Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Kritická súčiastka áut: Ako spoznať hrozbu?

Riadenie patrí ku kritickým systémom a jeho súčasťou je čap riadenia, ktorý sa časom opotrebuje. Netreba to podceňovať, nakoľko jeho problém následne môže zasiahnuť aj ďalšie komponenty.
2 10 príspevkov 22.02.2019 / Redakcia AUTO BILD

Minimálne jedna náprava na vozidle musí byť ovládateľná, aby auto mohlo meniť smer. Kolesá však zabezpečujú nielen smerovú ovládateľnosť, no zároveň musia aj tlmiť nárazy od nerovností. Ich funkcia je znásobená a preto by to bez hlavy spojovacej tyče riadenia, skrátene čapu riadenia, skrátka nešlo. Minimálne nie bezpečne.

Ilustračná snímka 2 fotografie v galérii Ilustračná snímka Zdroj: Dreamstime

Čapy riadenia majú guľovitý tvar a spolu so spojovacou tyčou riadenia zodpovedajú za usmerňovanie kolies a udržovanie smeru vozidla. Ak vodič otočí volantom, prevodovka riadenia prevedie točivý pohyb do lineárneho a natočí kolesá do želaného smeru. Kým prevodovka riadenia je pevne spojená s karosériou, kolesá sú elasticky zavesené tak, aby dokázali odpružiť nerovnosti na vozovke.

Ako je teda možné stabilne a precízne prepojiť pohyby kolies s prevodovkou riadenia? Odpoveď môže poskytnúť ľudské telo, konkrétne bedrové alebo ramenné kĺby. Fungujú v podstate ako guľové kĺby, ktoré pozostávajú z gule a puzdra a medzi nimi sa nachádza tekutina znižujúca trenie. Podobný princíp využíva aj čap riadenia: stará sa o konštantný rozostup medzi prevodovkou riadenia a otočným čapom kolesa, vďaka čomu vozidlo zachováva stopu. Najdôležitejším predpokladom pre schopnosť plniť túto úlohu je úplná voľnosť pohybu čapu.

V minulosti, keď posilňovač riadenia neexistoval, nikomu ani len nenapadlo otáčať kolesami na stojacom vozidle. Vodič musel prekonávať taký odpor, že hrozila deformácia volantu. V súčasnosti s tým nikto problém nemá, nakoľko na otočenie volantu aj na stojacom aute postačí minimálna námaha, neraz len jeden prst. To však znamená problém práve pre hlavy spojovacej tyče riadenia. Sily v riadení sa totiž zväčšili, nakoľko autá sú ťažšie a pneumatiky širšie. A vodič o tom nemá ani potuchy.

Ak vozidlo stojí, každý pohyb volantom vyvíja na spojovaciu tyč riadenia sily, ktoré zodpovedajú hmotnosti až do jednej tony. Fakt, že relatívne malé hlavy často vydržia vyše 100 000 km, možno pokojne označiť za menší zázrak. No ide o spotrebný materiál a skôr či neskôr čapy skrátka odídu. Životnosť možno predĺžiť len tým, čo bolo pre vodičov v minulosti úplne normálne: otáčať volantom iba vtedy, keď sú kolesá v pohybe. Pomalom, ale v pohybe. Akonáhle je hlava spojovacej tyče raz poškodená, pomôže už len výmena.

Nočná mora: Porucha kľukového hriadeľa

Kľukový hriadeľ je mechanickým srdcom motora. Hoci jeho poškodenie je v moderných autách zriedkavé, rozhodne nie je vylúčené. Poradíme vám, ako spoznáte poruchu a čo môžete urobiť.

Ako spoznať poškodený čap riadenia? Príznaky by mohol rozpoznať aj laik:

  • pukanie pri otáčaní volantu
  • vyššie opotrebovanie pneumatík (narušená geometria)
  • vozidlo nedrží stopu ako obvykle
  • väčšia vôľa volantu
  • za určitých okolnosti údery do riadenia pri brzdení

Výmena čapu riadenia

Nakoľko ide o súčasť kritického systému (riadenia), mal by výmenu vykonávať len mechanik v servise. Riziko chyby je pre laika príliš vysoké a začína sa už pri demontáži starého dielu. Miesto, kde sa čap pripája k tyči riadenia, je často výrazne skorodované. Vtedy pomôžu len dobrý odstraňovač korózie a trpezlivosť. V žiadnom prípade sa nesmie používať zváračka, nakoľko kov sa stane krehkým a môže neskôr prasknúť. A to určite nie je ten najlepší scenár pre časť riadenia.

Po výmene niektorej časti riadenia musí prísť na rad geometria 2 fotografie v galérii Po výmene niektorej časti riadenia musí prísť na rad geometria Zdroj: Dreamstime

V tomto prípade sa určite oplatí zvážiť výmenu celého komponentu, vrátane tyče riadenia, a to na obidvoch stranách. Ak by mal mechanik stráviť niekoľko hodín odstraňovaním korózie, v konečnom dôsledku môže vyjsť cena práce viac než kompletná výmena celej skupiny na oboch stranách. Naviac máte po probléme aj z hľadiska pravidelnej technickej kontroly. O bezpečnosti ani nehovoriac. Upozornenie: po každej podobnej výmene musíte absolvovať premeranie a nastavenie geometrie!

Nesnažte sa šetriť nákupom dielov z pochybných portálov. Napríklad, pre Škodu Octaviu stojí samotný čap najviac 20 eur, celá sada (jedna strana) aj so spojovacou tyčou približne 50 eur. Ak by ste hľadali, určite nájdete aj lacnejšie, otázka však znie, či ide naozaj o kvalitné diely, ktorým by ste zverili svoj život. Namiesto dielu z vysoko kvalitnej ocele môžete dostať čosi z lacnej liatiny. V prípade kritických dielov a systémov sa rozhodne neoplatí šetriť.


Video
Najnovšie články
Slabý február hlásia všetky európske automobilky

Koncom mesiaca by malo podľa neoficiálnych zdrojov debutovať SUV-kupé značky Porsche, aktuálne sa objavil jeho náčrt.

Cayenne Coupé: Je toto oficiálna skica?

Príchod elektromobilov a brexit poriadne otriasajú európskym automobilovým trhom. Po Volkswagene je ďalšou obeťou Ford, ktorý na starom kontinente zruší tisíce...

Ford berie červené pero: V Nemecku prepustí tisíce ľudí

Predaj koncernu Volkswagen vo februári klesol. Hlavným dôvodom bolo oslabenie čínskeho trhu.

Február bol slabý nielen pre Škodu, ale aj pre VW

Ak si bývalý šéf Volkswagenu Martin Winterkorn myslel, že dieselgate sa už pre neho skončil, mýlil sa. Spolu s koncernom aj on osobne čelí žalobu pre burzový...

Burzový dozor v USA žaluje VW a Martina Winterkorna

Upravené kupé disponuje prepĺňaným osemvalcom, vďaka ktorému má štvrť míle zhltnúť v priebehu 9,7 sekundy.

Corvette Grand Sport: 1 008 koní v praxi

Kupé mixujúce retro rysy s modernými riešeniami technicky vychádza z Lamborghini, oproti nemu však stojí takmer trojnásobok.

Ares Panther: De Tomaso pre 21. storočie
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×