Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Dokonalé retro: Digitálne kokpity z minulosti

FOTO
Mohlo by sa zdať, že plne digitálne interiéry automobilov sú výstrelkom posledných rokov, opak je však pravdou. Inžinieri a dizajnéri sa už v minulosti pokúšali nahradiť analógové riešenia tými modernejšími. Takto im to išlo v minulom storočí.
18 12 príspevkov 08.12.2018 / Filip Kadlečík

Mohlo by sa zdať, že digitálne displeje v automobiloch sú záležitosťou posledných rokov a automobilky ich čaro objavili až po zmene milénií. Opak je však pravdou, výrobcov zanechanie analógového zobrazenia fascinovalo už desaťročia. Budete prekvapení, keď zistíte, čo všetko autá vedeli už pred tridsiatimi rokmi.

Jedným z prvých digitálnych kokpitov sa v roku 1983 mohol pochváliť športový Opel Kadett GSi, ktorý mimochodom disponoval výkonom 115 kW (156 k). Prostredníctvom displeja sa tu zobrazovala nielen aktuálna rýchlosť, ale i otáčky motora, zostávajúce palivo a stav oleja. 18 fotografií v galérii Jedným z prvých digitálnych kokpitov sa v roku 1983 mohol pochváliť športový Opel Kadett GSi, ktorý mimochodom disponoval výkonom 115 kW (156 k). Prostredníctvom displeja sa tu zobrazovala nielen aktuálna rýchlosť, ale i otáčky motora, zostávajúce palivo a stav oleja. Zdroj: Auto Bild

Takmer každá veľká automobilka už v priebehu 80-tych rokov ponúkala model, ktorý ponúkal digitálny prístrojový štít. Niektoré to zvládli lepšie, iné horšie. V tom čase k novej technológii ľudia pristupovali rezervovane a mnohí ju odmietali - aj preto sa v niektorých prípadoch, podobne ako dnes, dalo vybrať medzi digitálnou a analógovou prístrojovkou.

Digitalizáciou však neprechádzali len prístrojové štíty, mnohé automobily už vtedy do detailu predpovedali dnešnú koncepciu interiérov, ktoré sa spravidla skladajú z dvojice displejov. Ten na centrálnom paneli odjakživa slúžil na zobrazovanie navigácie či ovládanie rádia. Správne, ovládať sa ním niečo dalo už v hlbokej minulosti - dotykový displej v aute je záležitosť stará viac než 30 rokov.


>>> Pozrite si fascinujúce interiéry v prehľadnej galérii <<<


To, že moderné kabíny dnešných automobilov sem neprišli z čista jasna, ukazujú i viaceré koncepty. Mnohé z nich mali len obyčajný volant, na niektorých sa však už pred desaťročiami začínali objavovať prvé multifunkčné tlačidlá, ktoré sú dnes našimi nenahraditeľnými pomocníkmi. Dnes už vtipné retro pekne mapuje cestu, ktorú interiéry museli prejsť, aby sa dostali na dnešnú úroveň. Všetky si ich do detailu môžete vychutnať vo veľkej galérii.

Peugeot 3008: Interiér ako z prémiovej triedy

PRVÁ JAZDA Novinka z dielne Peugeot nás prekvapila svojim interiérom. Ponúka najmodernejšie technológie, výborné spracovanie, ale aj kvalitu materiálov. Neveríte? Presvedčte sa sami v našom videu.


Video
Najnovšie články
Košice pripravujú zmeny v parkovacej politike

Roadster disponuje pevnou skladacou strechou a osemvalcom naladeným na 600 koní. Stovku dá rovnako rýchlo ako kupé.

McLaren 600LT Spider stojí štvrť milióna

Jaguar Land Rover ani napriek úsporným opatreniam nedokáže dosiahnuť zisk a zápasí s prepadom predaja. Automobilka sa preto rozhodla zrušiť tisíce pracovných...

Jaguar Land Rover bude v Británii prepúšťať

Odborári v Audi Hungaria vyhlásili štrajkovú pohotovosť po tom, čo odmietli návrh vedenia na zvyšovanie platov a ďalšie bonusy. Vedenie predložilo novú ponuku,...

Zamestnanci Audi Hungaria sú pripravení štrajkovať

Nemecké automobilky pre prípad tvrdého brexitu predpovedajú obrovské straty pracovných miest v Európe aj Británii. Dôsledky však budú katastrofálne nielen...

Nemecké automobilky varujú pred tvrdým brexitom

Modernizácia bavorskej limuzíny prináša obrovské ľadvinky, ktoré sú terčom kritiky. Klebety o konci dvanásťvalcovej verzie sa nepotvrdili.

BMW radu 7: Inovovaný model prichádza

Futuristický štvordverový koncept má byť schopný jazdiť autonómne a poháňajú ho dva elektromotory s výkonom 490 koní.

Nissan IMs je vízia sedanu budúcnosti
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×