Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Štartovacie káble: Viete ich naozaj používať?

Vybitá autobatéria nie je v zime ničím neobvyklým. Najúčinnejšou pomocou je druhý ochotný vodič a štartovacie káble. Viete, čo je dôležité a aj to, ako ich správne používať?
2 12 príspevkov 06.02.2019 / Redakcia AUTO BILD

Zima dáva poriadne zabrať celému autu a najmä batérii. To sú všeobecne známe fakty. Čo však robiť, keď auto nenaštartuje? Moderné vozidlá sa neodporúča roztláčať a v podstate je to aj nemožné. Najúčinnejšou pomocou je iný ochotný vodič a štartovacie káble. Je fajn mať ich v kufri. No oveľa lepšie je vedieť, ako sa správne používajú. Káble naviac musia spĺňať určité predpoklady.

Ilustračná snímka 2 fotografie v galérii Ilustračná snímka Zdroj: Dreamstime

Hrúbka, dĺžka a svorka – to je pre štartovacie káble dôležité. Ak je hociktorý z nich poddimenzovaný, svorky alebo použitý materiál nekvalitné, väčšina energie unikne a motor nenaštartuje. Problém spočíva v tom, že všetky vyzerajú navonok rovnako: červený kábel, čierny kábel, obidva ukončené kliešťami.

Hrúbka kábla

Jedným z najdôležitejších faktorov je prierez (hrúbka) kábla, ktorý zohľadňuje výkon motora „v núdzi“. Ak je prierez príliš malý, nepretečie ním dostatok energie a premostenie zlyhá. V najhoršom prípade sa kábel prehreje a spôsobí skraty alebo dokonca požiar. Preto platí pravidlo: ak máte pochybnosti, radšej si zaobstarajte hrubšie káble. Pozor, je tu aj ďalší aspekt: materiál. Okrem bežných medených káblov sú rozšírené aj hliníkové. Ich slabinou je horšia vodivosť, v dôsledku čoho musia byť káble hrubšie než porovnateľné medené.

Pre benzínové motory s menším zdvihovým objemom postačia káble s priemerom 20 mm2 (priemer cca. 5 mm). Hoci môžete nájsť aj odporúčania na prierez 16 mm2 (priemer cca 4,6 mm), tieto káble sa veľmi rýchlo dostanú na hranice svojich možností. Naviac môžete chcieť pomôcť autu s výkonnejším motorom a vtedy vám budú zbytočné. Pokiaľ kúpite hliníkový kábel, prierez musí byť minimálne 25 mm2 (priemer cca. 6 mm).

Zdvihové objemy dva litre a viac odporúčame prierez minimálne 25 mm2, v prípade hliníkových 40 mm2 (priemer cca. 7 mm). Ešte väčšie benzínové agregáty (od troch litrov) by mali mať štartovacie káble prierez aspoň 35 mm2 (cca. 6,5 mm), u hliníkových 55 mm2 (cca. 8 mm).

Vybitá autobatéria: Ako dopadol test nabíjačiek?

Zima dáva zabrať vozidlu aj jeho majiteľovi, no azda najviac trpia autobatérie. Pomoc je pritom ľahká a ani zďaleka nie je drahá. Ktoré nabíjačky bežných autobatérií sú najlepšie?

Pre dieselové motory by mali mať medené káble prierez najmenej 25 mm2, hliníkové 40 mm2. Pre zdvihové objemy od troch litrov vyššie odporúčame kupovať štartovacie káble s prierezom aspoň 35 mm2 u medených a 55 mm2 u hliníkových.

Ako vybrať vhodný kábel

Ohybnosť: Pri nízkych teplotách tvrdne plastová izolácia. Najmä v mrazoch sú káble potrebné a pochopiteľne musia byť dostatočne ohybné. Preto už pri kúpe potrebné zohľadniť aj tento fakt a skontrolujte, že nie sú príliš tuhé.

Kliešte/svorky: Kliešte musia byť s výnimkou kontaktných častí kompletne izolované, inak hrozí skrat v momente, keď sa dotknú kovových častí karosérie. Zubaté vnútorné hrany a silné pružiny zabránia skĺznutiu kábla počas štartovania. Izolácia však nesmie byť príliš hrubá, v opačnom prípade môžu nastať problémy pri ich uchytení.

Povrch klieští by mal byť kompletne izolovaný, aby nedošlo k neželanému kontaktu s kovovými časťami karosérie 2 fotografie v galérii Povrch klieští by mal byť kompletne izolovaný, aby nedošlo k neželanému kontaktu s kovovými časťami karosérie Zdroj: Dreamstime

Dĺžka: Káble nesmú byť kratšie ako dva metre, inak budú musieť byť autá príliš blízko. Najpoužiteľnejšie sú troj- až štvormetrové. Pozor: s dĺžkou kábla sa zväčšuje aj odpor. To znamená, že pri kúpe dlhších zvoľte väčší prierez.

Normy: Štartovacie káble majú byť certifikované podľa DIN 72.553 alebo ISO 6722. Ak je to tak, vyhovujú predpísaným pravidlám.

Ako správne pripojiť káble

Všetko okolo elektriny môže byť potenciálne nebezpečné, štartovacie káble nie sú výnimkou. Pri prepájaní dvoch áut môže nastať skrat, preto je dôležité dodržať správny postup. Väčšina skratov vzniká pri zapojení na nesprávne póly.

  1. Červený kábel na kladný pól „darcovskej“ batérie
  2. Červený kábel na kladný pól vybitej batérie
  3. Čierny kábel na záporný pól „darcovskej“ batérie
  4. Čierny kábel na kostru druhého vozidla (napríklad, kovovú časť v motorovom priestore). NIE na záporný pól!
  5. Naštartovať „darcovské“ auto a až potom vozidlo v núdzi
  6. Po úspešnom naštartovaní káble odpojiť v opačnom poradí

Video
Najnovšie články
Diaľnica medzi BA a TT má byť rozšírená v roku 2028

Partnerstvo s Volvom a Daimlerom sa čínskej automobilke Geely zjavne vypláca, aj vďaka nemu vlani zarobila oveľa viac.

Čínskemu Geely sa vlani darilo, zarobil viac

Čínsky elektrický sedan má výkon 163 koní a vyberať si pri ňom možno z dvoch akumulátorov. Ten väčší ponúkne dojazd 500 kilometrov.

Geely GE11: Pôjde o prelomový model?

Modernizácia kompaktného SUV-kupé prináša najmä upravenú prednú časť, no dotkla sa aj zadku, interiéru či ponuky motorov.

Mercedes GLC Coupé: Ide po stopách brata

General Motors napokon ustúpil Donalda Trumpa a na rozdiel od predchádzajúcich plánov mieni investovať aj v USA do vývoja elektromobilu.

GM ustúpil tlaku, mieni investovať aj v USA

Slovenský Volkswagen sa rozhodol vypomôcť maďarským kolegom v Audi Hungaria, kam poslal vyše stovku ľudí. Tí však zostávajú zamestnanci VW Slovakia so všetkými...

VW Slovakia vyslal časť zamestnancov do Maďarska

Madrid sa stal ukážkou, ktorá ženie vodu na mlyn mestám zvažujúcim zákaz vjazdu vozidiel do kritických oblastí. Španieli však z centra vykázali komplet všetky...

Keď Madrid vykázal autá z centra, emisie klesli o 38 %
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×