Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Štartovacie káble: Viete ich naozaj používať?

Vybitá autobatéria nie je v zime ničím neobvyklým. Najúčinnejšou pomocou je druhý ochotný vodič a štartovacie káble. Viete, čo je dôležité a aj to, ako ich správne používať?
2 06.02.2019 / Redakcia AUTO BILD

Zima dáva poriadne zabrať celému autu a najmä batérii. To sú všeobecne známe fakty. Čo však robiť, keď auto nenaštartuje? Moderné vozidlá sa neodporúča roztláčať a v podstate je to aj nemožné. Najúčinnejšou pomocou je iný ochotný vodič a štartovacie káble. Je fajn mať ich v kufri. No oveľa lepšie je vedieť, ako sa správne používajú. Káble naviac musia spĺňať určité predpoklady.

Ilustračná snímka 2 fotografie v galérii Ilustračná snímka Zdroj: Dreamstime

Hrúbka, dĺžka a svorka – to je pre štartovacie káble dôležité. Ak je hociktorý z nich poddimenzovaný, svorky alebo použitý materiál nekvalitné, väčšina energie unikne a motor nenaštartuje. Problém spočíva v tom, že všetky vyzerajú navonok rovnako: červený kábel, čierny kábel, obidva ukončené kliešťami.

Hrúbka kábla

Jedným z najdôležitejších faktorov je prierez (hrúbka) kábla, ktorý zohľadňuje výkon motora „v núdzi“. Ak je prierez príliš malý, nepretečie ním dostatok energie a premostenie zlyhá. V najhoršom prípade sa kábel prehreje a spôsobí skraty alebo dokonca požiar. Preto platí pravidlo: ak máte pochybnosti, radšej si zaobstarajte hrubšie káble. Pozor, je tu aj ďalší aspekt: materiál. Okrem bežných medených káblov sú rozšírené aj hliníkové. Ich slabinou je horšia vodivosť, v dôsledku čoho musia byť káble hrubšie než porovnateľné medené.

Pre benzínové motory s menším zdvihovým objemom postačia káble s priemerom 20 mm2 (priemer cca. 5 mm). Hoci môžete nájsť aj odporúčania na prierez 16 mm2 (priemer cca 4,6 mm), tieto káble sa veľmi rýchlo dostanú na hranice svojich možností. Naviac môžete chcieť pomôcť autu s výkonnejším motorom a vtedy vám budú zbytočné. Pokiaľ kúpite hliníkový kábel, prierez musí byť minimálne 25 mm2 (priemer cca. 6 mm).

Zdvihové objemy dva litre a viac odporúčame prierez minimálne 25 mm2, v prípade hliníkových 40 mm2 (priemer cca. 7 mm). Ešte väčšie benzínové agregáty (od troch litrov) by mali mať štartovacie káble prierez aspoň 35 mm2 (cca. 6,5 mm), u hliníkových 55 mm2 (cca. 8 mm).

Vybitá autobatéria: Ako dopadol test nabíjačiek?

Zima dáva zabrať vozidlu aj jeho majiteľovi, no azda najviac trpia autobatérie. Pomoc je pritom ľahká a ani zďaleka nie je drahá. Ktoré nabíjačky bežných autobatérií sú najlepšie?

Pre dieselové motory by mali mať medené káble prierez najmenej 25 mm2, hliníkové 40 mm2. Pre zdvihové objemy od troch litrov vyššie odporúčame kupovať štartovacie káble s prierezom aspoň 35 mm2 u medených a 55 mm2 u hliníkových.

Ako vybrať vhodný kábel

Ohybnosť: Pri nízkych teplotách tvrdne plastová izolácia. Najmä v mrazoch sú káble potrebné a pochopiteľne musia byť dostatočne ohybné. Preto už pri kúpe potrebné zohľadniť aj tento fakt a skontrolujte, že nie sú príliš tuhé.

Kliešte/svorky: Kliešte musia byť s výnimkou kontaktných častí kompletne izolované, inak hrozí skrat v momente, keď sa dotknú kovových častí karosérie. Zubaté vnútorné hrany a silné pružiny zabránia skĺznutiu kábla počas štartovania. Izolácia však nesmie byť príliš hrubá, v opačnom prípade môžu nastať problémy pri ich uchytení.

Povrch klieští by mal byť kompletne izolovaný, aby nedošlo k neželanému kontaktu s kovovými časťami karosérie 2 fotografie v galérii Povrch klieští by mal byť kompletne izolovaný, aby nedošlo k neželanému kontaktu s kovovými časťami karosérie Zdroj: Dreamstime

Dĺžka: Káble nesmú byť kratšie ako dva metre, inak budú musieť byť autá príliš blízko. Najpoužiteľnejšie sú troj- až štvormetrové. Pozor: s dĺžkou kábla sa zväčšuje aj odpor. To znamená, že pri kúpe dlhších zvoľte väčší prierez.

Normy: Štartovacie káble majú byť certifikované podľa DIN 72.553 alebo ISO 6722. Ak je to tak, vyhovujú predpísaným pravidlám.

Ako správne pripojiť káble

Všetko okolo elektriny môže byť potenciálne nebezpečné, štartovacie káble nie sú výnimkou. Pri prepájaní dvoch áut môže nastať skrat, preto je dôležité dodržať správny postup. Väčšina skratov vzniká pri zapojení na nesprávne póly.

  1. Červený kábel na kladný pól „darcovskej“ batérie
  2. Červený kábel na kladný pól vybitej batérie
  3. Čierny kábel na záporný pól „darcovskej“ batérie
  4. Čierny kábel na kostru druhého vozidla (napríklad, kovovú časť v motorovom priestore). NIE na záporný pól!
  5. Naštartovať „darcovské“ auto a až potom vozidlo v núdzi
  6. Po úspešnom naštartovaní káble odpojiť v opačnom poradí

Video
Najnovšie články
Náš názor: Deň, keď sa Bratislava zastavila

Mitsubishi opäť stavilo na klasickú stratégiu a navonok kompletne mení model ASX, tešiť sa môžeme aj na nové motory. Na jednu oblasť auta však Japonci, zdá sa,...

Mitsubishi ASX: Dizajn sa mení na nepoznanie

Vodič sedanu Mazda3 sa bežný incident rozhodol riešiť tak, že zastavil a vytvoril veľmi nebezpečnú situáciu.

Kanaďan sa chcel hádať uprostred diaľnice

Dvojica príbuzných modelov má štandardne výkon 353 kW (480 k), no k dispozícii bude aj v silnejšom vyhotovení Competition.

BMW X3 M a X4 M: Maximálne až 510 koní

Nový model GP vznikne v limitovanej sérii 3 000 kusov. Tvarovo sa inšpiruje štúdiou, pričom jeho výkon presiahne 221 kW (300 k).

MINI ohlásilo svoje najdivokejšie auto

Rannou nepríjemnosťou v zime sa stáva námraza na čelnom skle. Komu sa nechce škrabať, siahne po tekutom rozmrazovači. Mnohé sľubujú rýchlu pomoc. Dokážu však...

Test rozmrazovačov: Ktorý vám uľahčí život?

Návšteva servisu je činnosť, s ktorou človek musí rátať už pri kúpe nového auta. Mimo bežných prehliadok však majitelia očakávajú minimálny čas strávený bez...

Návštevy servisu: Tieto autá ich mali najviac
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×