Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Neznáma Trekka: Škoda z Nového Zélandu

FOTO
Na konci šesťdesiatych rokov sa začala na Novom Zélande výroba farmárskeho terénneho vozidla Trekka. Zaujímavé je, že napriek extrémnej vzdialenosti od Mladej Boleslavi išlo v podstate o škodovku.
24 11 príspevkov 06.01.2019 / Redakcia AUTO BILD

Pre Škodu nebol novozélandský trh nikdy príliš vzdialený, hoci podľa počtu kilometrov to určite neplatí. Už pred vyše 100 rokmi sa na toto miesto na juhu Tichého oceána, ktoré je od Mladej Boleslavi vzdialené vyše  18 000 kilometrov, vyvážali vozidlá značky Laurin & Klement.

Trekka vo verzii šesťmiestny Van Hardtop STW. Skrátený rázvor Octavie vylepšil prejazdový uhol. 24 fotografií v galérii Trekka vo verzii šesťmiestny Van Hardtop STW. Skrátený rázvor Octavie vylepšil prejazdový uhol. Zdroj: Auto Bild

Škoda potom na import nadviazala a neprestala ani po znárodnení podniku. Na Novom Zélande boli Škody obľúbené vďaka svojej robustnej stavbe a nízkej cene. Práve ten druhý atribút začal mať vážne trhliny po zvýšení colného zaťaženia. V krajine práve explodovala politika ekonomického protekcionizmu a vláda kontrolovala všetok import od áut po paradajkovú omáčku.

Čiastočne išlo o kontrolu platobnej bilancie, ale vláda sa pokúšala aj o zvýšenie strojárenskej výroby. Vo väčšine prípadov išlo o zavádzanie montáží dovezených súprav. A tak sa aj miestny importér Škody – Motor Lines – rozhodol, že bude lepšie autá skladať z privezených dielcov priamo na mieste, čím výrobok dostane štítok Made in New Zealand a odpadnú colné a niektoré daňové bariéry.

Dobová fotografia pred budovou opery v Sydney. Tá bola otvorená s dlhým oneskorením až v roku 1973, teda rok po skončení výroby Trekky. 24 fotografií v galérii Dobová fotografia pred budovou opery v Sydney. Tá bola otvorená s dlhým oneskorením až v roku 1973, teda rok po skončení výroby Trekky. Zdroj: Auto Bild

Šéf novozélandského importu Škody Phil Andrews, ktorý škodovky predával od roku 1956, navštívil v júni 1958 mladoboleslavskú automobilku a dohodol podrobnosti. V prvej polovici šesťdesiatych rokov sa mohla začať u protinožcov montáž modelov Octavia a Octavia Combi zo stavebnicových dielcov vo firme Motor Industries International (súčasť Motor Holdings) so sídlom v Otahuhu.

V portfóliu „automobilky“ však čosi chýbalo. Ľahké terénne auto, ktoré by zodpovedalo požiadavkám a možnostiam miestnych farmárov, remeselníkov a chovateľov oviec. Niečo na rozbité vidiecke a prašné cesty. Farmárske auto na báze Octavie! Nápad to bol výborný, ale Andrews sa musel znovu pobrať v roku 1964 do Československa, aby sa v Škode ubezpečil, že aj po nábehu výbory modelu s motorom vzadu bude naďalej dostávať klasický podvozok Octavia. Škoda a Motokov potvrdili, že v dodávkach klasického pevného podvozka s pohonom zadných kolies budú pokračovať, pokiaľ potrvá záujem.

Predný reflektor je z Nového Jičína ako všetky svetlá škodoviek. Nápis Made In Czechoslovakia môžeme nájsť na mnohých častiach Trekky. 24 fotografií v galérii Predný reflektor je z Nového Jičína ako všetky svetlá škodoviek. Nápis Made In Czechoslovakia môžeme nájsť na mnohých častiach Trekky. Zdroj: Auto Bild

Výborná správa, lebo bolo jasné, že z nového samonosného modelu s motorom vzadu sa už terénne alebo úžitkové farmárske auto nebude dať vyrobiť. Šéf automobilky Motor Industries International Noel Turner bol v tom čase v kontakte s Josefom Velebným, ktorý ako vedúci konštrukcie AZNP bol pri ladení nábehu výroby Octavie na Novom Zélande. Velebný (v tom čase už na dôchodku) aj Turner nápad o farmárskom aute na báze Octavie podporili. Niektoré zdroje tvrdia, že s nápadom prišiel ako prvý Velebný a predstavil ho Turnerovi, iné uvádzajú postup presne opačný, ale v zásade je to jedno.

Po návrate do Československa inicioval Velebný projekt s názvom Poľnohospodárske vozidlo – vyhotovenie Nový Zéland. V mladoboleslavskom archíve sa dajú dohľadať prvé nákresy z apríla 1966. Z viacerých alternatív napokon vzišiel automobil, ktorý sa podobal na britský Land Rover, mal však inak členené blatníky.

Zadné svetlá len zdôrazňujú maximálnu jednoduchosť konštrukcie. Pri poľnohospodárskom aute je to výhoda. 24 fotografií v galérii Zadné svetlá len zdôrazňujú maximálnu jednoduchosť konštrukcie. Pri poľnohospodárskom aute je to výhoda. Zdroj: Auto Bild

Keď sa Velebný vrátil na Nový Zéland, pokračoval v spracovaní návrhu s britským kolegom dizajnérom Georgeom Taylorom. Zjemnili extrémne strohý prototyp, ktorý už medzitým postavili svojpomocne v Motor Industries a pripravili jeho varianty. Velebný tiež pripravil výrobné pomôcky, nástroje, prípravky a navrhol usporiadanie „linky“.

Základ bol jasný: podvozok Octavie Combi s chrbticovým rámom, motorom uloženým vpredu (1 221 cm3) a pohonom zadných kolies cez kardanový hriadeľ. Pre nové auto sa však rázvor skrátil z 2 390 mm na 2 165 mm, čo znížilo hmotnosť auta a vylepšilo jazdné vlastnosti a manévrovateľnosť v teréne. Palivová nádrž (50 litrov) sa premiestnila pod sedadlo vodiča. Kabína (vyrábala ju lisovňa H. J. Ryan Ltd. v neďalekom Aucklande) bola dvojmiestna, s ďalšími sedadlami sa rátalo na ložnej ploche ako s výbavou na želanie.

V logu je novozélandský symbol nelietajúci vták kivi. 24 fotografií v galérii V logu je novozélandský symbol nelietajúci vták kivi. Zdroj: Auto Bild

Za sedadlom spolujazdca bolo rezervné koleso. Vo verzii STW bola zakrytá laminátom aj zadná pasažierska kabína, oddelená od prednej, vtedy bola rezerva na deliacej priečke a vzadu pribudli tretie dvere. Z Československa začali prichádzať zostavy s už skráteným rázvorom. Rozvodovka dostala kratší stály prevod, keďže určenie auta bolo terénne. Podvozok mal na pätnásťpalcových kolesách svetlú výšku 190 milimetrov.

Vpredu bol už uložený vodou chladený štvorvalec so zdvihovým objemom
1 221 cm3 a ventilovým rozvodom OHV, ktorý dosahoval výkon 47 koní (34 kW podľa SAE) a krútiaci moment 85 Nm. V lete 1966 úspešne prebehli skúšky prototypov a v decembri sa slávnostne spustila malosériová výroba automobilu Trekka. Išlo o jednu z najambicióznejších kapitol strojárenskej výroby v tejto doposiaľ výsostne poľnohospodárskej krajine.

Jednoduchá palubná doska využíva volant a prístroje z Octavie. Samozrejmosťou pre Nový Zéland je pravostranné riadenie. 24 fotografií v galérii Jednoduchá palubná doska využíva volant a prístroje z Octavie. Samozrejmosťou pre Nový Zéland je pravostranné riadenie. Zdroj: Auto Bild

Zákazníci si mohli vybrať z niekoľkých variantov: trojdverový pick-up s dvoma až ôsmimi sedadlami, s plátenou alebo pevnou laminátovou strechou, model kombi (STW) a plážový variant úplne bez strechy. Zvoliť sa dala aj uzávierka zadného diferenciálu. Vozidlo bolo dlhé 3 590 mm, široké 1 600 mm a vysoké medzi 1 785 až 2 040 mm.

Trekka dosahovala podľa verzie rýchlosť 105 až 110 km/h a mala spotrebu okolo 11 l/100 km. S hmotnosťou 920 až 980 kilogramov dokázala prevážať bremená vážiace 450 až 500 kilogramov.  Nízke prevádzkové náklady, dobrá prejazdnosť terénom a ľahká konštrukcia urobili z Trekky žiadané vozidlo, takže výroba bežala v tempe štyri kusy za deň až do roku 1972.

Zadná kabína s podĺžnymi lavicami je od prednej kabíny oddelená priečkou, na ktorej ja rezervné koleso. 24 fotografií v galérii Zadná kabína s podĺžnymi lavicami je od prednej kabíny oddelená priečkou, na ktorej ja rezervné koleso. Zdroj: Auto Bild

Cena na začiatku výroby bola stanovená na 899 novozélandských libier (novozélandský dolár sa zaviedol až v roku 1967), z čoho sa muselo 60 % zaplatiť v hotovosti. Spolu sa vyrobilo takmer 2 800 týchto ľahkých terénnych áut a na novozélandských farmách sa stali častejším zjavom ako drahé Land Rovery. V roku 1968 dosiahla Trekka druhé miesto v predaji ľahkých úžitkových vozidiel na Novom Zélande, hneď po Forde, vďaka trhovému podielu až 14 %.

Oficiálne sa auto označovalo len Trekka, žiadna Škoda. A aj logo na kapote bolo pôvodné, s vtákom kivi. Pritom Motor Industries International používal logo jeleňa. Ešte v roku 1969 letecké sily Nového Zélandu RNZAF prepravili päť exemplárov do Južného Vietnamu, kde ich darovali civilnej nemocnici v Qui Nhon. Trekky boli používané na všeobecnú dopravu, ale aj ako príležitostné sanitky.

Motor Škoda tak, ako ho poznáme z Octavie typ 703. Vzduchom chladený štvorvalec OHV sa osvedčil aj vo farmárskom prostredí. 24 fotografií v galérii Motor Škoda tak, ako ho poznáme z Octavie typ 703. Vzduchom chladený štvorvalec OHV sa osvedčil aj vo farmárskom prostredí. Zdroj: Auto Bild

V ťažkých vietnamských podmienkach sa osvedčili aj po boku amerických Jeepov, ktoré boli nesporne skutočnými terénnymi autami. V roku 1969 sa vyviezlo 100 súprav Trekky aj do Indonézie a pripravovali sa aj ďalšie zásielky, ale ťažkosti s platbami zastavili tento najväčší novozélandský export áut. Začiatkom sedemdesiatych rokov sa končí politika ekonomického protekcionizmu, čo umožní prílev lacných áut z Japonska.

Škoda 935 Dynamic: Diaľničný sen

Kvapka vody je z pohľadu aerodynamiky tvarom, ktorý kladie vzduchu najmenší odpor. Vysnívaný ideál výrobcov karosérií sa stal vzorom pre tvorbu neopakovateľných modelov, ako je Škoda 935 Dynamic.

Montážny závod Trekky sa vďaka častým návštevám zo socialistického Československa nevyhne záujmu bezpečnostnej spravodajskej služby, ktorá upodozrieva manažment z nekalej politickej činnosti. Záujem o Trekku opadá, cenovo už nedokáže konkurovať a aj pre Motokov prestal byť vývoz zastaraných podvozkov finančne zaujímavý, a tak sa výroba v roku 1972 končí.

Kompletné autá sa exportovali hlavne do ostrovných oblastí južného Pacifiku. Takto loďou sa prepravili na Fidži, Samou, Tongo aj Cookove ostrovy 24 fotografií v galérii Kompletné autá sa exportovali hlavne do ostrovných oblastí južného Pacifiku. Takto loďou sa prepravili na Fidži, Samou, Tongo aj Cookove ostrovy Zdroj: Auto Bild

Dnes sa Trekka označuje za prvé auto, ktoré bolo skonštruované a vyrábané na Novom Zélande. Dokonca sa darilo aj jeho exportu. Vývozné trhy zahŕňali Austráliu, Fidži, Samou, Tongo, Cookove ostrovy a Vietnam. Do Európy sa auto nikdy nedovážalo a v Československu ho okrem pár zainteresovaných nikto v čase výroby nepoznal, hoci dnes ho viacerí považujú za prvé škodovácke SUV (ak nerátame vojenské terénne škody za prvej republiky – ale to boli skôr offroady).

Na Trekku sa na takmer 30 rokov zabudlo, až kým v roku 2000 neprišiel dokumentárny film a následne kniha The Trekka Dynasty od autora Todda Nialla. Zrazu dostali zberatelia áut na Novom Zélande chrobáka do hlavy a začala sa honba za zachovanými kusmi.

Do Južného Vietnamu sa Trekka dostala letecky na palube lietadla Bristol Freighter. Fotografia je z letiska v Saigone. 24 fotografií v galérii Do Južného Vietnamu sa Trekka dostala letecky na palube lietadla Bristol Freighter. Fotografia je z letiska v Saigone. Zdroj: Auto Bild

Lenže poľnohospodárske auto, to nie je cukrík v garáži, ale pracovný nástroj, ktorý drel na farme do roztrhania tela a tak aj zostávajúce kusy vyzerali. Umelcovi Michaelovi Stevensonovi sa podarilo uviesť jednu do pôvodného stavu a predstavil ju v roku 2003 na bienále v Benátkach v rámci umeleckej inštalácie Toto je Trekka.

História: Škoda 110 R - športovec z roku 1974

Od roku 1963, keď sa v Kvasinách skončila výroba Felicií, muselo Československo čakať na ďalšie športové auto až do roku 1971. Kupé so splývajúcou karosériou očarilo republiku.

Správa o kooperácii komunistického štátu v južnom Pacifiku na výrobe poľnohospodárskeho vozidla mala v sebe niečo magické. Príbeh, ktorý z auta robí výnimočné auto. Trekka získala takmer kultové postavenie. Minimálne šesť kusov si zakúpili nadšenci v Česku, takže Trekka sa dostala do krajiny, kde vznikali jej mechanické časti. Jeden verne zrekonštruovaný sa prezentoval aj v múzeu Škoda.

Focus Media

Video
Najnovšie články
Mercedes-AMG: Viac sily pre duo GLC 43

Volvo má za sebou ťažký kvartál a naviac prišla ďalšia zlá správa: Švédi totiž musia globálne zvolať vyše milióna vozidiel pre problém s motorom, ktorý môže...

Volvo zvoláva po svete viac než milión vozidiel

Prudký rozvoj technológií v automobilovom priemysle sa čoraz viac dotýka i oblastí, kde by sme ho ešte pred niekoľkými rokmi vôbec neočakávali. Najnovšie...

Veľké inovácie: Toto už zvládne reflexná vesta

Malý hatchback prichádza na japonský trh s tvárou upravenou podľa aktuálnej podoby dizajnového jazyka Kodo. Okrem toho má komfortnejší podvozok a bude ponúkaný...

Mazda2 absolvovala plastickú operáciu

Prázdna pneumatika? Poradíme vám, ako rozpoznáte defekt, ak nemáte senzory tlaku v pneumatikách, ako sa správne zachovať a čomu sa vyhnúť, aby ste neohrozili...

Ako vymeniť defekt? Jednoduchý návod

Carlos Ghosn sa zjavne spamätal z prvotného šoku a vracia úder. Žaluje totiž Nissan aj Mitsubishi z protiprávneho postupu pri jeho odvolaní z funkcie...

Carlos Ghosn žaluje Nissan, požaduje milióny eur

Kým ešte donedávna všetko nasvedčovalo tomu, že ceny ropy a palív pôjdu nahor, minulý týždeň sa situácia obrátila. Aspoň dočasne to naznačuje určitú úľavu...

Ceny palív: Oplatí sa teraz brať plnú nádrž?
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×