Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Zimné príslušenstvo: Čo sa oplatí a čo určite nie?

Obchodníci sa neraz predháňajú v ponuke zaujímavých „vychytávok“, ktoré by mali v zime uľahčiť život motoristu. Niektoré môžu byť užitočné, iné z vás len vytiahnu peniaze.
2 29 príspevkov 22.01.2019 / Soňa Zverková

V zimnom období sa výbava vozidiel rozrastá o nevyhnutné pomôcky. Napríklad, v oblastiach postihnutých snehovou kalamitou určite patrí do kufra deka či lopatka. V zásade existujú dva druhy „vychytávok“. Užitočné a zbytočné. Nemecký autoklub ADAC sa pozrel na skutočných a údajných pomocníkov v zime.

Ilustračná snímka 2 fotografie v galérii Ilustračná snímka Zdroj: Dreamstime

Užitočné pomôcky a rady

V prvom rade musia byť v aute metlička, škrabka, rukavice a podľa možností aj príručná lampa (baterka). V chladných regiónoch nie je od veci mať v kufri plastovú lopatu a teplú deku, ak by náhodou auto uviazlo v snehu. Príchod hasičov či iného druhu pomoci môže trvať určitý čas. V poslednom období sa obľube tešia aj krycie fólie na čelné sklo, ktoré môžu zabrániť vzniku námrazy. ADAC odporúča mať v aute náhradnú nabíjačku na mobil, aby ste mali v každom okamihu dostatok energie a mohli ste zavolať pomoc.

Špecifickým pomocníkom sú rozmrazovacie prostriedky. Ak máte rozmrazovací sprej na zámky, rozhodne ho nenechávajte v aute! Vždy ho pri mínusových teplotách majte v taške alebo vo vrecku kabáta. Ďalším prostriedkom, ktorý uľahčí život je silikónový prostriedok na ošetrenie gumových tesnení dverí, či už vo forme spreja alebo tzv. pera. Opäť platí, že prevencia je najlepšia. Ak dvere primrznú, pri otváraní pravdepodobne poškodíte tesnenie. Preto ošetrite gumu skôr, ako dôjde k najhoršiemu.

ADAC odporúča včas skontrolovať batériu v kľúči diaľkového ovládania. Podobne ako batéria v mobile sa v chlade vybíja rýchlejšie a ak je už staršia, preventívne nezaškodí vymeniť ju za novú. Pokiaľ používate vyhrievané poťahy, nezabudnite kontrolovať autobatériu, ktorá sa vzhľadom na vyšší odber energie nemusí na krátkej mestskej trase nemusí dobiť. A hoci štartovací pomocníci, tzv. boostery, čiže štartovacie káble s vlastným zdrojom, nemusia byť najúčinnejšie, vždy sú lepšie ako zostať niekde trčať s vybitou batériou.

Zbytočnosti, ktoré nemusíte kupovať

Do tejto kategórie patria zväčša vyhrievané „vychytávky“. Jedným z nich je vyhrievaná škrabka. Obvykle sa totiž nezahreje dostatočne, aby reálne prispela k rýchlejšiemu odstráneniu ľadu. Naviac ide o plastovú vecičku a teda špirála sa nemôže rozpáliť, nakoľko by sa, pochopiteľne, plast roztavil. Jedenkrát vidieť je lepšie než stokrát počuť. Nasledujúce video hovorí jasnou rečou.

Oveľa užitočnejší a zrejme aj lacnejší je rozmrazovač v spreji, obyčajná škrabka a trpezlivosť. Na podobnú úroveň možno zaradiť aj elektrický rozmrazovač zámkov. Obvykle sa totiž nezahreje dostatočne, aby reálne niečo vyriešil. Oveľa lepšie je použiť tradičné rozmrazovače a pri umývaní auta prelepiť zámky, aby sa do nich nedostala voda.

Elektrické rozmrazovače zámkov nebývajú veľmi účinné (ilustračná snímka) 2 fotografie v galérii Elektrické rozmrazovače zámkov nebývajú veľmi účinné (ilustračná snímka) Zdroj: Lescars

Vyhrievané ostrekovacie trysky môžu síce ochrániť samotné otvory, no obvykle nezabránia vzniku ľadu v zásobníku a vedení. Ponorné ohrievače alebo ohrev vedenia sú zväčša málo účinné. Oveľa užitočnejšie je udržiavať dostatočne plný zásobník kvapaliny. Ak predsa vznikne ľad, chce to len trpezlivosť. Za normálnych okolností sa ľad roztopí od tepla motora a potom je potrebné už len púšťať ostrekovač. To pochopiteľne vyžaduje aj náhradnú náplň v kufri.

A potom tu máme kuchynské recepty, ktoré majú urýchliť odmrazenie skiel. Ten najjednoduchší je horúca voda. ADAC rozhodne od toho odrádza, nakoľko prudký teplotný rozdiel môže viesť k popraskaniu alebo nevratnému poškodeniu. Niektorí motoristi sa snažia namiešať si vlastnú ostrekovaciu kvapalinu. Zmes obyčajného saponátu a liehu nemusí mať dostatočnú čistiacu schopnosť a naviac vzniká riziko poškodenia plastov a gumových tesnení. Oveľa praktickejšie, i keď možno o čosi drahšie, je použiť overenú ostrekovaciu kvapalinu a riediť podľa teplôt.


Video
Najnovšie články
Kia predstaví v Ženeve elektrickú štúdiu

Podľa expertov je budúcnosť mobility v zdieľaní namiesto vlastníctva. Do tejto budúcnosti sa spoločnými silami rozhodli investovať Daimler a BMW.

Daimler a BMW spoja sily v car sharingu

Okrem vlastných podpisov a 22-palcový kolies vybavil tuner bodykit SUV početnými dielcami, ktoré podčiarkujú dynamický štýl.

Range Rover Velar s kabátom Overfinch

Dynamicky štylizovaný variant bude nepochybne dostupný len so silnejšími motormi, ponuku rozšíri aj naftový mikrohybrid.

Hyundai Tucson: Na obzore je verzia N Line

Liftback nadväzuje na štúdiu 308 R Hybrid, rovnováha síl sa však preklopila v prospech elektriny. Zrýchlenie na stovku je vecou 4,3 sekundy.

Peugeot 508 napína svoje hybridné svaly

Terénne vozidlo sa má vyrábať v Nitre. Jeho interiér ponúkne oproti originálu viac luxusu i lepšie vybavenie, no nebudú v ňom chýbať ani robustné plasty.

Land Rover Defender: Aký bude zvnútra?

Hoci téma amerických ciel na európske a ázijské vozidlá momentálne nie je v popredí, stále predstavujú reálnu hrozbu. Hrozbu, ktorá by mohla stáť Volkswagen...

Americké clá môžu stáť Volkswagen miliardy
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×