Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Seat Ateca: Ako slúžia digitálne budíky?

FOTO
Seat Ateca sa u nás za posledné obdobie objavila niekoľkokrát. Týždňovú stáž teraz absolvovala verzia 2.0 TSI FR, avšak s virtuálnym kokpitom. Oplatí sa za túto vychytávku priplácať?
69 22.01.2019 / Filip Kadlečík

Seat Ateca sa už v našej redakčnej garáži zohrial niekoľkokrát. Ako prvú sme testovali verziu so silnejším naftiakom, nedávno na rad prišla i menej výkonná konfigurácia. Trojlístok uzatvára agregát 2.0 TSI spojený so systémom 4Drive, samočinnou dvojspojkovou prevodovkou DSG7 a prívlastkom FR, ktorý si naše srdcia získal najviac.

Atece sekne aj biela farba laku 69 fotografií v galérii Atece sekne aj biela farba laku Zdroj: Filip Kadlečík

Teraz do partie pribúda ďalšia verzia, z pohľadu pohonného ústrojenstva však ide o už známe FR-ko. Do jeho výbavy však Seat medzičasom doplnil digitálnu prístrojovku s označením Full Digital Cockpit. Oplatí sa za tento kus novej techniky priplatiť, alebo treba radšej zostať pri budíkoch? Ponúka Ateca dostatočne moderné technológie?

Rekapitulácia

Pohonnému ústrojenstvu a jazde sa v prípade tohto automobilu budeme venovať len okrajovo, detailnú správu beztak nájdete v našom o niečo staršom teste. Aby sme však Atece nezostali nič dlžní, treba povedať, že s benzínovým dvojlitrom 2.0 TSI 190 jazdí výborne. Obávať sa netreba ani jeho spotreby, v kombinovanom režime sa s ním dá pri pohodovej jazde dosiahnuť aj hodnota blízka siedmim spáleným litrom benzínu na sto kilometrov. Ak aj radi dupete na plyn, stále by sa mala pohybovať najvyššie okolo údaju 8,5 l/100 km.

Motor 2.0 TSI patrí k tomu najlepšiemu, čo dnes svet kompaktných SUV ponúka 69 fotografií v galérii Motor 2.0 TSI patrí k tomu najlepšiemu, čo dnes svet kompaktných SUV ponúka Zdroj: Filip Kadlečík

Prepĺňaný zážihový štvorvalec je tu spojený so sedemstupňovou DSG prevodovkou, ktorej až na trhané či príliš razantné rozjazdy pri neopatrnom narábaní s plynovým pedálom nemožno vyčítať nič. Systém 4Drive od Seatu funguje taktiež veľmi dobre, nezľakne sa ani komplikovaného terénu, aký predstavuje napríklad štrk či drobné kamene. Na suchu s ním v bežnej praxi nebudete mať problém nikde.

Podvozok variantu FR nám taktiež sedí. Je príjemne tuhý, nie však nekomfortný. Na druhú stranu, ak vám záleží najmä na dôkladnom filtrovaní nerovností a maximálnej pohode, skúste sa okrem Atecy previezť aj na Karoqu. Škoda dostala mäkšie ladenie, Ateca je však vďaka vyššej tuhosti sebavedomejšia pri rýchlych prejazdoch zákrut. Spomedzi motorov, ktoré sme v Atece a jej súrodencoch mali možnosť testovať, by sme sa určite rozhodli práve pre zážihový dvojliter verzie FR.

Čo ponúka novinka?

Palubovku Atecy po novom môže zdobiť i digitálny prístrojový štít, ktorý už v rôznych podobách poznáme z iných automobilov koncernu VW. Tentokrát však nemá natoľko konzervatívne grafické zobrazenie, práve naopak. Budíky dostali číslice vo fonte typickom pre Seat. Rovnaký druh písma sa uplatnil aj na niekoľkých ďalších detailoch - napríklad ukazovateli zaradeného prevodového stupňa či aktuálnej rýchlosti.

Digitálna prístrojovka ponúka niekoľko základných a množstvo rozšírených zobrazení 69 fotografií v galérii Digitálna prístrojovka ponúka niekoľko základných a množstvo rozšírených zobrazení Zdroj: Filip Kadlečík

Španielsky temperament sa zmiešal s nemeckou presnosťou a vyspelosťou, vďaka tomu vznikol vynikajúci Full Digital Cockpit s veľmi jemnou grafikou. Plne digitálny prístrojový panel sa rozkladá na uhlopriečke 10,2” LCD displeja, má jemné rozlíšenie a plní i bezpečnostnú funkciu. Vďaka jeho schopnostiam už centrálnu zobrazovaciu jednotku prakticky ani nebudete potrebovať.

Test Seat Ateca FR: Benzín je správna voľba

Španielske SUV sme preverili vo vyhotovení FR s agregátom TSI 190 a systémom 4Drive. Ako si táto kombinácia rozumie so sedemstupňovým DSG? Neoplatilo by sa tu zvážiť naftový agregát?

Displej ako taký kompletne ovládate prostredníctvom multifunkčného volantu. Tlačidlom “View” si vyberáte z viacerých základných zobrazení údajov, prepínačmi “Vľavo” a “Vpravo” sa pohybujete v základnom menu a otočným kolieskom so smermi “Dole” a “Hore” sa preklikávate príslušnými podkategóriami menu. Ovládanie je jednoduché a intuitívne, zvyknúť sa na neho dá rýchlo a pri jazde vás rušiť nebude.

 69 fotografií v galérii Zdroj: Filip Kadlečík  69 fotografií v galérii Zdroj: Filip Kadlečík  69 fotografií v galérii Zdroj: Filip Kadlečík

Základným zobrazením je to, v ktorom sa pozeráte na klasický otáčkomer a rýchlomer, pričom priestor medzi nimi vypĺňa funkcia podľa vášho gusta. Navoliť si možno zobrazenie navigácie, médií, asistenčných systémov, rozhrania mobilného telefónu, upozornení súvisiacich s prevádzkou auta či údajov o aktuálnom stave vozidla. Spomedzi týchto my najviac obľubujeme navigáciu, tú sme si však zvykli využívať v inom usporiadaní.

Test Seat Ateca: Menšia nafta láka na cenu

Po dvoch dvojlitrových modeloch so systémom 4Drive sme si prvé španielske SUV vyskúšali s motorom 1.6 TDI poháňajúcim predné kolesá.

Jednou z najväčších výhod Full Digital kokpitu je schopnosť zobraziť navigáciu na celej ploche, len s minimálnymi informáciami okrem samotnej mapy. Ak cestujete do neznáma, prípadne niečo hľadáte, ide o jeden z najlepších druhov navigácie. Mapa totiž stále zostáva vo vašom zornom poli a vy nemusíte zdvíhať oči od vozovky. Spolu s ňou máte vo výhľade i informáciu o aktuálnej rýchlosti. Výborné riešenie!

Zobrazenie digitálneho prístrojového štítu si konfigurujete prostredníctvom centrálneho displeja 69 fotografií v galérii Zobrazenie digitálneho prístrojového štítu si konfigurujete prostredníctvom centrálneho displeja Zdroj: Filip Kadlečík

Okrem plnej mapy či “klasických” budíkov si môžete navoliť aj pomerne futuristické zobrazenie s dvojicou čiernych plôch po okrajoch. Tie ponúkajú štyri plne konfigurovateľné pozície, na ktoré si môžete zo širokej ponuky zobraziť akúkoľvek informáciu podľa vášho gusta. Ukazovateľ teploty oleja a palivomer sú tu naďalej digitalizované len čiastočne, Seat ich vkusne zapracoval do okrajov priestoru dedikovaného pre prístrojový štít.

Moderná technika v praktickom balení

Príchod Seatu Tarraco, ktorý sme si už taktiež vyskúšali aj na vlastnej koži, nastavil Atece nelichotivé zrkadlo. Jej interiér v súčasnosti ako celok nevyzerá moderne a úplne ho nezachráni ani digitálna prístrojovka. Na pohľad možno nepoteší, no je cítiť, že táto koncepcia už má čo-to odskákané a funguje veľmi dobre.

Interiér nemá najmodernejšiu koncepciu, z funkčného hľadiska však je v poriadku 69 fotografií v galérii Interiér nemá najmodernejšiu koncepciu, z funkčného hľadiska však je v poriadku Zdroj: Filip Kadlečík

Odporcov plne dotykových obrazoviek napríklad poteší prítomnosť hardvérových tlačidiel po okrajoch centrálneho displeja. Nám sa páči aj praktická matná povrchová úprava a rýchlosť odozvy systému. Aj tu už však Seat naráža na limity hardvéru - mapu môžete sledovať buď na Full Digital Cockpite, alebo stredovom displeji. Dvojnásobné zobrazenie by našich informácií počítač Atecy pri zachovaní rýchlej odozvy nezvládal.

Test Seat Ateca: Španiel súci do boja

Prvé SUV katalánskej značky má vlastnú identitu, no v mnohom pripomína svojho nemeckého súrodenca. V čom sa nové modely odlišujú?

Mrzela nás aj neprítomnosť bezkľúčového prístupu a štartovania. Ateca FR mala k dispozícii plejádu asistenčných systémov vrátane pokročilého adaptívneho tempomatu, modernú prístrojovku či niekoľko ďalších šikovných detailov, na bezkľúčový prístup sa však v prípade tohto kusu zabudlo. Z nedostatkov Španiela treba upozorniť i na zlú polohu výduchu klimatizácie pri vodičových dverách, ktorý sa nijako nedá nastaviť tak, aby vám čiastočne nefúkal priamo na ruku na volante. Pri spustenej klimatizácii to v lete môže byť problém.

Milé vychytávky - tu si môžu mobily nabíjať cestujúci na zadných sedadlách 69 fotografií v galérii Milé vychytávky - tu si môžu mobily nabíjať cestujúci na zadných sedadlách Zdroj: Filip Kadlečík

Seat technologickú vyspelosť zdôrazňuje aj armádou možností nabíjania telefónov na palube či širokými možnosťami konektivity. Oceňujeme, že aj cestujúci v druhom rade sedadiel majú vlastné USB porty spolu s praktickým držiakom na zariadenia. Bitka o priestor na telefón sa nebude odohrávať ani na predných sedadlách, do boxu v rámci centrálnej konzoly sa pohodlne zmestia dva.

Investovať?

Ak si plánujete konfigurovať Atecu, na Full Digital Cockpit určite nezabudnite a zainvestujte. Testovaná verzia FR stojí beztak 36 500 eur, čo rozhodne nie je málo. Z tejto sumy tvorí digitálna prístrojovka len 374 eur, jej praktické využitie však je nepopierateľné. Ide o skvelé riešenie, keď si na neho vodič zvykne, späť na “analóg” sa mu už meniť chcieť nebude.

Pohon všetkých kolies vás za suchého počasia spoľahlivo dostane prakticky kamkoľvek 69 fotografií v galérii Pohon všetkých kolies vás za suchého počasia spoľahlivo dostane prakticky kamkoľvek Zdroj: Filip Kadlečík

Priestrannej Atece v interiéri chýba len o niečo viac šmrncu, ktorým sa môže pochváliť napríklad väčšie a drahšie Tarraco. Beztak je však solídnou voľbou pre ľudí, ktorí sú v prístupe k moderným technológiám konzervatívni, no nechcú ich obchádzať. Prienik starého a nového prístupu sa tu podarilo zladiť na výbornú.

TECHNICKÉ ÚDAJE
MOTOR A POHONNÝ SYSTÉM
 
2.0 TSI 190 4Drive DSG7
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 984 cm3
Max. výkon
140 kW/190 k
pri otáčkach
4 200 - 6 000/min
Max. krútiaci moment
320 Nm
pri otáčkach
1 450 - 4 200 /min
Palivo
benzín
Pohon
všetky kolesá
Prevodovka
7-stupňová dvojspojková
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka
4 363 mm
Šírka
1 841 mm
Výška
1 601 mm
Rázvor náprav
2 638 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 536 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 611 kg
Užitočná hmotnosť
544 kg
Celková hmotnosť
2 080 kg
Objem batožinového priestoru
485/1 579 l
Objem palivovej nádrže
55 l
JAZDNÉ VÝKONY
Max. rýchlosť
212 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
7,4 s
SPOTREBA
Mesto - normovaná
8,5 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
6,0 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
7,0 l/100 km
Mesto - počas testu
8,7 l/100 km
Diaľnica - počas testu
7,2 l/100 km
Vidiek - počas testu
5,5 l/100 km
EMISIE
Emisie CO2 kombinované
159 g/km
Emisná norma
Euro 6
ŠTANDARDNÉ CENNÍKOVÉ CENY S DPH
Základná cena modelu
od 18 740 €
Základná cena verzie
od 29 680 €
Cena testovaného exemplára
36 500 €

Video
Najnovšie články
Test Suzuki Ignis: Lacné, šikovné a jedinečné?

Nový mikrohybridný motor z rodiny Ingenium má šesť valcov v rade, dvojkomorové turbodúchadlo, elektrický kompresor a výkon 400 koní.

Range Rover Sport HST má prelomový motor

Strieborný roadster z roku 1958 prešiel veľkou renováciou, zahŕňala aj veľkú prestavbu pre jeho doterajšieho britského vlastníka.

Na predaj bude výnimočné Porsche 356 A

Spoločnosť Fiat Chrysler Automobiles zaznamenala pokles predaja o 14,9 %, Fordu klesol predaj áut o 6,6 % a spoločnosti Volkswagen o 6,4 %

Predaj áut v EÚ klesol v januári takmer o 5 %

Angličan dostal vyladenú verziu dvanásťvalca s výkonom 635 koní, upravený bodykit i podvozok. Lambo pokoril len v jednej disciplíne a veľmi tesne.

Najrýchlejším SUV sveta je opäť Bentagya

Dnes, 15. februára, je prvý deň, keď sa v Bratislave uzatvoria najdôležitejšie dopravné ťahy. Ako je však možné, že k tomu vôbec došlo? Miestami zostáva...

Náš názor: Deň, keď sa Bratislava zastavila

Mitsubishi opäť stavilo na klasickú stratégiu a navonok kompletne mení model ASX, tešiť sa môžeme aj na nové motory. Na jednu oblasť auta však Japonci, zdá sa,...

Mitsubishi ASX: Dizajn sa mení na nepoznanie
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×