Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Brzdoví asistenti: Je na nich naozaj spoľah?

Euro NCAP testuje aj brzdových asistentov a dve tretiny áut prechádzajú s plným bodovým hodnotením. V tomto hodnotení sa však môžu stratiť nedostatky. ADAC sa na to pozrel detailne. Prečítajte si, ako to dopadlo.
2 44 príspevkov 08.02.2019 / Soňa Zverková

Brzdoví asistenti sú čoraz rozšírenejšou súčasťou výbavy moderných vozidiel v bode označovanom ako aktívna bezpečnosť. Ich úlohou je zabrániť zrážke tým, že v kritickej situácii automaticky zopnú brzdy naplno. Práve na ne sa zameriava analýza nemeckého autoklubu ADAC z údajov od nezávislej organizácie Euro NCAP.

Na suchom povrchu 100-percentne uspeli dve tretiny testovaných áut. Na klzkej vozovke sa na brzdových asistentov radšej nespoliehajte 2 fotografie v galérii Na suchom povrchu 100-percentne uspeli dve tretiny testovaných áut. Na klzkej vozovke sa na brzdových asistentov radšej nespoliehajte Zdroj: ADAC

Euro NCAP testuje všetky modely prichádzajúce na trh a jeho úspech spočíva v tom, že testovacie kritériá a metódy výrazne presahujú legislatívne požiadavky. Každá automobilka sa snaží, aby jej autá v testoch obstáli a získali maximálny počet piatich hviezd. Súčasťou skúšok sú pochopiteľne aj aktívne bezpečnostné prvky a práve systémy, ktorých cieľom je zabrániť zrážke, sú najdôležitejšie v snahe znížiť počet zranených a mŕtvych.

Dôležitú úlohu zohrávajú aj brzdoví asistenti. Nevýhodou testov Euro NCAP je fakt, že body za brzdových asistentov sa často v celkovom hodnotení strácajú, nakoľko modely sa testujú aj v kritériách ochrana posádky, ochrana chodcov a aktívna bezpečnosť. Zlú známku za brzdového asistenta tak môžu vykompenzovať body v ostatných disciplínach.

ADAC sa preto rozhodol vytiahnuť z hodnotenia Euro NCAP výlučne body za funkciu brzdových asistentov. Body zoradil s rôznou váhou podľa potenciálu pre zníženie počtu zranených a mŕtvych:

- Mesto: 20 percent
- Ochrana chodcov/cyklistov: 50 percent (25 percent pre chodcov, 25 percent pre cyklistov)
- Mimo mesta: 30 percent

Z analýzy tak vyplynul rebríček 20 modelov bez ohľadu na triedu, ktorý sa orientuje podľa miery splnenia požiadaviek Euro NCAP. Dokazuje výrazné rozdiely aj medzi päťhviezdičkovými modelmi. Napríklad, BMW X5 získal vo všetkých testoch 98-percentné splnenie požiadaviek, veľmi dobre obstáli aj Mercedes triedy A (93 percent) a Audi A6 (91 percent). Naproti tomu nulu si odnášajú Fiat Panda či Jeep Wrangler, nakoľko výrobca neponúka sériovo žiadneho brzdového asistenta.

2 fotografie v galérii Zdroj: ADAC

Ako funguje brzdový asistent

Stratégia Audi v podstate zodpovedá štandardu. S cieľom minimalizovať otravné chybné varovania, systém čo najneskôr začne automaticky brzdiť, no vtedy už s maximálnou silou v limitnej oblasti, ktorú ešte ABS zvláda. V princípe je táto stratégia dobrá, nakoľko dáva vodičovi šancu zareagovať.

Euro NCAP testuje mestského brzdového asistenta tak, že testované vozidlo približuje k atrape stojaceho auta s postupne sa zvyšujúcou rýchlosťou od 10 do 50 km/h. Systém musí samostatne zabrániť zrážke. Skúšky sa však vykonávajú výlučne na suchom povrchu s dobrou priľnavosťou a pri teplotách v rozmedzí od 5°C do 40°C.

Výsledky ukazujú, že dve tretiny vlani otestovaných modelov uspeli s plným počtom bodov a požiadavky Euro NCAP splnili na 100 percent. Dobrým príkladom je Audi A6, ktoré pri zrážke s plným prekrytím a maximálnou rýchlosťou 50 km/h dokázalo kolízii úplne zabrániť.

Bezpečný odstup: Ako nerobiť zbytočné nehody

Bezpečná vzdialenosť má svoje opodstatnenie, no mnohí vodiči ju podceňujú. Pritom práve kvôli jej nedodržiavaniu vznikajú zbytočné reťazové havárie niekoľkých áut, ktoré vytvárajú nenávidené ranné...

Nevýhoda: Sneh a ľad

Práve testovacie podmienky Euro NCAP však prinášajú aj veľkú nevýhodu, nakoľko nezohľadňujú zimné podmienky, keď je povrch vozovky šmykľavejší. Práve na to sa pozrel ADAC a s Audi A6 absolvoval rovnaký test ako Euro NCAP, avšak v zimných podmienkach: vonkajšia teplota -10°C, klzká vozovka, rýchlosti 25 km/h a 45 km/h. Audi A6 so zimnými pneumatikami sa v oboch rýchlostiach dostalo do šmyku a narazilo do atrapy stojaceho vozidla, i keď podstatne nižšou rýchlosťou.

Nasledujúce video ukazuje, ako dopadol test spomínaného Audi A6. V prvej sekvencii je v hornej polovici záberu úspešnosť zásahu brzdového asistenta pri rýchlosti 25 km/h na suchej vozovke, v dolnej polovici pri rovnakej rýchlosti na klzkom povrchu. Druhá sekvencia ukazuje najprv brzdenie na suchej vozovke z rýchlosti 50 km/h, následne pri rýchlosti 45 km/h na klzkej.

To dokazuje, že elektronika brzdového asistenta pri výpočte brzdnej dráhy neberie do úvahy klimatické podmienky, čiže vonkajšiu teplotu a povrch vozovky. V opačnom prípade by Audi začalo naplno brzdiť oveľa skôr. ADAC je presvedčený, že úprava funkcie je z technického hľadiska možná, napríklad, prostredníctvom senzorov ESP, dažďových senzorov alebo teplomerov. Elektronika následne bude môcť vypočítať možné správanie sa vozidla a upraviť moment, kedy bude potrebné plné brzdenie.

Focus Media

Video
Najnovšie články
Kamionisti zaplatili na mýte vyše 100 miliónov eur

Mladé oddelenie španielskej automobilky zverejnilo spot, ktorý pravdepodobne zachytáva štúdiu nového hot-hatchu.

Cupra čosi chystá: Je to budúci Leon?

Národná diaľničná spoločnosť a polícia si počas leta posvietia na povinnosť vodičov jazdiť s platnou elektronickou diaľničnou známkou. Kontroly sa sprísnia...

Polícia bude kontrolovať e-známky na hraniciach

Pri kúpe novej pneumatiky sa môže stať, že motorista dostane kusy staršieho dátumu výroby. Vek je veľmi dôležitý z hľadiska vlastností, preto je potrebné dbať...

Sú vaše pneu bezpečné? Takto si to viete overiť

Podľa nemeckých médií plánuje Volkswagen vybudovať v Turecku novú fabriku, ktorá má vyrábať modely viacerých koncernových značiek.

Volkswagen plánuje vybudovať v Turecku nový závod

Milovníci automobilov značky Volkswagen by si mali nachystať približne 100 eur. Nemecký gigant do ponuky uvádza novinku, ktorá je vystrihnutá zo sveta...

Novinka VW: Nečakaná vychytávka z Bentley

Napriek revolučným zmenám v technológiách existuje staré pravidlo, ktoré stále platí: nové autá sa musia opatrne zajazdiť. Spôsob, akým sa to udeje, nemožno...

Nevedomé chyby: Ako správne zajazdiť auto?
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×