Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Kodiaq RS: Diaľničná raketa i vymetač zákrut?

VIDEO
Poslednou novinkou Škody, ktorú sme si vyskúšali v roku 2018, bude model Kodiaq RS. Sedemmiestne SUV dostalo motor 2.0 BiTDI, mierne upravený podvozok a niekoľko ďalších špeciálnych detailov. Bude z neho teraz diaľničný expres i vymetač okresiek?
77 33 príspevkov 15.12.2018 / Filip Kadlečík

Škoda Kodiaq je už v našej redakcii známy model, od motora 1.4 TSI cez 2.0 TDI až po 2.0 TSI sme si vyskúšali takmer všetky pohonné jednotky, ktoré ponúka. Teraz však Mladá Boleslav pridala jednu špeciálnu, o ktorej sa škodovkám zatiaľ mohlo len snívať. Kodiaq dostal prívlastok “RS” a pod jeho kapotu sa nasťahoval výkonný agregát 2.0 BiTDI.

Kodiaq RS vyzerá naživo atraktívne, škoda ale, že sa viac neodlišuje od verzie Sportline 77 fotografií v galérii Kodiaq RS vyzerá naživo atraktívne, škoda ale, že sa viac neodlišuje od verzie Sportline Zdroj: Filip Kadlečík

Česi okrem využitia koncernového motora upravili podvozok vozidla, nasadili responzívne 17” kotúčové brzdy, zlepšili odozvu riadenia, zatraktívnili dizajn exteriéru či interiéru a výrazne vylepšili jeho zvuk. Stačí to však na to, aby ste zo sedemmiestneho SUV mali iný zážitok, než v prípade bežných variantov?

Kabína na jednotku, exteriér na dvojku

Kodiaq RS vyzerá naživo atraktívne predovšetkým v špeciálnej farbe Race Blue, ktorá vznikla len pre potreby divízie RS. Sedemmiestnemu SUV sa hodia i 20” disky kolies X-Treme, ktoré taktiež nedostane žiadny iný medveď. Špecifickým prvkom sú aj reálne koncovky výfukov z nerezovej ocele či jemne upravený predný nárazník. Platí, že ak české SUV uvidíte v žiarivej modrej farbe a na veľkých diskoch, ide o RS-ko. V prípade červenej verzie však už priradenie nemusí byť tak ľahké.

Full LED svetlá dopĺňa temná čelná maska chladiča zahaelná kompletne do čiernej farby 77 fotografií v galérii Full LED svetlá dopĺňa temná čelná maska chladiča zahaelná kompletne do čiernej farby Zdroj: Škoda

Odlíšenie medzi úrovňami Sportline a RS mohlo byť i výraznejšie. Samozrejme, na čelnej maske v prípade RS-ka vždy tróni vynovené logo, odhliadnuc od neho však laik môže mať problémy. Pravdou je, že Sportline a RS sa na seba pomerne podobajú, čo môže potešiť majiteľov auta so športovým paketom, nie však tých, ktorí za svoje SUV zaplatili o tisíce viac a navonok to príliš ani nie je vidieť. Kodiaq RS vyzerá naživo atraktívne, škoda však malej exteriérovej originality.

Interiér sme Kodiaqa sme už do detailov rozobrali v minulosti. Aj tu platí, že kabína i batožinový priestor ponúkajú obrovské miesto na cestovanie pre piatich ľudí, v sedemmiestnom usporiadaní to už je horšie. Ostrý český medveď nás však v kabíne potešil hneď niekoľkými detailmi. Prvým z nich je vynikajúci volant, ktorý padne skvelo do ruky, je perforovaný a má hrubý veniec.

Interiér sa vyznačuje množstvom červeného prešívania 77 fotografií v galérii Interiér sa vyznačuje množstvom červeného prešívania Zdroj: Škoda

Za volantom sa nachádza digitálny prístrojový panel, ktorý má špeciálny dizajn i režim vyhradený len pre modely RS. Okrem veľkého otáčkomera dokáže na celom displeji zobraziť i mapu a údaje z navigácie. Vodičovi sa musia páčiť i sedadlá, ktoré RS-ko ponúka. Majú výrazné bočné vedenie, preto vás v zákrutách efektívne stabilizujú. Špecifikom variantu RS je prešívanie červenou niťou, ktoré sa dostalo prakticky všade.

Test Kodiaq Sportline: Najlepšia Škoda

Jednou zo základných vlastností SUV by mala byť všestrannosť. Mladej Boleslavi sa podarilo tento cieľ naplniť modelom Kodiaq Sportline viac než akýmkoľvek iným autom. V čom vyniká nad ostatnými...

Kde-tu sa objavujú i narážky na uhlíkové vlákna, reálny karbón však nečakajte. Aj tak má Kodiaq RS veľmi príjemný interiér, ktorý je, najmä kvalitou spracovania, citeľne lepší, než keď Česi spúšťali výrobu sedemmiestneho SUV. Kabína je modelu RS hodná a prakticky jej niet čo vyčítať.

Dieselová lokomotíva

Keď Škoda Kodiaq RS odhalila, boli sme sklamaní, že pod jeho kapotou bude pracovať vznetový agregát. Pravdou však je, že podľa údajov Škody kupci v prípade Kodiaqa ešte stále siahajú najmä po naftových agregátoch v pomere 57:43 voči benzínovým jednotkám. Spochybňovať sa nedá ani stávka na DSG7, touto prevodovkou je vybavených až 87 % predaných Kodiaqov.

Agregát 2.0 BiTDI pochádza z Volkswagenu Passat či Tiguan, Škoda si ho však pre svoje potreby musela jemne prispôsobiť 77 fotografií v galérii Agregát 2.0 BiTDI pochádza z Volkswagenu Passat či Tiguan, Škoda si ho však pre svoje potreby musela jemne prispôsobiť Zdroj: Škoda

Prvá jazda ukázala, že zatracovať úplne netreba ani samotný 2.0 BiTDI agregát. Motor známy z Volkswagen Passat či Tiguan Škoda nijak neupravovala, musela ho však naladiť špecificky pre potreby ostrého Kodiaqa. Jednotka dosahuje maximálny výkon na úrovni 176 kW (240 k) a krútiaci moment na úrovni 500 Nm dostupný už od 1 750 ot./min. O dvojstupňové prepĺňanie sa tu stará vysokotlakové a nízkotlakové turbodúchadlo. Dvojica slimákov dokáže absolútny tlak vyhnať až na úroveň 3,8 baru.

Test Kodiaq Scout: S výzorom zálesáka

Mohutné české SUV sme si vyskúšali v terénne štylizovanej verzii Scout s množstvom vybavenia a špičkovým naftovým dvojlitrom.

Výkonný dvojliter plní emisnú normu Euro 6d-Temp vďaka oxidačným katalyzátorom, filtru pevných častíc a systému katalytickej redukcie. Motor bol pred niekoľkými rokmi vyvíjaný samotným Volkswagenom, ktorú mu okrem iných vychytávok doprial napríklad i dva vyvažovacie hriadele, ktoré majú eliminovať vibrácie pohonnej jednotky a znížiť jej hlučnosť.

Profilom sa Kodiaq od Tiguanu Allspace či Tarraca odlišuje najvýraznejšie 77 fotografií v galérii Profilom sa Kodiaq od Tiguanu Allspace či Tarraca odlišuje najvýraznejšie Zdroj: Škoda

Kvôli vysokému krútiacemu momentu sa motor 2.0 BiTDI v prípade Kodiaqu RS spája so sedemstupňovou samočinnou dvojspojkou DSG7 s prívlastkom DQ500, ktorá je stavaná práve na zvládanie vyšších síl. Dvojliter dokáže mohutné SUV na stovku vystreliť v priebehu 6,9 sekundy, zrýchľovať pritom prestane až na úrovni 221 km/h.

Prekvapivo športový zážitok

S našou počiatočnou antidieselovou skepsou súvisel najmä predpoklad, že akékoľvek športové danosti tu očakávať nemožno. Po usadnutí za volant však musíme tento názor zmeniť. Nie, Kodiaq RS ani náhodou nie je vyslovene športiakom, no užiť si za jeho volantom zábavu môžete úplne bez problémov i na kľukatých okreskách. Najmä do rýchlosti okolo 110 km/h totiž naftiak ťahá naozaj výrazne a agresívne akcelerovanie mu nerobí najmenší problém.

Plne diódové sú i koncové svetlá 77 fotografií v galérii Plne diódové sú i koncové svetlá Zdroj: Škoda

Prekvapivo športový zážitok z jazdy na okreskách má na svedomí i systém Dynamic Boost, ktorý moduluje zvuk vozidla. Špeciálna riadiaca jednotka neustále sleduje počet otáčok motora, krútiaci moment, zaradený rýchlostný stupeň, rýchlosť či napríklad i percento stlačenia plynového pedála. Na základe týchto informácií je vďaka špeciálnym algoritmom vypočítať presný signál, ktorý potom prostredníctvom aktora umiestneného v blízkosti výfukového potrubia vypúšťa smerom von i dovnútra automobilu.

Zariadenie je umiestnené pri ľavom zadnom kolese a produkuje vlny, ktoré narúšajú, resp. dopĺňajú, originálny dieselový zvuk automobilu, čo vytvára omnoho športovejší zvuk. Vypočuť si ho môžete i na priloženom videu. Odporúčame vám si video prehrať cez slúchadlá či iný kvalitnejší reproduktor. Basová linka systému Dynamic Sound Boost totiž môže na mobilnom telefóne zanikať. 20 77 fotografií v galérii 20" disky X-treme vznikajú špeciálnou technológiou výroby Zdroj: Škoda

Ku športovým jazdným dojmom prispieva i progresívne riadenie, ktoré má správnu tuhosť a nastaviteľný Dynamic Chassis Control (DCC) podvozok. Na kvalitnom asfalte sa vďaka nemu auto správa vynikajúco i pri prudkom rezaní zákrut či na rozličných nerovnostiach vrátane diaľničných bubnov, ktoré hltá dokonale

Treba ale podotknúť, že výmoly zvláda podvozok v kombinácii s 20” kolesami len do istej miery. Obrovské ráfiky si vedia buchnúť a to najmä na rozbitých poľných cestách. Škoda, systém 4x4 Kodiaqa RS je totiž v teréne obstojný, dokáže až 85 % sily presmerovať len na jedno koleso.

Komfortná vlajková loď s hrsťou korenia

Ako sme očakávali, Kodiaq RS je nakoniec svojim prejavom veľmi podobný Octavii RS. Taktiež ide o auto, s ktorým si môžete zajazdiť i športovo, na okruh by sme ho však prvoplánovo nebrali. Práve naopak, rýchly medveď sa bude skvelo cítiť na nedokonalých okreskách, kde vynikne jeho agilita, stále ešte príjemne komfortný podvozok a silný naftiak. I tak však Kodiaq bude skôr diaľničnou raketou, než vymetačom okresiek.

Škoda Scala: Ako veľmi sa odlišuje od Rapidu?

Po debute Škody Scala sa ukázalo, že napriek očakávaniam totálneho odpútania od Rapidu ešte stále nesie niektoré prvky typické pre dosluhujúci Spaceback. V názornom porovnaní si môžete pozrieť, aké...

Pri rýchlosti okolo 130 km/h si motor udržuje približne 2 000 ot./min. a v aute je absolútne ticho. Excelentné odhlučnenie sa prejavuje i v prípade, že ručičku rýchlomeru vyženiete o niečo vyššie. Dieselová vlajková loď značky je na hltanie stoviek diaľničných kilometrov stvorená. Zároveň si s ním však dokážete užiť jazdu i na okreskách - Škoda model Kodiaq RS odladila veľmi príjemne.

Upršané počasie testovaniu príliš nepraje, v tomto prípade však prišlo vhod - RSko sme vyskúšali aj na rozblatenej poľnej ceste 77 fotografií v galérii Upršané počasie testovaniu príliš nepraje, v tomto prípade však prišlo vhod - RSko sme vyskúšali aj na rozblatenej poľnej ceste Zdroj: Filip Kadlečík

Na medzinárodnej prezentácii sa šepkalo o tom, že slovenská cena novinky by sa mohla priblížiť na dostrel ku hranici 50 000 eur. Nie je to málo, Škoda však za tieto peniaze ponúka technologicky vyspelé, priestranné, pohodlné a rýchle auto. Uvidíme, ako na neho zareaguje trh. My by sme sa však nečudovali, ak by sa stal hitom. Predpoklady na to má.


Video
Najnovšie články
Kia predstavila svoje najluxusnejšie SUV

Lada 4x4, v minulosti známa ako Niva, je dnes už relatívne lacným off-roadom, ktorý na cenu láka najmä ako jazdený automobil. Okrem záujemcov hľadajúcich...

Lada Niva: 15 šialených úprav ruskej legendy

Ruský trh sa minulý rok zotavil, predaj stúpol o vyše desať percent. Tento rok však prináša celý rad nejasných faktorov, ktoré môžu situáciu nepriaznivo...

Predaj áut v Rusku vlani stúpol

Podľa zákulisných informácií automobilka zvažuje prípravu drsného modelu, zelenú však ešte nedostal. Na základe klebiet už vznikli prvé vizualizácie.

Jeep Gladiator: Dostane verziu Hercules?

Japonskému kupé mnohí fanúšikovia vyčítajú nedostatok vlastnej identity, dizajnom ani parametrami však určite nesklamalo.

Toyota Supra odhalená: Je to sklamanie?

Volkswagen sa podrobí výzvam Donalda Trumpa na investície v USA. Vo svojej fabrike v Chattanooge bude vyrábať nový elektromobil.

VW mieni v USA vyrábať nový elektromobil

Dacia je v súčasnosti úspešným výrobcom cenovo dostupných automobilov. Nízka cena je atraktívnym lákadlom a na cestách to vidieť. Zostanú Rumuni natoľko...

“Šokujúco dostupné”: Dacia chystá elektroauto
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×