Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Rok 2019: 5 najväčších zmien pre motoristov

Ministerstvo vnútra si aj tento rok pripravilo pre motoristickú verejnosť niekoľko noviniek. Niektoré vodičov potešia, iné už menej. A ako to vyzerá s výstavbou diaľnic?
2 8 príspevkov 14.01.2019 / Soňa Zverková

Každý rok prinesie pre vodičov niečo nové. Občas novinky potešia, zväčša však nie. Tento rok nie je výnimkou. V prvom rade sa čaká na novelu zákona o premávke, ktorá je v súčasnosti ešte stále vo vnútrorezortnom pripomienkovom konaní, no prvý návrh by už čoskoro mal byť zverejnený v medzirezortnom. A potom je tu večná téma diaľnic. Pribudnú tento rok nové?

Ilustračná snímka 2 fotografie v galérii Ilustračná snímka Zdroj: TASR

Vodičov pochopiteľne najviac zaujíma pripravovaná novela zákona o premávke. Ministerka vnútra Denisa Saková uviedla niekoľko podrobností. To, čo sme v jej vyjadreniach nenašli, bolo sporné a kritizované posilnenie prednosti chodcov na priechodoch. Môžeme z toho usudzovať, že kontroverzné ustanovenie z novely napokon vypadlo. Zatiaľ ide len o našu špekuláciu, viac povie až finálna verzia návrhu v medzirezortnom pripomienkovom konaní. Dúfame však, že absencia prednosti chodcov vo vyjadreniach ministerky naznačuje práve to.

1. Mobilné zariadenia

Vodiči sú nepoučiteľní a napriek neustálemu upozorňovaniu zo strany polície a médií používajú mobilné telefóny bez hands-free. A niekedy vzniká dojem, že čím drahšie auto, tým horšia výbava. Minimálne v prémiovom segmente sa zdá, že výrobcovia zabúdajú na bluetooth. Alebo nie?

V každom prípade sa ministerstvo vnútra rozhodlo zakročiť a sprísniť sankcie: pokuta by sa mala zdvojnásobiť na 100 eur. Technológie napredujú, legislatíva zaostáva. Nie nadlho. Pod prísnejšie sankcie totiž nebudú spadať len mobilné telefóny. „Bude sa to týkať aj iných telekomunikačných, audiovizuálnych a obdobných zariadení, ktoré by nemali byť v ruke pri šoférovaní,“ doplnila ministerka.

Šokujúce video: Vtipný štart, smutný koniec

Každému vodičovi so zdravým pudom sebazáchovy je jasné, že telefón za volant nepatrí a písanie SMS obzvlášť. Rovnako ako alkohol či drogy. Stačí chvíľka nepozornosti a tragédia je na svete.

2. Alkohol u cyklistov

Cyklisti majú od 1. januára 2017 možnosť jazdiť na bicykli s najviac 0,5 promile alkoholu v krvi. Zákon hovorí: „Vodič nesmie viesť vozidlo v takom čase po požití alkoholu alebo inej návykovej látky, keď sa alkohol alebo iná návyková látka ešte môžu nachádzať v jeho organizme; toto neplatí pre cyklistu jazdiaceho v zastavanom území obce a pre cyklistu jazdiaceho po cestičke pre cyklistov, ak množstvo alkoholu v jeho organizme nepresiahne hodnotu 0,24 miligramu etanolu na liter vydýchnutého vzduchu pri vyšetrení dychovou skúškou prístrojom alebo 0,5 gramu etanolu na kilogram hmotnosti vyšetrovanej osoby pri lekárskom vyšetrení zo vzorky krvi plynovou chromatografiou.“

Ministerstvo vnútra na základe skúseností pri objasňovaní priestupkov cyklistov súvisiacich s alkoholom spresní definíciu územia, na ktorej platí tolerancia užívania alkoholu. To znamená, že tolerancia u cyklistov platí len v rámci obce, teda od tabule označujúcej jej začiatok po tabuľu označujúcu jej koniec. V súčasnosti platí, že ak cyklista prekročí povolenú toleranciu, hrozia mu nemalé pokuty. Podľa hovorkyne policajného prezídia Denisy Baloghovej bloková pokuta je do 650 eur, v správnom konaní od 150 eur do 800 eur.

Polícia: Chodci a cyklisti vystrájajú na cestách

Ďalšie zo série policajných videí poukazuje nielen na tradičné umelecké výkony vodičov, tentokrát hlavnú úlohu získali aj chodci a cyklisti.

3. Vodiči-začiatočníci

Mladí vodiči sú najrizikovejšou skupinou a spôsobujú najviac dopravných nehôd. Aj cez Vianoce sme mali možnosť dočítať sa o tragédiách zavinených práve mladými vodičmi, ktorí pod vplyvom alkoholu nezvládli jazdu a nedožili sa Štedrého dňa. I keď to nie je pravidlom, rizikovosť nie je obmedzená vekom. Veď vodičský preukaz si nerobia len „-násťroční“.

Dokazujú to aj najnovšie štatistické údaje polície. Hoci je vodičov s praxou kratšou než šesť rokov takmer sedemkrát menej než vodičov s viac než 10-ročnou praxou, spôsobili takmer dvojnásobne viac dopravných nehôd. „Približné každá piata dopravná nehoda, pri ktorej je usmrtený účastník, je spôsobená vodičom s vodičskou praxou do dvoch rokov. Týchto vodičov je päť percent z celkového počtu vodičov,“ uviedla Saková.

Najrizikovejšou kategóriou sú vodiči, ktorí vlastnia vodičský preukaz najviac päť rokov 2 fotografie v galérii Najrizikovejšou kategóriou sú vodiči, ktorí vlastnia vodičský preukaz najviac päť rokov Zdroj: PZ SR

Preto sa ministerstvo vnútra rozhodlo sprísniť pravidlá pre začiatočníkov, čo je bežnou praxou v mnohých európskych krajinách. Napríklad, v Nemecku je síce povolené 0,5 promile alkoholu, pre ľudí, ktorí majú vodičák menej ako dva roky, platí nulová tolerancia. A hrozia im aj nemalé postihy, vrátane pokút do 250 eur či povinného preskúšania odbornej spôsobilosti.

Je preto potešujúce, že podobným smerom sa konečne vybralo aj Slovensko. Ak takíto vodiči dvakrát porušia pravidlá cestnej premávky závažným spôsobom alebo prekročia najvyššiu povolenú rýchlosť, na základe pripravovanej novely budú musieť povinne absolvovať dodatočné školenie v autoškole. A hrozí im aj pohovor u dopravného psychológa či opätovné testy z pravidiel cestnej premávky. Od týchto nových pravidiel rezort vnútra očakáva väčšiu disciplinovanosť a obozretnosť mladých vodičov.

2018: Za každú desiatu nehodu mohol alkohol

Predbežné štatistické údaje polície o situácii na našich cestách nevykresľujú veľmi pozitívny obraz o vodičoch ani chodcoch. Pripravovaná novela zákona o premávke posilní právomoci policajtov...

4. Prednosť sanitky

Novela okrem iného zavedie povinnosť vytvárania núdzového jazdného pruhu pre sanitky a záchranárov medzi dvoma pruhmi pri kolóne na diaľnici. „Ak toto nebude vodič disciplinovane dodržiavať podľa zákona, tak bude po novom sankcionovaný,“ zdôraznila ministerka.

Toto ustanovenie sa nám zdá byť zbytočné, nakoľko nevedno, ako sa bude dodržiavať. Naši vodiči sú zvyknutí dávať prednosť sanitke, hasičom a policajtom a vo väčšine prípadov to funguje spoľahlivo. Navyše, podľa našich skúseností sa ustanovenia o tzv. záchranárskej uličke nedodržiavajú ani v Rakúsku, a to tam hrozia skutočne likvidačné sankcie. Na druhej strane uznávame, že to môže pomôcť zjednotiť postupy so susednými krajinami.

Prednosť sanitke: Našich vodičov čakajú zmeny

Pri jazde do zahraničia počítajte v niektorých krajinách s povinnosťou vytvoriť núdzový jazdný pruh pre záchranné zložky. Táto povinnosť platí nezávisle od príčiny vzniku kolóny.

5. Zmeny v evidencii vozidiel

Pri ich prehlasovaní chce ministerstvo uľahčiť život motoristom a odbúrať „papierovačky“. Po novom by sa mali vypĺňať len tie informácie, ktoré sa nedajú zistiť z občianskeho a technického preukazu. Pribudne tiež možnosť doručenia tabuliek s evidenčnými číslami vozidla na adresu majiteľa.

Azda najviac poteší fakt, že sa zrušia technické prehliadky vozidiel pri evidenčných úkonoch, napríklad, pri prehlasovaní vozidla z jedného okresu do druhého. V minulosti museli policajti skontrolovať každé vozidlo, podľa nových pravidiel to tak nebude. Toto opatrenia nebolo podľa Sakovej efektívne, pretože každé vozidlo má vyrazené VIN čísla na odlišných miestach. „Väčšinou to vie rozoznať len softvér, ktorý má importér priamo od výrobcu,“ vysvetlila ministerka.

Detailný návod: Čo robiť pri kúpe a predaji auta?

Kúpa alebo predaj nového či ojazdeného vozidla sa spája s určitými povinnosťami. Stres vyvoláva situácia, ak motorista nevie, aké doklady bude potrebovať. Ponúkame detailný prehľad dokladov...

6. Výstavba diaľnic

Motoristov, pochopiteľne, zaujíma aj stav výstavby našich diaľnic. Opýtali sme sa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), ako vyzerajú ich tohtoročné plány. Ktoré úseky diaľnic by sa mali odovzdať do užívania, ktoré sa plánujú rozostavať a vysúťažiť.

Odovzdať sa majú dva úseky:

  • úsek D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka: dĺžka 11,320 km, cena 427,2 milióna eur, plánované odovzdanie v druhej polovici roka
    Odovzdávať sa bude odovzdávať spoločne s privádzačom Lietavská Lúčka – Žilina, nakoľko úsek spolu s privádzačom budú plniť funkciu južného obchvatu Žiliny.
  • úsek D1 Budimír – Bidovce: dĺžka 14,440 km, cena 197,4 milióna eur.
    Úsek bude tvoriť časť východného obchvatu Košíc.

Ako sa správať na diaľnici pri stavebnej úprave?

Na mnohých diaľniciach sa v lete môžete stretnúť so stavebnými prácami a zúžením jazdných pruhov. Táto situácia môže byť stresujúca. Ponúkame niekoľko rád, ako ju zvládnuť bez nehody a zároveň...

Plánovaný začiatok výstavby v tomto roku (projekty sú v súťažiach):

  • úsek R2 Kriváň – Mýtna: predpokladaná hodnota 234,08 milióna eur, dĺžka 9,1 km, plánované ukončenie výstavby v roku 2023
  • úsek R2 Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce: predpokladaná cena 161,8 milióna eur, dĺžka 13,5 km, plánované ukončenie výstavby v roku 2021
  • úsek R2 Šaca – Košické Oľšany (II. úsek): predpokladaná cena 138,04 milióna eur, dĺžka 14,26 km, plánované ukončenie výstavby v roku 2022
  • úsek R3 Tvrdošín – Nižná: predpokladaná cena 74,97 milióna eur, dĺžka 4,4 km, plánované ukončenie výstavby v roku 2021
  • úsek R4 Prešov – severný obchvat (I. etapa): predpokladaná cena 169,98 milióna eur, dĺžka 4,3 km, plánované ukončenie výstavby v roku 2022.


Plánované vyhlásenie súťaží na zhotoviteľov stavby:

  • D1: Bratislava – Triblavina (skapacitnenie)
  • D3: privádzač Brodno – Kysucké Nové Mesto, Zelený most – Svrčinovec
  • R2: Rožňava – Jablonov nad Turňou, Košice, Šaca – Košické Oľšany (I. úsek)
  • R4: II. etapa severného obchvatu Prešova

Video
Najnovšie články
Košice pripravujú zmeny v parkovacej politike

Roadster disponuje pevnou skladacou strechou a osemvalcom naladeným na 600 koní. Stovku dá rovnako rýchlo ako kupé.

McLaren 600LT Spider stojí štvrť milióna

Jaguar Land Rover ani napriek úsporným opatreniam nedokáže dosiahnuť zisk a zápasí s prepadom predaja. Automobilka sa preto rozhodla zrušiť tisíce pracovných...

Jaguar Land Rover bude v Británii prepúšťať

Odborári v Audi Hungaria vyhlásili štrajkovú pohotovosť po tom, čo odmietli návrh vedenia na zvyšovanie platov a ďalšie bonusy. Vedenie predložilo novú ponuku,...

Zamestnanci Audi Hungaria sú pripravení štrajkovať

Nemecké automobilky pre prípad tvrdého brexitu predpovedajú obrovské straty pracovných miest v Európe aj Británii. Dôsledky však budú katastrofálne nielen...

Nemecké automobilky varujú pred tvrdým brexitom

Modernizácia bavorskej limuzíny prináša obrovské ľadvinky, ktoré sú terčom kritiky. Klebety o konci dvanásťvalcovej verzie sa nepotvrdili.

BMW radu 7: Inovovaný model prichádza

Futuristický štvordverový koncept má byť schopný jazdiť autonómne a poháňajú ho dva elektromotory s výkonom 490 koní.

Nissan IMs je vízia sedanu budúcnosti
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×