Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Wrangler a trieda G: Hranaté ikony v blate

Kde inde by sme ich mali otestovať? Jeep Wrangler a Mercedes triedy G sú dva výrazné charakterové typy. Hranaté, vzpriamené, nezameniteľné. Hodia sa do blata, ale aj všade inam.
10 3 príspevky 30.12.2018 / Redakcia AUTO BILD

Voda strieka do výšky, motory divoko zavýjajú, no takýto malý močiar nie je pre nový Mercedes „Gé“ alebo Jeep Wrangler skutočne žiadnou prekážkou. No tak dobre, veď fotograf to tak chcel... Otázka však znie: existujú pre tieto dve autá vôbec nejaké reálne prekážky?

Samozrejme, toto je iba taká mláčka. Jeep a Benz sú pripravené zdolať celkom iné, omnoho náročnejšie prekážky. 10 fotografií v galérii Samozrejme, toto je iba taká mláčka. Jeep a Benz sú pripravené zdolať celkom iné, omnoho náročnejšie prekážky. Zdroj: AUTO BILD

V oboch prípadoch totiž ide o skutočné terénne vozidlá, žiadne vymäknuté SUV alebo nafúknuté crossovery. Postavené boli presne na takýto druh jazdy – prejsť kadekoľvek, byť nezastaviteľné, za všetkých možných aj nemožných podmienok. Kaluže, bariny, močiare, saharská púšť, Himaláje, všetko jedno!

Wrangler a model G sú celkom nové a kompletne vynovené, avšak pritom stvorené podľa jasne daných pravidiel: nosný rám, pevné nápravy (okej, Mercedes má teraz vpredu nezávislé zavesenie), pohon všetkých štyroch kolies, redukčná prevodovka, uzávierky diferenciálov, veľká svetlá výška (24 cm).

Porovnanie veľkostí: Benz je dlhý 4,82 metra, vysoký 1,97 m. Jeep má na dĺžku 4,88 metra, na výšku ale meria „len“ 1,84 m. 10 fotografií v galérii Porovnanie veľkostí: Benz je dlhý 4,82 metra, vysoký 1,97 m. Jeep má na dĺžku 4,88 metra, na výšku ale meria „len“ 1,84 m. Zdroj: AUTO BILD

A nechýbajú ani iné dôležité veci – celkom ako kedysi. Napríklad vysoká, hranatá karoséria, doširoka vytŕčajúce blatníky, okrúhle svetlomety, zvonku uchytené závesy dverí, takmer kolmé čelné sklo aj bočné okná.

Na novom Jeepe Wrangler nechýba ani čelná maska so siedmimi nasávacími otvormi ako na prapredkovi z roku 1941, sklápateľné čelné sklo, odnímateľné bočné dvere a podľa verzie aj sklápateľná alebo odnímateľná strecha. Na Mercedese, ktorý poznáme od roku 1979, sú to napríklad typické vytŕčajúce smerovky vpredu, ochranná lišta okolo celého auta a malé zadné svetlomety.
Umenie preniesť všetky tieto nezameniteľné detaily do súčasnosti sa pri obidvoch autách podarilo priam majstrovsky. Obidve sú jedinečné a nezameniteľné – ešte stále.

Šťastnú ruku mali tvorcovia aj pri výbere zariadenia interiéru. Palubné dosky sú aj naďalej nasmerované výrazne kolmo, napriek novým prvkom tu všetko pôsobí známym dojmom. V Jeepe teraz nájdete dotykový displej s uhlopriečkou 8,4-palca pre navigáciu. Jeho vzhľad je farebný a veselý, avšak menu je mierne mätúce.

Palubná doska s 8,4-palcovým displejom. Samozrejme, všetko je tu robustné a vodovzdorné. 10 fotografií v galérii Palubná doska s 8,4-palcovým displejom. Samozrejme, všetko je tu robustné a vodovzdorné. Zdroj: AUTO BILD

Omnoho dôležitejšie: tučný držiak pred spolujazdcom. Inak, Američania túto rúčku prezývajú aj ako „Oh-shit-bar“, čiže je tu presne pre ten moment, keď vystrašený spolujazdec počas jazdy po nej siahne a pritom zakričí: „No do...“ – veď už viete čo. A takéto momenty nie sú v Jeepe – ale, samozrejme, ani v Mercedese – vôbec zriedkavé. Napríklad vtedy, keď sa Wrangler vyškriabe na poriadne strmý kopec, aby sa potom na jeho vrchole preklopil a poskytol vám výhľad na ešte strmší príkry zráz pod ním. To treba zažiť. Najlepšie však na mieste vodiča.

Podobný držiak nájdete aj v Mercedese, aj to oba teréniaky spája. Inak to však na palube „géčka“ vyzerá celkom odlišne. Kedysi rustikálne zariadenie výrobca nahradil súčasnou modernou, zmiešanou s luxusnými prvkami. Napríklad dvojicou 12,3-palcových displejov, aké poznáme aj z triedy S, spoločne s ovládačom Controller, dotykovou plochou Touchpad a s podobnými módnymi vecami.

Vnútri je nové „géčko“ fajnové a nóbl, so širokouhlými displejmi. 10 fotografií v galérii Vnútri je nové „géčko“ fajnové a nóbl, so širokouhlými displejmi. Zdroj: AUTO BILD

Zo súčasnosti pochádza aj motor 4,0 V8 v testovanom Mercedese. Bi-turbo benzínový osemvalec s výkonom 422 koní má brutálnu silu, neuveriteľný nástup a v prípade potreby dokáže 2,5-tonové monštrum poriadne rozbehnúť. Vie však jazdiť aj jemne a pohodlne. Deväťstupňová automatická prevodovka je tu v top forme, radí nanajvýš zamatovo, na želanie aj bleskovo rýchlo. Jazdné výkony zodpovedajú dostatočne motorizovaným športovým automobilom, spotreba však leží vysoko nad nimi. K tomu dostanete aj príjemne dunivý, basový osemvalec. Na parádu...

Iba v tomto bode nedokáže Jeep s Mercedesom celkom udržať krok. Jeho naftový štvorvalec pod kapotou, s objemom 2,2 litra od Fiata, len priateľsky vrní. Vari ste zabudli? Jeep patrí spoločne so značkou Chrysler Talianom, od roku 2014 už úplne. Nerobte však preto žiadne prirýchle rozsudky – motor Multijet si svoju prácu odvádza poctivo. Ponúka slušných 200 koní a v spolupráci so sériovým osemstupňovým automatom dokáže 2,1-tonový Jeep rozhýbať pomerne suverénne.

Na „géčku“ sa zadné dvere otvárajú doľava, kufor má objem 454 litrov. Na Jeepe treba najskôr otvoriť nahor zadné okno a potom dvere doprava: objem 533 litrov. 10 fotografií v galérii Na „géčku“ sa zadné dvere otvárajú doľava, kufor má objem 454 litrov. Na Jeepe treba najskôr otvoriť nahor zadné okno a potom dvere doprava: objem 533 litrov. Zdroj: AUTO BILD

Sedíte vyššie než väčšina ostatných účastníkov cestnej dopravy (hádam okrem kamionistov), váš pohľad pritom spočíva na mnohých detailoch vytvorených s láskou. Apropó, cesta – pocit môcť kedykoľvek z vyasfaltovanej vozovky odbočiť do divočiny a jazdiť tam, kde nikto iný nemôže, je jednoducho na nezaplatenie. Či to aj niekedy skutočne urobíte, pritom nie je vôbec dôležité. Mohli by ste, keby ste chceli – a to celkom stačí.

Pokrok je v novom Wrangleri pritom podobne veľký ako v Mercedese triedy G: obidva jazdia tak agilne a bez námahy ako nikdy predtým – hoci s jazdnými vlastnosťami bežných osobných automobilov to ešte stále nemá nič spoločné. Nie, sú to predsa terénne vozidlá, ako sme už napísali. Trčia do výšin, sú pevné ako skala, ale aj akési uvoľnené. Ak z vás neopadne stres a náhlivosť práve
v nich, tak potom kde inde? Jasné, Mercedes-Benz je tu ten fajnový a nóbl, jazdí komfortnejšie – Jeep je rustikálny a viac pri zemi. Vystúpiť sa vám však nebude chcieť ani z jedného. Radšej ešte prejdete cez jednu poriadnu mláku, zdoláte ešte jeden výjazd alebo vyjdete cez...


Video
Najnovšie články
Hyundai Ioniq podstúpil plastickú operáciu

Už onedlho sa začnú najrozsiahlejšie dopravné obmedzenia v histórii Bratislavy. Pri riadení dopravy bude uprednostňovaná MHD, primátor Matúš Vallo preto...

Vallo: Vodiči nechajte autá doma, použite MHD

Obchodníci sa neraz predháňajú v ponuke zaujímavých „vychytávok“, ktoré by mali v zime uľahčiť život motoristu. Niektoré môžu byť užitočné, iné z vás len...

Zimné príslušenstvo: Čo sa oplatí a čo určite nie?

Nemecko nastúpilo na cestu rozvoja elektromobility a postupne rozširuje sieť nabíjacích staníc. Zatiaľ najviac ich má Hamburg.

Najviac nabíjačiek v Nemecku má Hamburg

Americký úpravca dal elektrickému SUV široký bodykit z uhlíkových vlákien a kompletne prečalúnil jeho interiér.

T Sportline Model X: Karbón a oranžová

Volkswagen plánuje nástupcu aktuálneho Golfu ukázať už o niekoľko mesiacov, online svet však už jeho podobu pozná. Po starších videách sa teraz na internete...

Dizajn ôsmeho Golfu prezrádzajú nové fotky

Z hľadiska dizajnu neprešlo vozidlo žiadnymi väčšími úpravami, vyhol sa im aj interiér. Pod kapotou sa objavil vylepšený automat i dvojlitrový turbodiesel.

Mondeo: Po facelifte aj hybridné kombi
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×