Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Seat Leon 1.5 TSI: Vyniká spotrebou

Kompakt sme podrobili skúške so slabšou verziou 1,5-litrového benzínového motora a akciovou konfiguráciou vybavenia Visio.
34 3 príspevky 30.01.2019 / Marek Pokrývka

Leon aktuálnej generácie má od statusu novinky ďaleko, naživo debutoval na parížskom autosalóne v roku 2012 a po štvorročnom pôsobení absolvoval facelift. Po niekoľkých mesiacoch modernizáciu zavŕšil model ST Cupra 300 4Drive. Našimi rukami prešiel športový vrchol ponuky i terénne ladená verzia Xperience, naposledy sme si skúsili kombík FR s motorom 1.8 TSI. Ďalším prevereným exemplárom bol variant TGI spaľujúci CNG.

Pod kapotou tohto kombi bola nová verzia motora 1.5 TSI 34 fotografií v galérii Pod kapotou tohto kombi bola nová verzia motora 1.5 TSI Zdroj: Marek Pokrývka

Posledného menovaného Seat nedávno podrobil úpravám, dal mu dodatočnú bombu na zemný plyn. Tá zaujala svoje miesto na úkor pôvodnej benzínovej nádrže. Okrem toho 1,4-litrový prepĺňaný štvorvalec nahradil o deciliter väčší agregát, ktorý dosahuje výkon 96 kW (130 k).

Test Seat Leon ST 1.8 TSI: Cupra pre masy?

Španielske kombi sme si vyskúšali vo forme silného benzínového kombi s digitálnym prístrojovým panelom a zvýhodnenou cenou.

Koncernový štvorvalec 1.5 TSI Evo už poznáme nejaký ten piatok. Zo španielskeho portfólia sme s ním mali vrcholnú verziu malého SUV Arona a z českého zasa väčší model Škoda Karoq, v oboch prípadoch s maximom na 110 kW (150 k). Leon dostal okrem toho aj slabšie vyhotovenie agregátu s už spomínanou špičkou 130 koní a filtrom pevných častíc. Práve tento motor malo pod kapotou nedávno testované modré kombi, ktoré lákalo aj na vybavenie Visio s výhodnou cenou.

Slušná dynamika a príjemný apetít

Kým pôvodnú verziu motora i vyhotovenie na CNG dodáva Seat aj s prevodovkou DSG disponujúcou siedmimi stupňami, tento model má výhradne 6-stupňový manuál. So štvorvalcom si dobre rozumie. Nevyžaduje časté radenie, nakoľko oproti staršiemu 1,4-litrovému motoru ťahá v širšom rozsahu otáčok. Najmä v tých nízkych sa cíti o poznanie lepšie než predchodca. Krútiaci moment síce vrcholí hodnotou 200 Nm, ale dostupná je už od 1 400 ot/min.

Prepĺňaný zážihový štvorvalec má filter pevných častíc 34 fotografií v galérii Prepĺňaný zážihový štvorvalec má filter pevných častíc Zdroj: Marek Pokrývka

Dynamika nie je nijak omračujúca a pocitovo výrazne zaostáva za verziou 1.8 TSI s piatimi desiatkami koní navyše, ale objektívne ju nemožno kritizovať. To ukazuje aj zdolanie stovky za 9,5 sekundy a maximálne tempo na úrovni 207 km/h. Rýchlosť však nie je hlavnou zbraňou tejto pohonnej jednotky, tou je veľká kultivovanosť a tiež hospodárne narábanie s palivom.

V dosahovaní nízkeho apetítu si benzínový štvorvalec pomáha deaktivovaním dvoch piestov pri nízkom zaťažení, rovnako ako predchodca. V bežnej praxi je prechod takmer nepostrehnuteľný. Ak sa na to vyslovene zameriate, prepnutie režimov vám neujde. No nejde o nič otravné. Čo je hlavné, v dvojvalcovom režime sa nekoná žiaden veľký hluk ani výrazné vibrovanie. Šetriacemu módu sa pritom kombi nevyhýba ani pri diaľničnom tempe.

Zmestiť sa do rozmedzia podľa normy WLTP nie je problém 34 fotografií v galérii Zmestiť sa do rozmedzia podľa normy WLTP nie je problém Zdroj: Marek Pokrývka

Leon Visio 1.5 TSI 130 sľubuje kombinovanú spotrebu v rozmedzí 5,7 až 6,8 litra na 100 km, pričom ide o údaj podľa normy WLTP. Ako odráža realitu? Podľa našej skúsenosti dobre, v meste sme dosiahli 6,6-litrový priemer. Na diaľnici si motor pýtal 6,2 litra. Na kompaktné kombi s benzínovým srdcom sú to pekné čísla a to isté možno povedať o 4,8-litrovej spotrebe na okresných cestách.

Ležérnemu charakteru agregátu zodpovedalo aj použité obutie, Seat stál na 16-palcových tmavých diskoch kolies potiahnutých pneumatikami s rozumnými mierami 205/55 R16. Prospelo to komfortnej stránke. Aj na zimných gumách jazdí Leon dobre, no daná verzia športové ambície nemá. Dokumentuje to aj prítomnosť jednoduchej zadnej nápravy.

Vybaveniu skúšaného exemplára prakticky nič nechýbalo 34 fotografií v galérii Vybaveniu skúšaného exemplára prakticky nič nechýbalo Zdroj: Marek Pokrývka

Pekné vybavenie s akciovou cenovkou

S viacprvkovým zavesením vzadu teda testovaný automobil nemohol rátať, ale inak bola palubná nádielka celkom slušná. Vozidlo totiž patrilo k akčnej verzii Visio. Ide o nadstavbu úrovne Style a importér pri nej hovorí o vyše štvortisícovej úspore oproti klasickej konfigurácii. Spoznať ju možno podľa písmena V na stĺpiku predných dverí.

Vybavenie tohto modelu obsahovalo LED svetlomety i zadné svetlá, 16-palcové disky, parkovacie senzory na oboch koncoch karosérie, adaptívny tempomat, 2-zónovú klimatizáciu, vyhrievanie predných sedadiel i ostrekovačov svetiel, infotainment s uhlopriečkou 8 palcov a hlasovým ovládaním, parkovaciu kameru či rozšírený zoznam asistenčných systémov. V prípade prítomnosti prevodovky DSG by nechýbal ani pomocník pre jazdu v kolónach.

Špeciálny variant Visio je u nás dostupný od 17 252 eur 34 fotografií v galérii Špeciálny variant Visio je u nás dostupný od 17 252 eur Zdroj: Marek Pokrývka

Z dnes mnohými očakávaných prvkov v slušne vybavenom aute absentovala asi len navigácia. Napriek schopnej ponuke nie sú ceny tohto variantu vôbec horibilné, s motorom 1.0 TSI dosahujúcim výkon 85 kW (115 k) stojí hatchback 17 252 eur. Nami skúšané 1,5-litrové kombi sa predáva od 19 212 eur. Predné ultrazvukové snímače malo za príplatok, rovnako ako peknú modrú metalízu Mystery a rozhranie Full Link. Výsledná cena vozidla sa tak prehupla cez 20-tisíc.

Ďalšia generácia už počas tohto roka

Leon dokáže aj po necelých siedmich rokov stále osloviť a moderný benzínový motor k tomu prispieva. Prepĺňaný štvorvalec 1.5 TSI prekonáva predchodcu vo viacerých smeroch. Dobre pracuje v širšom rozmedzí otáčok, správa sa kultivovane aj v dvojvalcovom režime a ani jeho slabšie naladenie dynamikou neurazí. Seat navyše s týmto srdcom vyniká spotrebou. Vo všetkých režimoch sa vie zmestiť pod sedem litrov a spĺňa tak rozmedzie udávané podľa normy WLTP.

S aktuálnou generáciou Španiela sa už onedlho rozlúčime 34 fotografií v galérii S aktuálnou generáciou Španiela sa už onedlho rozlúčime Zdroj: Marek Pokrývka

Benzínový agregát s výkonom 130 koní patrí medzi pohonné jednotky dostupné vo verzii Visio, ktorá prináša veľmi výhodnú cenu. Za približne 20-tisíc toho ponúka naozaj dosť. Ak niekto reálne zvažuje kúpu súčasnej generácie typu Leon, teraz môže byť na ňu správny čas. Alebo sa dá počkať na nástupcu. Seat ho uvedie počas tohto roka, možno už na pôde ženevského autosalóna.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 498 cm3
Max. výkon
96 kW/130 k
pri otáčkach
5 000-6 000/min
Max. krútiaci moment
200 Nm
pri otáčkach
1 400-4 000/min
Palivo
benzín
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
6-stupňová manuálna
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 549 mm
Šírka
1 816 mm
Výška
1 454 mm
Rázvor náprav
2 636 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 271 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 346 kg
Užitočná hmotnosť
569 kg
Celková hmotnosť
1 840 kg
Objem batožinového priestoru
587/1 470 l
Objem palivovej nádrže
50 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
207 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
9,5 s
Spotreba benzínu
Mesto - normovaná
6,3 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
4,1 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
4,9 l/100 km
Mesto - počas testu
6,6 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,2 l/100 km
Vidiek - počas testu
4,8 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
111 g/km
Emisná norma
Euro 6
Aktuálne cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 14 180 €
Základná cena verzie
od 29 212 €
Cena testovaného exemplára
20 369 €

Video
Najnovšie články
Dopyt po autách v Číne pokračuje v poklese

Kompakt bude opäť dostupný aj s naftovým agregátom, výber ponúknu okrem toho prevodovky i karosérie.

Ford Focus ST: 280 koní v benzínovej verzii

Severský elektromobil ukázal tvar diódových koncových svetiel. Disponovať by mal výkonom 400 koní a operačným systémom Android.

Polestar 2: Odhalenie ešte vo februári

Holandsko je druhý rok za sebou krajinou, ktorá je najlepšie pripravená na príchod autonómnych vozidiel. Ďalšie priečky obsadili Singapur a Nórsko.

Autonómne autá môžu výrazne znížiť počet nehôd

Pilotný obrázok naznačuje, že septembrový únik fotky SUV-kupé bol autentický. Navonok by vozidlo nemalo vychádzať z portfólia Seat.

Cupra avizuje nové SUV: Čo to bude?

Kalifornský elektromobil sa vyhol tvrdému stretu so šoférom idúcim na červenú, rýchlosť brzdenia naznačuje zásah bezpečnostného systému.

Tesla asi zabránila kolízii: Blesková reakcia

Situácia na ropných trhoch pripomína horskú dráhu. Raz nahor, raz nadol. Tentokrát sa zdá, že marec veľa radosti neprinesie.

Benzín a nafta: Čaká vodičov drahá jar?
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×