Test Rapid 1.0 TSI DSG7: Rozlúčka s klasikou
Škoda koncom minulého roka s veľkou pompou odhalila model Scala, ktorý má v porovnaní s Rapidom predstavovať ďalší krok hore po evolučnom rebríčku automobilov. Od novinky možno očakávať, že bude technologicky vyspelejšia, ponúkne kvalitnejšie materiály či modernejšiu platformu. Škodovka však zároveň s novým prírastkom stratí jedného starého harcovníka.
Model Rapid sa už čoskoro odoberie do automobilového dôchodku. Mladá Boleslav ponúkne náhradu za Spaceback, ktorý sa základnými črtami nápadne ponáša na hatchback Scala. Klasickému liftbacku však čoskoro odzvoní a priaznivci tejto karosárskej verzie už budú môcť siahnuť len po Octavii. Oplatí sa ešte kúpa na poslednú chvíľu?
Nenápadná klasika
Už dávno sme nemali auto, ktoré by bolo tak nenápadné, ako tento Rapid. Na našich cestách stretne desiatky svojich dvojičiek. Hnedá farba, halogénové svetlá, jednoduché disky kolies. Tak znie recept Škody na strohý konzervativizmus. Ak pre vás dizajn či vytŕčanie z davu nie je prioritou, konfiguráciu podobnú našej určite oceníte. My by sme však skôr siahli po vizuálne atraktívnejších variantoch, napríklad v kombinácii, ktorú sme testovali pred rokom.
O klasickom prístupe k autu by sa dalo hovoriť aj pri pohľade na interiér, tam nám však natoľko neprekážala. Dobrý volant, overený infotainment či jednoduchý panel klimatizácie sú štandardom, s ktorým bude okamžite vedieť pracovať aj technický antitalent. Oceňujeme snahu Škody o skrášlenie kabíny prostredníctvom niekoľkých vkusných sivých líšt. Čiernej palubovke vdýchli život.
Nevadila nám ani jednoduchá analógová prístrojovka, práve naopak. Aktuálnu rýchlosť v digitálnej podobe či ďalšie informácie o vozidle vie zobraziť prehľadne a spoľahlivo - v praktickom rodinnom aute nám ani nič viac nebolo treba. Potešila nás prítomnosť dobrej a prehľadnej navigácie, mínusom je však umiestnenie displeja. Staršia konštrukcia interiéru zapríčiňuje, že sa k nemu musíte pohľadom zohýbať. Elegantné, nie však praktické. Naopak, veľkým prekvapením bola úroveň audiosystému, ktorý dokázal auto rozozvučiť prekvapivo kvalitne.
Nečakane pohodlné, no pritom jednoduché, sedačky disponovali vyhrievaním, ktoré aj v mínusových teplotách začnete cítiť už po minúte-dvoch za volantom. Na Rapide musíme opakovane vyzdvihnúť priestrannosť jeho kabíny - vpredu sa bez problémov usadí aj nadpriemerne vysoký či urastený vodič, vzadu si taktiež sadne aj dlháň. Na kompaktnom priestore Škoda vyčarovala slušný interiér s rodinnými parametrami. Kapacita batožinového priestoru na úrovni 550 litrov hovorí sama za seba.

Test Rapid 1.0 TSI: Škodovka ako má byť
Škoda Octavia sa v našej krajine vo všeobecnosti dlhodobo považuje za ideálne auto pre rodinu. Rokmi však je akási veľká a už aj omnoho drahšia. Nájde sa lacnejšia alternatíva, ktorá po nej preberie...Na rozdiel od predchádzajúceho Spacebacku, ktorý sme testovali s rovnakým motorom 1.0 TSI, sa v tomto prípade agregát štartoval klasickým spôsobom - vložením kľúča. V minulosti sme kritizovali polovičné riešenie v podobe bezkľúčového štartovania a klasického diaľkového otvárania dverí tlačidlom na kľúči. Tu už podobná schizofrénia nenastala.
Najväčším negatívom Rapidu je z pohľadu aktuálnych trendov rozhodne neprítomnosť pokročilejších asistenčných systémov. Najviac nám chýbalo upozornenie na mŕtvy uhol, stráženie jazdného pruhu či v kombinácii so samočinnou prevodovkou aj sofistikovanejší tempomat - tento vedel “len” udržiavať nastavenú rýchlosť, o funkciách adaptívnych verzií ani nechyroval. Scala už bude mať k dispozícii podstatne modernejší arzenál. Opäť však platí to isté, čo aj pri exteriéri - ak sa vám páčia klasické autá a nepotrpíte si na najmodernejšie technológie, Rapid liftback pre vás môže byť zaujímavou voľbou.
Už len s automatom
Agregát 1.0 TSI sme skúšali už vo viacerých vozidlách. Ako prvý sa nám do rúk dostal v Octavii, neobišiel nás však ani litrový Rapid či niekoľko Volkswagenov a Seatov. Test Rapidu vo vyhotovení 1.0 TSI DSG7 Style nás presvedčil o tom, že tento trojvalec by sme rozhodne kupovali len s automatom. Jazda s ním je vďaka sedemstupňovej dvojspojkovej samočinnej prevodovke oveľa príjemnejšia.
Prejav malého turbomotora je už rokmi pomerne kultivovaný, najmä po zvukovej stránke. Pri spárovaní s manuálnou prevodovkou však jednotka má istý neduh pri rozbiehaní, kedy šofér musí počítať s jemne oneskorenou reakciou motora. Jednotka je potom veľmi krátka a na dvojku treba radiť čo najskôr, často sa vám však môže stať, že turbomotor koniec-koncov až zbytočne vytočíte a dáte zabrať spojke. Tu vám tieto starosti spôsobené nedokonalosťou radového trojvalca úplne odpadajú.
Sedemstupňové DSG si s 1.0 TSI rozumie výborne najmä pri dynamickej jazde v športovom režime. Akonáhle motor držíte v otáčkach, sú reakcie na plyn rýchle a prevodovka radí podľa vašich predstáv. Ak sa však len mierne rozbiehate a plachtíte mestskými rýchlosťami, prídete aj na nedostatok tejto kombinácie - prevodovka podľa nás motor drží na príliš nízkych otáčkach a ten miestami nepríjemne vibruje. Nestáva sa to často, no ani úplne zriedkavo. S podtáčaním sa stretnete najmä pri jemnom rozbiehaní, kedy sa auto chce oprieť o 200 Nm produkovaných trojvalcom, no šoférovi to už nemusí byť príjemné.
Z pohľadu dynamiky, rýchlosti radenia či komfortu by však pre nás napriek spomínanému nedostatku DSG bolo spomedzi dostupných prevodoviek voľbou číslo jeden a asi najzásadnejším príplatkom, bez ktorého by sme si tento Rapid nevedeli predstaviť. Moderná prevodovka vie rýchlostné stupne radiť nebadane, no v prípade potreby sa nebojí ani výrazného podradenia. Podobne ako prácu s jednoduchým interiérom, aj jazdu s touto radiacou skriňou zvládnu ľahšie aj menej skúsení šoféri.
Už v minulosti sme sa presvedčili, že tlmiče a pružiny Rapidu sa dokážu vysporiadať i s efektnými diskami kolies. Tentokrát Škoda jazdným komfortom opäť bodovala, do kabíny sa silnejšie rázy dostali len pri prejazde veľkou nerovnosťou, inak jednoduchý podvozok je na naše cesty pripravený nadmieru dobre.
Takmer identická spotreba
Spotreba paliva hovorí v neprospech samočinnej prevodovky. Podľa oficiálnych hodnôt by sa rozdiel medzi automatom a manuálom mal pohybovať na úrovni 0,1 - 0,2 l/100 km, v realite však treba skôr rátať s hodnotou 0,3 - 0,4 l/100 km. Jedným dychom však treba dodať, že takýto rozdiel nie je nijak zásadný a od kúpy komfortnejšej samočinnej prevodovky by nás neodradil.
S DSG7 sa dá za bežných okolností v kombinovanom cykle bez problémov jazdiť za 5,7 l/100 km, apetít je v norme aj na diaľnici, kde pri tempe 130 km/h motor pracuje približne na úrovni 2 950 ot./min. Pri stotridsiatke sa prejaví horšie aerodynamické odhlučnenie kabíny, motor však pasažierov vyrušovať nebude.

Škoda Scala: Ako veľmi sa odlišuje od Rapidu?
Po debute Škody Scala sa ukázalo, že napriek očakávaniam totálneho odpútania od Rapidu ešte stále nesie niektoré prvky typické pre dosluhujúci Spaceback. V názornom porovnaní si môžete pozrieť, aké...Rapid sa ešte stále dá kúpiť za atraktívne peniaze, Škoda ho ponúka od 12 740 eur. Nami testovaná verzia stála 20 210 eur, v cenníku však zaškrtávala takmer všetky príplatkové políčka a navyše sa tu dopláca aj za prítomnosť DSG prevodovky. Škoda aktuálne disponuje aj atraktívnejšou voľbou, Rapidom vo výbave Team. Za 16 490 eur ponúka okrem nami testovanej motorizácie so samočinnou prevodovkou aj automatickú klimatizáciu, navigačný systém či bi-xenónové svetlomety.
Oplatí sa ešte kúpiť?
Pri pohľade do cenníka edície Team sme boli prekvapení, o koľko lacnejšie teraz škodovka Rapid vypredáva. Z úžitkového pohľadu sa toto auto oplatí minimálne zvážiť. Je praktické, priestranné a pohodlné. Ide o klasiku, ktorá nesklame, no ani výraznejšie nepoteší - ako pracantovi a spoločníkovi na každý deň mu však s čistým svedomím môžeme čokoľvek vyčítať len ťažko.
Kúpa novinky vždy láka, no je pravda, že na nových autách sa ešte môžu vyskytovať aj rôzne detské choroby. Napríklad taký Kodiaq mal na začiatku produkcie interiér spracovaný horšie, než aktuálne RS, ktoré už vychytalo prvé chyby. To isté platí i o Rapide. Ide o model, ktorý je ošľahaný vetrom a skúsenosťami. Za ostatné roky sa ho podarilo vyladiť veľmi dobre. Nepochybujeme o tom, že Scala ho prekoná takmer vo všetkom. Ak však patríte ku konzervatívnym zákazníkom značky, omyl kúpou jedného z posledných liftbackov v jej ponuke neurobíte.
TECHNICKÉ ÚDAJE
|
|
MOTOR A POHONNÝ SYSTÉM
|
|
Usporiadanie a počet valcov
|
R3
|
Zdvihový objem
|
999 cm3
|
Max. výkon
|
81 kW/110 k
|
pri otáčkach
|
5 000 - 5 500 /min
|
Max. krútiaci moment
|
200 Nm
|
pri otáčkach
|
2 000 - 3 500 /min
|
Palivo
|
benzín
|
Pohon
|
predné kolesá
|
Prevodovka
|
7-stupňová samočinná
|
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
|
|
Dĺžka
|
4 483 mm
|
Šírka
|
1 706 mm
|
Výška
|
1 461 mm
|
Rázvor náprav
|
2602 mm
|
Pohotovostná hmotnosť
|
1 234 kg
|
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
|
1 309 kg
|
Užitočná hmotnosť
|
460 kg
|
Celková hmotnosť
|
1 694 kg
|
Objem batožinového priestoru
|
550/1 490 l
|
Objem palivovej nádrže
|
55 l
|
JAZDNÉ VÝKONY
|
|
Max. rýchlosť
|
200 km/h
|
Zrýchlenie 0-100 km/h
|
10,2 s
|
SPOTREBA
|
|
Mesto - normovaná
|
5,7 l/100 km
|
Mimo mesta - normovaná
|
4,2 l/100 km
|
Kombinovaná - normovaná
|
4,7 l/100 km
|
Mesto - počas testu
|
6,5 l/100 km
|
Diaľnica - počas testu
|
6,1 l/100 km
|
Vidiek - počas testu
|
4,6 l/100 km
|
EMISIE
|
|
Emisie CO2 kombinované
|
107 g/km
|
Emisná norma
|
Euro 6
|
ŠTANDARDNÁ CENNÍKOVÁ CENA S DPH
|
|
Základná cena modelu
|
od 12 740 €
|
Základná cena verzie
|
od 17 740 €
|
Cena testovaného exemplára
|
20 210 €
|