Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Suzuki Jimny: Návrat hranatých tvarov

AUTO BILD dostal možnosť vyskúšať si prvé Suzuki Jimny hneď, ako ho vyložili z lode. Prístav bol scenériou.
8 25 príspevkov 28.12.2018 / Redakcia AUTO BILD

Vychádza v skupinách po piatich na pevnú pôdu. Vo farbe Jungle Green, ako sa volá nová žiarivá zelená alebo v Kinetic Yellow s čiernou strechou. Automobilové prekladisko v meste Bremerhaven má plochu, na ktorú sa zmestí 96 000 áut. Ak sú také malé ako Suzuki Jimny, zmestí sa ich aj viac. Päť týždňov boli „Japonci“ na ceste cez more. Dolu na nábreží prechádzajú popri Mercedesoch triedy G, ktoré sú tu pripravené na export. Vyzerajú, akoby boli z jednej rodiny. „Suzuki vyrobilo dokonalé ‚minigéčko‘,“ napísal nám náš čitateľ.

Nový Jimny je o niečo kratší ako predchodca, ale aj širší. Tu je pred transportnou loďou Poseidon Leader, na ktorú sa zmestí asi 6 600 áut. 8 fotografií v galérii Nový Jimny je o niečo kratší ako predchodca, ale aj širší. Tu je pred transportnou loďou Poseidon Leader, na ktorú sa zmestí asi 6 600 áut. Zdroj: AUTO BILD

A skutočne. Jimny pri­naj­menšom vzhľadom pripomína najterénnejší Mercedes. Vyvoláva to sympatie v časoch, keď všetky automobilky prechádzajú na zaoblené SUV a predbiehajú sa v ľúbeznosti mäkkých tvarov. Jimny si zachováva charakter, a dokonca ho posilňuje svojím rámom.

Aerodynamický tunel pri jeho navrhovaní asi veľmi nepotrebovali, lebo čelo auta je postavené úplne kolmo a takmer vertikálne stojí aj jeho čelné sklo. Predná kapota je tiež prísne hranatá, na streche má auto dokonca praktický žliabok na odvádzanie vody. Keby mu dali na predné blatníky vyčnievajúce smerovky, ako má „géčko“, bol by to hotový baby Benz!

Pritom Jimny nekopíroval vo svojej štvrtej globálnej generácii Mercedes, ale sám seba, konkrétne model LJ80, ktorý sa do Európy dovážal v osemdesiatych rokoch.  Vtedy chcelo Suzuki svoj vlastný „Jeep“ s vysokou priechodnosťou, čo sa mu aj podarilo. LJ80 sa vyrábalo skôr ako „géčko“, ak nerátame jeho predchodcu, model od rakúskej firmy Puch.

Päť rýchlostí, trvrdý plast – všetko ako predtým? Pribudlo hlasové ovládanie! 8 fotografií v galérii Päť rýchlostí, trvrdý plast – všetko ako predtým? Pribudlo hlasové ovládanie! Zdroj: AUTO BILD

Keď však stojí Jimny priamo vedľa Mercedesa, je zrejmý ich veľkostný rozdiel. Suzuki meria len 3,65 metra, čím sa radí medzi miniautá. Retro dizajnom sa dá zase porovnávať s Ladou Niva, lenže tá je 40 rokov stará – takže to je také pseudoretro. Samotné Jimny prichádza s generačnou premenou po 20 rokoch, čo je na jeden model neuveriteľne dlhé obdobie. Za ten čas sa toho na scéne automobilov veľa zmenilo, ale Jimny má tú výhodu, že zmeny môže kompletne prebrať z väčšej Vitary alebo aj zo Swiftu. Ide hlavne o nové palubné systémy, informačno-zábavné prvky a elektronických asistentov.

Všetko príslušenstvo je uložené do tvrdého plastu, ktorý akoby kričal, že chce byť zaprášený. Jeho povrchová úprava zabezpečí ľahké utretie či umytie. Tak ma zamaž!

Malá páka, minimum odkladacieho miesta, dva okrúhle prístroje, ktoré stále svietia (offroaderi asi počítajú aj s tým, že by sa mohlo pokaziť slnko). Jimny je automobil, pri ktorom bez zaváhania dospeješ k otázke: Koľko toho v aute vlastne človek potrebuje?

Rezervné koleso vzadu – to je starý „offroaďácky“ štýl. Aj rozmer len 15 palcov. 8 fotografií v galérii Rezervné koleso vzadu – to je starý „offroaďácky“ štýl. Aj rozmer len 15 palcov. Zdroj: AUTO BILD

V skutočnosti stačí málo, ak auto váži 1 165 kilogramov a má ultra krátke previsy karosérie, dostane sa ďalej než mnoho širokopneumatikových SUV. A ak by ste náhodou uviazli, stačí posunúť malú páku na stredovom tuneli – krrrrrch – do polohy 4L, čo je terénna redukcia, a ide sa ďalej.

S terénom to myslí malé Suzuki úplne seriózne, čo sa obdivuhodne priamočiaro hodí k jeho zovňajšku. Hrana na hrane – to je stará škola dizajnu terénnych automobilov. Podčiarkujú to aj vlastnosti pre každodenné používanie. Nastupovanie a vystupovanie z vysokých sedadiel je ako pri veľkých terénnych autách – pohodlné. K tomu výborný výhľad. Áno, ešte aj dnes môže byť výhľad
z auta bezchybný – to je nádhera!

Žiadny kryt, len rúrky vstrekovania. Motor plní Euro 6d-temp aj bez filtra pevných častíc. 8 fotografií v galérii Žiadny kryt, len rúrky vstrekovania. Motor plní Euro 6d-temp aj bez filtra pevných častíc. Zdroj: AUTO BILD

Otáčame kľúčik v zapaľovaní. Všimnite si, že nestláčame žiadne tlačidlo! Rozbehne sa štvorvalec. Je to nový motor, zdôrazňuje Suzuki. Nový, malý a moderný. Atmosférický štvorvalec s objemom 1,5 litra citeľne vibruje a rozhorčene sa derie vysoko do otáčok. Na počítadle kilometrov má zatiaľ len 35, takže by sme ho mali šetriť. Ale trochu popreháňať ho môžeme, hovoríme si a zisťujeme, že práve temperamentný nie je. A palubný počítač nám narátal spotrebu 8,5 litra.

Päťstupňovú prevodovku nenecháme oddychovať a s dlhou rýchlostnou pákou neustále pracujeme. Krátke auto skacká po vidieckej ceste, ale žiadny zázrak komfortu sme ani neočakávali. Vysoká stavba, úzky rozchod kolies a mäkké pruženie spôsobujú v zákrutách zábavne veľké bočné nakláňanie, zatiaľ čo pneumatiky Dueler s vysokou bočnicou nevládzu udržať celý náklad v nastavenom smere. Ani sa nečudujeme pri takom riadení. Posúdenie účinnosti ESP nechávame radšej na redkačný test, kde budeme mať väčšie výbehové zóny a viac bezpečnosti.

Pohon všetkých kolies sa dá pripojiť aj za jazdy. Maximálna rýchlosť je 145 km/h. 8 fotografií v galérii Pohon všetkých kolies sa dá pripojiť aj za jazdy. Maximálna rýchlosť je 145 km/h. Zdroj: AUTO BILD

Moderné SUV ovplyvnili naše očakávania pri terénnych autách. Jazda, brzdenie a spotreba ako v osobnom aute – na to môžeš v Jimny zabudnúť. Ani ti neposkytne úžitkovú hodnotu pre každodenné používanie. Má len dvoje dverí, ale nastupovanie dozadu je dosť široké. To už nemôžeme tvrdiť o zadnej lavici. Okná vzadu sa nedajú otvárať, veko kufra je nasadené vpravo, takže pri nakladaní ich treba obchádzať. Kufor (85 litrov) nepostačí na veľké balenie minerálky, ale po sklopení zadných sedadiel vzniká praktická ložná plocha.

Jimny je napriek všetkému veselý. Človek si hneď želá, aby sa vyrábal aj vo verzii Cabrio (jeho predchodca túto možnosť ponúkal) alebo s turbomotorom zo Suzuki Swift. Alebo aby mal šesťstupňovú automatickú prevodovkou, ako nám písal jeden z čitateľov. Alebo poťahy, na ktorých by sa telo menej potilo. Tieto aktuálne prežijú aj atómovú vojnu. Lenže potom by už Jimny bolo viac než Jimny. Veľmi dôležité je, že jeho cena sa bude pohybovať okolo 16 000 eur.


Video
Najnovšie články
Ford očakáva v tomto roku stratu

Je známa vec, že vkus motoristov v jednotlivých krajinách sa líši. A dokonca aj v rámci kontinentov. Dokazuje to najnovšia analýza najpredávanejších modelov...

Bestsellery: Ktoré autá vládnu Európe a svetu?

Volkswagen plánuje elektrickú ofenzívu. Otázka znie, koľko nových elektromobilov z triedy malých áut vôbec predá, nakoľko cenou presiahnu súčasnú strednú...

Malé elektromobily VW budú stáť desiatky tisíc eur

Priaznivé vyhliadky svetovej ekonomiky a rokovania USA a Číny o ukončení obchodnej vojny vyvolávajú na trhoch optimizmus. Ten pochopiteľne zasiahol aj ceny...

Ceny palív: Na lacnejšie tankovanie zabudnite

WLTP negatívne ovplyvnilo predaj väčšiny európskych automobiliek. Jedným z mála koncernov, ktorý z tohto výpadkov profitoval, bol francúzsky PSA Peugeot...

Koncern PSA vlani predal rekordný počet áut

Japonci naznačujú konceptom QX Inspiration svoje ďalšie smerovanie. Dáva zbohom konvenčnému pohonu a zároveň víta futuristický dizajn.

Infiniti QX Inspiration: Snúbenie prístupov

Za problémy európskej dcéry Fordu podľa odborárov spôsobili vážne manažérske chyby, napríklad, vedenie nerozpoznalo dôležité trendy v preferenciách zákazníkov.

Problémy Fordu v Európe spôsobili manažérske chyby
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×