Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Extrémne autá: Ako jazdí niečo takéto?

Automobilov, ktoré by sa dali označiť ako extrémne, je plno, ale ich výnimočnosť najviac vynikne pri porovnaní protikladov. Tieto autá by sa vedľa seba v reálnom živote asi nikdy neocitli, my sme ich spojili, aby boli ich extrémy zreteľnejšie.
29 4 príspevky 05.01.2019 / Redakcia AUTO BILD

Audi reve akoby stále chcelo zastrašiť levov od Peugeota na slávnom Pikes Peaku. Plymouth páli svoje ponožky ako vták Road Runner zo slávneho kresleného seriálu, po ktorom dostal aj svoje meno. Azda opäť cíti na svojom zátylku dych kojota a pripravuje naň niektorú zo svojich povestných pascí.

Všetky tieto autá vynikajú, no každé v inom ohľade 29 fotografií v galérii Všetky tieto autá vynikajú, no každé v inom ohľade Zdroj: AUTO BILD

Krupp chrčí v behu naprázdno, aby sa dostal do dobrej nálady pred slalomovou dráhou, do ktorej sa musí napchať ako ťava do uška ihly. Musí byť opatrný, ako keď na seba Titani z gréckych povestí brali ľudskú podobu. Veď sa aj volá Titan.

Majestátny Maybach sa pri tejto zoologickej záhrade ocitol akoby náhodou, je pod jeho dôstojnosť zaoberať sa obyčajnými automobilovými pešiakmi. Zeppelin sa vznáša v úplne iných sférach. Je to šľachtic.

Čo je to vlastne extrém? Slovník slovenského jazyka hovorí, že ide o odchýlku od priemeru, ale tiež je to krajnosť, výstrednosť a hraničná hodnota. Takéto extrémne autá sme na jedno miesto zatiaľ nedostali. Road Runner vo verzii s motorom 400 cui (kubické palce) a so štvorstupňovou manuálnou prevodovkou je z roku 1972 a vyrobilo sa z neho len 906 exemplárov.

Extrémne malé: Peel P50 Elektro

Naše porovnanie rúca všetky mierky, hlavne keď sa postavíme pred Peel P 50, miniatúrny automobil, ktorý bol svojho času najmenším sériovo vyrábaným autom na svete. Naš exemplár je replikou z roku 2014, ktorá je od originálu zo šesťdesiatych rokov dlhšia o tri centimetre a širšia o päť. Napriek tomu vyzerá ako model Matchbox v mierke 1 : 18.

Peel P50 Elektro 29 fotografií v galérii Peel P50 Elektro Zdroj: AUTO BILD

Podnikatelia James Caan, Garry Hillman a Fazial Khan z Londýna vyrábajú túto repliku od roku 2008 a myslia to s ňou vážne, aj keď tomu človek len ťako môže uveriť. Všetko vŕzga a kvíli, dvere sa zasekávajú a hrúbka materiálu karosérie (GFK – plast zosilnený sklenými vláknami) pripomína desiatový papier. Podvozok pôsobí neľútostne, ako len môže pôsobiť ústrojenstvo zložené zo železných profilov, červený lak má už po štyroch rokoch pľuzgiere. Aj tak to môže byť zábava!

Pohon zabezpečuje 3,3-koňový štvortaktný motor Honda alebo, ako v našom exemplári, elektromotor s výkonom 4 kone. Charakteristického rachotu dvojtaktu, ako mal kedysi originál za 1 100 eur, sa musíme zriecť. Tiež šarm a ľahkosť s elektromotorom zmizli, lebo oproti bývalým 60 kilogramom má replika sýtu hmotnosť 200 kilogramov vďaka balíku akumulátorov.

Peel P50 Elektro 29 fotografií v galérii Peel P50 Elektro Zdroj: AUTO BILD

Pri nastupovaní sa osoby s výškou vyše 180 cm musia poskladať ako hadí muži. Keď sa americký úradník na ňom rútil pri schvaľovacej jazde šesťdesiatkou dolu kopcom, udelil mu úradné požehnanie len pre to, že tú jazdu vôbec prežil. Pri slalomovej jazde zdvíha Peel vonkajšie predné koleso už pri nízkej rýchlosti a na rovinke sa trápi aj so štyridsiatkou.

Riadenie je špongiovité a brzdí len po veľmi srdnatom dupaní po brzdovom pedáli, čo tiež nevzbudzuje veľkú dôveru. E-Peel má oficiálne maximálnu rýchlosť vyššiu než 45 km/h, takže nemôže byť registrovaný ako mopedové auto pre tínedžerov nad 15 rokov. A pre dospelých je to príliš malá hračka. Zábava to je, ale len na chvíľu, charakterom jazdy pripomína pojazdnú kosačku.


motor: elektromotor s výkonom 2,9 kW (4 k) • zrýchlenie: 0–25 km/h 8,6 s • max. rýchlosť: cca 50 km/h • pohon: zadné kolesá, vpredu dve kotúčové brzdy, vzadu jedna, ovládané hydraulicky • pneumatiky testovaného auta: 4.10/3.50-6 57J vpredu/3.00-10 42J vzadu • dĺžka/šírka/výška: 1 350/1 040/ 1 168 mm • dojazd: cca 20 km • pohot. hmotnosť: 202 kg • cena nového auta: (2014) 15 000 eur


Extrémne veľké: Krupp Titan

Keď Peel parkuje pred obrom, ako je Krupp Titan, vyzerá ako zlatá rybka pred vorvaňom. Stvárnenie prednej časti Titanu pripomína skorý povojnový model Kapitän od Opela, ktorý návrhári Kruppa prispôsobili americkému štýlu – ten bol v tom čase veľmi populárny. Za valník s lakovanými zadnými blatníkmi musel zákazník v päťdesiatych rokoch minulého storočia zaplatiť obchodnému zástupcovi firmy Krupp 39 500 mariek. Na porovnanie, Mercedes 300 stál v roku 1951 v mondénnej verzii kabriolet D „len“ 23 700 mariek.

Krupp Titan 29 fotografií v galérii Krupp Titan Zdroj: AUTO BILD

Za tie peniaze dostal človek to najdrahšie a najlepšie, čo nemecký priemysel s nákladnými autami ponúkal. Auto má nezničiteľný podvozok a drvivý krútiaci moment. Už pri 1 200 otáčkach za minútu sa dostaví sila 1 000 Nm. Jeho komplexné motory boli považované za kuriózne už vtedy a dnes sú ešte kurioznejšie. Ide o dva vzájomne prepojené dvojtaktné trojvalce, do ktorých sa vstrekuje nafta. Vzduch na prefukovanie valcov dodáva Rootsovo dúchadlo.

Motor si ľudia doberali pre jeho typickú hlučnosť a zvuk vychádzajúci z výfuku na voľnobehu sa podobal na „krup, krup, krup“ – presne ako jeho meno a nedá sa zameniť so žiadnym iným nákladným autom. Jazdiť na tomto automobile si vyžaduje veľa skúseností, a preto si radšej sadáme na sedadlo spolujazdca. Citlivé dvojité zošliapnutie spojky a radenie rýchlostných stupňov s medziplynom je nevyhnutné.

Krupp Titan 29 fotografií v galérii Krupp Titan Zdroj: AUTO BILD

Ak to robíte dostatočne precízne, Titan postupne (a hlavne pomaly) zrýchľuje, ak nie, tak sa zastaví. Náš konkrétny kus nákladného auta má zmenený koncový prevod, a preto sa dokáže rozbehnúť až na rýchlosť 90 km/h, čo je nevyhnutné, aby sa zaradil do dnešnej premávky. Napriek doplnkovému posilňovaču riadenia sa vodič cíti za obrovským volantom ako kormidelník zaoceánskeho parníka, ktorý musí silou-mocou udržať kapitánom vytýčený kurz.

Titanov dvojtaktný motor znie pri 800 otáčkach tak, ako štvortaktný diesel pri 1 600 otáčkach, pretože vtedy pália rovnako často. Kormidelník vidieckeho parníka tomu musí prispôsobiť svoje reakcie a myslenie. Fungovať podľa zvuku sa nedá, je to príliš klamlivé, preto Krupp vybavil od počiatku svoje auto otáčkomerom na prístrojovom paneli.


motor: radový šesťvalec dvojtaktný naftový (typ SW 6), zostavený z dvoch trojvalcov, chladenie vodou, Rootsovo dúchadlo • zdvihový objem: 8 724 cm3, vŕtanie/zdvih 115,0 x 140,0 mm • výkon: 154 kW (210 k) pri 1700 ot./min. • zrýchlenie 0 – 60 km/h: 25,9 s • max. rýchlosť: 68 km/h • prevodovka: ZF AK 6-75, 6 stupňov dopredu, 1 dozadu, pohon zadných kolies, ventilované bubnové brzdy vpredu aj vzadu • penumatiky testovaného auta: 12.00 - 22 • dĺžka/šírka/výška: 10 000/ 2 500/2 950 mm • spotreba: cca 20 l/100 km • objem nádrže: 410 l • pohotovost./ úžtiková hmotnosť: 8 000/¬8 000 kg • cena nového auta: (1950) od 39 500 mariek


Extrémne skonštruované: Audi S1 Pikes Peak

Nad robustnosťou Titanu sa Stephan Süsens z Ostrhauderfehnu len usmieva. Jeho Audi Pikes-Peak, ktoré vlastnoručne vyrobil ako kópiu slávneho pretekárskeho automobilu do vrchu, je predovšetkým extrémne skonštruované. Brachiálne, okrídlené monštrum s puritánskym interiérom pripomína povestné víťazstvo Waltra Röhrla v roku 1987.

Audi S1 Pikes Peak 29 fotografií v galérii Audi S1 Pikes Peak Zdroj: AUTO BILD

Keď pri 2 500 otáčkach turbodúchadlo vychrlí nasávaný vzduch pod tlakom dva a pol atmosféry do spaľovacieho priestoru, Audi vystrelí dopredu ako delová guľa. Spojka a brzdový pedál potrebujú extrémny prítlak, radenie je presné a po krátkych dráhach tam padajú stupne jedna radosť. Aj najmenší kamienok udiera do plechovej vane ako náboj a toto zvonenie dokresľuje praskanie obtokového ventila turbodúchadla.

Nielen dopredná, ale aj prítlačná sila je extrémna. Vďaka predimenzovanému balíku prítlačných krídel je Audi s pohonom všetkých kolies prilepené k vozovke ako sekundovým lepidlom. Stephan vyrobil auto z prednej časti Audi 80 (1985) a zadnej z ročníka 1986 Quattro Coupé.

Audi S1 Pikes Peak 29 fotografií v galérii Audi S1 Pikes Peak Zdroj: AUTO BILD

Motor je z Audi S4 (1994) a prevodovka z Audi 200 quattro 20V. Podvozok H&R, motor vyladený od Hamon Motors Berlín na skoro 600 koní. Tvar upravoval podľa internetu a knižiek. „Originál som na vlastné oči videl až potom, čo bola moja replika hotová,“ usmieva sa konštruktér, ktorý na aute strávil asi 1 000 hodín.


motor: prepĺňaný radový päťvalec vpredu pozdĺžne, chladenie vodou, dva hore uložené vačkové hriadele poháňané remeňom, štyri ventily na valec, elektornické vstrekovanie (Bosch-Motronic) • zdvihový objem: 2 110 cm3 vŕtanie/zdvih 79,5 x 85,0 mm • výkon: 440 kW (598 k) pri 8 000 ot./min., obmedzovač otáčok pri 8 600 ot./min. • max. krútiaci moment: 590 Nm pri 5 500 ot./min. • zrýchlenie 0–100 km/h: 2,6 s • max. rýchlosť: cca 200 km/h • prevodovka: synchronizovaná šesťstupňová, permanentný pohon všetkých kolies, kotúčové ventilované brzdy, variabilný brzdný účinok • pneumatiky na testovanom aute: 255/50 R16 89W • dĺžka/šírka/výška: 4 240/1 860/1 344 mm • objem nádrže: 35 - 40 l • pohotovostná hmotnosť: 1 000 kg


Extrémne luxusné: Maybach Zeppelin DS8

Teraz by sme sa mali nahodiť do gala, lebo nepôsobí práve vychovane sadať si do kožených kresiel Maybachu v obyčajných rifliach. Toto extra auto sa nazýva Zepelin DS 8 a Mercedes ho mal v ponuke v tridsiatych rokoch minulho storočia. DS znamená Doppel Sechs (dvojitá šestka) – čiže dvanásť valcov a číslo osem je zdvihový objem v litroch. Dnes by sme napísali osemlitrová V12.

Maybach Zeppelin DS8 29 fotografií v galérii Maybach Zeppelin DS8 Zdroj: AUTO BILD

„Jazda v dvanásťvalcovom Maybachu vás zbaví zemskej tiaže a prenesie vás ponad kopce a údolia ako fantastický mrak lodného grófa Zeppelina,“ vymysleli reklamní textári. Platí to aj dnes. Obor kĺže nedbalo, ticho a perfektne utlmený ako luxusný parník po zrkadlovo hladkom jazere. Pri konštrukcii tohto auta sa nepozeralo na náklady a vidieť to.

S rýchlostnou pákou sa ovláda len chod vpred, vzad a neutrál, zostávajúce štyri rýchlostné stupne sú volené bez spojky pomocou dvoch malých páčok uprostred volantu. Páčka systém uvedie do činnosti, nakrátko uvoľní akceleračný pedál a zasunie nový prevodový stupeň. Maybach nazval túto techniku Doppelschnellganggetriebe DSG 80. Komfort radenia urobí dojem aj pri porovnaní
s modernými prevodovkami. Ozubené kolesá prevodov vlastne nemajú zuby, ale sú šikmo brúsené a trvalo v zábere, takže ich ledva počuť. Ak chcete rýchlejšie zabrzdiť, podtlakový posilňovač silne podporí účinok bubnových bŕzd.

Maybach Zeppelin DS8 29 fotografií v galérii Maybach Zeppelin DS8 Zdroj: AUTO BILD

Náš exemplár je Maybach 12 z rokov 1930/31, ktorý sa pravdepodobne v rokoch 1935/36 podrobil prerobeniu na konfiguráciu Zeppelin DS 8. Po druhej svetovej vojne ho zhabala francúzska armáda, neskôr sa dostal do rúk amerického dôstojníka , ktorý si ho priviezol do USA. Po jeho smrti ho vdova predala zberateľovi, a tak sa v osemdesiatych rokoch zase ocitá v Nemecku. Od roku 1986 patrí súčasnému majiteľovi.


motor: V12 (60°), vpredu pozdĺžne. chladený vodou, centrálne uložený vačkový hriadeľ, dva ventily na valec, dva dvojité karburátory (Solex 35 MMOVS • zdvihový objem: 7 978 cm3, vŕtanie/zdivih 92,0 x 100,0 mm • výkon: 147 kW (200 k) pri 3 200 ot./min. • zrýchlenie 0–60 km/h: 12,3 s • max. rýchlosť: 160 km/h • prevodovka: päťstupňová-Maybach-DSG, pohon zadných kolies,bubnové brzdy vpredu aj vzadu • pneumatiky na testovanom vozidle: 7.00-20 • dĺžka/šírka/výška: 5 370/ 1 845/1 800 mm • spotreba: cca 28 l/100 km • objem nádrže: 135 l • pohotovostná/užitočná hmotnosť: 2 933/1 067 kg • cena nového auta: 33 000 až 48 000 mariek


Extrémne hlučné: Plymouth Road Runner

Oproti Maybachu pôsobí Plymouth ako diskotéková guľa na opernom javisku. Zatiaľ čo ušľachtilá spoločnosť sa nechala v Zeppeline voziť na poľovačky, človek v Plymouthe si zastrieľa radšej sám. Hlavne trafiť správnu polohu páky obzvlášť zle skonštruovanej štvorstupňovej prevodovky je umenie. Cítiť, že treba vynaložiť sily ako na rodeovom koni. Jeho nápadná farba Basin Street Blue je vojnovou maľbou a zadný spojler Road Runnenra pôsobí ako perá náčelníka na vojnovom chodníku. Charakteristický Air-Grabber na prednej kapote odrádza plachých protivníkov. Ale možno je to ako s tými psami, ktorí keď štekajú, tak nehryzú. To platí pre Road Runnenra ročník 1972.

Plymouth Road Runner 29 fotografií v galérii Plymouth Road Runner Zdroj: AUTO BILD

Počas jeho zrodu dochádza autám, ktoré nazývame aj Muscle Cars, už dych. Benzín v USA stúpa na cene, ekologické povedomie narastá tiež a búrka poistenia sa vrhla proti nadrozmerným motorom. Výsledok: čísla predaja Road Runnera sa roztápajú ako ľad v pohári na slnku.

Záchranou silných áut bola vždy sila. Aj náš exemplár má výkon zvýšený nad 260 sériových koní. O koľko? To nikto nevie. Nie je to podstatné. Ale aj v 30-stupňových horúčavách s dvoma ľuďmi na palube zrýchli na stovku do 6,9 sekundy.

Plymouth Road Runner 29 fotografií v galérii Plymouth Road Runner Zdroj: AUTO BILD

Ak by boli ideálne podmienky, čas šesť sekúnd by sa javil ako realistický. Prestížnu štvrťmíľu by Road Runner zvládol za 14 sekúnd. Priamky, to je jeho. Na dlhých rovných úsekoch sú americké svalnaté autá ako doma. Vyštartujú a držia smer. Guma sa páli, veľkoobjemové motory zúria, ale keď príde zákruta... S pohotovostnou hmotnosťou 1,8 tony, mäkko vyladeným podvozkom a riadením, ktoré drží presný smer asi ako oje na rebriňáku, nemá v slalome šancu. Za jeho prejazd veru žiadnu trofej nezíska. Ale aspoň narobil veľa hluku a dymu...


motor: V8, vpredu pozdĺžne, chladenie vodou, centrálne uložený vačkový hriadeľ poháňaný reťazou, dva ventily na valec • zdvihový objem: 6 555 cm3 vŕtanie/zdvih 110,2 x 85,9 mm • výkon: 191 kW (260 k) pri 4 800 ot./min. • zrýchlenie 0–100 km/h: 6,9 s • max. rýchosť: 190 km/h • prevodovka: štvorstupňová manuálna, pohon zadných kolies, vpredu ventilované kotúča, vzadu bunové brzdy • pneumatiky na testovanom aute: P245/60 R15 100S vpreu/ P275/60 R15 107S vzadu • dĺžka/šírka/výška: 5 220/1 960/1 346 mm • spotreba: cca 20 l/100 km • objem nádrže: 79 l • pohotovostná/užitočná hmotnosť: 1 797/373 kg • cena nového auta: 3 080 dolárov (základ bez príplatkovej výbavy)


Verdikt

Čo sme vlastne zistili po tomto extrémnom dni strávenom na testovacej dráhe? Že je to ako v živote. Láska a nenávisť majú k sebe blízko.Také extrémne autá musia mať aj extrémne rozdiely v hodnotení. Niektorému redaktorovi sa páčilo to, niekomu zase niečo iné. Pred samotným bodovaním, sme si poznamenali „neoficiálne“ poradie, ktoré nám nahováral pocit v bruchu – no aj v srdci.

Pätica extrémnych modelov postavených vedľa seba 29 fotografií v galérii Pätica extrémnych modelov postavených vedľa seba Zdroj: AUTO BILD

Po sčítaní bodov vyšli výsledky veľmi presne. Naše neoficiálne poradie sa nelíšilo od toho, ktoré vzišlo z rátania bodov. Mondénny Maybach je na prvom mieste, lebo jeho technické riešenia, ale aj schopnosti na dráhe sú presvedčivé. Len tesne za ním zaostal zlý americký chlapík Plymouth. Tomu silno na päty šliape nákladné auto s neobvyklým motorom a obrou konštrukciou – impozantný Krupp.
Replika pretekárskeho Audi skončila predposledná. Peel P50 nie je hoden mena originálu. Vlastne je jeho hanbou.

Ako sme tabuľkovo hodnotili tieto extrémne automobily 29 fotografií v galérii Ako sme tabuľkovo hodnotili tieto extrémne automobily Zdroj: AUTO BILD


Video
Najnovšie články
Košice pripravujú zmeny v parkovacej politike

Roadster disponuje pevnou skladacou strechou a osemvalcom naladeným na 600 koní. Stovku dá rovnako rýchlo ako kupé.

McLaren 600LT Spider stojí štvrť milióna

Jaguar Land Rover ani napriek úsporným opatreniam nedokáže dosiahnuť zisk a zápasí s prepadom predaja. Automobilka sa preto rozhodla zrušiť tisíce pracovných...

Jaguar Land Rover bude v Británii prepúšťať

Odborári v Audi Hungaria vyhlásili štrajkovú pohotovosť po tom, čo odmietli návrh vedenia na zvyšovanie platov a ďalšie bonusy. Vedenie predložilo novú ponuku,...

Zamestnanci Audi Hungaria sú pripravení štrajkovať

Nemecké automobilky pre prípad tvrdého brexitu predpovedajú obrovské straty pracovných miest v Európe aj Británii. Dôsledky však budú katastrofálne nielen...

Nemecké automobilky varujú pred tvrdým brexitom

Modernizácia bavorskej limuzíny prináša obrovské ľadvinky, ktoré sú terčom kritiky. Klebety o konci dvanásťvalcovej verzie sa nepotvrdili.

BMW radu 7: Inovovaný model prichádza

Futuristický štvordverový koncept má byť schopný jazdiť autonómne a poháňajú ho dva elektromotory s výkonom 490 koní.

Nissan IMs je vízia sedanu budúcnosti
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×