Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Honda CR-V Hybrid: Môže nahradiť diesel?

PRVÁ JAZDA Hybridy nahrádzajú v ponuke automobiliek naftové motory – to je fakt, ale dokážu naftové motory aj nahradiť? Odpoveď sme hľadali pri prvej jazde na novej hybridnej Honde CR-V.
12 3 príspevky 01.02.2019 / Redakcia AUTO BILD

Za ostatné dve desaťročia sme spoznali niekoľko hybridných systémov a CR-V prináša zase o niečo iný, ktorý nazvala i-MMD (Intelligent Multi-Mode Drive). Základom je benzínový dvojlitrový štvorvalec s výkonom i-VTEC s výkonom 145 koní, ktorý pracuje v Atkinsonovom cykle. Ten je priamo prepojený s generátorom elektrického prúdu, ktorý posiela energiu do akumulátorov, ktoré kŕmia elektromotor (výkon 184 koní).

Konštrukcia hybridu bola pre jeho vyššiu hmotnosť zosilnená, ale zvonka hybrid ani nespoznáte. 12 fotografií v galérii Konštrukcia hybridu bola pre jeho vyššiu hmotnosť zosilnená, ale zvonka hybrid ani nespoznáte. Zdroj: Honda

Miesto konvenčnej prevodovky sa používa len jeden fixný prevodový pomer a potom už ide výkon na kolesá. Medzi systémom motor + generátor a systémom elektromotor + prevodovka je elektromagneticky ovládaná spojka, ktorá dokáže v prípade potreby prepojiť výkon spaľovacieho motora priamo ku kolesám.

Špecifická konštrukcia umožňuje nakombinovať tri jazdné režimy. EV Drive, v ktorom lítium-iónová batéria dodáva energiu priamo elektrickému hnaciemu motoru, Hybrid Drive, v ktorom spaľovací motor dodáva energiu generátoru a ten svojou energiou ženie elektromotor a Engine Drive, v ktorom je spaľovací motor priamo spojený s kolesami cez uzamknutú spojku.

S nulovými emisiami prejde zhruba dva kilometre. Akumulátor je malý, aj na druhej strane sa rýchlo rekuperuje. 12 fotografií v galérii S nulovými emisiami prejde zhruba dva kilometre. Akumulátor je malý, aj na druhej strane sa rýchlo rekuperuje. Zdroj: Honda

Bez tejto spojky by auto bolo klasickým Range Extenderom, teda elektromobilom, kde by spaľovací motor predlžoval dojazd dobíjaním akumulátora, ale s touto spojkou ide o hybrid. Zaujímavé je aj to, že v prípade verzie s pohonom všetkých kolies AWD nie je pohon zadnej nápravy riešený druhým elektromotorom (ako je pri hybridoch 4x4 obvyklé), ale sa používa klasickým mechanický náhon kardanovým hriadeľom.

Test Honda HR-V: Aktuálnejší make-up

Druhá generácia jedného z pionierov populárnej kategórie prešla iba drobným omladením, na najdôležitejšiu novinku sa ešte čaká.

Súčasťou  pohonu všetkých kolies je viaclamelová spojka, ktorá pripája hnací hriadeľ k zadnému diferenciálu a je ovládaná hydraulickým čerpadlom, poháňaným elektromotorom. Ak prenos krútiaceho momentu k zadným kolesám nie je potrebný, napríklad pri rovnomernej jazde vysokou rýchlosťou, hnací hriadeľ k zadným kolesám sa kvôli zníženiu mechanického odporu odpojí.

Palubná doska je rovnaká ako v klasickom CR-V, zmeny sa dotkli stredovej konzoly a palubného počítača. 12 fotografií v galérii Palubná doska je rovnaká ako v klasickom CR-V, zmeny sa dotkli stredovej konzoly a palubného počítača. Zdroj: Honda

Spaľovací motor,elektromotor, generátor aj jednotka riadenia výkonu sa nachádzajú pod kapotou, lítiovo-iónový akumulátor je umiestnený pod batožinovým priestorom, takže ten prišiel o využiteľnú časť pod dnom. Objem spadol z 561 na 497 litrov a nie je možné vytvoriť sedemmiestnu verziu ako v klasickom CR-V.

Na prvý pohľad je to bežné CR-V, až na plakety s nápisom hybrid tu nie sú žiadne dizajnové zmeny, len za volantom si všimnete inú ponuku palubného počítača a absenciu rýchlostnej páky. Auto s jedným prevodom rýchlostnú páku nepotrebuje, vystačí si s tlačidlami pre odlíšenie jazdy dopredu, odzadu parkovanie a neutrál. Stredová konzola je preto prázdnejšia.

Honda CR-V je aerodynamicky najúčinnejšie vozidlo vo svojej triede. 12 fotografií v galérii Honda CR-V je aerodynamicky najúčinnejšie vozidlo vo svojej triede. Zdroj: Honda

Rozbiehame sa nečujne na elektrinu, ktorá nám pri plnom akumulátore môže vystačiť na 2 kilometre (akumulátor má kapacitu len 1 kWh, tak viac od neho nemôžeme žiadať), ak nestlačíme silnejšie plyn alebo ak nie sú vonku nepriaznivé klimatické podmienky. Pri zrýchlení prejde auto do režimu Hybrid Drive, spaľovací motor dobíja akumulátor, aby mal elektromotor dosť šťavy, spojka na mechanické prepojenie výkonu ku kolesám zostáva rozpojená, jej čas príde až na diaľnici.

Test Honda CR-V diesel: Rodina na prvom mieste

Aktuálna generácia už dosluhuje a Honda si pri tej príležitosti prichystala veľké cenové zvýhodnenie. Rodinné SUV môžete mať za atraktívnu cenu. Je však ešte stále konkurencieschopné? To odhalil test.

Pri ustálenej rýchlosti 60 km/h bude CR-V Hybrid zvyčajne jazdiť v režime EV Drive viac ako polovicu času. Pri rýchlosti 100 km/h sa režim EV Drive bude používať približne tretinu času. Najprv jazdíme niekde uprostred týchto rýchlostí a to, čo každého v kabíne zaujme, je ticho. Aj keď sa benzínový dvojliter naštartuje, pracuje  nominálnych otáčkach a vôbec ho nevnímame, oveľa hlučnejšie sú pneumatiky.

Balkónik na stredovej konzole postráda rýchlostnú páku. Auto má len jeden prevodový stupeň, vystačí si s tlačidlami P, R, N, D. 12 fotografií v galérii Balkónik na stredovej konzole postráda rýchlostnú páku. Auto má len jeden prevodový stupeň, vystačí si s tlačidlami P, R, N, D. Zdroj: Honda

Pri prudkom zrýchlení začujeme elektromotor akoby niekto zapol vo vedľajšom byte vysávač, ale všetko rýchlo utíchne. Absencia CVT prevodovky je pozitívom. Výkon rekuperácie nastavujeme pádlami pod volantom (ak nie sme spokojní s automaticky nastavenou hodnotou), ale rozdiely medzi „min“ a „max“ nie je taký výrazný ako pri konkurencii, kde maximálny stupeň rekuperácie je ako prudké brzdenie.

Na diaľnici zisťujeme odpoveď na otázku či hybrid dokáže nahradiť diesel. Pri dlhých diaľničných cestách to fungovať nebude, lebo spotreba zaťaženého dvojlitra stúpa pri 130 km/h na 7 až 7,5 litra, čo diesel s rovnakým výkonom ľahko podlezie. V mestskej a prímestskej prevádzke sa však hybrid cíti výborne, tu si môže dovoliť častejšie vypínať motor, častým brzdením dobíja batériu a spotreba klesá na päť litrov. V zápche je to ešte lepšie. Tam, kde by vám spaľovací motor neustálym rozbehom a brzdením vyžral celú nádrž, hybrid posunie auto na elektrinu a vždy trochu dobije.

Spaľovací motor,elektromotor, generátor aj jednotka riadenia výkonu sa nachádzajú pod kapotou. 12 fotografií v galérii Spaľovací motor,elektromotor, generátor aj jednotka riadenia výkonu sa nachádzajú pod kapotou. Zdroj: Honda

Ak chcete mať SUV a jazdíte hlavne v meste, je hybrid dobrým riešením, a to hlavne s pohonom len predných kolies. Po presadnutí do verzie AWD hneď zisťujeme, že ťahá slabšie. Je to vyššou hmotnosťou hardvéru, alebo mechanickými stratami vo vetve zadného pohonu, či vyššou svetlou výškou (+ 10 mm)? Platí všetko. Zrýchlenie na stovku je horšie len o 0,4 sekundy, ale pocitovo je to znateľnejšie.

AWD dokáže v prípade potreby odoslať k zadným kolesám až takmer 60 % krútiaceho momentu.  Pohon všetkých kolies vďaka informáciám zo snímačov uhlovej rýchlosti a riadenia umožňuje dynamickejší prejazd zákrutami. Riadenie je ostré, ale vôbec s ho netreba zmieňať so športovým. Vplyv tlačidla Sport na jazdu je minimálny. Tichosť, komfort, pohodlie – sú dominantnými v tomto aute. Základná (uvádzacia) cena za hybrid je 29 990 eur, s pohonom AWD až 34 990 eur (lebo je dostupný až od vyššej výbavy).

Na prístrojovom paneli môžete sledovať prúde energie. V tomto prípade ide z akumulátora na kolesá. 12 fotografií v galérii Na prístrojovom paneli môžete sledovať prúde energie. V tomto prípade ide z akumulátora na kolesá. Zdroj: Honda

Ticho – to je dnes na nezaplatenie, silno pozdvihuje dojem z komfortu auta. Spotreba v meste je nízka, akumulátor veľmi neovplyvnil praktickosť SUV. Negatívom je vysoký príplatok za AWD, spotreba v režime Engine Drive tiež. Ak pravidelne jazdíte na dlhé cesty, tak vám tento hybrid nenahradí diesel, ktorý už Honda z ponuky vypustila. Na kratších cestách v meste a na okreskách ho svojou spotrebou hravo prekoná. Priestranné a komfortné je už benzínové CR-V a hybrid pridáva aj nesmierne tichú prevádzku.


Video
Najnovšie články
Opel Corsa: Neoficiálny debut generácie F

Hyundai i20 pred rokom prešiel faceliftom, ktorý ho vylepšil najmä z technologickej stránky. Okrem bezpečnostných systémov však pokrok dorazil aj inam. Mestské...

Test Hyundai i20 DCT7: Konečne s automatom

Limitovaná verzia nabrúseného kompaktu dosiahla rovnaký čas ako Bugatti Veyron, konkrétne detaily o nej zatiaľ automobilka neprezradila.

Mégane R.S. má späť žezlo z Nürburgringu

Dovážané európske vozidlá a autodiely sú americkému prezidentovi Donaldovi Trumpovi stále tŕňom v oku a neustále chce zvýšiť clá. Hoci rozhodnutie o ich...

Jednostranné kvóty ani dovozné clá nevyriešia spory

Núdzový brzdový asistent pri jazde vzad môže zabrániť neraz ťažkým kolíziám vozidla s chodcom či cyklistom. Nemecký autoklub ADAC preveril tieto systémy...

Brzdový asistent: Dá sa na neho ozaj spoľahnúť?

Ešte pred príchodom ďalšej generácie sme si vyskúšali terénne kombi, ktoré je na slovenskom trhu najpredávanejším autom japonskej firmy.

Test Subaru Outback: Dovidenia, bestseller

Konzorcium, ktoré stavia obchvat Bratislavy, nesúhlasí s výsledkami nedávneho ekoauditu. Podľa spoločnosti ide o zaujatú správu, ktorá nezodpovedá skutočnosti.

Stavbu D4 a R7 sprevádza množstvo špekulácií
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×