Test Kia Sportage 1.6 T-GDi: Špička ponuky
Kia Sportage je jedným z kľúčových produktov žilinskej fabriky kórejskej automobilky na Slovensku. Dnes sa tu produkuje štvrtá generácia SUV, ktorá minulý rok prešla faceliftom. Ten mal ťažiskový model značky vylepšiť predovšetkým po stránke technológií a napraviť chyby z minulosti. Podarilo sa mu to?
68 fotografií v galérii
Predná časť sa po facelifte zmenila najviac Zdroj: Filip Kadlečík
Kúpa SUV sa väčšinou spája s istými očakávaniami. Sportage už má parametre na to, aby bol plnohodnotným rodinným automobilom. Od takého vozidla by sme očakávali predovšetkým priestrannosť, praktickosť či bezpečie. Karoséria SUV by zasa mala zaručiť vyšší komfort a lepšiu prejazdnosť terénom. Dokáže slovenský Sportage naplniť všetky tieto kritériá?
Dizajn ako bonus
Snáď nikto nie je ochotný kúpiť si nové auto a pritom ho považovať za škaredé. Úprimne, dizajn by však nemal byť rozhodujúcim faktorom. Pri modeli Sportage je jeho zjav príjemným bonusom. Iste, pri svojom príchode motoristickú verejnosť polarizoval na dva tábory, časom však takmer všetkým padol do očí a dnes už nad dizajnom štvrtej generácie pokrúti hlavou len málokto.
68 fotografií v galérii
GT-Line Sportage parádne vyzdobí Zdroj: Filip Kadlečík
Po facelifte dostala kontroverzná časť väčší zmysel a všetko do seba zapadlo. Väčšiu čelnú masku dopĺňa chrómový pás zdobiaci vrchnú časť upraveného predného nárazníka. Kia si zachovala aj charakteristické štyri ľadové kocky, ktoré tu slúžia ako hmlové svetlomety. Hlavné reflektory sú v prípade GT Line plne diódové a majú nádhernú modernú architektúru, ktorá čerpá inšpiráciu v modeli Stinger.
Dnešné štandardy vynikajúco napĺňajú aj prepracované koncové svetlá, ktoré taktiež využívajú diódovú techniku. Škoda, že ich Kia nespojila aj so smerovkami, tie sú i naďalej zapracované do nárazníka a využívajú len bežné halogénové žiarovky. Na profile vozidla facelift nič zásadné nezmenil, pribudli len 19” disky kolies s osvieženým dizajnom.
Nepopierateľnou devízou Kie Sportage je fakt, že pôsobí robustne a bezpečne už navonok. Svalnaté blatníky len umocňujú doplnky výbavy GT Line, teda upravené nárazníky či niekoľko ďalších doplnkových líšt. Hodnotenie dizajnu je subjektívna vec, z nášho pohľadu však Sportage aj napriek počiatočnej skepse patrí medzi najkrajšie autá svojej kategórie. Plusové body mu totiž prihráva aj originalita - tá sa dnes z pier dizajnérov v prípade bežných modelov akoby vytráca, prípad tohto auta to však nie je ani náhodou.
Osvieženie sa nekoná
Už v predchádzajúcom teste z roku 2016 sme modelu Sportage vo výbave GT Line vyčítali, že jeho interiér pôsobí fádnym dojmom. Palubovka je síce praktická a prehľadná, jej dizajn je však príliš strohý. Materiálová ponuka je tu pritom v poriadku, rovnako aj spracovanie a kvalita kabíny. Škoda však, že jej chýba väčšia dávka šmrncu - viac citu pre dizajn a originalitu, ktorou toto auto navonok prekypuje. Čakali sme, že facelift prinesie výraznejšie osvieženie interiéru, to sa však nekoná.
Konzervatívnym povahám bude interiér vyhovovať. Výhodou staršej koncepcie je fakt, že tu ešte stále väčšinu vecí obsluhujete na to určeným tlačidlom a vynovený (a omnoho krajší) stredový displej slúži naozaj len ako rozhranie na prácu s infotainmentom, nie celým vozidlom. Na jednu stranu by sme si priali, aby vyzeral interiér modelu Sportage modernejšie, na druhú stranu by sme však neradi prišli o komfort hardvérového ovládania. Ostáva nám len dúfať, že s touto výzvou sa do budúcnosti Kia popasuje so cťou.
Priestor, praktickosť a bezpečie
Jednoznačným pozitívom Kie Sportage je jej priestranná kabína. Vpredu vám vďaka bohatým rozmerom interiéru nebude prekážať nič. Práve naopak, spolu s pohodlnými koženými kreslami s funkciou vyhrievania i odvetrávania sa cestujúci na predných sedadlách môžu tešiť na vynikajúcu mieru komfortu.
Ukrátení nie sú ani pasažieri v druhom rade, kde si šofér vysoký 180 cm sám za seba sadne s veľkou rezervou. Vyhrievanie vzadu je v prípade kožených sedadiel vyhotovenia GT Line taktiež samozrejmosťou. Pre Sportage by nemala byť problémom ani rodinná dovolenka či predĺžený víkend, benzínová verzia ponúka viac než 500 litrov dobre využiteľného batožinového priestoru s dvojitým dnom.
Rodinné SUV triafa všetky dôležité ciele aj v oblasti praktickosti. Nápoje si môžete odložiť do dverí, ale i do otvorov s držiakmi na stredovom tuneli. Kia pritom nezabudla ani na priestor pre mobilné telefóny posádky vrátane bezdrôtového nabíjania. Za praktické riešenie považujeme aj netradičnú radiacu páku, ktorá má zvláštny tvar, avšak na prácu s ňou sa práve vďaka nemu nemožno sťažovať.
Menej praktický sa nám zdal byť hojný výskyt čierno lakovaných lesklých plastov, ktoré treba neustále čistiť. Je pravda, že fádnu palubovku oživujú a dajú sa na nej tolerovať, na inak vydarenom multifunkčnom volante však podľa nás nemali čo robiť. Na tomto type povrchu je vidieť každé zrniečko prachu či odtlačok prsta.

Kia Sportage: Bestseller prešiel faceliftom
Omladená verzia SUV vyrábaného aj v Žiline prichádza s odlišnými svetlami, nárazníkmi či volantom. Hlavnou novinkou je sústava EcoDynamics+.Pokiaľ ide o bezpečnosť, pre GT Line je štandardom aktívny asistent udržiavania v jazdnom pruhu (LKAS), systém monitorovania dopravných značiek (SLIF), systém upozorňujúci na pohyblivé prekážky pri cúvaní (RCTA), systém monitorovania mŕtveho uhla (BSD) či systém monitorovania únavy vodiča (DAW). K tejto beztak pokročilej výzbroji môžete zakúpením GT Line paketu v cene 1 890 eur doplniť ešte aj asistenta na prechádzanie čelným zrážkam (FCA) či adaptívny tempomat s funkciou Stop & Go.
Čo sa technológií týka, Kia na svojom SUV rozhodne nešetrila a dopriala mu kompletný balík najmodernejších systémov, vďaka ktorým sa môže porovnávať i s podstatne drahšími vozidlami. Ku bezpečnej jazde veľkým podielom prispievajú i LED projekčné svetlomety a miera automatizácie na palube - ovládanie stieračov či prepínanie diaľkových svetiel sa už v GT Line štandardne deje bez zásahov vodiča.
Silná kombinácia
Nafta v dôsledku viacerých škandálov v posledných rokoch stratila na popularite a to sa pomaly prejavuje i na myslení slovenských spotrebiteľov. Absolútnym vrcholom ponuky v ponuke Kie Sportage je mild-hybridný agregát 2.0 CRDi s 48V elektrickou sieťou. Len o šesť kilowattov menej však ponúka prepĺňaná benzínová jedna-šestka, ktorú sme testovali my. Štvorvalec ladený na 130 kW (177 k) a 265 Nm dokáže rodinné SUV na stovku rozbehnúť v priebehu 9,1 sekundy, čo je ešte lepší čas, než ponúkne objemnejší diesel.
Dynamika je solídna i pocitovo, báť sa netreba ani kľukatých okresiek či nebodaj predbiehania kamiónov. Za dobré sprostredkovanie dynamiky Sportage vďačí i samočinnej dvojspojkovej prevodovke A7 DCT. Tá takmer vždy radí presne podľa predstáv vodiča, problém má len pri zmene prevodového stupňa z druhého na tretí počas agresívneho zrýchľovania, kedy vie autom citeľne trhnúť. Za bežných, ba i športovejších, okolností však pracuje takmer nebadane a má skôr umiernený charakter, ktorý oceníte napríklad pri parkovaní či pomalej jazde v meste.
Voľbu samočinnej prevodovky by sme vám odporúčali aj kvôli tomu, že len s ňou dokáže vozidlo naplniť svoj technologický potenciál. Skombinujte ju s adaptívnym tempomatom vybaveným funkciou Stop & Go a mestské zápchy sa pre vás stanú omnoho znesiteľnejšie. Adaptívny tempomat bude spolupracovať so systémom LKAS a počas jazdy v kolóne sa vodič stane len relaxujúcim štatistom, ktorý podľa situácie raz za pár desiatok sekúnd jemne ťukne do plynového pedálu či do jedného z tlačidiel na multifunkčnom volante.
Ďalším dielikom (podľa nás) vrcholnej motorizácie Kie Sportage je pohon všetkých kolies. Ten úprimne, podobne ako samotné auto, do serióznejšieho terénu nepatrí. V porovnaní s konkurenciou kórejci nemajú natoľko sofistikovaný pohon všetkých kolies a problémy s trakciou sa začínajú objavovať pomerne skoro.

Test Kia Ceed: Pyšní môžu byť aj Slováci
Tretia generácia kórejského kompaktu patrí k elite triedy, oslovila nás najmä priestranným a kvalitne zhotoveným interiérom.Svoje o obmedzených schopnostiach v teréne hovorí aj svetlá výška rodinného SUV, ktorá sa ustálila na hodnote 172 mm, čo na drsnejšie podmienky jednoducho nestačí. Na rozbahnených poľných cestách či lyžovačke však budete v bezpečí. Škoda, že Sportage mimo asfaltu nie je schopnejší, podvozok si totiž zachováva komfortný charakter aj na menej kvalitných vozovkách.
Fyziku neoklameš
Ak z hľadiska dynamiky menší benzínový agregát väčší diesel poráža, čo sa spotreby týka, konkurovať mu nemôže. Fyzika sa oklamať nedá a 177 koní si pri práci s 1 727-kilogramovým autom vyžiada adekvátnu pastvu. Podľa normy WLTP by sa kombinovaná spotreba tohto vozidla mala ustáliť na hodnote 8,9 l/100 km. V skutočnosti sme s Kiou dokázali jazdiť o niečo úspornejšie, v kombinovanom cykle za rovných 8,5 l/100 km jazdy.
Sportageu sa logicky najlepšie dýcha pri priemernom tempe okolo 60 km/h. Také sa dosahuje na okreskách pretkaných dedinkami, kde SUV dokáže s prehľadom jazdiť za 6,8 l/100 km. Ak však vašim teritóriom budú najmä diaľnice či mesto, treba rátať s apetítom presahujúcim hranicu deviatich litrov benzínu na sto kilometrov.
Rozumný strop ponuky
Testovaný automobil bol vyzbrojený po strop, teda všetkým, čo pre neho Kia ponúka. Okrem samotnej výbavy GT-Line mal k dispozícii aj GT-Line Pack zahŕňajúci spomínané asistenčné systém, ale i ventiláciu a elektrické ovládanie sedadiel. My by sme na neho 1 890 eur rozhodne obetovali. Úplne stotožnení sme neboli s prítomnosťou panoramatického strešného okna v hodnote 990 eur. Kabínu síce pekne presvetlí, ale časom si jeho prítomnosť prestanete uvedomovať a nakoniec vám úplne zovšednie.
Z balíka príplatkov sa tu už doplácalo len za metalický lak, ktorý stojí 550 eur. Finálna cenovka vozidla sa zastavila na hodnote 35 820 eur. My by sme ju ešte o tisícku znížili absenciou strešného okna, inak sme však s konfiguráciou i cenovou politikou Kie stotožnení. Ide o rozumnú čiastku, ktorú musíte zaplatiť za technologicky vyspelé a bezpečné auto.
Naplní všetky očakávania?
Pokiaľ od rodinného SUV očakávate priestor, bezpečie a komfort, Kia Sportage vo vyhotovení GT Line vás nesklame. Navrch ešte pridá originálny dizajn, robustný vzhľad a príjemne dynamický agregát s pohodlnou samočinnou prevodovkou. Ku všestrannosti tu chýba len väčšia svetlá výška a vyššia sofistikovanosť pohonu všetkých kolies.
Dnes už vieme, že slovenský bestseller svoje niekdajšie pozície aktuálne uvoľnil konkurencii, to však neznamená, že nemá čo ponúknuť. Odhliadnuc od niekoľkých chýb ide stále o jednu z najlepších možností v rámci danej kategórie. Veľa zaváži fakt, že aj “plnke” ho dokážete kúpiť za rozumnú cenu a dostanete za to presne to, čo by dnes moderné a všestranné rodinné vozidlo malo ponúkať. Bezpečie, priestor a komfort.
TECHNICKÉ ÚDAJE
|
|
MOTOR A POHONNÝ SYSTÉM
|
|
Usporiadanie a počet valcov
|
R4
|
Zdvihový objem
|
1 591 cm3
|
Max. výkon
|
130 kW/177 k
|
pri otáčkach
|
5 500/min
|
Max. krútiaci moment
|
265 Nm
|
pri otáčkach
|
1 500 - 4 500/min
|
Palivo
|
benzín
|
Pohon
|
všetky kolesá
|
Prevodovka
|
7-stupňová automatická
|
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
|
|
Dĺžka
|
4 485 mm
|
Šírka
|
1 855 mm
|
Výška
|
1 645 mm
|
Rázvor náprav
|
2 670 mm
|
Pohotovostná hmotnosť
|
1 727 kg
|
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
|
1 802 kg
|
Užitočná hmotnosť
|
473 kg
|
Celková hmotnosť
|
2 200 kg
|
Objem batožinového priestoru
|
503 l
|
Objem palivovej nádrže
|
62 l
|
JAZDNÉ VÝKONY
|
|
Max. rýchlosť
|
201 km/h
|
Zrýchlenie 0-100 km/h
|
9,1 s
|
SPOTREBA
|
|
Mesto - normovaná (NEDC 2.0)
|
9,1 l/100 km
|
Mimo mesta - normovaná (NEDC 2.0)
|
6,8 l/100 km
|
Kombinovaná - normovaná (NEDC 2.0)
|
7,6 l/100 km
|
Kombinovaná - normovaná (WLTP)
|
8,9 l/100 km
|
Mesto - počas testu
|
9,3 l/100 km
|
Diaľnica - počas testu
|
9,5 l/100 km
|
Vidiek - počas testu
|
6,8 l/100 km
|
EMISIE
|
|
Emisie CO2 kombinované
|
166 g/km
|
Emisná norma
|
Euro 6
|
ŠTANDARDNÉ CENNÍKOVÉ CENY S DPH
|
|
Základná cena modelu
|
od 18 890 €
|
Základná cena verzie
|
od 32 390 €
|
Cena testovaného exemplára
|
35 820 €
|