Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Ako zahrievať motor? Hrozí pokuta aj zničenie

V zime často možno vidno motoristu, ktorý síce očistí auto od snehu či námrazy, no robí tak s naštartovaným motorom. Ak si myslíte, že sa tým motor rýchlejšie zahreje, mýlite sa.
2 24.01.2019 / Soňa Zverková

Mnohí vodiči si aj stále myslia, že naštartovaním motora, kým očistia auto od snehu či ľadu, urýchlia jeho zahriatie. Je to však omyl, ktorý môže vyniesť nielen pokutu a v zahraničí poriadne mastnú, ale urýchliť aj opotrebovanie kritických a teda veľmi drahých častí hnacieho agregátu.

Beží motor na voľnobehu, kým čistíte auto? Určite ho nezahrejete rýchlejšie 2 fotografie v galérii Beží motor na voľnobehu, kým čistíte auto? Určite ho nezahrejete rýchlejšie Zdroj: Dreamstime

Najrýchlejšie sa motor zahrieva pri záťaži podľa zásady: viac paliva = viac tepla do systému. Pri voľnobehu sa teda motor, benzínový aj naftový, zahrieva pomaly, zvyšuje sa opotrebovanie jeho pohyblivých častí a vzniká aj viac exhalátov. Na premazanie motora stačí iba niekoľko sekúnd, ktoré potrebuje olejové čerpadlo na rozprúdenie obehu oleja. Zahriate motora na prevádzkovú teplotu však vyžaduje oveľa viac času.

To znamená, že už po niekoľkých sekundách môžete pokojne vyraziť na cesty. Zaťažovať motor však neznamená „vytáčať“. Práve naopak. Kým je studený, je potrebné jazdiť na nižších otáčkach, ideálne v dolnej časti optimálneho rozsahu. Z tohto hľadiska by mali byť ostražitejší majitelia dieselových verzií, nakoľko naftové motory sú tepelne veľmi účinné. Inými slovami, väčšinu tepla spotrebujú na efektívny výkon (pohon vozidla) a menej na ohrev. Preto sa zohrievajú pomalšie než benzínové. Dokazuje to aj teplota spalín, ktorá je pri benzínových agregátoch vyššia než pri naftových.

V tejto súvislosti musíme upozorniť, že mimoriadne citlivé na správny postup zohrievania sú agregáty vybavené turbodúchadlom. A vzhľadom na to, že prepĺňaných motorov na cestách pribúda, je veľmi dôležité uvedomiť si zásadný faktor. Vytáčanie ešte nezahriateho prepĺňaného motora do vysokých otáčok môže výrazne skrátiť životnosť citlivých komponentov, ktorých výmena často stojí stovky až tisíce eur.

Pri zohrievaní motora pritom vôbec nemusíte čakať, kým sa teplota motora na ukazovateli na prístrojovej doske dostane na optimálnu hodnotu. Ak ho vôbec máte. V moderných autách totiž ukazovatele teploty oleja či chladiacej kvapaliny takmer úplne zmizli. V motoroch chladených kvapalinou sa totiž obvykle sníma teplota chladiacej kvapaliny, ktorej nábeh sa oproti teplote v piestovej skupine oneskoruje. V praxi v podstate stačí s prejazdenou vzdialenosťou postupne stupňovať zaťaženie motora.

Pozor, takto vášmu autu môže škodiť zima a mráz

Zima a s ňou súvisiace nízke teploty dávajú vozidlám zabrať. Niektoré komponenty sú však citlivejšie ako iné. Dajú sa reálne chrániť a ako to treba robiť správne?

Pokuty u nás a v zahraničí

Zahrievanie motora na mieste je zakázané nielen u nás, ale aj v zahraničí. Náš zákon o premávke vodičovi okrem iného zakazuje „zbytočne ponechať motora stojaceho vozidla v chode“. Spadá sem nielen spomínané zahrievanie motora na voľnobeh, ale, napríklad, aj situácia, keď niekde čakáte na pasažiera. Bloková pokuta je 10 až 30 eur. V Nemecku je znenie zákona rovnaké ako u nás a pokuta je 10 eur.

Iná situácia nastáva v susednom Rakúsku, i keď je znenie príslušného ustanovenia identické ako u nás. Výhovorky, že vďaka bežiacemu motoru sa rýchlejšie vyčistí zahmlené čelné sklo, nezavážia ani omylom. Na to poslúži aj obyčajná mikrovláknová utierka za niekoľko centov. A pokuty sú u našich susedov oveľa vyššie. Rakúski policajti obvykle dávajú blokové pokuty v rozpätí od 75 do 150 eur, zákon však povoľuje sankcie až do 5 000 eur.

2 fotografie v galérii Zdroj: Dreamstime

Zhrnutie: Tri hlavné pravidlá zohrievania motora v zime

Šetrné zahrievanie motora v zime jednoznačne pomáha obmedziť jeho opotrebovanie, no ľudia nie vždy majú dostatok trpezlivosti a neraz dupnú na plyn v momente, keď sa pohnú z parkoviska. Ponúkame preto tri základné pravidlá, ktoré sa vám v konečnom dôsledku vrátia na dlhšej životnosti motora a jeho kritických súčastí.

1. Nezahrievajte motor na voľnobehu, zbytočne zvyšujete jeho opotrebovanie. Motor sa najrýchlejšie zohreje pri záťaži, čiže pri jazde.

2. Po naštartovaní sa pohnite z miesta a otáčky držte v tretine, maximálne v prvej polovici optimálneho pásma.

3. Studený motor si vyžaduje šetrnejší prístup. To znamená citlivé narábanie s plynovým pedálom a postupné zvyšovanie záťaže. Určite sa vyhnite agresívnemu zrýchľovaniu.


Video
Najnovšie články
Náš názor: Deň, keď sa Bratislava zastavila

Mitsubishi opäť stavilo na klasickú stratégiu a navonok kompletne mení model ASX, tešiť sa môžeme aj na nové motory. Na jednu oblasť auta však Japonci, zdá sa,...

Mitsubishi ASX: Dizajn sa mení na nepoznanie

Vodič sedanu Mazda3 sa bežný incident rozhodol riešiť tak, že zastavil a vytvoril veľmi nebezpečnú situáciu.

Kanaďan sa chcel hádať uprostred diaľnice

Dvojica príbuzných modelov má štandardne výkon 353 kW (480 k), no k dispozícii bude aj v silnejšom vyhotovení Competition.

BMW X3 M a X4 M: Maximálne až 510 koní

Nový model GP vznikne v limitovanej sérii 3 000 kusov. Tvarovo sa inšpiruje štúdiou, pričom jeho výkon presiahne 221 kW (300 k).

MINI ohlásilo svoje najdivokejšie auto

Rannou nepríjemnosťou v zime sa stáva námraza na čelnom skle. Komu sa nechce škrabať, siahne po tekutom rozmrazovači. Mnohé sľubujú rýchlu pomoc. Dokážu však...

Test rozmrazovačov: Ktorý vám uľahčí život?

Návšteva servisu je činnosť, s ktorou človek musí rátať už pri kúpe nového auta. Mimo bežných prehliadok však majitelia očakávajú minimálny čas strávený bez...

Návštevy servisu: Tieto autá ich mali najviac
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×