Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Seat Ateca: Menšia nafta láka na cenu

Po dvoch dvojlitrových modeloch so systémom 4Drive sme si prvé španielske SUV vyskúšali s motorom 1.6 TDI poháňajúcim predné kolesá.
43 8 príspevkov 23.12.2018 / Marek Pokrývka

V uplynulom týždni spustil slovenský importér značky Seat predaj vlajkovej lode. Túto pozíciu tradične zastávajú limuzíny, Španieli však nasledujú súčasné trendy a žezlo dali do rúk zástupcovi kategórie SUV. Do nej pritom vstúpili naostro len pred dvomi rokmi. Uviedli vtedy kompakt Ateca, nasledovala o číslo menšia Arona a trio teraz uzaviera sedemmiestny typ Tarraco.

Ateca sa vrátila na previerku so základným dieselom 43 fotografií v galérii Ateca sa vrátila na previerku so základným dieselom Zdroj: Marek Pokrývka

Služobne najstarší športovo-úžitkový automobil tohto výrobcu pre nás nie je žiadnou neznámou. Vyskúšali sme si ho dvakrát, najprv so silnejšou verziou motora 2.0 TDI dosahujúcou 140 kW (190 k) a nedávno tiež s rovnako výkonným benzínom. Teraz sme ho testovali opäť. Do našich rúk sa dostal model vybavený 1,6-litrovým turbodieselom.

Test Seat Ateca FR: Benzín je správna voľba

Španielske SUV sme preverili vo vyhotovení FR s agregátom TSI 190 a systémom 4Drive. Ako si táto kombinácia rozumie so sedemstupňovým DSG? Neoplatilo by sa tu zvážiť naftový agregát?

Základný vznetový agregát dodáva Seat výhradne s pohonom predných kolies, pri prevodovke si možno vyberať. Nami skúšaný exemplár mal sedemstupňovú skriňu DSG. Vybavením patril k najvyššej sorte Xcellence a nechýbal mu ani nedávno uvedený digitálny prístrojový panel. S ním už automobilka montuje aj Leon. Pre nás teda nešlo o novinku, zaujímal nás najmä pohon.

Na dynamiku si potrebuje podradiť

Koncernový motor 1.6 TDI existuje už nejaký čas, počas ktorého prešiel viacerými zmenami. Jeho aktuálna evolúcia disponuje maximálnym výkonom 85 kW (115 k) a krútiacim momentom 250 Nm. Nejde o žiadne úžasné čísla, no v bežných podmienkach pokojne postačia. Prsty v tom má aj relatívne nízka hmotnosť vozidla podliezajúca bez vodiča 1,4 tony.

Spojenia malej nafty s prevodovkou DSG sa netreba báť 43 fotografií v galérii Spojenia malej nafty s prevodovkou DSG sa netreba báť Zdroj: Marek Pokrývka

Štandardné úlohy zvláda turbodiesel bez problémov, ale pri väčšom zaťažení dá najavo zníženú ochotu zrýchľovať. Ani pri diaľničných tempách sa mu už veľmi tlačiť ručičku na rýchlomere nechce. Ak šofér vyžaduje dynamiku, musí plynovým pedálom donútiť DSG podradiť niekedy aj o tri stupne. V otáčkach je potom vznetový agregát viac počuť. Bežne však pracuje pokojne a prevodovka jeho pracovné tempo netlačí zbytočne nízko, dobre známeho dunenia sa preto netreba obávať. Zlepšila sa tiež kultúra práce dvojspojky pri rozbehoch či pomalom posúvaní sa.

Podľa papierových parametrov by motor 1.6 TDI mal byť oproti väčšiemu bratovi so systémom 4Drive výrazne úspornejší. Nám sa v praxi nepodarilo čísla preukázať, primárnym dôvodom bolo sezónne obutie. Menší agregát pil menej než dvojliter akurát v meste reprezentovanom výsledkom 6,6 l /100 km. Mimo ulíc chcel vinou zimných pneumatík o dve-tri deci viac a vidiek zvládol za 5,7-litrový priemer. Na diaľnici vykázal hodnotu 6,8 litra na sto. V prípade letného obutia by sa situácia iste otočila, no priepastný rozdiel v prospech skromnejšieho objemu nemožno čakať.

Jednoduchú zadnú os je cítiť, no nie je to nič tragické 43 fotografií v galérii Jednoduchú zadnú os je cítiť, no nie je to nič tragické Zdroj: Marek Pokrývka

Keďže túto pohonnú jednotku dodáva Seat výhradne s pohonom predných kolies, dozadu montuje jednoduchú zadnú nápravu. Jej prítomnosť nemožno prehliadnuť. Mnohé nerovnosti hlási hlučnejšie než multilink a defekty asfaltu v zákrute ju vedia trochu znervózniť. No všetko v rámci normy. Aj v danej forme zostáva Ateca modelom s výbornými jazdnými vlastnosťami, ktorý vie zároveň ponúknuť adekvátnu úroveň komfortu.

Príplatky ho dostali cez 30-tisíc

Keďže spotreba SUV s týmto motorom nie je oproti dvojlitru omnoho nižšia, nemusí byť primárnym dôvodom hovoriacim v jeho prospech. Zavážiť môže skôr cena. Malý turbodiesel patrí k najlacnejším členom cenníka, ktorý aktuálne štartuje na sume 18 740 eur za model 1.0 TSI. Vznetový agregát sa dá kúpiť od približne 21-tisíc. V prípade prevodovky DSG a vybavenia Xcellence treba rátať so sumou 26 780 eur, ktorú ešte možno zvýšiť rozsiahlym zoznamom príplatkov.

Súčasťou vybavenia bol aj digitálny prístrojový panel 43 fotografií v galérii Súčasťou vybavenia bol aj digitálny prístrojový panel Zdroj: Marek Pokrývka

Testovaný exemplár SUV disponoval balíkom Ride za zvýhodnenú cenu 1 670 eur, za ktorú dostane zákazník alarm spolu s vyhrievaním predných sedadiel i ostrekovačov svetiel/čelného skla, adaptívny tempomat, bezpečnostný balík, parkovací automat či elektricky ovládané piate dvere. Extra bola ešte digitálna prístrojová doska, navigácia, zadná kamera či oranžová farba. Tieto opcie spôsobili, že výsledná suma sa prehupla cez 30-tisícovú hranicu.

Štvorkolka vyjde omnoho drahšie

Menšia nafta teda láka nielen na papierovú spotrebu, ale tiež na cenu. Najmä oproti štvorkolke. Kým za dvojliter s výkonom 110 kW (150 k) sa pripláca zhruba 1 600 eur, čo nie je pri tridsiatich tisícoch až také zásadné percento, model 4Drive dodávaný výhradne so silnejšou verziou motora ponúkajúcou 140 kW (190 k) stojí ešte ďalšie štyri tisícky navyše. To už stojí za zváženie.

Cenový rozdiel medzi 1.6 TDI a 2.0 TDI je asi 1 600 eur 43 fotografií v galérii Cenový rozdiel medzi 1.6 TDI a 2.0 TDI je asi 1 600 eur Zdroj: Marek Pokrývka

Pohon oboch náprav sprevádzaný viacprvkovou zadnou osou zvyšuje komfort i univerzálnosť SUV, ale v dnešnej dobe si autá tejto triedy mnoho ľudí kupuje bez akýchkoľvek terénnych ambícií. Pokojne si preto vystačia s prednými kolesami. Túto voľbu vieme akceptovať, rovnako aj výber dostupnejšieho 1,6-litrového dieselu. Napriek tomu by sme osobne zvažovali dvojliter. Finančne nie je o toľko nákladnejší, no prináša citeľne viac dynamiky a lepšie zvláda zaťaženie. Pri automobile plniacom často rodinné úlohy môže práve posledný aspekt zavážiť.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 598 cm3
Max. výkon
85 kW/115 k
pri otáčkach
3 250-4 000/min
Max. krútiaci moment
250 Nm
pri otáčkach
1 500-3 250/min
Palivo
nafta
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
7-stupňová dvojspojková
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 363 mm
Šírka
1 841 mm
Výška
1 601 mm
Rázvor náprav
2 638 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 371 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 446 kg
Užitočná hmotnosť
619 kg
Celková hmotnosť
1 990 kg
Objem batožinového priestoru
510/1 604 l
Objem palivovej nádrže
50 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
184 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
11,5 s
Spotreba benzínu
Mesto - normovaná
5,3 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
4,7 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
4,9 l/100 km
Mesto - počas testu
6,6 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,8 l/100 km
Vidiek - počas testu
5,7 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
128 g/km
Emisná norma
Euro 6d-Temp
Aktuálne cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 18 740 €
Základná cena verzie
od 26 780 €
Cena testovaného exemplára
30 274 €

Video
Najnovšie články
Hyundai Ioniq podstúpil plastickú operáciu

Už onedlho sa začnú najrozsiahlejšie dopravné obmedzenia v histórii Bratislavy. Pri riadení dopravy bude uprednostňovaná MHD, primátor Matúš Vallo preto...

Vallo: Vodiči nechajte autá doma, použite MHD

Obchodníci sa neraz predháňajú v ponuke zaujímavých „vychytávok“, ktoré by mali v zime uľahčiť život motoristu. Niektoré môžu byť užitočné, iné z vás len...

Zimné príslušenstvo: Čo sa oplatí a čo určite nie?

Nemecko nastúpilo na cestu rozvoja elektromobility a postupne rozširuje sieť nabíjacích staníc. Zatiaľ najviac ich má Hamburg.

Najviac nabíjačiek v Nemecku má Hamburg

Americký úpravca dal elektrickému SUV široký bodykit z uhlíkových vlákien a kompletne prečalúnil jeho interiér.

T Sportline Model X: Karbón a oranžová

Volkswagen plánuje nástupcu aktuálneho Golfu ukázať už o niekoľko mesiacov, online svet však už jeho podobu pozná. Po starších videách sa teraz na internete...

Dizajn ôsmeho Golfu prezrádzajú nové fotky

Z hľadiska dizajnu neprešlo vozidlo žiadnymi väčšími úpravami, vyhol sa im aj interiér. Pod kapotou sa objavil vylepšený automat i dvojlitrový turbodiesel.

Mondeo: Po facelifte aj hybridné kombi
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×