Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Vybitá autobatéria: Ako dopadol test nabíjačiek?

Zima dáva zabrať vozidlu aj jeho majiteľovi, no azda najviac trpia autobatérie. Pomoc je pritom ľahká a ani zďaleka nie je drahá. Ktoré nabíjačky bežných autobatérií sú najlepšie?
18 35 príspevkov 09.01.2019 / Redakcia AUTO BILD

Čím sú vozidlá komfortnejšie, tým viac zaťažujú autobatérie. A najmä v zime. Nejde len o štandardné vyhrievanie zadných okien, ale aj o nezávislé kúrenie či vyhrievanie sedadiel. Každá funkcia naviac sa pridáva do radu požieračov energie a ich spotreba je neraz vyššia, než dokáže autobatéria zvládnuť a predovšetkým počas prevažne krátkych jázd.

Ilustračná snímka 18 fotografií v galérii Ilustračná snímka Zdroj: GTÜ

K tomu je v zime potrebné počítať s nízkymi teplotami. Pri teplotách pod -18°C dokážu autobatérie poskytnúť len polovicu ich bežnej kapacity. Napokon tak akumulátor nezvládne naštartovať motor. Okamžitou pomocou by mohli byť štartovacie káble s vlastným zdrojom, tzv. boostery, tie však často nesplnia to, čo výrobcovia sľubujú. Ak chcete takémuto nepríjemnému prekvapeniu predísť, je preto vhodné zaobstarať si nabíjačku, ktorú možno pripojiť do domácej elektrickej zásuvky. Vďaka nim udržíte batériu celé roky v dobrom stave a navyše nestoja veľa. Už za menej než 100 získate kvalitný prístroj s jednoduchým použitím.

Práve na nabíjačky bežných autobatérií sa pozrela redakcia AUTO BILDu a nemecká Spoločnosť pre technické kontroly (GTÜ). Spoločne otestovali 14 nabíjačiek v cenovom rozpätí od 24 do 94 eur. A hoci nenájdete všetky v slovenských predajniach, v časoch rozmachu predajných portálov, ako eBay či Amazon, nie je ich zaobstaranie žiadny problém.

Ako sa testovalo

Každá nabíjačka musela absolvovať vyše 20 čiastkových disciplín rozdelených do šiestich hlavných kapitol: vizuálna kontrola, ovládanie, rozsah funkcií, kontrola elektroinštalácie, kvalita a náklady. Celkovo mohlo každé zariadenie získať maximálne 500 bodov.

Najsledovanejšou disciplínou bolo nabíjanie a tzv. udržiavacie nabíjanie. Spomedzi všetkých testovaných nabíjačiek získali plný počet 50 bodov dva modely: víťaz testu CTEK a značka Dino, ktorá skončila na piatom mieste. Obidva prístroje totiž dokážu mimoriadne šetrným spôsobom nabíjať rôzne typy batérií, či už mokré (olovnaté), gélové alebo moderné AGM batérie určené pre štart-stop systémy. Naviac v kombinácii s pravidelným dobíjaním a udržiavacím nabíjaním dokážu batérie udržať v optimálnej kondícii po dlhší čas.

Univerzálne použiteľné nabíjačky sa musia nielen prispôsobiť odlišným nabíjacím charakteristikám jednotlivých typov autobatérií, ale doplna nabiť práve AGM batérie, ktoré si vyžadujú zvýšené napätie až do 14,7 voltu. Ide o funkciu, ktorou disponujú všetky nabíjačky s hodnotením „zvlášť odporúčaná“.

Ako v zime naštartovať? Na toto sa nespoliehajte!

Štartovacie káble s vlastným zdrojom energie môžu byť vhodným pomocníkom, ak sa autobatéria vybije. Na to, či sú spoľahlivé a splnia to, čo výrobca sľubuje, sa pozreli technici auto-moto klubu ÖAMTC...

CTEK a Dino ako jediné spomedzi testovaných prístrojov ponúkajú funkciu regenerácie, s pomocou ktorej je možné oživiť aj staršie batérie. Prostredníctvom časovo obmedzeného zvýšenia napätia najviac na 15,8 voltu batéria krátkodobo začne plynovať (vrieť), čím sa najmä u mokrých batérií môžu rozpustiť kyselinové usadeniny a následne sa zvýši aj ich kapacita. Takmer všetky testované prístroje boli schopné oživiť batérie vybité až na tri volty. Iba značky Pearl a Dino to nezvládli, minimum pre Pearl bolo 4,5 voltu a pre Dino šesť voltov.


» Prehľad jednotlivých nabíjačiek a celkové výsledky nájdete v galérii «


Dôležitou kapitolou bola kontrola elektroinštalácie. Štyri nabíjačky na chvoste rebríčka mali závažný nedostatok: testovacia autobatéria sa opäť vybila po tom, ako boli nabíjačky odpojené zo siete, no zostali pripojené k batérii. Strata kapacity pre spätné napätie z nabitej batérie bola tak veľká, že v tejto disciplíne nedostali ani jediný bod. Tri z nich naviac hádzali iskry pri pripájaní a odpájaní svoriek. A v celkovom hodnotení im nepomohol ani fakt, že išlo o najlacnejšie prístroje.


Video
Najnovšie články
Kia predstavila svoje najluxusnejšie SUV

Lada 4x4, v minulosti známa ako Niva, je dnes už relatívne lacným off-roadom, ktorý na cenu láka najmä ako jazdený automobil. Okrem záujemcov hľadajúcich...

Lada Niva: 15 šialených úprav ruskej legendy

Ruský trh sa minulý rok zotavil, predaj stúpol o vyše desať percent. Tento rok však prináša celý rad nejasných faktorov, ktoré môžu situáciu nepriaznivo...

Predaj áut v Rusku vlani stúpol

Podľa zákulisných informácií automobilka zvažuje prípravu drsného modelu, zelenú však ešte nedostal. Na základe klebiet už vznikli prvé vizualizácie.

Jeep Gladiator: Dostane verziu Hercules?

Japonskému kupé mnohí fanúšikovia vyčítajú nedostatok vlastnej identity, dizajnom ani parametrami však určite nesklamalo.

Toyota Supra odhalená: Je to sklamanie?

Volkswagen sa podrobí výzvam Donalda Trumpa na investície v USA. Vo svojej fabrike v Chattanooge bude vyrábať nový elektromobil.

VW mieni v USA vyrábať nový elektromobil

Dacia je v súčasnosti úspešným výrobcom cenovo dostupných automobilov. Nízka cena je atraktívnym lákadlom a na cestách to vidieť. Zostanú Rumuni natoľko...

“Šokujúco dostupné”: Dacia chystá elektroauto
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×