Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Prvý test letných pneu: Katastrofálne výsledky

Prvýkrát a hneď katastrofa. Takto možno zhodnotiť prvý test svojho druhu. ADAC a ÖAMTC totiž otestovali špeciálne letné pneumatiky pre malé transportéry a dodávky rozmeru 215/65 R16C.
20 9 príspevkov 21.02.2019 / Soňa Zverková

Nemecký autoklub ADAC s rakúskymi kolegami z ÖAMTC prvýkrát otestoval rozmer 215/65 R16C, ktorý je špeciálne určený pre malé dodávky a vany. Písmeno „C“ totiž znamená Commercial alebo Cargo. Na druhej strane však tento rozmer v čoraz väčšej miere využívajú aj „civilné“ vozidlá, napríklad, rodinné dodávky, kempingové autá alebo vany určené na prepravu osôb.

Ilustračná snímka 20 fotografií v galérii Ilustračná snímka Zdroj: ÖAMTC

Rozmer 215/65 R16C je vhodný pre viaceré modely, napríklad, Ford Transit, Iveco Daily, Renault Master a Trafic či VW T5 a T6. Pneumatiky sa testovali na poslednom spomínanom modeli – VW T6 Multivan. Do testu sa postavilo 16 modelov a až deväť z nich úplne prepadlo. Dve najvyššie známky „vynikajúci“ a „zvlášť odporúčaný“ nedostal ani jediný model. Päť plášťov získalo hodnotenie „odporúčaný“ a dva „podmienene odporúčaný“, čiže odporúčaný s výhradami.

Dôvodom boli práve výrazné nedostatky na mokrom povrchu, predovšetkým slabá bočná stabilita a u štyroch modelov naviac aj výrazne dlhšia brzdná dráha. Dochádza tu ku konfliktu medzi jazdnými vlastnosťami na mokrom povrchu a odolnosťou. Takmer všetci výrobcovia stavili na odolnosť a úspornosť, cenou za to boli dlhé brzdné dráhy a slabá bočná stabilita. Preto aj tri najodolnejšie pneumatiky (Sava, Fulda, Michelin) v jazde za mokra prepadli.

Odolnosť vs. brzdná dráha v číslach

Testy dokázali, že testovaný rozmer exceloval v odolnosti. Víťazom sa rozhodne stal model značky Sava, ktorý vydržal vyše 80 000 km. Tento výkon zatiaľ nezvládla žiadna pneumatika v histórii testov ADAC a ÖAMTC. Pneumatiky pre osobné autá vydržia v priemere 30 000 až 35 000 km, v prípade rozmerov pre SUV ide zhruba o 40 000 km. No aj medzi jednotlivými plášťami testovaného rozmeru sú veľké rozdiely: so Savou sa dostanete o 50 000 km ďalej než s Nokianom.

20 fotografií v galérii Zdroj: ADAC

Ako sme už spomínali, cenou sú práve jazdné slabiny. Najodolnejšie pneumatiky Sava a Fulda (75 000 km) sú takmer úplne na chvoste z hľadiska brzdnej dráhy. Napríklad, v bode, kde najlepší plášť v teste (Apollo) už stojí, má najhorší model (Kleber) ešte rýchlosť zhruba 36 km/h. No i tak nemožno brzdnú dráhu značky Apollo považovať za krátku. V porovnaní so základnou pneumatikou rovnakého rozmeru pre osobné vozidlo je o 10 metrov dlhšia.

20 fotografií v galérii Zdroj: ADAC

Riešenie? Pneumatiky pre osobné autá

Každý, kto kupuje špeciálne pneumatiky pre transportéry a vany označené písmenom „C“, by si mal vždy uvedomovať ich horšie vlastnosti na mokrom povrchu a podľa toho upraviť štýl jazdy. V prvom rade musí prispôsobiť rýchlosť, predvídať a dodržiavať väčšiu bezpečnú vzdialenosť.

» Popis silných stránok a slabín jednotlivých modelov nájdete v galérii «

Alternatívou by mohli byť pneumatiky rovnakého rozmeru, avšak určené pre osobné vozidlá. Minimálne vtedy, ak sa auto používa prevažne na súkromné účely. Pokiaľ auto využívajú firmy a remeselníci, mali by zvažovať nielen odolnosť, ale aj ich jazdné vlastnosti. Obidva kluby však svorne vyzývajú výrobcov, aby podstatne zlepšili vlastnosti pneumatík, predovšetkým na mokrých povrchoch. Bezpečnosť nemožno podriadiť odolnosti. Test dokázal, že najlepšou voľbou budú asi modely z prvých piatich priečok, ktoré dokážu uspokojiť firmy alebo motoristov, ktorí okrem odolnosti prihliadajú aj na bezpečnosť.

20 fotografií v galérii Zdroj: ADAC, ÖAMTC


Video
Najnovšie články
Test Subaru XV 1.6: Pre pokojných vodičov

Na autosalóne v New Yorku predviedla kórejská automobilka svoje najmenšie SUV, ktoré dĺžkou len tesne prerastá štyri metre. Pohon 4x4 neponúkne.

Hyundai Venue: SUV lacnejšie než Kona

Roadster s núdzovou textilnou strechou má ostrý atmosférický motor s objemom štyri litre, dostupná je výhradne manuálna prevodovka.

Porsche 911 Speedster: Exkluzívne zbohom

Mercedes-Benz GLS svojimi rozmermi či sebavedomým dizajnom na cestách budí rešpekt odjakživa. Teraz Stuttgart ešte nafúkol jeho rozmery, vylepšil však aj...

Mercedes-Benz GLS: Autobus ešte narástol

Na európskych trhoch končí benzínový šesťvalec, nahradil ho obdobný motor TDI s elektrickým kompresorom a mikrohybridnou technológiou.

Audi ide opäť proti prúdu: Zmena aj v S5

Cyklisti a chodci sú najzraniteľnejší účastníci premávky. A to aj z hľadiska niečoho, čo je síce všeobecne známe, málokto však na tento faktor berie ohľad...

Tichý zabijak: Mŕtvy uhol už nemusí byť hrozbou

Angličania uviedli na šanghajskom autosalóne liftback, pod ktorého kapotou sa namiesto dvanásťvalca nachádza batéria s kapacitou 65 kWh.

Rapide E: Prvý elektromobil Aston Martin
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×