Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Mini Cooper D: Keď naftiak nie je na škodu

FOTO
Od Mini vždy očakávame istú mieru emócií, dobrých jazdných vlastností, dostatočne výkonného agregátu a výnimočnosti v interiéri. Dajú sa tieto kritériá naplniť aj s trojvalcovým naftiakom pod kapotou?
64 7 príspevkov 31.01.2019 / Filip Kadlečík

V súvislosti s britskými vozidlami v nás ešte stále rezonujú emócie, ktoré v nás počas leta zanechala verzia s označením Cabrio Cooper S. Modrá štýlovka s otvorenou strechou, svižným prepĺňaným dvojlitrom ladeným na výkon 141 kW (192 k) či príjemným zvukom motora bola presne tým autom, ktoré si pri pomyslení na značku Mini predstavujeme.

Na imidži Mini dieselový agregát neukrojil 64 fotografií v galérii Na imidži Mini dieselový agregát neukrojil Zdroj: Filip Kadlečík

Štýl, sloboda, adekvátna porcia výkonu a jazdné vlastnosti blízke motokáre, tieto kritéria dokáže naplniť len málo vozidiel, Mini ich však zväčša majú v malíčku. Platí to ale aj o naftovej verzii, ktorá je dnes nepopulárna a celkovo neposkytne zážitok z automobilu totožný s výkonným dvojlitrom?

Exceluje svojim imidžom

Na prvý pohľad by ste ani nepovedali, že s týmto Mini je niečo inak. Krásna sýto-oranžová farba laku, dva štýlové pásy na kapote, 17” disky kolies s efektným dizajnom. Nič nenasvedčuje tomu, že tento Cooper má pod kapotou naftiak. Okamih prekvapenia odďaluje aj pohľad na profil či zadnú časť. Trojdverová karoséria je zakončená imidžovými koncovými svetlami s jasným odkazom na pôvod malého autíčka. Ani koncovka výfuku nevyzerá nijak nápadne - podobnú má aj základná benzínová verzia.

V kabíne pribudlo ambientné podsvietenie a nový volič prevodovky 64 fotografií v galérii V kabíne pribudlo ambientné podsvietenie a nový volič prevodovky Zdroj: Filip Kadlečík

Odkazy na Spojené Kráľovstvo pokračujú aj v interiéri. Hneď tri sa dajú nájsť na sedadle šoféra ši spolujazdca, “kopilot” mrštnej motokáry pred sebou má britskú vlajku priamo na palubovke, dokonca ešte aj vysvietenú. Ambientné podsvietenie tu je novinkou, ktorú priniesol facelift modelovej rodiny, zároveň však je jednou z mála zjavných odlišností.

V kabíne znalcovi Mini do očí určite padne aj nový, elektronický, volič prevodovky v štýle BMW. Pracuje sa s ním dobre, najmä, ak máte skúsenosti z bavorských automobilov. Logika ovládania tu je totiž úplne rovnaká. Interiér ako taký je veľmi podobný tomu, ktorý sme už opisovali v prípade testu Cabria. Určený je maximálne pre štyri osoby, naozaj komfortne sa tu však odvezú len dvaja dospelí ľudia. Sedadlá v druhom rade síce sú hlboké a menšie postavy sa sem zmestia, ani pre ne však nepôjde o ideálny spôsob prepravy.

Predné reflektory majú diódovú technológiu schopnú vyrezávania protiidúcich automobilov 64 fotografií v galérii Predné reflektory majú diódovú technológiu schopnú vyrezávania protiidúcich automobilov Zdroj: Filip Kadlečík

Netreba si klamať, malý je aj batožinový priestor, jeho základných 211 litrov kapacity poľahky prekonajú aj menšie automobily. Tento fakt by sme však Mini rozhodne nevyčítali - ono sa totiž ani neprezentuje ako praktické auto pre rodinu, ale skôr štýlový doplnok a v tomto ohľade exceluje. Opätovne nás potešil update predných diódových reflektorov, ktoré teraz vedia kvôli zabráneniu oslňovania protiidúcich vodičov zhasínať jednotlivé lúče a tak vám na cestu v najvyššej možnej miere svietia diaľkovými.

Test Mini Cabrio S: Liek na všetky problémy

Existujú automobily, ktoré si kúpite preto, lebo sú praktické a každodenne vám budú uľahčovať život. Sú aj také, ktoré by ste si na základe rácia nekúpili, no i tak vám vedia uľahčiť život. Jedným...

Protipólom ku technologicky vyspelým svetlometom je prístrojová doska a head-up displej. V kategórii prémiových vozidiel sa dnes už nosia modernejšie riešenia - nie čierny plast pre head-up a takmer čisto analógové budíky. Je zrejmé, že túto stránku svojich vozidiel bude musieť Mini čo najskôr modernizovať a my sa na to tešíme. Charakteristická architektúra prístrojovky bude digitálnemu displeju priať.

Agilita, rýchlosť a komfort

Naftovú pohonnú jednotka vozidla by ste neodhalili ani podľa jeho jazdných vlastností. Vďaka svojej typickej konštrukcii má skutočne jazdné vlastnosti motokáry. Zákruty vás budú baviť aj s úsporným variantom “D”, v tomto ohľade zo šarmu Mini neubudlo. Nám veľmi sedí aj štandardné naladenie podvozka, ktoré Briti ordinujú svojim autám. Cooper je vďaka nemu parádne tuhý, nevytrasie z vás však dušu. Samozrejme, väčšie nerovnosti pocítite, modrín v oblasti chrbta sa však báť netreba.

Naftiak nám pod kapotou neprekážal, dynamika bola i tu obstojná, chýbal mu len hutnejší zvuk 64 fotografií v galérii Naftiak nám pod kapotou neprekážal, dynamika bola i tu obstojná, chýbal mu len hutnejší zvuk Zdroj: Filip Kadlečík

Tuhosť auta nebudete cítiť len cez sedadlo, ale aj prostredníctvom volantu. Riadenie je priame a krásne komunikatívne. Toto auto budete šoférovať radi aj v nižších rýchlostiach - hrotiť jazdu na trojciferné tempo musieť nebudete. Nová sedemstupňová dvojspojka radí tak, ako sme u áut bavorského koncernu zvyknutí - lahodne, presne a s jemným trhnutím pri zmene prevodového stupňa pod plynom.

Batožinový priestor je malý, ak ale jazdíte len dvaja, dá sa využiť kompletná kapacita Mini - vtedy sa už vyrovná aj základným objemom veľkých SUV 64 fotografií v galérii Batožinový priestor je malý, ak ale jazdíte len dvaja, dá sa využiť kompletná kapacita Mini - vtedy sa už vyrovná aj základným objemom veľkých SUV Zdroj: Filip Kadlečík

Určite za to môže aj šikovná prevodovka, že autu pocitovo jazdná dynamika výrazne nechýba. Samozrejme, treba rátať s tým, že 85 kW (116 k) a 270 Nm nepôsobí práve intenzitou katapultu, s ľahkým a krátkym autom sa však i s naftovou jedna-päťkou viete zahrať pekne. Jazda ako taká bola príjemná, na dobre úrovni bolo aj odhlučnenie či tlmenie vibrácií.

Benefit zatracovanej možnosti

Spočiatku nám predstava naftiaku pod kapotou Mini nebola vôbec sympatická. Radový trojvalec dopovaný turbom by sme však s odstupom času rozhodne nezatracovali. Áno, ak sa chcete so svojim Mini predvádzať, siahnite radšej po benzínovom dvojlitri, ktorý už má aj zaujímavý zvuk. Ak ale o masáž ega nestojíte, za naftiak sa vôbec nemusíte hanbiť.

 64 fotografií v galérii Zdroj: Filip Kadlečík  64 fotografií v galérii Zdroj: Filip Kadlečík Mini si potrpí na detaily a svoj pôvod 64 fotografií v galérii Mini si potrpí na detaily a svoj pôvod Zdroj: Filip Kadlečík

My sme na trojvalci prešli krížom takmer celé Slovensko a boli sme očarení jeho príjemným prejavom a najmä krásne nízkou spotrebou. Takto úsporné auto sme nemali už poriadne dávno. V kombinovanom režime, pri rešpektovaní všetkých rýchlostných limitov, sme s autom bez problémov dokázali jazdiť za 4,6 l/100 km. Spotreba sa na hranicu päť litrov nevyšplhá ani na diaľnici, na vidieku dokonca klesne takmer až na 4,0 l/100 km.

Mini Cooper D štandardne kúpite od 23 750 eur, za našu plne vybavenú verziu si slovenský importér vypýta 33 061 eur. Prémiovka svoju cenu zdôvodňuje najmä výnimočnou históriou, dizajnom a dobrými technológiami vrátane všetkých moderných asistentov vodiča či čistým a úsporným dieselovým agregátom s podarenou dvojspojkou.

Keď naftiak nie je na škodu

Dieselový variant britskej klasiky sa nám osvedčil najmä ako vynikajúce auto na dlhé trasy pre vodiča, ktorý si šoférovanie vychutnáva a nepotrebuje so sebou voziť množstvo nákladu či batožiny. Súvisí s ním vysoký vstupný náklad, ten vám však bude postupne vracať hospodárnou prevádzkou. Svoju cenu autíčko odôvodní aj výbornými jazdnými vlastnosťami.

Mini má geniálne tvarovaný volant, ale aj výborné a komunikatívne riadenie 64 fotografií v galérii Mini má geniálne tvarovaný volant, ale aj výborné a komunikatívne riadenie Zdroj: Filip Kadlečík

Podstatným zistením, ktoré si z tohto testu odnášame, je to, že diesel nemusí byť vždy len na škodu veci. Mini si charakter, ktorý od neho očakávame, zachováva aj s naftiakom pod kapotou. Navyše ešte pridáva efektívnu prevádzku, ktorou si jednoznačne zaslúži titul jedného z najúspornejších vozidiel, ktoré sme za ostatný rok testovali.

TECHNICKÉ ÚDAJE
MOTOR A POHONNÝ SYSTÉM
Usporiadanie a počet valcov
R3
Zdvihový objem
1 496 cm3
Max. výkon
85 kW/116 k
pri otáčkach
4 000/min
Max. krútiaci moment
270 Nm
pri otáčkach
1 750 - 2 250/min
Palivo
nafta
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
7-stupňová dvojspojková
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka
3 821 mm
Šírka
1 727 mm
Výška
1 414 mm
Rázvor náprav
2 495 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 185 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 260 kg
Užitočná hmotnosť
465 kg
Celková hmotnosť
1 650 kg
Objem batožinového priestoru
211/731 l
Objem palivovej nádrže
44 l
JAZDNÉ VÝKONY
Max. rýchlosť
204 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
9,3 s
SPOTREBA
Mesto - normovaná
4,3 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
3,5 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
3,8 l/100 km
Mesto - počas testu
4,7 l/100 km
Diaľnica - počas testu
4,9 l/100 km
Vidiek - počas testu
4,1 l/100 km
EMISIE
Emisie CO2 kombinované
99 g/km
Emisná norma
Euro 6
ŠTANDARDNÉ CENNÍKOVÉ CENY S DPH
Základná cena modelu
od 19 400 €
Základná cena verzie
od 23 750 €
Cena testovaného exemplára
33 061 €
Focus Media

Video
Najnovšie články
Asistenčné systémy: Viete, ako fungujú?

Európania sú veľmi opatrní a nekupujú nové autá. Dokazuje to júnová aj polročná štatistika, ktorá ukazuje nadol na všetkých dôležitých trhoch. Tabuľke výrobcov...

Predaj nových áut v EÚ opäť klesol na všetkých trhoch

Žilinská Kia v prvej polovici roka splnila plán výroby áut aj motorov a po závodnej dovolenke spustí výrobu nového XCeedu.

Kia naplnila plány, vyrobila vyše 180 000 vozidiel

Nekompromisný britský roadster dostal druhú generáciu, ktorá je ľahšia a výkonnejšia než doterajší model. Vzniknúť z nej má 30 exemplárov.

BAC Mono R: Chuťovka pre egoistov

Mladá Boleslav vykonala malé úpravy na dvoch SUV, v rámci ktorých dostávajú bezpečnejší systém Kessy či lepšie sledovanie mŕtveho uhla. V prípade menšieho...

Škoda zvyšuje odolnosť dvoch SUV voči krádeži

Renaultu sa v prvej polovici roka darilo horšie než vlani. Predaj áut klesol na všetkých dôležitých trhoch, pokles zbrzdili len značky Dacia a Lada.

Renault v 1. polroku predaj menej áut než vlani

Hybridné britské kupé s extrémnou aerodynamikou a atmosférickým dvanásťvalcom previedlo svoj zvuk na okruhu Silverstone.

Aston Martin Valkyrie konečne v pohybe
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×