Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Grand Cherokee S: Hra na športovca

Vlajková loď americkej značky prešla drobným omladením a dostala športovo štylizovaný variant, ktorý sme si skúsili s naftovým motorom.
50 3 príspevky 13.12.2018 / Marek Pokrývka

V expandujúcom segmente SUV (najmä tých prémiových) začali počas ostatnej dekády hrať zásadnú rolu dynamické schopnosti. Trendu nasadil vlani korunu Jeep, ktorý predstavil model Grand Cherokee Trackhawk s vyše siedmimi stovkami koní. Automobilka pritom už dlho predávala svalnatú verziu SRT. V tomto roku portfólio obohatilo vyhotovenie S, ktoré cenník krátkodobo obsahoval začiatkom dekády. Zmizlo z neho popri prvom facelifte.

Po štyroch rokoch sme opäť preverili Jeep Grand Cherokee 50 fotografií v galérii Po štyroch rokoch sme opäť preverili Jeep Grand Cherokee Zdroj: Marek Pokrývka

Populárne severoamerické SUV prešlo modernizáciou už poriadne dávno, detaily o ňom prezentoval výrobca začiatkom roka 2013. Štvrtá generácia oslávi v apríli desiate narodeniny. Napriek tomu sa zdá, že nástupcu tak skoro nedostane. Nasvedčuje tomu aj ďalšie omladenie.

Test Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD: Dva plusy

Americká terénna ikona prešla modernizáciou, počas ktorej dostala nielen upravený dizajn, ale aj silnejší motor a nový automat.

S vlajkovou loďou značky sme sa naposledy stretli práve po jeho predchádzajúcom omladení, kedy sme preverili naftový exemplár s vybavením Summit. Teraz sa vozidlo do našej redakčnej garáže vrátilo. Inovovaný model sme si skúsili v čerstvej verzii S, ktorá prináša športový vzhľad. Pod kapotou testovaného exemplára však opäť pracoval turbodiesel.

Hlavnú rolu zohrali prvky čiernej farby

Aktuálny balík zmien je takmer neviditeľný. Najvýraznejšou úpravou prešli predné partie, konkrétne oblasť pod svetlometmi. Tá už neobsahuje oblý „úsmev“ vedúci popod masku chladiča. Nahradili ju hranatejšie tvary, pričom dizajnéri urobili aj niekoľko ďalších drobných zásahov. V prípade vyhotovenia označeného písmenom S má nárazník ostré línie.

Nový model možno spoznať podľa tmavých kolies i označení 50 fotografií v galérii Nový model možno spoznať podľa tmavých kolies i označení Zdroj: Marek Pokrývka

GrandCherokee S možno spoznať aj podľa čierneho podkladu grilu i množstva dielcov rovnakej farby. Pochrómované detaily tu nehľadajte, do tmavej sa obliekli všetky označenia a tiež výfukové koncovky. V schéme pokračujú predné i zadné svetlá spolu s dvadsaťpalcovými diskami kolies. Nami skúšané vozidlo malo sivú metalízu, čo vytváralo príjemný kontrast. Takto naštylizovaný obor automobilky Jeep vyzerá napriek svojmu pokročilým rokom stále k svetu.

Zvnútra znamená toto športovo štylizované vyhotovenie kovové pedále a najmä špecifické čalúnenie, ktoré kombinuje kožu s alcantarou pokrývajúcou centrálnu časť sedadiel. V našom prípade ho dopĺňali obklady zo strieborného plastu i nelakovaného dreva. Ako celok to vyzeralo dobre, aj keď pocitovú kvalitu niektorých súperov kabína amerického SUV nedosahuje. Doháňať má čo aj na poli vybavenia. Všimli sme si najmä chýbajúci head-up displej a prítomnosť jedinej kamery, ktorej obraz kvalitatívne nezodpovedá dnešným štandardom. No bolo by toho viac.

Vo vnútri znamená písmeno S  čalúnenie kožou a alcantarou 50 fotografií v galérii Vo vnútri znamená písmeno S čalúnenie kožou a alcantarou Zdroj: Marek Pokrývka

Aj pre absenciu niektorých prvkov je vek auta v interiéri cítiť než navonok, za ostatné štyri roky sa prakticky nezmenil. Všimli sme si v ňom akurát odlišný volič prevodovky. Ten predchádzajúci sme kritizovali za nejasné vymedzenie jednotlivých polôh, pri novom je situácia o poznanie lepšia. Páka pritom naďalej velí osemstupňovému automatu pôvodom od ZF.

Kone nám nechýbali, vzduchové pruženie áno

Jeep Grand Cherokee S si možno v našich končinách kúpiť s tromi rôznymi motormi. Špičkovou voľbou je klasický 5,7-litrový osemvalec Hemi, okrem neho zastupuje benzín aj menší šesťvalec s objemom 3,6 litra. Alternatívou je dobre známy vznetový trojliter. Ten neprešiel počas rokov žiadnym posilnením, naďalej ponúka parametre 184 kW (250 k) a 570 Nm.

Trojlitrový turbodiesel je pre veľké SUV vhodným srdcom 50 fotografií v galérii Trojlitrový turbodiesel je pre veľké SUV vhodným srdcom Zdroj: Marek Pokrývka

Dynamické parametre sú nezmenená, oficiálne zrýchli tento Američan na stovku za 8,2 sekundy a dosiahne najvyššie tempo 202 km/h. O žiadnom športovcovi teda nemôže byť reč. Turbodiesel pochádzajúci z dielne VM Motori však má sily dostatok, najmä v strednom pásme otáčok dá pocítiť svoj krútiaci moment. Dojem dokáže urobiť aj zvukom prezrádzajúcim jeho kapacitu. Pod plynom je agregát počuť, ale v bežnom režime úrovňou hluku posádku neotravuje.

Napriek zachovaniu parametrov i charakteru prešiel motor nejakými úpravami, aktuálne už vďaka nim spĺňa normu Euro 6d-Temp. Papierové emisie i hodnoty spotreby paliva pritom stúpli. Prax ale hovorí opak, mimo mesta sme zaznamenali pokles apetítu. Pri diaľničnej prevádzke si šesťvalec pýtal v priemere rovných deväť litrov. To je o štyri deci menej než v minulosti, vidiek zvládol Jeep za 7,5-litrový priemer a ušetril tak dva decilitre. V meste sme si zopakovali výsledok 10,3 l/100 km.

Ovládanie vzduchového podvozka nám v interiéri chýbalo 50 fotografií v galérii Ovládanie vzduchového podvozka nám v interiéri chýbalo Zdroj: Marek Pokrývka

Pri zrýchľovaní v priamom smere neprinesie naftový Grand Cherokee S ktovieakú zábavu, ale čo v zákrutách? Ani tam netreba čakať nič špeciálne. Vozidlo má síce elektronicky riadený samosvorný diferenciál na zadnej osi, ale na rozdiel od vyhotovení SRT či Trackhawk nemá adaptívne tlmiče ani ďalšie prvky umožňujúce aspoň trochu skrotiť 2,5-tonovú masu železa.

Jazdné vlastnosti sú len priemerné. V zákrutách cítiť hmotnosť SUV, ktoré sa razom začne správať nedotáčavo. Pri rýchlych zmenách smeru navyše pôsobí nestabilne. Navzdory tomu neponúka nejaký ohromný komfort, so štandardným podvozkom je najmä v nízkych rýchlostiach mnohé nerovnosti dosť cítiť i počuť. Vzduchové pruženie prináša omnoho viac pohodlia. Jeho ďalším bonusom je regulácia svetlej výšky, ktorá sa zíde mimo spevnených povrchov. No pri verzii S so vzduchom nemožno rátať.

Testovaná verzia sa zmestila do 70-tisíc

Na slovenskom trhu možno Grand Cherokee kúpiť od 52 670 eur. Základný model označený ako Laredo disponuje trojlitrovým naftovým šesťvalcom, ale v slabšej verzii dosahujúcej 140 kW (190 k). Za testované naladenie agregátu a vyššiu úroveň Limited pýta importér zhruba šesťtisíc navyše. Ak chce zákazník model S, pripraviť si musí ešte ďalších osem papierov.

Navigačný systém je pri variante S už súčasťou štandardu 50 fotografií v galérii Navigačný systém je pri variante S už súčasťou štandardu Zdroj: Marek Pokrývka

K východiskovej cene 68 510 eur za nami skúšanú špecifikáciu už nemožno pridať veľké čiastky, príplatkové možnosti sú obmedzené. Konkrétne vozidlo malo zvolený akurát metalický lak za necelú tisícku. Štandardné vybavenie je veľmi slušné, nejaké orgie s opciami pokojne oželieme. Medzi príplatkovými prvkami však chýba aj pneumatické odpruženie. To by iste zlepšilo jazdný prejav vozidla, privítali by sme tiež head-up displej či sústavu kamier. V tejto kategórii už nejde v dnešnej dobe o nič výnimočné.

Osloviť môže cenou i svojským vzhľadom

Spomínané sumy možno označiť za silnú stránku vlajkovej lode Jeep. Aj v skúšanom vyhotovení sa totiž zmestila do 70-tisíc, pričom nejeden podobne vybavený konkurent pokojne atakuje stovku. No má to aj druhú stránku. Grand Cherokee sa prémiovým súperom nevyrovná kvalitou a chýbajú mu viaceré moderné prvky vybavenia, pričom medzery má i v ďalších oblastiach. Po takmer desiatich rokoch by si vozidlo už zaslúžilo plnohodnotnú generačnú výmenu.

Aj napriek svojmu veku má Grand Cherokee čo ponúknuť 50 fotografií v galérii Aj napriek svojmu veku má Grand Cherokee čo ponúknuť Zdroj: Marek Pokrývka

Náročným klientom môžu nedostatky prekážať, iných môže Američan osloviť priaznivejšou cenou i svojským štýlom podčiarknutým verziou S. V nej vyzerá naozaj dobre. Dizajnom sa to ale začína i končí, obzvlášt v prípade naftového motora je to len hra na športovca. Napriek tomu turbodiesel automobilu dobre sadne. Má dostatok sily a prináša adekvátnu spotrebu, pričom zákazníci môžu siahnuť aj po výrazne smädnejších a najmä výkonnejších benzínoch. Je to len na hĺbke peňaženky. Ako najväčšiu slabinu nového modelu preto vidíme absenciu vzduchového podvozka, ktorý neponúka ani za príplatok.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
V6
Zdvihový objem
2 987 cm3
Max. výkon
184 kW/250 k
pri otáčkach
3 600/min
Max. krútiaci moment
570 Nm
pri otáčkach
2 000/min
Palivo
nafta
Pohon
všetky kolesá
Prevodovka
8-stupňová automatická
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 828 mm
Šírka
1 943 mm
Výška
1 792 mm
Rázvor náprav
2 915 mm
Pohotovostná hmotnosť
2 447 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
2 522 kg
Užitočná hmotnosť
502 kg
Celková hmotnosť
2 949 kg
Objem batožinového priestoru
782/1 554 l
Objem palivovej nádrže
93,5 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
202 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
8,2 s
Spotreba
Mesto - normovaná
9,7 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
6,9 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
7,9 l/100 km
Mesto - počas testu
10,3 l/100 km
Diaľnica - počas testu
9,0 l/100 km
Vidiek - počas testu
7,5 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
208 g/km
Emisná norma
Euro 6d-Temp
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 52 670 €
Základná cena verzie
od 68 150 €
Cena testovaného exemplára
69 140 €

Video
Najnovšie články
Karoq Velo: Originálna Škoda pre cyklistov

Renault v posledných dňoch zaznamenal poriadnu expanziu čerstvých modelov a to dokonca nechtiac. Na verejnosť sa dostali informácie a fotky tajných...

Renault: Tajné novinky odhalila séria únikov

V sobotu sa bude konať inaugurácia Zuzany Čaputovej do funkcie prezidentky SR bude časť centra Bratislavy uzatvorená, a to aj pre rezidentov.

Pre inauguráciu prezidentky uzatvoria centrum Bratislavy

Napätie medzi Renaultom a Nissanom sa naplno prejavilo po zatknutí Carlosa Ghosna a neúspešné rokovania o fúzii s Fiat Chrysler ho ešte vystupňovali.

V aliancii Renault-Nissan to vrie, napätie sa stupňuje

Polícia v Británii uvádza do testovacej prevádzky novú technológiu. Z pohľadu bežného vodiča ide o radary, tie však prekvapivo nebudú merať rýchlosť. Na čo sa...

Rýchlosť merať nebudú: Nové radary v nasadení

O Škode Kamiq od svetovej premiéry príliš nepočuť, jej príchod na trh sa však blíži. Dnes sme spoznali prvé detaily z cenníka českého crossoveru.

Najlacnejšie SUV Škody: Prvé detaily o cenách

Česká Škoda je u nás stále obľúbená, čo dokazujú aj májové predajné čísla. Nanešťastie tento úspech nedokázal vykompenzovať prepad predaja v Ázii.

Škode sa v máji darilo horšie, problém nastal v Číne
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×