Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Rapid 1.0 TSI DSG7: Rozlúčka s klasikou

FOTO
Na scénu prichádza Škoda Scala, ktorá do dôchodku pošle model Rapid. S kompaktom karosérie typu hatchback sa nadobro lúčiť nemusíme, liftback však už odchádza do dejín. Oplatí sa nad ním ešte uvažovať?
50 29.01.2019 / Filip Kadlečík

Škoda koncom minulého roka s veľkou pompou odhalila model Scala, ktorý má v porovnaní s Rapidom predstavovať ďalší krok hore po evolučnom rebríčku automobilov. Od novinky možno očakávať, že bude technologicky vyspelejšia, ponúkne kvalitnejšie materiály či modernejšiu platformu. Škodovka však zároveň s novým prírastkom stratí jedného starého harcovníka.

Obyčajné halogénové svetlá dnes už nie sú v móde, tu však svietili veľmi dobre a v funkčne nám neprekážali 50 fotografií v galérii Obyčajné halogénové svetlá dnes už nie sú v móde, tu však svietili veľmi dobre a v funkčne nám neprekážali Zdroj: Filip Kadlečík

Model Rapid sa už čoskoro odoberie do automobilového dôchodku. Mladá Boleslav ponúkne náhradu za Spaceback, ktorý sa základnými črtami nápadne ponáša na hatchback Scala. Klasickému liftbacku však čoskoro odzvoní a priaznivci tejto karosárskej verzie už budú môcť siahnuť len po Octavii. Oplatí sa ešte kúpa na poslednú chvíľu?

Nenápadná klasika

Už dávno sme nemali auto, ktoré by bolo tak nenápadné, ako tento Rapid. Na našich cestách stretne desiatky svojich dvojičiek. Hnedá farba, halogénové svetlá, jednoduché disky kolies. Tak znie recept Škody na strohý konzervativizmus. Ak pre vás dizajn či vytŕčanie z davu nie je prioritou, konfiguráciu podobnú našej určite oceníte. My by sme však skôr siahli po vizuálne atraktívnejších variantoch, napríklad v kombinácii, ktorú sme testovali pred rokom.

Koncové svetlá sa nakoniec dočkali aj diódovej technológie 50 fotografií v galérii Koncové svetlá sa nakoniec dočkali aj diódovej technológie Zdroj: Filip Kadlečík

O klasickom prístupe k autu by sa dalo hovoriť aj pri pohľade na interiér, tam nám však natoľko neprekážala. Dobrý volant, overený infotainment či jednoduchý panel klimatizácie sú štandardom, s ktorým bude okamžite vedieť pracovať aj technický antitalent. Oceňujeme snahu Škody o skrášlenie kabíny prostredníctvom niekoľkých vkusných sivých líšt. Čiernej palubovke vdýchli život.

Nevadila nám ani jednoduchá analógová prístrojovka, práve naopak. Aktuálnu rýchlosť v digitálnej podobe či ďalšie informácie o vozidle vie zobraziť prehľadne a spoľahlivo - v praktickom rodinnom aute nám ani nič viac nebolo treba. Potešila nás prítomnosť dobrej a prehľadnej navigácie, mínusom je však umiestnenie displeja. Staršia konštrukcia interiéru zapríčiňuje, že sa k nemu musíte pohľadom zohýbať. Elegantné, nie však praktické. Naopak, veľkým prekvapením bola úroveň audiosystému, ktorý dokázal auto rozozvučiť prekvapivo kvalitne.

Klasika aj v interiéri - všetko je tam, kde by ste to očakávali 50 fotografií v galérii Klasika aj v interiéri - všetko je tam, kde by ste to očakávali Zdroj: Filip Kadlečík

Nečakane pohodlné, no pritom jednoduché, sedačky disponovali vyhrievaním, ktoré aj v mínusových teplotách začnete cítiť už po minúte-dvoch za volantom. Na Rapide musíme opakovane vyzdvihnúť priestrannosť jeho kabíny - vpredu sa bez problémov usadí aj nadpriemerne vysoký či urastený vodič, vzadu si taktiež sadne aj dlháň. Na kompaktnom priestore Škoda vyčarovala slušný interiér s rodinnými parametrami. Kapacita batožinového priestoru na úrovni 550 litrov hovorí sama za seba.

Test Rapid 1.0 TSI: Škodovka ako má byť

Škoda Octavia sa v našej krajine vo všeobecnosti dlhodobo považuje za ideálne auto pre rodinu. Rokmi však je akási veľká a už aj omnoho drahšia. Nájde sa lacnejšia alternatíva, ktorá po nej preberie...

Na rozdiel od predchádzajúceho Spacebacku, ktorý sme testovali s rovnakým motorom 1.0 TSI, sa v tomto prípade agregát štartoval klasickým spôsobom - vložením kľúča. V minulosti sme kritizovali polovičné riešenie v podobe bezkľúčového štartovania a klasického diaľkového otvárania dverí tlačidlom na kľúči. Tu už podobná schizofrénia nenastala.

Škoda sa kabínu Rapidu snažila oživiť decentnými dekormi 50 fotografií v galérii Škoda sa kabínu Rapidu snažila oživiť decentnými dekormi Zdroj: Filip Kadlečík

Najväčším negatívom Rapidu je z pohľadu aktuálnych trendov rozhodne neprítomnosť pokročilejších asistenčných systémov. Najviac nám chýbalo upozornenie na mŕtvy uhol, stráženie jazdného pruhu či v kombinácii so samočinnou prevodovkou aj sofistikovanejší tempomat - tento vedel “len” udržiavať nastavenú rýchlosť, o funkciách adaptívnych verzií ani nechyroval. Scala už bude mať k dispozícii podstatne modernejší arzenál. Opäť však platí to isté, čo aj pri exteriéri - ak sa vám páčia klasické autá a nepotrpíte si na najmodernejšie technológie, Rapid liftback pre vás môže byť zaujímavou voľbou.

Už len s automatom

Agregát 1.0 TSI sme skúšali už vo viacerých vozidlách. Ako prvý sa nám do rúk dostal v Octavii, neobišiel nás však ani litrový Rapid či niekoľko Volkswagenov a Seatov. Test Rapidu vo vyhotovení 1.0 TSI DSG7 Style nás presvedčil o tom, že tento trojvalec by sme rozhodne kupovali len s automatom. Jazda s ním je vďaka sedemstupňovej dvojspojkovej samočinnej prevodovke oveľa príjemnejšia.

Bez DSG ani na krok? V prípade 1.0 TSI by sme povedali, že áno 50 fotografií v galérii Bez DSG ani na krok? V prípade 1.0 TSI by sme povedali, že áno Zdroj: Filip Kadlečík

Prejav malého turbomotora je už rokmi pomerne kultivovaný, najmä po zvukovej stránke. Pri spárovaní s manuálnou prevodovkou však jednotka má istý neduh pri rozbiehaní, kedy šofér musí počítať s jemne oneskorenou reakciou motora. Jednotka je potom veľmi krátka a na dvojku treba radiť čo najskôr, často sa vám však môže stať, že turbomotor koniec-koncov až zbytočne vytočíte a dáte zabrať spojke. Tu vám tieto starosti spôsobené nedokonalosťou radového trojvalca úplne odpadajú.

Sedemstupňové DSG si s 1.0 TSI rozumie výborne najmä pri dynamickej jazde v športovom režime. Akonáhle motor držíte v otáčkach, sú reakcie na plyn rýchle a prevodovka radí podľa vašich predstáv. Ak sa však len mierne rozbiehate a plachtíte mestskými rýchlosťami, prídete aj na nedostatok tejto kombinácie - prevodovka podľa nás motor drží na príliš nízkych otáčkach a ten miestami nepríjemne vibruje. Nestáva sa to často, no ani úplne zriedkavo. S podtáčaním sa stretnete najmä pri jemnom rozbiehaní, kedy sa auto chce oprieť o 200 Nm produkovaných trojvalcom, no šoférovi to už nemusí byť príjemné.

Prepĺňaný trojvalec s výkonom 81 kW (110 k) poteší najmä hospodárnou prevádzkou 50 fotografií v galérii Prepĺňaný trojvalec s výkonom 81 kW (110 k) poteší najmä hospodárnou prevádzkou Zdroj: Filip Kadlečík

Z pohľadu dynamiky, rýchlosti radenia či komfortu by však pre nás napriek spomínanému nedostatku DSG bolo spomedzi dostupných prevodoviek voľbou číslo jeden a asi najzásadnejším príplatkom, bez ktorého by sme si tento Rapid nevedeli predstaviť. Moderná prevodovka vie rýchlostné stupne radiť nebadane, no v prípade potreby sa nebojí ani výrazného podradenia. Podobne ako prácu s jednoduchým interiérom, aj jazdu s touto radiacou skriňou zvládnu ľahšie aj menej skúsení šoféri.

Už v minulosti sme sa presvedčili, že tlmiče a pružiny Rapidu sa dokážu vysporiadať i s efektnými diskami kolies. Tentokrát Škoda jazdným komfortom opäť bodovala, do kabíny sa silnejšie rázy dostali len pri prejazde veľkou nerovnosťou, inak jednoduchý podvozok je na naše cesty pripravený nadmieru dobre.

Takmer identická spotreba

Spotreba paliva hovorí v neprospech samočinnej prevodovky. Podľa oficiálnych hodnôt by sa rozdiel medzi automatom a manuálom mal pohybovať na úrovni 0,1 - 0,2 l/100 km, v realite však treba skôr rátať s hodnotou 0,3 - 0,4 l/100 km. Jedným dychom však treba dodať, že takýto rozdiel nie je nijak zásadný a od kúpy komfortnejšej samočinnej prevodovky by nás neodradil.

Jednoduchý dizajn tohto kúsku nás neoslovil, vizuálne sa nám viac páčila verzia testovaná pred rokom 50 fotografií v galérii Jednoduchý dizajn tohto kúsku nás neoslovil, vizuálne sa nám viac páčila verzia testovaná pred rokom Zdroj: Filip Kadlečík

S DSG7 sa dá za bežných okolností v kombinovanom cykle bez problémov jazdiť za 5,7 l/100 km, apetít je v norme aj na diaľnici, kde pri tempe 130 km/h motor pracuje približne na úrovni 2 950 ot./min. Pri stotridsiatke sa prejaví horšie aerodynamické odhlučnenie kabíny, motor však pasažierov vyrušovať nebude.

Škoda Scala: Ako veľmi sa odlišuje od Rapidu?

Po debute Škody Scala sa ukázalo, že napriek očakávaniam totálneho odpútania od Rapidu ešte stále nesie niektoré prvky typické pre dosluhujúci Spaceback. V názornom porovnaní si môžete pozrieť, aké...

Rapid sa ešte stále dá kúpiť za atraktívne peniaze, Škoda ho ponúka od 12 740 eur. Nami testovaná verzia stála 20 210 eur, v cenníku však zaškrtávala takmer všetky príplatkové políčka a navyše sa tu dopláca aj za prítomnosť DSG prevodovky. Škoda aktuálne disponuje aj atraktívnejšou voľbou, Rapidom vo výbave Team. Za 16 490 eur ponúka okrem nami testovanej motorizácie so samočinnou prevodovkou aj automatickú klimatizáciu, navigačný systém či bi-xenónové svetlomety.

Oplatí sa ešte kúpiť?

Pri pohľade do cenníka edície Team sme boli prekvapení, o koľko lacnejšie teraz škodovka Rapid vypredáva. Z úžitkového pohľadu sa toto auto oplatí minimálne zvážiť. Je praktické, priestranné a pohodlné. Ide o klasiku, ktorá nesklame, no ani výraznejšie nepoteší - ako pracantovi a spoločníkovi na každý deň mu však s čistým svedomím môžeme čokoľvek vyčítať len ťažko.

Komfortný pracant na každý deň - tak by sme charakterizovali Rapid 50 fotografií v galérii Komfortný pracant na každý deň - tak by sme charakterizovali Rapid Zdroj: Filip Kadlečík

Kúpa novinky vždy láka, no je pravda, že na nových autách sa ešte môžu vyskytovať aj rôzne detské choroby. Napríklad taký Kodiaq mal na začiatku produkcie interiér spracovaný horšie, než aktuálne RS, ktoré už vychytalo prvé chyby. To isté platí i o Rapide. Ide o model, ktorý je ošľahaný vetrom a skúsenosťami. Za ostatné roky sa ho podarilo vyladiť veľmi dobre. Nepochybujeme o tom, že Scala ho prekoná takmer vo všetkom. Ak však patríte ku konzervatívnym zákazníkom značky, omyl kúpou jedného z posledných liftbackov v jej ponuke neurobíte.

TECHNICKÉ ÚDAJE
MOTOR A POHONNÝ SYSTÉM
Usporiadanie a počet valcov
R3
Zdvihový objem
999 cm3
Max. výkon
81 kW/110 k
pri otáčkach
5 000 - 5 500 /min
Max. krútiaci moment
200 Nm
pri otáčkach
2 000 - 3 500 /min
Palivo
benzín
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
7-stupňová samočinná
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka
4 483 mm
Šírka
1 706 mm
Výška
1 461 mm
Rázvor náprav
2602 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 234 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 309 kg
Užitočná hmotnosť
460 kg
Celková hmotnosť
1 694 kg
Objem batožinového priestoru
550/1 490 l
Objem palivovej nádrže
55 l
JAZDNÉ VÝKONY
Max. rýchlosť
200 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
10,2 s
SPOTREBA
Mesto - normovaná
5,7 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
4,2 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
4,7 l/100 km
Mesto - počas testu
6,5 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,1 l/100 km
Vidiek - počas testu
4,6 l/100 km
EMISIE
Emisie CO2 kombinované
107 g/km
Emisná norma
Euro 6
ŠTANDARDNÁ CENNÍKOVÁ CENA S DPH
Základná cena modelu
od 12 740 €
Základná cena verzie
od 17 740 €
Cena testovaného exemplára
20 210 €

Video
Najnovšie články
Range Rover Sport HST má prelomový motor

Strieborný roadster z roku 1958 prešiel veľkou renováciou, zahŕňala aj veľkú prestavbu pre jeho doterajšieho britského vlastníka.

Na predaj bude výnimočné Porsche 356 A

Spoločnosť Fiat Chrysler Automobiles zaznamenala pokles predaja o 14,9 %, Fordu klesol predaj áut o 6,6 % a spoločnosti Volkswagen o 6,4 %

Predaj áut v EÚ klesol v januári takmer o 5 %

Angličan dostal vyladenú verziu dvanásťvalca s výkonom 635 koní, upravený bodykit i podvozok. Lambo pokoril len v jednej disciplíne a veľmi tesne.

Najrýchlejším SUV sveta je opäť Bentagya

Dnes, 15. februára, je prvý deň, keď sa v Bratislave uzatvoria najdôležitejšie dopravné ťahy. Ako je však možné, že k tomu vôbec došlo? Miestami zostáva...

Náš názor: Deň, keď sa Bratislava zastavila

Mitsubishi opäť stavilo na klasickú stratégiu a navonok kompletne mení model ASX, tešiť sa môžeme aj na nové motory. Na jednu oblasť auta však Japonci, zdá sa,...

Mitsubishi ASX: Dizajn sa mení na nepoznanie

Vodič sedanu Mazda3 sa bežný incident rozhodol riešiť tak, že zastavil a vytvoril veľmi nebezpečnú situáciu.

Kanaďan sa chcel hádať uprostred diaľnice
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×