Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Kia Sportage 1.6 T-GDi: Špička ponuky

FOTO
Kia Sportage je jedným z najpopulárnejších modelov kórejskej značky v Európe. Čo ponúka po facelifte? Dokáže naplniť všetky základné očakávania rodiny? Detailný test odhalí pravdu.
68 9 príspevkov 05.02.2019 / Filip Kadlečík

Kia Sportage je jedným z kľúčových produktov žilinskej fabriky kórejskej automobilky na Slovensku. Dnes sa tu produkuje štvrtá generácia SUV, ktorá minulý rok prešla faceliftom. Ten mal ťažiskový model značky vylepšiť predovšetkým po stránke technológií a napraviť chyby z minulosti. Podarilo sa mu to?

Predná časť sa po facelifte zmenila najviac 68 fotografií v galérii Predná časť sa po facelifte zmenila najviac Zdroj: Filip Kadlečík

Kúpa SUV sa väčšinou spája s istými očakávaniami. Sportage už má parametre na to, aby bol plnohodnotným rodinným automobilom. Od takého vozidla by sme očakávali predovšetkým priestrannosť, praktickosť či bezpečie. Karoséria SUV by zasa mala zaručiť vyšší komfort a lepšiu prejazdnosť terénom. Dokáže slovenský Sportage naplniť všetky tieto kritériá?

Dizajn ako bonus

Snáď nikto nie je ochotný kúpiť si nové auto a pritom ho považovať za škaredé. Úprimne, dizajn by však nemal byť rozhodujúcim faktorom. Pri modeli Sportage je jeho zjav príjemným bonusom. Iste, pri svojom príchode motoristickú verejnosť polarizoval na dva tábory, časom však takmer všetkým padol do očí a dnes už nad dizajnom štvrtej generácie pokrúti hlavou len málokto.

GT-Line Sportage parádne vyzdobí 68 fotografií v galérii GT-Line Sportage parádne vyzdobí Zdroj: Filip Kadlečík

Po facelifte dostala kontroverzná časť väčší zmysel a všetko do seba zapadlo. Väčšiu čelnú masku dopĺňa chrómový pás zdobiaci vrchnú časť upraveného predného nárazníka. Kia si zachovala aj charakteristické štyri ľadové kocky, ktoré tu slúžia ako hmlové svetlomety. Hlavné reflektory sú v prípade GT Line plne diódové a majú nádhernú modernú architektúru, ktorá čerpá inšpiráciu v modeli Stinger.

Dnešné štandardy vynikajúco napĺňajú aj prepracované koncové svetlá, ktoré taktiež využívajú diódovú techniku. Škoda, že ich Kia nespojila aj so smerovkami, tie sú i naďalej zapracované do nárazníka a využívajú len bežné halogénové žiarovky. Na profile vozidla facelift nič zásadné nezmenil, pribudli len 19” disky kolies s osvieženým dizajnom.

Sportage v predných reflektoroch využíva moderné riešenia 68 fotografií v galérii Sportage v predných reflektoroch využíva moderné riešenia Zdroj: Filip Kadlečík

Nepopierateľnou devízou Kie Sportage je fakt, že pôsobí robustne a bezpečne už navonok. Svalnaté blatníky len umocňujú doplnky výbavy GT Line, teda upravené nárazníky či niekoľko ďalších doplnkových líšt. Hodnotenie dizajnu je subjektívna vec, z nášho pohľadu však Sportage aj napriek počiatočnej skepse patrí medzi najkrajšie autá svojej kategórie. Plusové body mu totiž prihráva aj originalita - tá sa dnes z pier dizajnérov v prípade bežných modelov akoby vytráca, prípad tohto auta to však nie je ani náhodou.

Osvieženie sa nekoná

Už v predchádzajúcom teste z roku 2016 sme modelu Sportage vo výbave GT Line vyčítali, že jeho interiér pôsobí fádnym dojmom. Palubovka je síce praktická a prehľadná, jej dizajn je však príliš strohý. Materiálová ponuka je tu pritom v poriadku, rovnako aj spracovanie a kvalita kabíny. Škoda však, že jej chýba väčšia dávka šmrncu - viac citu pre dizajn a originalitu, ktorou toto auto navonok prekypuje. Čakali sme, že facelift prinesie výraznejšie osvieženie interiéru, to sa však nekoná.

Interiér Kie Sportage je konzervatívny a praktický, zišiel by sa mu však modernejší prístup dizajnéra 68 fotografií v galérii Interiér Kie Sportage je konzervatívny a praktický, zišiel by sa mu však modernejší prístup dizajnéra Zdroj: Filip Kadlečík

Konzervatívnym povahám bude interiér vyhovovať. Výhodou staršej koncepcie je fakt, že tu ešte stále väčšinu vecí obsluhujete na to určeným tlačidlom a vynovený (a omnoho krajší) stredový displej slúži naozaj len ako rozhranie na prácu s infotainmentom, nie celým vozidlom. Na jednu stranu by sme si priali, aby vyzeral interiér modelu Sportage modernejšie, na druhú stranu by sme však neradi prišli o komfort hardvérového ovládania. Ostáva nám len dúfať, že s touto výzvou sa do budúcnosti Kia popasuje so cťou.

Priestor, praktickosť a bezpečie

Jednoznačným pozitívom Kie Sportage je jej priestranná kabína. Vpredu vám vďaka bohatým rozmerom interiéru nebude prekážať nič. Práve naopak, spolu s pohodlnými koženými kreslami s funkciou vyhrievania i odvetrávania sa cestujúci na predných sedadlách môžu tešiť na vynikajúcu mieru komfortu.

Červené prešívanie sedadiel pôsobí ako skvelé spestrenie inak pomerne fádnej kabíny 68 fotografií v galérii Červené prešívanie sedadiel pôsobí ako skvelé spestrenie inak pomerne fádnej kabíny Zdroj: Filip Kadlečík

Ukrátení nie sú ani pasažieri v druhom rade, kde si šofér vysoký 180 cm sám za seba sadne s veľkou rezervou. Vyhrievanie vzadu je v prípade kožených sedadiel vyhotovenia GT Line taktiež samozrejmosťou. Pre Sportage by nemala byť problémom ani rodinná dovolenka či predĺžený víkend, benzínová verzia ponúka viac než 500 litrov dobre využiteľného batožinového priestoru s dvojitým dnom.

Rodinné SUV triafa všetky dôležité ciele aj v oblasti praktickosti. Nápoje si môžete odložiť do dverí, ale i do otvorov s držiakmi na stredovom tuneli. Kia pritom nezabudla ani na priestor pre mobilné telefóny posádky vrátane bezdrôtového nabíjania. Za praktické riešenie považujeme aj netradičnú radiacu páku, ktorá má zvláštny tvar, avšak na prácu s ňou sa práve vďaka nemu nemožno sťažovať.

Škoda, že nič lepšie, než túto prístrojovku aktuálne Sportage neponúka - v kontraste s technologickými kokpitmi konkurencie pôsobí jednoducho, avšak je funkčný 68 fotografií v galérii Škoda, že nič lepšie, než túto prístrojovku aktuálne Sportage neponúka - v kontraste s technologickými kokpitmi konkurencie pôsobí jednoducho, avšak je funkčný Zdroj: Filip Kadlečík

Menej praktický sa nám zdal byť hojný výskyt čierno lakovaných lesklých plastov, ktoré treba neustále čistiť. Je pravda, že fádnu palubovku oživujú a dajú sa na nej tolerovať, na inak vydarenom multifunkčnom volante však podľa nás nemali čo robiť. Na tomto type povrchu je vidieť každé zrniečko prachu či odtlačok prsta.

Kia Sportage: Bestseller prešiel faceliftom

Omladená verzia SUV vyrábaného aj v Žiline prichádza s odlišnými svetlami, nárazníkmi či volantom. Hlavnou novinkou je sústava EcoDynamics+.

Pokiaľ ide o bezpečnosť, pre GT Line je štandardom aktívny asistent udržiavania v jazdnom pruhu (LKAS), systém monitorovania dopravných značiek (SLIF), systém upozorňujúci na pohyblivé prekážky pri cúvaní (RCTA), systém monitorovania mŕtveho uhla (BSD) či systém monitorovania únavy vodiča (DAW). K tejto beztak pokročilej výzbroji môžete zakúpením GT Line paketu v cene 1 890 eur doplniť ešte aj asistenta na prechádzanie čelným zrážkam (FCA) či adaptívny tempomat s funkciou Stop & Go.

Za adaptívny tempomat si rozhodne priplaťte, investíciu oceníte hneď v prvej dopravnej zápche 68 fotografií v galérii Za adaptívny tempomat si rozhodne priplaťte, investíciu oceníte hneď v prvej dopravnej zápche Zdroj: Filip Kadlečík

Čo sa technológií týka, Kia na svojom SUV rozhodne nešetrila a dopriala mu kompletný balík najmodernejších systémov, vďaka ktorým sa môže porovnávať i s podstatne drahšími vozidlami. Ku bezpečnej jazde veľkým podielom prispievajú i LED projekčné svetlomety a miera automatizácie na palube - ovládanie stieračov či prepínanie diaľkových svetiel sa už v GT Line štandardne deje bez zásahov vodiča.

Silná kombinácia

Nafta v dôsledku viacerých škandálov v posledných rokoch stratila na popularite a to sa pomaly prejavuje i na myslení slovenských spotrebiteľov. Absolútnym vrcholom ponuky v ponuke Kie Sportage je mild-hybridný agregát 2.0 CRDi s 48V elektrickou sieťou. Len o šesť kilowattov menej však ponúka prepĺňaná benzínová jedna-šestka, ktorú sme testovali my. Štvorvalec ladený na 130 kW (177 k) a 265 Nm dokáže rodinné SUV na stovku rozbehnúť v priebehu 9,1 sekundy, čo je ešte lepší čas, než ponúkne objemnejší diesel.

Cúvaciu kameru dopĺňa 360° pohľad z kamier rozmiestnených okolo celého vozidla 68 fotografií v galérii Cúvaciu kameru dopĺňa 360° pohľad z kamier rozmiestnených okolo celého vozidla Zdroj: Filip Kadlečík

Dynamika je solídna i pocitovo, báť sa netreba ani kľukatých okresiek či nebodaj predbiehania kamiónov. Za dobré sprostredkovanie dynamiky Sportage vďačí i samočinnej dvojspojkovej prevodovke A7 DCT. Tá takmer vždy radí presne podľa predstáv vodiča, problém má len pri zmene prevodového stupňa z druhého na tretí počas agresívneho zrýchľovania, kedy vie autom citeľne trhnúť. Za bežných, ba i športovejších, okolností však pracuje takmer nebadane a má skôr umiernený charakter, ktorý oceníte napríklad pri parkovaní či pomalej jazde v meste.

Voľbu samočinnej prevodovky by sme vám odporúčali aj kvôli tomu, že len s ňou dokáže vozidlo naplniť svoj technologický potenciál. Skombinujte ju s adaptívnym tempomatom vybaveným funkciou Stop & Go a mestské zápchy sa pre vás stanú omnoho znesiteľnejšie. Adaptívny tempomat bude spolupracovať so systémom LKAS a počas jazdy v kolóne sa vodič stane len relaxujúcim štatistom, ktorý podľa situácie raz za pár desiatok sekúnd jemne ťukne do plynového pedálu či do jedného z tlačidiel na multifunkčnom volante.

Panoramatická strecha stojí 990 eur, atmosféru v kabíne spríjemní, no za pomerne vysokú cenu 68 fotografií v galérii Panoramatická strecha stojí 990 eur, atmosféru v kabíne spríjemní, no za pomerne vysokú cenu Zdroj: Filip Kadlečík

Ďalším dielikom (podľa nás) vrcholnej motorizácie Kie Sportage je pohon všetkých kolies. Ten úprimne, podobne ako samotné auto, do serióznejšieho terénu nepatrí. V porovnaní s konkurenciou kórejci nemajú natoľko sofistikovaný pohon všetkých kolies a problémy s trakciou sa začínajú objavovať pomerne skoro.

Test Kia Ceed: Pyšní môžu byť aj Slováci

Tretia generácia kórejského kompaktu patrí k elite triedy, oslovila nás najmä priestranným a kvalitne zhotoveným interiérom.

Svoje o obmedzených schopnostiach v teréne hovorí aj svetlá výška rodinného SUV, ktorá sa ustálila na hodnote 172 mm, čo na drsnejšie podmienky jednoducho nestačí. Na rozbahnených poľných cestách či lyžovačke však budete v bezpečí. Škoda, že Sportage mimo asfaltu nie je schopnejší, podvozok si totiž zachováva komfortný charakter aj na menej kvalitných vozovkách.

Fyziku neoklameš

Ak z hľadiska dynamiky menší benzínový agregát väčší diesel poráža, čo sa spotreby týka, konkurovať mu nemôže. Fyzika sa oklamať nedá a 177 koní si pri práci s 1 727-kilogramovým autom vyžiada adekvátnu pastvu. Podľa normy WLTP by sa kombinovaná spotreba tohto vozidla mala ustáliť na hodnote 8,9 l/100 km. V skutočnosti sme s Kiou dokázali jazdiť o niečo úspornejšie, v kombinovanom cykle za rovných 8,5 l/100 km jazdy.

Batožinový priestor ponúka kapacitu viac než 500 litrov 68 fotografií v galérii Batožinový priestor ponúka kapacitu viac než 500 litrov Zdroj: Filip Kadlečík

Sportageu sa logicky najlepšie dýcha pri priemernom tempe okolo 60 km/h. Také sa dosahuje na okreskách pretkaných dedinkami, kde SUV dokáže s prehľadom jazdiť za 6,8 l/100 km. Ak však vašim teritóriom budú najmä diaľnice či mesto, treba rátať s apetítom presahujúcim hranicu deviatich litrov benzínu na sto kilometrov.

Rozumný strop ponuky

Testovaný automobil bol vyzbrojený po strop, teda všetkým, čo pre neho Kia ponúka. Okrem samotnej výbavy GT-Line mal k dispozícii aj GT-Line Pack zahŕňajúci spomínané asistenčné systém, ale i ventiláciu a elektrické ovládanie sedadiel. My by sme na neho 1 890 eur rozhodne obetovali. Úplne stotožnení sme neboli s prítomnosťou panoramatického strešného okna v hodnote 990 eur. Kabínu síce pekne presvetlí, ale časom si jeho prítomnosť prestanete uvedomovať a nakoniec vám úplne zovšednie.

Paket GT-Line obsahuje nielen vyhrievané, ale aj odvetrávané sedadlá 68 fotografií v galérii Paket GT-Line obsahuje nielen vyhrievané, ale aj odvetrávané sedadlá Zdroj: Filip Kadlečík

Z balíka príplatkov sa tu už doplácalo len za metalický lak, ktorý stojí 550 eur. Finálna cenovka vozidla sa zastavila na hodnote 35 820 eur. My by sme ju ešte o tisícku znížili absenciou strešného okna, inak sme však s konfiguráciou i cenovou politikou Kie stotožnení. Ide o rozumnú čiastku, ktorú musíte zaplatiť za technologicky vyspelé a bezpečné auto.

Naplní všetky očakávania?

Pokiaľ od rodinného SUV očakávate priestor, bezpečie a komfort, Kia Sportage vo vyhotovení GT Line vás nesklame. Navrch ešte pridá originálny dizajn, robustný vzhľad a príjemne dynamický agregát s pohodlnou samočinnou prevodovkou. Ku všestrannosti tu chýba len väčšia svetlá výška a vyššia sofistikovanosť pohonu všetkých kolies.

Dizajnový originál, tak by sa dal najlepšie opísať vzhľad kórejského SUV 68 fotografií v galérii Dizajnový originál, tak by sa dal najlepšie opísať vzhľad kórejského SUV Zdroj: Filip Kadlečík

Dnes už vieme, že slovenský bestseller svoje niekdajšie pozície aktuálne uvoľnil konkurencii, to však neznamená, že nemá čo ponúknuť. Odhliadnuc od niekoľkých chýb ide stále o jednu z najlepších možností v rámci danej kategórie. Veľa zaváži fakt, že aj “plnke” ho dokážete kúpiť za rozumnú cenu a dostanete za to presne to, čo by dnes moderné a všestranné rodinné vozidlo malo ponúkať. Bezpečie, priestor a komfort.

TECHNICKÉ ÚDAJE
MOTOR A POHONNÝ SYSTÉM
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 591 cm3
Max. výkon
130 kW/177 k
pri otáčkach
5 500/min
Max. krútiaci moment
265 Nm
pri otáčkach
1 500 - 4 500/min
Palivo
benzín
Pohon
všetky kolesá
Prevodovka
7-stupňová automatická
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka
4 485 mm
Šírka
1 855 mm
Výška
1 645 mm
Rázvor náprav
2 670 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 727 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 802 kg
Užitočná hmotnosť
473 kg
Celková hmotnosť
2 200 kg
Objem batožinového priestoru
503 l
Objem palivovej nádrže
62 l
JAZDNÉ VÝKONY
Max. rýchlosť
201 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
9,1 s
SPOTREBA
Mesto - normovaná (NEDC 2.0)
9,1 l/100 km
Mimo mesta - normovaná (NEDC 2.0)
6,8 l/100 km
Kombinovaná - normovaná (NEDC 2.0)
7,6 l/100 km
Kombinovaná - normovaná (WLTP)
8,9 l/100 km
Mesto - počas testu
9,3 l/100 km
Diaľnica - počas testu
9,5 l/100 km
Vidiek - počas testu
6,8 l/100 km
EMISIE
Emisie CO2 kombinované
166 g/km
Emisná norma
Euro 6
ŠTANDARDNÉ CENNÍKOVÉ CENY S DPH
Základná cena modelu
od 18 890 €
Základná cena verzie
od 32 390 €
Cena testovaného exemplára
35 820 €

Video
Najnovšie články
Slabý február hlásia všetky európske automobilky

Koncom mesiaca by malo podľa neoficiálnych zdrojov debutovať SUV-kupé značky Porsche, aktuálne sa objavil jeho náčrt.

Cayenne Coupé: Je toto oficiálna skica?

Príchod elektromobilov a brexit poriadne otriasajú európskym automobilovým trhom. Po Volkswagene je ďalšou obeťou Ford, ktorý na starom kontinente zruší tisíce...

Ford berie červené pero: V Nemecku prepustí tisíce ľudí

Predaj koncernu Volkswagen vo februári klesol. Hlavným dôvodom bolo oslabenie čínskeho trhu.

Február bol slabý nielen pre Škodu, ale aj pre VW

Ak si bývalý šéf Volkswagenu Martin Winterkorn myslel, že dieselgate sa už pre neho skončil, mýlil sa. Spolu s koncernom aj on osobne čelí žalobu pre burzový...

Burzový dozor v USA žaluje VW a Martina Winterkorna

Upravené kupé disponuje prepĺňaným osemvalcom, vďaka ktorému má štvrť míle zhltnúť v priebehu 9,7 sekundy.

Corvette Grand Sport: 1 008 koní v praxi

Kupé mixujúce retro rysy s modernými riešeniami technicky vychádza z Lamborghini, oproti nemu však stojí takmer trojnásobok.

Ares Panther: De Tomaso pre 21. storočie
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×