Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Peugeot 5008: Menší diesel je lepší

Na starší motor má 1,5-litrový naftový štvorvalec objemový hendikep, ale ponúka vyšší výkon a nižšiu spotrebu. K nej prispieva moderný automat.
41 35 príspevkov 11.01.2019 / Marek Pokrývka

Počas ostatných rokov prebehla automobilovým priemyslom vlna downsizingu. Väčšina značiek pôsobiacich v Európe sa uchýlila k zmenšovaniu kapacity motorov, ktorú suplovala prepĺňaním. Trend sa momentálne začína otáčať. Napriek tomu ešte prichádzajú do obchodov niektoré modely, ktoré veľkosťou pohonnej jednotky podliezajú predchádzajúce verzie.

Pod kapotu sedemmiestneho SUV prišiel motor 1.5 BlueHDi 41 fotografií v galérii Pod kapotu sedemmiestneho SUV prišiel motor 1.5 BlueHDi Zdroj: Marek Pokrývka

Jedným z príkladov znižovania objemu je Peugeot 5008. Sedemmiestne francúzske SUV sme doposiaľ testovali dvakrát, najprv s benzínovým trojvalcom a neskôr aj s 1,6-litrovou naftou. Teraz sme ho preverili opäť. Dôvodom bola nová pohonná jednotka, vznetový štvorvalec s kapacitou 1,5 litra. Ten postupne nahrádza svojho väčšieho predchodcu.

Test Peugeot 5008: Sedí mu viac nafta?

Do našej redakčnej garáže sa vrátila päťtisícosmička, predtým skúšaný benzínový trojvalec však nahradil objemnejší naftový motor.

S novou naftou z dielne koncernu PSA už máme osobnú skúsenosť. Vyskúšali sme si ju pod kapotou kompaktného hatchbacku 308, v ktorom nás oslovila svojou úspornosťou. No dokáže byť hospodárna aj v mohutnejšom vozidle s tromi radmi sedadiel? Túto otázku sme sa snažili zodpovedať v praxi, do garáže sme pozvali dobre vybavený model s automatom.

Zlepšila sa prevodovka i spotreba nafty

Vo francúzskej stajni začína byť motor 1.5 BlueHDi ako doma. Aktuálne poznáme jeho jediné naladenie, ktoré disponuje najvyšším výkonom 96 kW (130 k) a krútiacim momentom 300 Nm. Štvorvalec sa kombinuje s dvomi prevodovkami. Klasikou je šesťstupňový manuál, okrem neho si však zákazníci môžu zvoliť aj modernú samočinnú skriňu s ôsmimi stupňami.

Početnejšie obsadenie Francúza dá malému agregátu zabrať 41 fotografií v galérii Početnejšie obsadenie Francúza dá malému agregátu zabrať Zdroj: Marek Pokrývka

Oproti mierne objemnejšiemu predchodcovi má turbodiesel desať koní k dobru, v praxi ich však necítiť. Dynamiku možno opäť zaradiť k sivému priemeru. Nezmenilo sa ani zvládanie vyššieho zaťaženia: kým kvarteto dospelých je ešte ako-tak v poriadku, pri obsadení tretieho radu sedadiel sa už malá nafta začína s hmotnosťou trápiť. Dvojliter by výzvu zvládol nepochybne lepšie. Ak však neplánujete jazdiť pravidelne s plným autom, túto 1,5-litrovú pohonnú jednotku pokojne zvážte.

Z hľadiska kultivovanosti došlo k miernemu zlepšeniu. Najmä pri studených štartoch sa vznetový motor vie ozvať, ale vo všeobecnosti je jeho odhlučnenie dostatočné. Drobný posun pritom nepripadá na vrub lepšej izolácii. Môže za to modernejšia prevodovka EAT8, vďaka ktorej pracuje agregát často v nižších otáčkach. Automat okrem toho aj radí o niečo jemnejšie než starší šesťstupňový kus.

Osemstupňový automat radí hladšie než jeho predchodca 41 fotografií v galérii Osemstupňový automat radí hladšie než jeho predchodca Zdroj: Marek Pokrývka

Ďalším argumentom hovoriacim v prospech štvorvalca 1.5 BlueHDi je spotreba. Klesla vo všetkých režimoch, najmenej na diaľnici. Aktuálne nameraný výsledok 6,4 l/100 km znamená úsporu dvoch deci. V prípade mestského 6,3-litrového priemeru však ide už o pol litra a jazda okresnými cestami priniesla takmer dvojnásobnú ušetrenú hodnotu. SUV sa tam tesne zmestilo pod štyri litre. To je naozaj výborná hodnota, ktorá v našom teste nečakane dorovnala ľahší hatchback 308.

S najvyšším vybavením stojí od 29 190 eur

Peugeot 5008 si od svojho uvedenia do slovenských obchodov drží základnú cenu 21 790 eur, ktorú nesie model Access vybavený 1,2-litrovým trojvalcom s výkonom 96 kW (130 k). Za rovnako silný turbodiesel zaplatia zákazníci minimálne 24 690 eur. No ak chcú siahnuť po automatickej prevodovke, zvoliť si musia vyššiu úroveň Active a pripraviť si takmer 28-tisíc.

Testované vozidlo disponovali najvyššou úrovňou Allure 41 fotografií v galérii Testované vozidlo disponovali najvyššou úrovňou Allure Zdroj: Marek Pokrývka

Nami skúšaný exemplár Francúza spadal do špičkového vybavenia Allure, ktoré s danou verziou techniky stojí od 29 190 eur. Konečnú sumu ešte zvýšilo niekoľko príplatkov. Extra boli napríklad plne diódové svetlá, osemnásťpalcové disky kolies, systém Grip Control, adaptívny tempomat, bezkľúčové zamykanie, elektrické piate dvere či navigácia. Účet sa tak vyšplhal na 33 970 eur.

Sedem stovák sa do neho oplatí investovať

Zaujímavé je, že momentálne si v slovenských obchodoch možno stále kúpiť aj model 1.6 BlueHDi s maximom 88 kW (120 k) a možnosťou voľby 6-stupňového automatu. V porovnaní s testovanou pohonnou jednotkou je starší agregát lacnejší je o sedem stovák. Šetrenie však v tomto prípade neodporúčame, menší diesel je jednoducho lepší.

Ak nemáte pravidelne plné auto, malej nafty sa nebojte 41 fotografií v galérii Ak nemáte pravidelne plné auto, malej nafty sa nebojte Zdroj: Marek Pokrývka

Napriek desiatim konským silám navyše nevyhráva 1,5-litrový agregát nad staršou naftou svojou dynamikou, ale najmä spoluprácou s modernejšou prevodovkou a súvisiacou spotrebou paliva. Takmer liter na okresných cestách nie je zanedbateľný rozdiel. Ani tento motor však nie je stavaný na pravidelné prevážanie sedemčlennej posádky, na takéto používanie bude ideálny dvojliter. Ale pri ňom treba rátať s vyššou kúpnou cenou i apetítom po pohonných hmotách.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 499 cm3
Max. výkon
96 kW/130 k
pri otáčkach
3 750/min
Max. krútiaci moment
300 Nm
pri otáčkach
1 750/min
Palivo
nafta
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
8-stupňová automatická
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 641 mm
Šírka
1 844 mm
Výška
1 646 mm
Rázvor náprav
2 840 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 662 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 737 kg
Užitočná hmotnosť
548 kg
Celková hmotnosť
2 210 kg
Objem batožinového priestoru
-/420/1 228 l
Objem palivovej nádrže
53 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
190 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
11,8 s
Spotreba
Mesto - normovaná
4,4 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
3,9 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
4,1 l/100 km
Mesto - počas testu
6,3 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,4 l/100 km
Vidiek - počas testu
4,0 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
108 g/km
Emisná norma
Euro 6
Aktuálne cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 21 790 €
Základná cena verzie
od 29 190 €
Cena testovaného exemplára
33 970 €

Video
Najnovšie články
Lexus RC F sa vracia: Má aj okruhový balík

Pár mesiacov po premiére obra Hyundai Palisade prichádza jeho pokrvný brat, ktorý má rovnakú platformu i 3,8-litrový šesťvalec.

Kia predstavila svoje najluxusnejšie SUV

Lada 4x4, v minulosti známa ako Niva, je dnes už relatívne lacným off-roadom, ktorý na cenu láka najmä ako jazdený automobil. Okrem záujemcov hľadajúcich...

Lada Niva: 15 šialených úprav ruskej legendy

Ruský trh sa minulý rok zotavil, predaj stúpol o vyše desať percent. Tento rok však prináša celý rad nejasných faktorov, ktoré môžu situáciu nepriaznivo...

Predaj áut v Rusku vlani stúpol

Podľa zákulisných informácií automobilka zvažuje prípravu drsného modelu, zelenú však ešte nedostal. Na základe klebiet už vznikli prvé vizualizácie.

Jeep Gladiator: Dostane verziu Hercules?

Japonskému kupé mnohí fanúšikovia vyčítajú nedostatok vlastnej identity, dizajnom ani parametrami však určite nesklamalo.

Toyota Supra odhalená: Je to sklamanie?

Volkswagen sa podrobí výzvam Donalda Trumpa na investície v USA. Vo svojej fabrike v Chattanooge bude vyrábať nový elektromobil.

VW mieni v USA vyrábať nový elektromobil
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×