Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

CAR WARS: Porsche 911 GT2 RS vs. McLaren 720S

Tieto dve superšportové autá vznikli z jedného jediného dôvodu: kvôli maximálnej rýchlosti. My sme toto posolstvo pochopili.
12 1 príspevok 05.01.2019 / Redakcia AUTO BILD

Sága Hviezdne vojny sa nikdy neskončí, stále prichádzajú nové a nové diely. Pre iný, rovnako skvelý príbeh to platí úplne rovnako: príbeh o súboji automobilov a o večnej otázke – ktoré je najrýchlejšie?

Keď sa rýchlosť stane náboženstvom a na okruhu sa stretnú dvaja veľkňazi 12 fotografií v galérii Keď sa rýchlosť stane náboženstvom a na okruhu sa stretnú dvaja veľkňazi Zdroj: redakcia AUTO BILD

Majster Yoda by vďaka svojej nekonečnej múdrosti na ňu určite poznal odpoveď, predovšetkým McLaren by mu bol asi povedomý. Napokon, vyzerá ako rýchly krížnik z hviezdnej flotily. Má pekne vlnité línie karosérie, je štíhly a organický. Obklopuje ho labyrint rafinovaných spojlerov a chladiacich otvorov, motor má zahalený rannou červeňou. Galaktické.

Porsche pôsobí akýmsi dôvernejším, reálnejším dojmom, jednoducho – ako pravá 911. Ale aká: najsilnejšia a najrýchlejšia všetkých čias. Doteraz. S obrovskými nasávacími otvormi, mocným zadným krídlom a s karbónom navôkol. Doslova to vidno: 55-ročný koncept modelu 911 bol pre GT2 RS dokonale optimalizovaný, vyzretý a dotiahnutý do extrému.

Na jeho palube sa budete cítiť prakticky ako v Golfe, všetko tu je také známe. Zapaľovanie naľavo, veľký otáčkomer v strede. Ale potom: tachometer do 400 km/h, objímajúce karbónové škrupinové
sedadlá (aspoň že s nejakým čalúnením), bez rádia, bez navigácie, dokonca nášmu testovanému exempláru nedopriali ani klimatizáciu!

Do McLarenu sa nastupuje až prekvapivo jednoducho a bez námahy. Dvere siahajú vysoko do strechy – to je praktické, dovnútra tak môžete vkĺznuť celkom jednoducho. Spod kvapkovitej sklenej kupoly s tenkými bočnými stĺpikmi je výhľad až pozoruhodne dobrý. Sedí sa tu ďaleko vpredu, nezvyčajne blízko pri prednej náprave. Extrémne úzke škrupinové sedadlá (na ktoré asi zabudli dať čalúnenie), sú jemne nahnuté smerom dozadu, síce sa v nich neleží, ale takmer. Výbava sa tu obmedzuje na pár podstatných detailov, všetko pôsobí filigránsky, ľahko a vysoko funkčne.

To je pohľad! Dvere na McLarene sa otvárajú dopredu a nahor, čo uľahčuje nastupovanie. A k tomu grandiózny zadok s dvoma vysokými výfukmi a hydraulicky nastaviteľným spojlerom 12 fotografií v galérii To je pohľad! Dvere na McLarene sa otvárajú dopredu a nahor, čo uľahčuje nastupovanie. A k tomu grandiózny zadok s dvoma vysokými výfukmi a hydraulicky nastaviteľným spojlerom Zdroj: redakcia AUTO BILD

Štvorlitrový motor V8 s dvojicou turbodúchadiel je uložený pozdĺžne, ponúka 720 koní pri 7 500 otáčkach, výkon prenáša sedemstupňová dvojspojková prevodovka. V Porsche ponúka 3,8-litrový šesťvalcový boxer motor výkon 700 koní pri 7 000 ot./min., ani tu nechýba sedemstupňová dvojspojková prevodovka.

To všetko znie dosť strašidelne, sú to však len čísla na papieri – suché a nahé. V skutočnom živote znie boxer v Porsche temne a hrozivo, pľuje a reve navôkol. Ako divoké veľké zviera. Ono netočí, ono priam exploduje – koniec je až pri 7 200 otáčkach – a pritom vyvíja neskutočný ťah. Prevodovka mení stupne bleskurýchlo, na želanie vyslovene brutálne. Ako vždy pri Porsche – ani tu nechýba nadštandardná priľnavosť a trakcia, výsledkom je priam šialené zrýchlenie. GT2 RS dokáže na 100 km/h šprintovať za 3,1 sekundy, 200 km/h zdolá za 8,9 sekundy.

McLaren to však dokáže tiež. Hranicu 100 km/h zdolá 720S za 3,2 sekundy, dvestovku pokorí iba za 8,1 sekundy. Obidve autá tak síce nespĺňajú sľuby výrobcov, ale žiaden strach: naše testy sa odohrávali pri teplote 28 stupňov na juhu Talianska, a vysokooktánový benzín Super Plus sme jednoducho nevedeli zohnať.

Porsche pôsobí akýmsi dôvernejším, reálnejším dojmom. No žiaden zadok 911 nie je rovnaký. GT2 RS ponúka veľké zadné krídlo, tučné koncovky výfukov a spojler systému Ram Air 12 fotografií v galérii Porsche pôsobí akýmsi dôvernejším, reálnejším dojmom. No žiaden zadok 911 nie je rovnaký. GT2 RS ponúka veľké zadné krídlo, tučné koncovky výfukov a spojler systému Ram Air Zdroj: redakcia AUTO BILD

Jedno je teda jasné: Porsche má lepší nástup, McLaren je rýchlejší vo vyšších sférach. GT2 je bez milosti vyladené na čo najlepšiu priľnavosť, 720S aj vďaka elektronicky riadenému, pohyblivému zadnému spojleru, na aerodynamickú účinnosť. Jeho zadné krídlo môže podľa situácie vyvíjať vysoký prítlak v rýchlych zákrutách (uhol náklonu 49 – 56 stupňov) alebo sa vie na dlhých rovinkách sklopiť naplocho (2-stupňový náklon), či dokonca fungovať ako ideálna vzdušná brzda (70 stupňov), aby sa skrátila brzdná dráha.

Motor V8 v McLarene točí zlostne a bez prestávky až do 8 200 otáčok, od 3 000 ot./min. je jeho ťah priam násilnícky. Turbodúchadlá svištia, motor hučí a fučí, znie metalicky, hoci nie až tak pekelne ako v Porsche. Prevodovka zvláda štart prekvapivo citlivo, pod tlakom je však koniec s citlivosťou – potom vám uštedrí príslovečný buchnát do chrbta.

12 fotografií v galérii Zdroj: redakcia AUTO BILD

Riadenie pracuje s najväčšou precíznosťou, priamo a s fajnovou spätnou väzbou. Skvelé, avšak Porsche už nedisponuje riadením, ale jednoznačne telepatickými schopnosťami: stačí len pomyslieť, už aj ostro zatáča do zákruty, zadné kolesá sa natáčajú tiež. Bežný človek ani nemá šancu všetko využiť. To ani neprekvapuje, v Porsche totiž eliminovali všetky gumené uloženia závesov kolies a nahradili ich oceľovými guľovými kĺbmi, prakticky bez vôle.

V priamom porovnaní na okruhu jazdí GT2 hlučnejšie a brutálnejšie ako McLaren, hryzie a je priamočiare, stabilné a neotrasiteľné, s úžasnou trakciou. Jazda s ním je väčšou výzvou, potrebuje pevnejší stisk volantu a rýchle reakcie. Platí pri ňom: žiadna zbytočná akčnosť! Pokojnou, čistou líniou budete na okruhu rýchlejší.

» Ďalšie fotografie nájdete v galérii «

720S má celkom iný charakter. Svoje kolá krúži lineárne a precízne, jemne, chladne a kontrolovane, takmer neuveriteľne precízne až do posledného vlákna jeho karbónovej konštrukcie. Jeho riadenie je nanajvýš agilné, má rafinovane nastavenú elektroniku a je fajnovo vybalancovaný. Možno byť ešte rýchlejší? Určite, ale celkom isto nie v našej galaxii.


Video
Najnovšie články
Niki Lauda:  Jeho kariéra udivuje do dnešných dní

Znovuzrodenie firmy, ktorá sa do histórie zapísala najmä modelom Pantera, má prebehnúť na Festivale rýchlosti v Goodwoode.

De Tomaso: Talianska značka opäť ožije

Oprava a rekonštrukcia mosta pred Malackami si vyžiadali uzatvorenie úseku. Vodiči, ktorí do mesta prichádzajú od diaľnice D2, musia počítať s obchádzkami.

Pri ceste do Malaciek po D2 počítajte s obchádzkou

Po tom, čo nemecké úrady začali vyšetrovať podozrenie z existencie nelegálneho softvéru v modelovom rade Mercedes GLK, vznikli pochybnosti o ďalších modeloch...

Dieselgate: Podozrenia voči Daimleru sa množia

V novom spote upozorňujúcom na premiéru omladeného vozidla automobilka prezradila, že modelovú paletu rozšíri variant Scout.

Škoda Superb: Po facelifte aj do terénu?

Japonská automobilka prichádza s novou dodávkou. Ide o minimálne upravený Renault Kangoo, ktorý má pritom čoskoro dostať nástupcu.

Nissan uvádza kompaktný van NV250

Frekventovaná cesta v srbskom regióne Grdelica patrila medzi nočné mory, nakoľko bola známa ako chronický "lievik". Srbsko dokončilo a otvorilo posledný úsek...

Srbsko otvorilo posledný úsek tranzitného ťahu
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×