozhodol vypomôcť maďarským kolegom v Audi Hungaria, kam poslal vyše stovku ľudí. Tí však zostávajú zamestnanci VW Slovakia so všetkými...

VW Slovakia vyslal časť zamestnancov do Maďarska

Madrid sa stal ukážkou, ktorá ženie vodu na mlyn mestám zvažujúcim zákaz vjazdu vozidiel do kritických oblastí. Španieli však z centra vykázali komplet všetky...

Keď Madrid vykázal autá z centra, emisie klesli o 38 %
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×