Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Nestarnúca Octavia: Ikona oslavuje 60-tku

To, že Škoda je na Slovensku najpredávanejšou značkou, nie je žiadnym tajomstvom. Jej predajná vlajková loď – Octavia – tento rok oslávila 60. výročie začiatku výroby.
10 02.02.2019 / Soňa Zverková

Typové označenie Octavia sa v ponuke automobilky Škoda prvýkrát objavilo pred 60 rokmi. Latinský výraz „octavia“ znamená ôsma. Vtedy išlo nielen o ôsmy model značky, ktorý vznikol po druhej svetovej vojne, ale aj o pozíciu vo vývojovom rade modernej generácie vozidiel s nezávislým zavesením všetkých kolies od prvého typu z roku 1933.

Medzi týmito dvomi modelmi leží rovných 60 rokov 10 fotografií v galérii Medzi týmito dvomi modelmi leží rovných 60 rokov Zdroj: Škoda Auto

Prvé dvojdverové automobily Škoda Octavia začali z výrobnej linky hlavného závodu v Mladej Boleslavi schádzať v januári 1959, najskôr ešte po boku svojich predchodcov Š 440 a Š 445. Pod kapotou bol spoľahlivý radový štvortaktný 1,1-litrový štvorvalec s výkonom 29,4 kW, ktorý cez štvorstupňovú prevodovku poháňal zadné kolesá.

Octavia dosahovala najvyššiu rýchlosť 110 km/h a na 100 km spotrebovala 7,7 l benzínu. Nový modelový rad Octavia priniesol okrem atraktívnych tvarov aj vyššiu úroveň jazdného komfortu a ovládateľnosti vďaka vinutým pružinám a skrutnému stabilizátoru prednej nápravy. Počas roka 1959 posilnili bezpečnosť vozidla tiež účinnejšie asymetrické hlavné svetlomety.

Tvary prvej dvojdverovej Octavie z roku 1959 zaujmú aj dnes 10 fotografií v galérii Tvary prvej dvojdverovej Octavie z roku 1959 zaujmú aj dnes Zdroj: Škoda Auto

V ponuke bol aj typ Octavia Super so silnejším 1,2-litrovým motorom a výkonom 33 kW. O automobily modelového radu Octavia bol vo svete veľký záujem. Na rozdiel od štátov s trhovým hospodárstvom, československí zákazníci potrebovali na kúpu zvláštny poukaz.

Ženevský autosalón 10. marca 1960 bol miestom premiéry športovej verzie Škoda Octavia Touring Sport s výkonom zvýšeným na 37 kW. Homologizácia FIA pre účasť na pretekoch a súťažiach v skupine neupravených cestovných vozidiel otvorila automobilu s rýchlosťou až 130 km/h cestu k úspešnej kariére v motoristickom športe. Príkladom je hetrik, ktorý Octavia dosiahla vo svojej triede na Rallye Monte Carlo v rokoch 1961 až 1963.

Rok po dvojdverovom sedane začali z liniek vychádzať aj verzie kombi 10 fotografií v galérii Rok po dvojdverovom sedane začali z liniek vychádzať aj verzie kombi Zdroj: Škoda Auto

Dňa 11. septembra 1960 sa v Brne predstavila Octavia Combi s dvojkrídlovými, horizontálne členenými piatymi dverami. Vozidlo s kompaktnými vonkajšími rozmermi 4 065 x 1 600 x 1 430 mm ponúkalo pri obsadení až piatimi osobami batožinový priestor so základnou dĺžkou 965 mm a s objemom 690 l. Po sklopení operadiel zadných sedadiel bolo možné naložiť až 1 050 litrov nákladu.

Posledná dvojdverová Octavia, verzia Super sivej farby, opustila výrobnú linku v Mladej Boleslavi 11. apríla 1964, aby uvoľnila miesto úplne novému radu vozidiel Škoda 1000/1100 MB so samonosnou karosériou a motorom vzadu. Posledné kombi opustilo Kvasiny 21. decembra 1971. V období 1959 až 1971 tak vzniklo vyše 360 000 vozidiel Škoda Octavia prvej generácie, vrátane viac ako 54 000 exemplárov modelu Octavia Combi.

Robustná a spoľahlivá Škoda Octavia sa v roku 1966 stala základom prvého novozélandského vozidla Trekka, vyvinutého v úzkej spolupráci s mladoboleslavskou automobilkou. Jeho základ tvoril skrátený podvozok automobilu Octavia Super. Viacúčelová a obľúbená Trekka patrí k predchodcom súčasných vozidiel SUV značky Škoda.

Octavia sa pre automobilku Škoda stala doslova synonymom. V roku 1992, krátko po začlenení značky do koncernu Volkswagen, sa začal vývoj úplne nového modelu, ktorý sa vrátil práve k legendárnemu typovému označeniu Octavia. Na novej podvozkovej platforme vznikla v tíme šéfdizajnéra Dirka van Braeckela karoséria s nezameniteľným nadčasovým dizajnom.

História: Škoda 110 R - športovec z roku 1974

Od roku 1963, keď sa v Kvasinách skončila výroba Felicií, muselo Československo čakať na ďalšie športové auto až do roku 1971. Kupé so splývajúcou karosériou očarilo republiku.

Liftback Octavia s výklopnými piatymi dverami sa predstavil 4. apríla 1996. Zákazníkov hneď nadchol vysokou úrovňou aktívnej aj pasívnej bezpečnosti, tromfom sa stal aj priestor pre 528 až 1 328 litrov batožiny. V marci 1998 ponuku doplnil ešte priestrannejší karosársky variant Octavia Combi, v roku 1999 pribudla verzia s pohonom všetkých kolies. Do novembra 2010 vzniklo celkovo 970 000 liftbackov a viac než 470 000 kombi modelu Octavia prvej generácie.

Nasledovalo 1,6 milióna liftbackov a 900 000 kombi druhej generácie, ktorá sa vyrábala v rokoch 2004 až 2013. Okrem ešte vyššej úžitkovej hodnoty priniesla rad noviniek, napríklad zážihové motory s priamym vstrekovaním paliva či samočinnú dvojspojkovú prevodovku DSG. K pilierom súčasnej ponuky značky Škody patrí tretia generácia vozidla Octavia, vyrábaná od novembra 2012, výrazne modernizovaná vo februári 2017. Rozhodlo sa pre ňu už vyše 2,5 milióna zákazníkov.

Škoda 935 Dynamic: Diaľničný sen

Kvapka vody je z pohľadu aerodynamiky tvarom, ktorý kladie vzduchu najmenší odpor. Vysnívaný ideál výrobcov karosérií sa stal vzorom pre tvorbu neopakovateľných modelov, ako je Škoda 935 Dynamic.

Octavia si na trhu získala pevné miesto a teší sa stále väčšej popularite nielen doma, ale aj vo svete. Svedčí o tom takmer 6,5 miliónov vyrobených exemplárov všetkých generácií od roku 1959. Okrem hlavného výrobného závodu v Čechách automobily Octavia aktuálne schádzajú z výrobných a montážnych liniek aj v Číne, Indii, Rusku, Kazachstane a v Alžírsku.


» Ďalšie fotografie nájdete v galérii «


Video
Najnovšie články
Kia predstaví v Ženeve elektrickú štúdiu

Podľa expertov je budúcnosť mobility v zdieľaní namiesto vlastníctva. Do tejto budúcnosti sa spoločnými silami rozhodli investovať Daimler a BMW.

Daimler a BMW spoja sily v car sharingu

Okrem vlastných podpisov a 22-palcový kolies vybavil tuner bodykit SUV početnými dielcami, ktoré podčiarkujú dynamický štýl.

Range Rover Velar s kabátom Overfinch

Dynamicky štylizovaný variant bude nepochybne dostupný len so silnejšími motormi, ponuku rozšíri aj naftový mikrohybrid.

Hyundai Tucson: Na obzore je verzia N Line

Liftback nadväzuje na štúdiu 308 R Hybrid, rovnováha síl sa však preklopila v prospech elektriny. Zrýchlenie na stovku je vecou 4,3 sekundy.

Peugeot 508 napína svoje hybridné svaly

Terénne vozidlo sa má vyrábať v Nitre. Jeho interiér ponúkne oproti originálu viac luxusu i lepšie vybavenie, no nebudú v ňom chýbať ani robustné plasty.

Land Rover Defender: Aký bude zvnútra?

Hoci téma amerických ciel na európske a ázijské vozidlá momentálne nie je v popredí, stále predstavujú reálnu hrozbu. Hrozbu, ktorá by mohla stáť Volkswagen...

Americké clá môžu stáť Volkswagen miliardy
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×