Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

10 odpovedí: Je už s naftou naozaj koniec?

Spýtali sme sa slovenských automobilových importérov, ako a či vôbec sa ich dotkla naftová kríza a ako sa jej snažia čeliť.
2 60 príspevkov 01.01.2019 / Redakcia AUTO BILD

Keď Volkswagen pred tromi rokmi priznal manipulácie pri testoch emisií v USA, nikto netušil, akú búrku priam biblických rozmerov to v automobilovom priemysle vyvolá. Všade vo svete sa pozornosť politikov a verejnosti uprela na výrobcov a začal sa obrovský tlak. Elektromobily, alternatívne pohony, sprísňovanie emisných limitov až za hranice technologických možností.

Ilustračná snímka 2 fotografie v galérii Ilustračná snímka Zdroj: redakcia AUTO BILD

Hovorí sa, že dieselom definitívne odzvonilo. Je tomu však naozaj tak? Hoci Slovensko nie je z hľadiska predaja nových áut veľký trh, podľa počtu predaných vozidiel na obyvateľa patríme k európskej špičke. Opýtali sme sa slovenských importérov, ako to vlastne s dieselom u nás vyzerá.

Citroën

Naša značka nezaznamenala výrazný pokles predaja dieselových verzií v súvislosti s touto „krízou”. Mierny pokles v predaji naftových verzií je u nás spôsobený skôr zmenou mixu predaja modelov. Stúpol podiel menších vozidiel, napríklad, C3. Ponúkame, samozrejme, verzie s normou Euro 6d-temp.

František Macho, komunikačný riaditeľ C Automobil Import

Ford

Štatistiky registrovaných vozidiel značky Ford na Slovensku nenaznačujú medziročne výrazný pohyb preferencií zákazníkov smerom k benzínovým pohonom. Pomer predaja dieselových verzií u nás osciluje posledné roky okolo 40% (2016: 39,5 %; 2017: 45,7 %, 2018: 43,9 %). Takýto pohľad je však len ilustračný, keďže skladba predaných modelov sa každý rok mení, navyše Ford je výrazným hráčom v segmente tzv. ľahkých úžitkových modelov, ktoré sú v ponuke výhradne v dieselových verziách.

Soňa Lovíšková, PR špecialista, Summit Motors Slovakia

Hyundai

Znížený záujem o naftové motory badáme najmä u súkromnej klientely. Pokles záujmu o diesel u firemných zákazníkov nie je natoľko výrazný. Kým v prvom štvrťroku 2017 tvorili naftové autá takmer 45 percent všetkých predaných vozidiel značky Hyundai, v prvom kvartáli 2018 podiel dieselových motorizácií klesol pod 30 percent. Pod pokles záujmu zákazníkov o naftové motory sa okrem iného podpísal škandál s manipuláciami emisií, ako aj medializované hrozby zákazu vjazdy starších dieselových vozidiel do niektorých veľkomiest v Západnej Európe.

10 otázok a odpovedí: Je s naftou naozaj koniec?

Po “Dobe dieselovej” prišla éra anti-nafty a vodiči si nie sú istí, ako reagovať. Kúpiť ešte auto so vznetovým motorom, alebo nie? Tieto otázky a odpovede vám pomôžu sa zorientovať.

Menej sa však hovorí a píše o tom, že na Slovensku legislatívna úprava vjazdu do veľkomiest nie je v platnosti, jej samotná existencia je aktuálne v „dlhodobejšom“ pláne, a teda slovenského zákazníka priamo neovplyvňuje. Navyše obmedzenie vjazdu platí napr. v Nemecku pre vozidlá spĺňajúce staršie emisné normy, novo predané vozidlá Euro 6c/6d TEMP nie sú z miest vytláčané.

Všetky novo prichádzajúce vozidlá Hyundai budú v súlade so špecifikáciou Euro 6d TEMP, čo znamená, že budú homologované pod novým testovacím cyklom WLTP a budú spĺňať podmienky RDE (Real Driving Emissions).

Marek Kopča, marketing & PR manager Hyudnai Motor Czech

Mercedes

Nevnímame, že by pokles podielu dieselových motorov bol spôsobený zmenou zákazníckeho správania. Podľa registrácii ZAP SR bol podiel dieselových motorov v prvom kvartáli tohto roka na úrovni toho minuloročného.

Občas sa stretávame s otázkami zákazníkov, ktoré sa týkajú reštrikcií pri dieselových vozidlách. Vždy sa im snažíme situáciu vysvetliť, nie je však primárny dôvod pri rozhodovaní. Mercedes-Benz ponúka naftové motory podľa normy Euro 6d temp. Prvým modelom certifikovaným podľa tejto normy bol CLS, nasledovali triedy, S, E, C, G a A. Postupne budú recertifikované všetky zostávajúce modely.

Michal Žitný, Public Relations Specialist Mercedes-Benz Slovakia

Ilustračná snímka 2 fotografie v galérii Ilustračná snímka Zdroj: redakcia AUTO BILD

Mazda

Predaj dieselových verzií klesá, ale nie dramaticky. Medziročne nastal pokles z 11 percent na súčasných šesť percent. Zákazníci obavy majú, lebo sú masírovaní zo všetkých strán a dieselový motor sa stal strašiakom. Realita je však iná. Nové naftové motory nie sú oproti benzínovým škodlivejšie a v mnohých parametroch sú k životnému prostrediu dokonca šetrnejšie.

Ale reakcie inštitúcií, miest, či dokonca štátov v podobe reštrikcií sú naozaj takmer panické. Stále si myslíme, že súčasná situácia nepovedie ku koncu dieselového motora a tento typ má stále budúcnosť. Motory s normou Euro 6d-temp už sú v našej ponuke. Prvou bola Mazda 6 a s mesačným odstupom prišli Mazda CX-5 a CX-3.

Alexej Kiriakovský, generálny riaditeľ Mazda Česká Republika a Slovensko

Mitsubishi

Podiel naftových verzií u nás klesá len v prípade Outlandera. Lancer je len v benzínovej verzii, Pajero a L200 zase len v naftovej. Pri ASX je medziročný 10,6-percentný nárast v prospech benzínu. V prípade Outlandera je benzínový nárast na úrovni 21,5 percenta.

Predajcovia Mitsubishi odporúčajú klientom voľbu motora podľa spôsobu využitia auta, aj preto sa mení pomer predaných áut pre benzínové verzie. Euro 6d temp začíname predávať s modelmi MY18.8 a MY19, ktoré prišli na trh na jeseň 2018.

Zuzana Kubíková, M Motors SK

Veľký test dieselov: Sú naozaj také špinavé?

ADAC testuje emisie dieselov v reálnych podmienkach už šesť rokov. Pri porovnaní výsledkov testov vozidiel noriem Euro 5 až Euro 6d-TEMP došiel k prekvapujúcemu, no pozitívnemu záveru.

Peugeot

Z globálneho hľadiska je podiel benzín–diesel stabilný, avšak sú modely (napr. 3008, 5008, 308 SW a 308), kde výrazne vzrástol podiel objednávok benzínových motorov. Najväčší podiel benzínov sme mali v treťom kvartáli roka 2017 – 40 percent. Nájdu sa klienti, čo sa boja dieselov a pýtajú sa na ne. Ale ľudia, ktorí už majú diesel, kupujú ako nové auto opäť diesel. Motory BlueHDi sú všetky vybavené FAP filtrom a SCR katalyzátorom.

Ivana Orviská, Communication, PR Manager P Automobil Import

Škoda

Trend poklesu predaja dieselových motorov je všeobecne známy a trvá už niekoľko rokov. Týka sa primárne menších vozidiel, pri ktorých zákazníci preferujú čoraz častejšie moderné preplňované motory s priamym vstrekovaním, ktoré už dokážu spotrebu znížiť na úroveň, ktorú predtým dokázali dosiahnuť len dieselové motory. Percentuálny podiel predaja vozidiel Škoda s dieselovým motorom na Slovensku, s ohľadom na uvedené trendy, medziročne mierne klesol.

Avšak pri vyšších modelových radoch zákazníci stále dieselové motory preferujú. Dieselový motor je aj naďalej jedným z najefektívnejších, ktoré ponúkame a z tohto dôvodu budeme túto technológiu rozvíjať. Motory, ktoré v súčasnosti ponúkame, spĺňajú normu Euro 6b a pri nových typoch, homologizovaných po 1. 9. 2017, normu Euro 6c. Norma Euro 6c je legislatívne viazaná od 1. 9. 2018 pre všetky vozidlá vrátane tých, ktoré boli homologizované už skôr. Spoločnosť Škoda sa k tomuto termínu rozhodla nasadiť všetky technologické opatrenia na zníženie emisií tak, aby agregáty plnili normu Euro 6d-TEMP.

Lenka Kalafut Lendacká, PR manager Škoda Auto Slovensko

Elektromobil vs. naftiak: Čo je v realite čistejšie?

Diesely sú zlé, elektromobily dobré. Aspoň tak znie automobilové motto súčasnosti. Je to však pravda? Sú elektromobily naozaj čisté a diesely špinavé?

Toyota

Značka Toyota zaznamenala klesajúci záujem zo strany zákazníkov po dieselových modeloch. Dopyt po nich každým rokom klesá. Kým za celý rok 2016 tvorili dieselové motory 15 percent predajov, v roku 2017 to bolo už len 11 percent. Zákazníci, samozrejme, situáciu s reštrikciami veľmi intenzívne a citlivo vnímajú. Pri výbere vozidla tak smerujú preferencie na benzínové, resp. hybridné vozidlá.

Petra Tomová, PR manager Toyota Central Europe - Slovakia


Video
Najnovšie články
Kia predstaví v Ženeve elektrickú štúdiu

Podľa expertov je budúcnosť mobility v zdieľaní namiesto vlastníctva. Do tejto budúcnosti sa spoločnými silami rozhodli investovať Daimler a BMW.

Daimler a BMW spoja sily v car sharingu

Okrem vlastných podpisov a 22-palcový kolies vybavil tuner bodykit SUV početnými dielcami, ktoré podčiarkujú dynamický štýl.

Range Rover Velar s kabátom Overfinch

Dynamicky štylizovaný variant bude nepochybne dostupný len so silnejšími motormi, ponuku rozšíri aj naftový mikrohybrid.

Hyundai Tucson: Na obzore je verzia N Line

Liftback nadväzuje na štúdiu 308 R Hybrid, rovnováha síl sa však preklopila v prospech elektriny. Zrýchlenie na stovku je vecou 4,3 sekundy.

Peugeot 508 napína svoje hybridné svaly

Terénne vozidlo sa má vyrábať v Nitre. Jeho interiér ponúkne oproti originálu viac luxusu i lepšie vybavenie, no nebudú v ňom chýbať ani robustné plasty.

Land Rover Defender: Aký bude zvnútra?

Hoci téma amerických ciel na európske a ázijské vozidlá momentálne nie je v popredí, stále predstavujú reálnu hrozbu. Hrozbu, ktorá by mohla stáť Volkswagen...

Americké clá môžu stáť Volkswagen miliardy
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×