Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Náš názor: Deň, keď sa Bratislava zastavila

KOMENTÁR
Dnes, 15. februára, je prvý deň, keď sa v Bratislave uzatvoria najdôležitejšie dopravné ťahy. Ako je však možné, že k tomu vôbec došlo? Miestami zostáva človeku rozum stáť.
2 45 príspevkov 15.02.2019 / Soňa Zverková

Bratislavu počnúc dnešným dňom čaká demo verzia dopravného pekla. Hollywood sa môže ísť hanbiť do kúta, Drvivý dopad šuviks. Ako však vôbec mohlo k niečomu takému dôjsť? Ako je možné, že mestskí plánovači podobnú katastrofu dopustili? O potrebách uzatvorenia hlavných ťahov v súvislosti s výstavbou D4/R7 a Mlynských Nív sa vedelo veľmi dlho dopredu. No akoby pravá ruka nevedela, čo robí ľavá a magistrát nemal potuchy, kde je sever.

Ilustračná snímka 2 fotografie v galérii Ilustračná snímka Zdroj: TASR

Tu nemožno hádzať vinu na súčasné vedenie mesta, ktoré je na magistráte tri dni aj s topánkami a tento chaos na kolieskach len zdedilo. Na svoje vlastné prešľapy bude mať času habadej. Problém nastal u niektorého z predchodcov súčasného primátora a možno nielen u toho posledného. Veľké projekty, ako je líniová stavba D4/R7 alebo rozsiahla rekonštrukcia Mlynských Nív, sa pripravujú aj roky dopredu. Navyše v prípade D4/R7 ide o všeobecne prospešnú stavbu, ktorá je viazaná termínmi a za ich nedodržanie hrozia poriadne mastné penále.

Problém je v tom, že v rámci porevolučného nadšenia sa zrušilo aj to, čo fungovalo. To, čo by sa v súčasnosti zišlo ako soľ, sa svojho času nazývalo „ročný plán organizácie dopravy“. Inými slovami, na jednom útvare spadajúcom pod radnicu sa zbiehali všetky požiadavky na rozkopávky, rekonštrukcie a údržbu ciest alebo stavby, ktoré zasahovali do dopravy. Na základe týchto požiadaviek sa vypracoval plán na rok dopredu, v ktorom boli postupne zoradené všetky práce tak, aby nedochádzalo k uzatvoreniu dôležitých ťahov v jednom termíne. Ako teraz.

Magistrát vyzýva ľudí, aby presadli do autobusov. V danej situácii jediné logické a rozumné riešenie. Určite to skôr či neskôr začne fungovať aspoň v obmedzenom rozsahu. Podľa hovorcu radnice Petra Bublu sa v prípade potreby budú intervaly zahusťovať. Dúfajme, že dopravný podnik pri pohľade do kasy nespanikári a nezačne ich znova rušiť.

V tom okamihu pôjdu všetky dobré úmysly a plány magistrátu do čerta a ľudia namiesto dvoch hodín stepovania na zastávkach strávia tento čas v pohodlí klimatizovaného auta. A plechová lavína nás udusí.

Ďalšou vecou je toľko omieľaný integrovaný systém. O ňom sa mláti prázdna slama už dobrých 20 rokov a stále je asi tak reálny ako Colombova manželka. Keby začal fungovať pred pár rokmi, dnešný problém by nebol taký vypuklý. Pritom nie sú potrebné záchytné parkoviská len na hraniciach Bratislavy, ale mohli by vzniknúť aj na vlakových staniciach v okolitých mestách a dedinách.

Pozemky patria železniciam a ani by nebolo potrebné veľa stavať. Chce to len menšiu organizáciu a pohnúť rozumom. Kde to teda viazne? Žeby sa železnice, mestský dopravný podnik a regionálni prepravcovia nevedeli dohodnúť na deľbe peňazí? Ťažko povedať.

Dopravný kolaps v BA: Čo presne nás čaká?

Bratislavu čakajú najväčšie dopravné uzávery v jej histórii, ktoré s veľkými obavami očakávajú všetci obyvatelia bez ohľadu na to, či jazdia autom alebo hromadnou dopravou. Hlavné mesto spustilo...

Á propos, mestská doprava. Už konečne treba zabudnúť na metro. Ak ho zmietol zo stola bohatý Zürich s tým, že je príliš drahé, tak o čom točíme v Bratislave? Na to, aby bolo aspoň trochu rentabilné, muselo by prepraviť na každej linke denne aspoň 20 000 ľudí. Stavby pod úrovňou zeme sú technologicky najnáročnejšie a teda aj najdrahšie. A raziť tunel vo vodonosnom podloží pod Dunajom by bolo finančné peklo.

Bratislava má veľmi slušnú koľajovú infraštruktúru, vlakovú aj električkovú, a na nej treba stavať. A nie vzdušné zámky typu metro. Zatiaľ nám zostáva len jediné: obrniť sa bohorovnou trpezlivosťou a prečkať najťažší chaos prvých dní a týždňov. Prípadne dúfať, že niekde nejaká múdra hlava vymyslí teleport.


Video
Najnovšie články
Cadillac CT5: Zastúpi sedany ATS i CTS

Americká spoločnosť plánuje na autosalóne predstaviť omladenú verziu existujúceho vozidla i nový koncept, ktorý nesie podpis Pininfarina.

Karma avizuje pre Šanghaj dve premiéry

Ministerstvo financií zrejme môže byť spokojné s príjmami z elektronického mýta za nákladné vozidlá. Vo februári sa vybralo vyše 17 miliónov, čo je viac než...

Príjmy z mýta rastú, najviac platia cudzinci

Havarijný stav mostov zjavne nie je len lokálnym fenoménom u nás. Podľa aktuálnych informácií z Česka tam totiž majú rovnaký problém: v zúfalom stave je vyše 1...

Stovky českých mostov sú v havarijnom stave

Firmy už pred rokmi rozčúlili verejnosť, keď schvaľovali šéfom vysoké platy, hoci zisky klesali. V podobnom duchu je to teraz vo Forde, ktorého šéf Jim Hackett...

Šéf Fordu zarobil viac, i keď firma peniaze stratila

Rast cien ropy brzdia obavy zo stavu svetovej ekonomiky, čo nahráva do karát motoristom. Minimálne tým, že zdražovanie je zatiaľ len kozmetické.

Benzín a nafta: Ďalší vývoj je vo hviezdach

Európania stále kupujú menej áut, minimálne v prvých dvoch mesiacov tohto roka. Pocítil to aj Volkswagen a rovnako ako v prípade Škody bol hlavnou príčinou...

Slabý február hlásia všetky európske automobilky
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×