Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Kia ProCeed GT: Emócie a rozum zo Žiliny

Nový kórejský kompakt prináša zaujímavý mix vlastností, je štýlový a rýchly bez praktických ústupkov či vesmírnej cenovky.
64 26.01.2019 / Marek Pokrývka

Trojdverové hatchbacky tvorili kedysi nezanedbateľnú časť trhového koláča. No postupne ich predajný podiel klesol až takmer k nule, keďže zákazníci pred dizajnom uprednostnili každodennú použiteľnosť. Mnohé značky preto danú formu opustili. Jednou z nich je Kia, ktorá sa jej vzdala pri aktuálnej tretej generácii typu Ceed. No nechcela po nej nechať prázdne miesto.

ProCeed bude dostupný len vo verziách GT-Line a GT 64 fotografií v galérii ProCeed bude dostupný len vo verziách GT-Line a GT Zdroj: Kia

Už štúdia tohto kompaktu naznačila, že náhradou za starší pro_cee’d bude dynamicky tvarované kombi označované často anglickým termínom shooting brake. Debutovalo vlani v septembri ako tretí člen rodiny po päťdverovom hatchbacku a rodinnom dostavníku nesúcom názov Sportswagon. Od neho sa nelíši len tvarom, ale aj ponukou modelov.

Kia ProCeed: Kórea chce udávať trendy

Svetovú premiéru absolvovalo dynamické kombi. Jeho modelový rad obsiahne športovú verziu GT, ktorá bude ponúkaná aj pri hatchbacku.

Vozidlo pokrstené zjednodušeným menom ProCeed neprináša iba ďalšiu karosériu. Montované bude výhradne v športovej verzii GT a dostupnejšom obdobne štylizovanom variante GT-Line, pričom obe vyhotovenia majú byť dostupné aj pre východiskový kompakt. Štandardný kombík sa musí zaobísť bez gé-téčka tvoriaceho špičku ponuky. S viacerými novými modelmi sme sa zoznámili počas prvej jazdy, pričom sme sa zamerali na vrchol kórejskej rodiny.

Silná identita i praktická stránka

Ako sme už mohli vidieť počas vlaňajšej živej premiéry, do sériovej verzie pretlačila Kia viacero zaujímavých rysov konceptu. Ide najmä o nápadne klesajúci oblúk strechy zakončenej veľkým spojlerom s trojuholníkovým brzdovým svetlom. Zachované zostali tiež kovové „plutvičky“ na C-stĺpikoch a koncové svetlá prepojené diódovým pásom, čo zvýrazňuje osobitosť tejto verzie. Výsledkom je bezpochyby jeden z najštýlovejších kompaktov na trhu.

Sériový model tvarovo vo veľkej miere čerpal z konceptu 64 fotografií v galérii Sériový model tvarovo vo veľkej miere čerpal z konceptu Zdroj: Kia

Línie vozidla podčiarkuje bodykit so športovým nádychom. Jeho základné línie sú spoločné pre obe vyhotovenia, rozdiely sú v detailoch. ProCeed GT napríklad disponuje červenými akcentmi na maske chladiča, prednom nárazníku, prahoch i 18-palcových kolesách. Vzadu má náznak difúzora a kvarteto odraziek, ktoré lemujú veľké zakončenia výfuku.

V prípade modelu GT-Line sú pochrómované lichobežníky zaslepené a centrálna časť zadného nárazníka má odlišné tvary. Červenú na niektorých dielcoch nahradila strieborná. Štandardom sú sedemnástky, no na želanie možno aj tento variant obuť na o palec väčšie ráfiky. Spoločným rysom dvojice je mierne znížené pruženie oproti hatchbacku a klasickému kombi. Spolu so špecifickou karosériou prispelo k tomu, že Kia ProCeed je najnižším autom segmentu C.

Štandardným vybavením modelu GT sú anatomické sedadlá 64 fotografií v galérii Štandardným vybavením modelu GT sú anatomické sedadlá Zdroj: Kia

Samozrejme, zmena proporcií ovplyvnila priestorové pomery v interiéri, teda najmä v zadnej časti. Na kolená je tam miesta dostatok. Hlavu však obmedzuje klesajúci strop, ľudia s výškou presahujúcou 180 cm tu môžu mať problém. Obeťou dizajnu bol aj výhľad dozadu. Zadné okno je nízke a koncové stĺpiky zasa široké, no zachraňuje to kamera. Batožinový priestor má vďaka svojej dĺžke objem 594 litrov. Oproti verzii Sportswagon teda objemovo veľmi nezaostáva, no má o dosť vyššiu nakladaciu hranu. Z praktického hľadiska je inak viac-menej všetko po starom.

Zabaviť vie, ale nie je to hot-hatch

ProCeed nebude dostupný v štandardnom vyhotovení a rovnako neponúkne slabšie motory známe z dvoch ďalších variantov kompaktu. Najdostupnejší variant GT-Line dostal agregát 1.4 T-GDi dosahujúci výkon 103 kW (140 k). Alternatívou k nemu je 1,6-litrový turbodiesel naladený na 100 kW (136 k) a špičku ponuky tvorí verzia GT vybavená rovnako veľkým prepĺňaným benzínom s maximom 150 kW (204 k). Vždy je na výber šesťstupňový manuál a prevodovka DCT so siedmimi stupňami.

Srdce špičkovej verzie sa zmenilo najmä z hľadiska akustiky 64 fotografií v galérii Srdce špičkovej verzie sa zmenilo najmä z hľadiska akustiky Zdroj: Kia

Počas prvých kilometrov nás zaujímal najmä vrchol ponuky. Jeho srdce prešlo len malými úpravami, čo okrem najvyššieho výkonu dokumentuje aj špička krútiaceho momentu s nezmenenou hodnotou 265 Nm. Zážihový štvorvalec akurát spĺňa prísnejšie emisné limity. No zmenil sa tiež jeho zvuk, ktorý je ostrejší než v minulosti. Najmä po zvolení športového režimu. Vo výfuku sa vtedy otvoria klapky prinášajúce výraznejší charakter, ktorý dokresľujú reproduktory. Občas to preto znie trochu umelo. No vo všeobecnosti je prejav pekný a zaznamenali sme aj náznaky rachotu v potrubí.

Test Hyundai i30 N: Najlepší Nováčik?

Nová divízia kórejskej značky štartuje veľkolepo, jej prvý sériový produkt sa smelo môže rovnať s ostrieľanými nabrúsenými hatchbackmi.

Samozrejme, s kanonádou v štýle koncernového príbuznému Hyundai i30 N rátať nemožno. Oslavovanému hot-hatchu z dielne sesterskej značky sa ProCeed GT ani dynamicky, keďže má nezanedbateľný výkonový hendikep. Za pomalý však tento model určite označiť nemožno. Turbomotor pružne reaguje a dynamickému kombi dáva slušnú šťavu, no na zadok z toho nepadnete.

V zákrutách sa kórejské kombi správa najmä neutrálne 64 fotografií v galérii V zákrutách sa kórejské kombi správa najmä neutrálne Zdroj: Kia

Pýchu kórejskej značky sme mali možnosť vyskúšať na pretekárskom okruhu i kľukatých horských cestičkách, kde sme okrem elánu motora dobre preverili aj nastavenie podvozka. V tomto smere musíme automobilku pochváliť. Špičkový model kompaktu pôsobí aj vo vysokom tempe veľmi sebavedomo a udržiava si veľkú dávku stability. Svoju neutrálnu tvár však občas poruší. V niektorých zákrutách predviedol nedotáčavé tendencie, inde zasa aj náznak zábavnej pretáčavosti. No hravý prejav vlastný modelu i30 N sa nekoná. Zo všetkých vlastností dynamického kombi je jasné, že hierarchicky stojí Kia o priečku nižšie.

Za shooting brake najmenej 21-tisíc

Najmä v špičkovej verzii GT prináša nový kórejský kompakt zaujímavý mix vlastností, vozidlo pochádzajúce zo Žiliny dokázalo dobre skombinovať emócie a rozum. Tento automobil je veľmi štýlový a pomerne rýchly, pričom nesklame ani v zákrutách. No svoje schopnosti ponúka bez zásadných praktických ústupkov či nejakej vesmírnej cenovky.

Základným motorom je benzínový štvorvalec 1.4 T-GDi 64 fotografií v galérii Základným motorom je benzínový štvorvalec 1.4 T-GDi Zdroj: Kia

Koľko bude shooting brake stáť? Na slovenskom trhu je štandardná základná cena stanovená na 22 890 euro, no importér ponúka celoplošný 1 800-eurový bonus. Reálne je tak štartovacia priečka tesne nad úrovňou 21-tisíc. Oproti dvom doterajším karosériám je to podstatne viac, dôvodom je štandardné vybavenie GT-Line a prítomnosť motora 1.4 T-GDi.

Test Kia Ceed: Pyšní môžu byť aj Slováci

Tretia generácia kórejského kompaktu patrí k elite triedy, oslovila nás najmä priestranným a kvalitne zhotoveným interiérom.

Za dvojspojkovú prevodovku sa dopláca 1 800 eur, rovnaký príplatok požaduje Kia za naftovú verziu vybavenú 1,6-litrovým motorom. Špička ponuky sa aktuálne začína predávať od 24 790 eur. Ak chcete tento model vo forme päťdverového hatchbacku, stačí vám o 2 200 eur menej.

Na našom trhu sa Kia ProCeed predáva od 21 090 eur 64 fotografií v galérii Na našom trhu sa Kia ProCeed predáva od 21 090 eur Zdroj: Kia

Kia Ceed GT teda dáva aj svojou kúpnou cenou 22 590 eur najavo, že sa nesnaží miešať medzi špičkového hot-hatche. Na tie nemá charakterom ani maximálnym výkonom. Ak ide niekomu predovšetkým o štýl, siahnuť môže po vyhotovení GT-Line dostupnom s benzínovým i naftovým srdcom. Zákazník zaň pri hatchbacku zaplatí najmenej 18 890 eur. Daná verzia je dostupná aj pre kombi Sportswagon, no treba si pripraviť tisícku navyše.


Video
Najnovšie články
Náš názor: Deň, keď sa Bratislava zastavila

Mitsubishi opäť stavilo na klasickú stratégiu a navonok kompletne mení model ASX, tešiť sa môžeme aj na nové motory. Na jednu oblasť auta však Japonci, zdá sa,...

Mitsubishi ASX: Dizajn sa mení na nepoznanie

Vodič sedanu Mazda3 sa bežný incident rozhodol riešiť tak, že zastavil a vytvoril veľmi nebezpečnú situáciu.

Kanaďan sa chcel hádať uprostred diaľnice

Dvojica príbuzných modelov má štandardne výkon 353 kW (480 k), no k dispozícii bude aj v silnejšom vyhotovení Competition.

BMW X3 M a X4 M: Maximálne až 510 koní

Nový model GP vznikne v limitovanej sérii 3 000 kusov. Tvarovo sa inšpiruje štúdiou, pričom jeho výkon presiahne 221 kW (300 k).

MINI ohlásilo svoje najdivokejšie auto

Rannou nepríjemnosťou v zime sa stáva námraza na čelnom skle. Komu sa nechce škrabať, siahne po tekutom rozmrazovači. Mnohé sľubujú rýchlu pomoc. Dokážu však...

Test rozmrazovačov: Ktorý vám uľahčí život?

Návšteva servisu je činnosť, s ktorou človek musí rátať už pri kúpe nového auta. Mimo bežných prehliadok však majitelia očakávajú minimálny čas strávený bez...

Návštevy servisu: Tieto autá ich mali najviac
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×