Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Suzuki Vitara: Viac než kozmetika

Populárne japonské SUV sme skúšali s 1,4-litrovým srdcom. Predtým bol vyhradený vyhotoveniu S, teraz má v cenníku hlavnú rolu.
44 13 príspevkov 25.01.2019 / Marek Pokrývka

Medzi najpredávanejšími autami na slovenskom trhu sa dlhodobo drží Suzuki Vitara. Malé japonské SUV láka nielen na svoje zvučné meno, ale tiež príjemný pomer ceny a úžitkovej hodnoty. Jeho predajné čísla sú pomerne stabilné. Automobilka napriek tomu počas minulého roka usúdila, že po štvorročnej kariére je čas na nejaké medzigeneračné úpravy.

Hlavným poznávacím znakom omladenej verzie je gril 44 fotografií v galérii Hlavným poznávacím znakom omladenej verzie je gril Zdroj: Marek Pokrývka

Z dizajnového hľadiska bol facelift len decentný. Ako je už v podstate zvykom, úpravy sa popri maske chladiča dotkli svetiel, tvarov nárazníkov či palety lakov karosérie. Došlo však aj na techniku. Z ponuky úplne vypadli naftové modely a skončil tiež atmosférický benzínový štvorvalec. My sme si vozidlo vyskúšali so zachovaným prepĺňaným agregátom 1.4 Boosterjet.

Okrem vzhľadu šlo aj o bezpečnosť

Ako bolo jasné už z oficiálnych fotiek, SUV prešlo navonok malými zmenami. Najzásadnejšou je maska chladiča obsahujúca šesť ako-tak zvislých segmentov pokrytých chrómom. Ide o jednotný vzhľad pre všetky kusy bez rozdielu pohonnej jednotky, svojský štýl modelu Vitara S či počas minulého roka testovanej špeciálnej verzie Copper Edition je teraz minulosťou.

Popri maske chladiča sa chróm dostal aj na nárazník 44 fotografií v galérii Popri maske chladiča sa chróm dostal aj na nárazník Zdroj: Marek Pokrývka

Okrem drsnejšie pôsobiaceho grilu dostalo vozidlo modifikovaný predný nárazník, ktorého nezmenené tvary obohatil lesklý kov obsahujúci denné LED svietenie. Uprostred pribudol radar adaptívneho tempomatu predtým schovaný v logu. Hlavné svetlomety zostali nedotknuté, kým vzadu sa objavili mierne upravené exempláre vybavené diódovou technológiou. Novinkou prezentovanou aj na testovanom vozidle bol pekný zlatý lak doplnený čiernou strechou a stĺpikmi.

Suzuki bolo v našom prípade vybavené zimným obutím Continental s mierami 215/55 R17 natiahnutým na sedemnásťpalcových diskoch s dvojfarebným finišom. Ráfiky zavŕšili zoznam zmien, navonok sa teda neudialo nič zásadné a interiér prešiel ešte menšími zásahmi. Týkali sa takmer len materiálov čalúnenia a obkladov. Okrem toho je v SUV použitý odlišný prístrojový panel s čiastočne sivými budíkmi a väčším displejom palubného počítača, kým známy infotainment zostal zachovaný.

Vo vnútri sa zmenilo čalúnenie či prístrojový panel 44 fotografií v galérii Vo vnútri sa zmenilo čalúnenie či prístrojový panel Zdroj: Marek Pokrývka

Zásadným prírastkom v bezpečnostnom vybavení je systém Dual Sensor Brake Support využívajúci okrem radarovej jednotky aj laserový senzor a kameru za čelným sklom, pričom tá sleduje jazdné pruhy, dopravné značky či potenciálne prekážky. Pred nimi dokáže samostatne zabrzdiť. Novinkou v tomto smere je tiež kontrola mŕtveho uhla a Vitara sleduje aj únavu vodiča.

Známy turbomotor s manuálom

Facelift priniesol koniec 1,6-litrového naftového motora, ale aj atmosférického benzínu, ktorý nahradil litrový trojvalec s turbom. Nami skúšaný objemnejší agregát 1.4 Boosterjet s kvartetom piestom sa nezmenil. Naďalej dosahuje najvyšší výkon 103 kW (140 k) a krútiaci moment 220 Nm, pričom kombinovať ho možno s dvomi šesťstupňovými prevodovkami. Manuálom a automatom.

Mechanická prevodovka agregátu 1.4 Boosterjet sedí 44 fotografií v galérii Mechanická prevodovka agregátu 1.4 Boosterjet sedí Zdroj: Marek Pokrývka

V minulosti sme vo verzii Vitara S testovali samočinnú skriňu. Tá síce pracovala o niečo lepšie než pri kombinácii s atmosférickou jednotkou, ale skôr sme k nej chceli ručné radenie. Omladený model mal manuálnu klasiku. Pracovalo sa nám s ňou dobre, má akurátne vyladenú kulisu, dĺžku jednotlivých prevodov i chod pedálov. S malým autom sa jazdí ozaj jednoducho.

Od prepĺňaného agregátu s objemom 1,4 litra netreba čakať žiadnu veľkú drámu. Dynamicky však bez problémov postačuje, príjemne ťahá a zvládne aj mierne svižnejšiu jazdu. Oproti atmosfére sa lepšie vyrovná aj so zaťažením ľahkého SUV. Kritizovať nemožno ani jeho zvuk, na dané parametre je to fajn. No napríklad pri diaľničných tempách a úrovni 3 000 ot./min by mohol byť tichší.

Spotreba tohto prepĺňaného motora je adekvátna 44 fotografií v galérii Spotreba tohto prepĺňaného motora je adekvátna Zdroj: Marek Pokrývka

Manuálna verzia sľubuje podľa papiera nižšiu spotrebu než automat, aj keď od našej skúšky vyhotovenia S oficiálne údaje stúpli a lepšie zodpovedajú skutočným hodnotám. No žiadna úspora sa nekonala. Mohlo za to najmä zimné obutie, pre ktoré sa diaľničný apetít zvýšil o viac než liter na 8,1 l/100 km. Na okresných cestách šlo o dve deci navyše a 5,6-litrový výsledok. Mesto sa nezmenilo, turbomotor chcel v priemere znovu 7,3 litra benzínu na stovku.

Priplatiť sa opäť dá výhradne za lak

Testovaný agregát tvorí momentálne gro slovenského cenníka, po vyškrtnutí naftového motora je pri dvoch zo štyroch úrovní jedinou dostupnou voľbou. V prípade vybavenia Elegance hovoríme o cene od 18 730 eur. Tá platí pre model s pohonom predných kolies, prítomnosť systému AllGrip pridáva 2 100 eur navyše. Ide o takmer konečnú sumu.

Nami testované vozidlo stálo presne 21 230 eur 44 fotografií v galérii Nami testované vozidlo stálo presne 21 230 eur Zdroj: Marek Pokrývka

Na minimum príplatkových možností sme pri japonských značkách zvyknutí, Suzuki Vitara však ponúka ako jedinú opciu metalízu. Stratégia jednoduchosti pokračuje aj po polčasovom facelifte. Nami skúšaný exemplár mal oblečený zlatý lak, za ktorý sa doplácajú štyri stovky.

Dôvodov na výmenu veľa nedáva

Populárne malé SUV značky Suzuki prešlo modernizáciou, ktorá bola z vizuálneho hľadiska veľmi umiernená. No v skutočnosti to bolo viac než len kozmetika. Pod kapotou sa udiala zásadná technická úprava v podobe vypustenia naftového motora i mnohými preferovanej 1,6-litrovej atmosféry, kým na palubu sa dostala kamera vykonávajúca viacero funkcií.

Omladenie SUV prospelo, ale nič prevratné neprinieslo 44 fotografií v galérii Omladenie SUV prospelo, ale nič prevratné neprinieslo Zdroj: Marek Pokrývka

Zmien teda nebolo málo. No majiteľom súčasného modelu facelift nedáva veľa dôvodov, pre ktoré chcieť omladenú verziu. Dizajnovo sú zásahy decentné. Ani technika sa výrazne nemenila, pričom interiér zostal takmer nedotknutý. Bodom zlomu môže byť modernejšie bezpečnostné vybavenie. Aj ním môže teraz Vitara lákať ľudí a pokračovať v dobrých predajných výsledkoch.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 373 cm3
Max. výkon
103 kW/140 k
pri otáčkach
5 500/min
Max. krútiaci moment
220 Nm
pri otáčkach
1 500-4 000/min
Palivo
benzín
Pohon
všetky kolesá
Prevodovka
6-stupňová manuálna
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 175 mm
Šírka
1 775 mm
Výška
1 610 mm
Rázvor náprav
2 500 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 195 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 270 kg
Užitočná hmotnosť
535 kg
Celková hmotnosť
1 730 kg
Objem batožinového priestoru
375/1 120 l
Objem palivovej nádrže
47 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
200 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
10,2 s
Spotreba
Mesto - normovaná
7,0 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
5,5 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
6,1 l/100 km
Mesto - počas testu
7,3 l/100 km
Diaľnica - počas testu
8,1 l/100 km
Vidiek - počas testu
5,6 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
139 g/km
Emisná norma
Euro 6
Aktuálne cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 14 790 €
Základná cena verzie
od 20 830 €
Cena testovaného exemplára
21 230 €
Focus Media

Video
Najnovšie články
Carlos Ghosn žaluje Nissan, požaduje milióny eur

Kým ešte donedávna všetko nasvedčovalo tomu, že ceny ropy a palív pôjdu nahor, minulý týždeň sa situácia obrátila. Aspoň dočasne to naznačuje určitú úľavu...

Ceny palív: Oplatí sa teraz brať plnú nádrž?

Švédske Volvo zápasí s dôsledkami obchodnej vojny medzi USA a Čínou a vysokými nákladmi. Napriek snahe o úspory prišlo v druhom štvrťroku o viac než tretinu...

Volvo má za sebou veľmi ťažký kvartál

Novým šéfom BMW sa stane Oliver Zipse, ktorý vo funkcii nahradí Haralda Krüger. Ten ohlásil odchod pre nespokojnosť akcionárov s výsledkami koncernu.

Novým šéfom BMW bude Oliver Zipse

Siedma generácia japonského sedanu prichádza výhradne s hybridným pohonom a vyniká spotrebou, komfortom i vyhotovením interiéru. Mínusom sú niektoré...

Test Lexus ES 300h: Ďalší útok na nemecké pozície

Predaj nových vozidiel u nás v júni mierne klesol, aj naďalej dominujú tradičné značky Škoda, VW a Kia.

Záujem Slovákov o nové autá v júni klesol

Pri príležitosti 50. výročia prvého letu človeka na Mesiac si pripomíname aj vozidlo, ktoré zatiaľ ako jediné riadili ľudia na mimozemskom telese.

Lunárny rover: Prvé auto na mimozemskom telese
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×