Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Seat Tarraco: Kodiaq má ďalšiu tvrdú konkurenciu

FOTO
PRVÁ JAZDA Seat predstavil model Tarraco, ktorý môže zamiešať kartami v rámci koncernu Volkswagen. Sedemmiestne SUV na scénu prichádza ako posledné, porazí napriek tomu súrodencov? Detailne sme sa pozreli na všetky jeho zbrane.
51 7 príspevkov 11.12.2018 / Filip Kadlečík

Seat zavŕšil svoju veľkú produktovú ofenzívu. Nie je to tak dávno, čo svetlo sveta uzrela mestská Arona či univerzálna Ateca. Dnes už portfólio španielskych SUV má svojho kráľa, je ním Seat Tarraco. Podobne ako menšie športovo-úžitkové automobily, aj sedemmiestny model má svojich koncernových rivalov - Škodu Kodiaq a Volkswagen Tiguan Allspace. Ako proti nim obstojí?

Tarraco sa od súrodencov z koncernu odlišuje najmä prednou a zadnou časťou, interiér je však taktiež pomerne originálny 51 fotografií v galérii Tarraco sa od súrodencov z koncernu odlišuje najmä prednou a zadnou časťou, interiér je však taktiež pomerne originálny Zdroj: AUTO BILD

Spoločná platforma MQB-A s dlhým rázvorom by mohla znamenať, že veľké rozdiely z hľadiska rozmerov tu očakávať netreba. Opak je však pravdou, spomedzi trojičiek je Tarraco najdlhšie (4 735 mm), najnižšie (1 658 mm) a druhé najširšie (1 839 mm). Čo sa dĺžky týka, Tiguan Allspace prerastá o 34 mm, Škodu Kodiaq zasa o 38 mm. Autá sa líšia aj v disciplíne dĺžka rázvoru, Tarraco (2 790 mm) zaostáva o jeden milimeter za Kodiaqom, na Tiguan však má k dobru rovné 3 mm.

Španieli sa postarali aj o to, aby bolo vozidlo dostatočne odlíšené i po vizuálnej stránke. Zástupcovia Seatu sa nechali už skôr počuť, že Tarraco uvedie evolučný stupeň dizajnového jazyka značky, ktorý by malo ďalej rozvíjať prezradené SUV-kupé Cupra s údajným názvom Terramar či napríklad Seat Leon - jeho ďalšia generácia príde už budúci rok.

Španielsky prístup

V praxi sa osviežený vzhľad exteriéru preniesol do ešte užších full-LED svetlometov, ktoré však i naďalej používajú technológiu známu napríklad i zo súčasnej Atecy či Leona. Aktívne diódové svetlá by do ponuky Seatu mali zavítať až v roku 2019. SUV má naživo mohutný zjav, ktorý podporuje ostro skosená predná časť s výraznou lichobežníkovou maskou chladiča. Na prvých fotografiách sa Tarraco mohlo čiastočne podobať na skôr uvedený Hyundai Santa Fe, v realite je však úplne odlišné.

Veľké SUV Seatu z profilu až na detaily pripomína Tiguan Allspace 51 fotografií v galérii Veľké SUV Seatu z profilu až na detaily pripomína Tiguan Allspace Zdroj: AUTO BILD

Rešpekt budiaci imidž dotvára i svalnatá kapota s výraznými prelismi. Zadná časť v duchu dnešných trendov disponuje štýlovými a opticky prepojenými koncovými svetlami. V rámci Seatu ide o nový dizajn, stále je však okamžite rozpoznateľný i na diaľku. Škoda, že Španieli svetlá spojili len červenou lištou a nie aj reálnym LED pásom. Tarraco si neodpustilo ani dvojicu plastových “výfukov”. Pochváliť sa úplne nedá ani profil automobilu, ktorý s výnimkou začiatku a konca auta až príliš pripomína Tiguan Allspace. To je však nevýhoda koncernovej spriaznenosti.

V priestore pre vodiča a spolujazdca by ste akúkoľvek podobu s Kodiaqom či Tiguanom hľadali márne. Tarraco má svojou koncepciou aktuálne modernejší interiér, ponúka totiž plávajúci displej infotainmentu či digitálny prístrojový štít už v základnej výbave. Prítomnosť virtuálneho kokpitu s uhlopriečkou 26 cm (10,25”) je dobrou informáciou, okrem iného dokáže pekne zobraziť mapu a údaje z navigácie, ale i simuláciu klasických analógových budíkov.

Interiér je v porovnaní s Kodiaqom a Tiguanom minimalistickejší 51 fotografií v galérii Interiér je v porovnaní s Kodiaqom a Tiguanom minimalistickejší Zdroj: AUTO BILD

Displej infotainmentu s uhlopriečkou 20,3 cm (8 “) si obzvlášť veľkú pochvalu nezaslúži. Je prehľadný, funguje relatívne rýchlo a spoľahlivo, je však zasadený do príliš veľkej plastovej plochy a navôkol neho zostáva zbytočný rám so šírkou niekoľkých desiatok milimetrov. Na toto nedotiahnuté riešenie sme sa pýtali i zástupcov Seatu, túto nedokonalosť vraj definitívne vyrieši ďalšia verzia Tarraca.

Je toto budúce SUV-kupé značky Cupra?

Uvedenie vozidla bez formálnych vzťahov so španielskou matkou má prísť v roku 2020, jeho vzhľad už pravdepodobne poznáme.

Kvalita materiálov v španielskej vlajkovej lodi je na vysokej úrovni, rušivo tu nepôsobil ani falošný “drevený” dekor, ktorý má vkusnú farbu a štruktúru. Minimalistický interiér dotvára panel klimatizácie, volič smeru jazdy a volant, ktoré už poznáme i z iných vozidiel automobilky. Z pohľadu priestoru netreba v porovnaní s Kodiaqom a Tiguanom Allspace očakávať veľké rozdiely, odhadli by sme, že v rámci kabíny si je trojica rovná.

Vo väčšom kufri i bezpečí

Podobne ako súrodenci, i Tarraco ponúkne cestujúcim v druhom rade nadštandardný životný priestor vo všetkých smeroch, sedadlá tretieho radu však budete rozkladať len sporadicky - za plnohodnotné miesto na sedenie ich považovať nemožno. Španiel českú a nemeckú konkurenciu poráža v ohľade batožinového priestoru. Kodiaq ponúka štandardne v päťmiestnej konfigurácii 720 l, veľký Tiguan 745 l a vlajkový Seat až 760 l. Paradoxne však najviac miesta pri využívaní šiesteho a siedmeho sedadla zostane práve Kodiaqu, ktorý stále ponúkne 270 l. Seat a VW sa musia zhodne uspokojiť s hodnotou 215 l.

Batožinový priestor je zo všetkých troch súrodencov najobjemnejší 51 fotografií v galérii Batožinový priestor je zo všetkých troch súrodencov najobjemnejší Zdroj: AUTO BILD

Seat oproti konkurentom vylepšil i bezpečnosť, ponúkne systém Pre-Crash assist i Rollover Assist. Pre-Crash Assist dokáže v priebehu dvoch stotín sekundy rozpoznať riziko kolízie, na čo reaguje napnutím bezpečnostných pásov, aktiváciou výstražných svetiel a zatvorením všetkých okien vrátane panoramatického strešného. Rollover Assist sa spúšťa v prípade prevrátenia vozidla, kedy vypína motor, vysiela núdzové volanie, odomyká dvere, prepína ventilačný systém vozidla a zapína výstražné svetlá.

Štvrtý Seat Leon: V arzenáli aj hybrid

Štvrtá generácia Seatu Leon by pre Španielov mohla byť podobne dôležitá, ako tá aktuálna. Prinajmenšom v jednej verzii totiž kompakt prekoná poriadnu zmenu - stane za z neho elektromobil. To však...

Okrem dvoch noviniek sa môže vodič Seatu Tarraco spoľahnúť i na známych asistentov ako systém monitorovania mŕtveho uhla, rozpoznávanie dopravných značiek, automatické prepínanie diaľkových svetiel, Front Assist s rozpoznávaním chodcov a cyklistov či vycibrený Lane Assist, ktorý vás i pri rýchlosti 130 km/h vo vašom pruhu udrží stovky metrov. Prítomný je aj adaptívny tempomat doplnený o asistenčný systém pre jazdu v dopravnej zápche.

Počkáte si na hybrid?

Počas prvej jazdy sme si sadli za volant dvoch dvojlitrových agregátov. Prvým z nich bol motorom 2.0 TDI ladený na 110 kW (150 k) a 340 Nm v pásme otáčok od 1 750 do 3 000 ot./min. Vznetová jednotka známa i z iných koncernových modelov tu bola spojená s dvojspojkovou samočinnou prevodovkou DSG7 a pohonom všetkých kolies. Na agregáte sa nám páčilo vynikajúce odhlučnenie, typické klepanie bolo počuť len počas razantných rozjazdov. Na diaľnici si však pri rýchlosti 130 km/h jednotka v tichu priadla na približne 2 000 ot./min.

Zadné svetlá sú opticky prepojené, LED trubice však centrálnou časťou neprechádzajú 51 fotografií v galérii Zadné svetlá sú opticky prepojené, LED trubice však centrálnou časťou neprechádzajú Zdroj: AUTO BILD

Naftiak bude výbornou voľbou pre každodenné intenzívne používanie automobilu, výraznejšie emócie či dynamiku však od neho očakávať netreba. Túto úlohu dokonale zastane jednotka 2.0 TSI s výkonom 140 kW (190 k) a 320 Nm. Veľké SUV vďaka nemu i prevodovke DSG7 a pohonom 4Drive na stovku zrýchľuje v priebehu 8,0 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosti 211 km/h. Benzínový dvojliter  robí z Tarraca úplne iné vozidlo, než motor 2.0 TDI. SUV s ním zrazu dostalo typickú španielsku agilitu, radosť z jazdy stúpla na vyššiu úroveň a tak sme mohli preveriť i dynamické schopnosti rodinného auta.

Prevodovka DSG7 spojená s agregátom 2.0 TSI väčšinou radila trefne, aj tak však je istejšie spoliehať sa na svoje schopnosti a rýchlosti meniť pomocou pádiel pod volantom. Akcelerácii potom nič nechýba, pohon všetkých kolies robí svoje a Tarraco je veľmi príjemnou voľbou i pre rýchleho otca. Seat nám pri medzinárodnej prezentácii prezradil, že budúci rok plánuje ponúknuť aj plug-in hybridné Tarraco so systémovým výkonom 154 kW (210 k) a 400 Nm. Elektrický dojazd by sa mal pohybovať na úrovni 50 km.

Agilný podvozok, schopná štvorkolka aj cena

Počas prvého testovania sme sedeli len za volantom variantov s adaptívnym podvozkom DCC, ktorý je schopný prispôsobovať charakteristicku tlmičov podľa povrchu cesty a vašich želaní. Rozdiely medzi športovým a komfortným režimom sú citeľné, nie však zásadné. Spolu s tvrdosťou podvozka sa mení i tuhosť riadenia, tu by však Seat mohol ešte pridať. Na to, že Španiel má byť najšportovejším spomedzi troch koncernových súrodencov bol volant i tak miestami zbytočne mäkký a bez odozvy.

Dizajn predných svetiel má predurčovať smer, ktorým sa bude uberať i nový Leon 51 fotografií v galérii Dizajn predných svetiel má predurčovať smer, ktorým sa bude uberať i nový Leon Zdroj: AUTO BILD

Podvozok ako taký je ladený tuhšie než v prípade Kodiaqu a Tiguanu Allspace. Španieli si ho totiž dotvárali samostatne a zodpovedá ich tradícii - je o niečo viac orientovaný na dynamickú jazdu, snaží sa eliminovať náklony a zachovávať čo najlepšiu trakciu všetkých štyroch kolies. Tá je mimochodom excelentná i mimo spevnených povrchov.

Na prezentáciu systému 4Drive Seat pripravil prekážkovú dráhu, ktorá zahŕňala i niekoľkonásobné prekríženie náprav. Štvorkolka sa výziev nezľakla a počas parkúru nezaváhala aj keď mala dve kolesá vo vzduchu, pohon všetkých kolies tu rozhodne nie je pre parádu či marketingové účely a rozhodne sa oplatí zvážiť. To isté platí i o 360° kamerovom systéme, na ktorom si viete vyberať rôzne uhly pohľadu. Pri jazde terénom tak získate lepší prehľad o situácii vôkol auta, čo zlepší nielen vaše reakcie, ale i bezpečnosť posádky a samotného vozidla.

Test Kodiaq Sportline: Najlepšia Škoda

Jednou zo základných vlastností SUV by mala byť všestrannosť. Mladej Boleslavi sa podarilo tento cieľ naplniť modelom Kodiaq Sportline viac než akýmkoľvek iným autom. V čom vyniká nad ostatnými...

Z pohľadu cien možno v porovnaní s Kodiaqom hovoriť o vyrovnanom súboji. Tarraco má začínať niekde na úrovni 27 500 eur, háčik je v tom, že v základe ponúkne bohatšie výbavu, než Škoda a dostane sa približne na úroveň strednej výbavy Kodiaqu. Seat popritom avizuje, že dostupný bude i program Premium Gratis. I lepšie vybavené verzie Španiela a Čecha by mali mať takmer identickú cenovku. Detailný cenník by mal byť známy v polovici budúceho týždňa.

Dizajn Tarraca sa podaril, vyzerá pomerne luxusne a športovo 51 fotografií v galérii Dizajn Tarraca sa podaril, vyzerá pomerne luxusne a športovo Zdroj: Filip Kadlečík

Dvere smerom k úspechu má Tarraco rozhodne otvorené. Má i svoje muchy, vo všeobecnosti však ide o veľmi príjemné rodinné športovo-úžitkové vozidlo s tuhším podvozkom než konkurencia, obrovským batožinovým priestorom a priehrštím miesta najmä v päťmiestnej konfigurácii. Seat predstavil svoju interpretáciu koncernového sedemmiestneho SUV a nám sa páči. Už teraz sme zvedaví na verziu s motorom 1.5 TSI, ktorú by sme mohli testovať v najbližších mesiacoch.


Video
Najnovšie články
Karoq Velo: Originálna Škoda pre cyklistov

Renault v posledných dňoch zaznamenal poriadnu expanziu čerstvých modelov a to dokonca nechtiac. Na verejnosť sa dostali informácie a fotky tajných...

Renault: Tajné novinky odhalila séria únikov

Mercedes-Benz triedy G zavítal do našej redakčnej garáže po prvýkrát pri príležitosti príchodu novej generácie. Ako legendárne G-čko uspelo v našom testovaní?

Test Mercedes G 500: Toto je skutočný luxus

V sobotu sa bude konať inaugurácia Zuzany Čaputovej do funkcie prezidentky SR bude časť centra Bratislavy uzatvorená, a to aj pre rezidentov.

Pre inauguráciu prezidentky uzatvoria centrum Bratislavy

Napätie medzi Renaultom a Nissanom sa naplno prejavilo po zatknutí Carlosa Ghosna a neúspešné rokovania o fúzii s Fiat Chrysler ho ešte vystupňovali.

V aliancii Renault-Nissan to vrie, napätie sa stupňuje

Polícia v Británii uvádza do testovacej prevádzky novú technológiu. Z pohľadu bežného vodiča ide o radary, tie však prekvapivo nebudú merať rýchlosť. Na čo sa...

Rýchlosť merať nebudú: Nové radary v nasadení

O Škode Kamiq od svetovej premiéry príliš nepočuť, jej príchod na trh sa však blíži. Dnes sme spoznali prvé detaily z cenníka českého crossoveru.

Najlacnejšie SUV Škody: Prvé detaily o cenách
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×