Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Revolúcia v Škode: Scala mení celú značku

FOTO
Škoda odhalila očakávaný model, od ktorého si sľubuje úspech v náročnom segmente C. Kompakt má zaútočiť na konkurenciu, akou je Volkswagen Golf či Kia Ceed. Aké zbrane vytasí do boja?
31 27 príspevkov 06.12.2018 / Filip Kadlečík

Mladá Boleslav práve v izraelskom Tel Avive stiahla plachtu z nového modelu Scala. Novinku, ktorá bola postupne odhaľovaná už dlhší čas, už teda nekryje rúško tajomstva a poznáme o nej všetky dôležité informácie. Z toho, čo Škoda zverejnila, sa ukazuje, že kompaktný hatchback bude predstavovať revolúciu pre celú značku.

Premiéru modelu Škoda Scala sme sledovali naživo 31 fotografií v galérii Premiéru modelu Škoda Scala sme sledovali naživo Zdroj: Ľuboš Kamenistý

Už dnes vieme, že Scala zavádza čerstvý dizajnový jazyk spolu s filozofiou Simply Surprising, úplne odlišný koncept interiéru, štartuje prechod automobilky na modernú koncernovú platformu MQB A0 a ako prvý model automobilky prichádza s viacerými „vychytávkami“ na poli technológií. Spomenúť sa okrem asistenčných systémov oplatí dynamická smerovka koncových svetiel či nápis Škoda, ktorý na elektricky ovládaných piatych dverách nahrádza klasické logo českého producenta. Zmien a noviniek je ale omnoho viac.

Dizajnová éra po Kabaňovi

Už naše prvé stretnutie s konceptom Škoda Vision RS naznačilo, že po odchode Jozefa Kabaňa sa dizajnový jazyk českých automobilov zmení. Hovorí sa o väčšom dôraze na plynulé línie, ktoré by sa mali dopĺňať so známymi ostrými hranami. Oliver Stefani, aktuálny šéfdizajnér spoločnosti Škoda Auto, i pri debute zdôrazňuje, že Scala znázorňuje ďalší krok vo vývoji dizajnu modelov značky Škoda. Vyzdvihuje najmä čisté línie a vylepšené aerodynamické vlastnosti, vďaka ktorým sa novinke podarilo dosiahnuť súčiniteľ odporu vzduchu cₓ na úrovni 0,29.

Ostro rezané svetlomety môžu byť kompletne zložené z diód 31 fotografií v galérii Ostro rezané svetlomety môžu byť kompletne zložené z diód Zdroj: Škoda

Predná časť vozidla sa môže pochváliť čiastočne diódovými reflektormi už od základnej výbavy, Škoda ho však prezentuje najmä s príplatkovými Bi-LED svetlometmi, kde sa ledky starajú nielen o stretávacie, ale aj diaľkové svetlá. Čelná maska dostala netradične vertikálny sklon, vďaka čomu auto pôsobí agresívnejšie.

Profil vozidla je časť, ktorá najviac pripomína duchovného predchodcu Scaly, model Rapid Spaceback. Ako-tak zachované zostali najmä základné proporcie a pomer kapoty ku kabíne, zmenené sú však výraznejšie prelisy, ktoré majú automobil opticky predĺžiť. Strecha má, ako je dnes v móde, jemne klesajúcu tendenciu a ukončuje ju aerodynamicky funkčný strešný spojler.

Dizajnovo je sériový model blízko konceptu Vision RS 31 fotografií v galérii Dizajnovo je sériový model blízko konceptu Vision RS Zdroj: Škoda

Zadná časť taktiež odkazuje na starší Rapid. Za príplatok totiž môže sklo piatych dverí siahať podobne nízko, ako tomu bolo práve pri dosluhujúcom hatchbacku. Na veku kufra sa leskne nápis Škoda, novinka, ktorú do európskeho portfólia značky zavádza práve Scala. Koncové svetlá sú vo vyššej konfigurácii plne diódové a ako prvé v rámci škodoviek ponúknu dynamickú smerovku, ktorá bola doteraz v koncerne vyhradená len pre potreby Audi a Volkswagenu.

Škoda Scala: Vieme prvé bližšie informácie

Automobilka popri publikovaní fotiek kamuflovaného hatchbacku prezradila jeho rozmery, špecifikovala tiež paletu motorov a ďalšie podrobnosti.

Zadné svetlá sa na prvý pohľad ponášajú na Karoq či Kodiaq, ich diódový podpis je však dostatočne odlišný. Spoločná s dvojicou SUV je aj štruktúra plastov svetla, ktorá odkazuje na tradíciu českého krištáľu. Scala celkovo v porovnaní s konceptom Vision RS vyzerá omnoho civilnejšie a stále je v nej vidieť kus Rapidu, zároveň však nesie čerstvý prievan štartujúci dizajnovú éru nastupujúcu po Jozefovi Kabaňovi.

Priestranný interiér s novou koncepciou

Scala je prvým modelom značky Škoda, ktorý stojí na modulárnej platforme MQB A0. Ako sme sa presvedčili už pri Volkswagene Polo, Seate Ibiza či Arona, moderná koncernová stavebnica dokáže na obmedzenom pôdoryse vyčarovať prekvapivo veľký vnútorný priestor. Platí to i o novinke Škody, ktorá bude vynikať najmä v pozdĺžnom smere - tam ju možno prirovnať i k Octavii. S väčšou sestrou sa môže rovnať i v priestore na šírku a výšku.

Zásadnou zmenou v interiéri je podoba centrálneho displeja 31 fotografií v galérii Zásadnou zmenou v interiéri je podoba centrálneho displeja Zdroj: Škoda

Oproti konkurencii v podobe modelov VW Golf či Kia Ceed je Scala s dĺžkou 4 362 mm najdlhšia a ponúka druhý najväčší rázvor (2 649 mm), Kórejec disponuje jedným extra milimetrom. Česká novinka za Ceedom o pár milimetrov zaostáva i z pohľadu šírky, ktorú definuje hodnota 1 793 mm, situácia tu je však takmer vyrovnaná - rozdiel sa ráta len na milimetre. Na výšku je z trojice najväčší Golf, ktorý Scalu prerastá o 20 mm, strecha Škody je pritom od zeme vzdialená 1 471 mm.

Mladá Boleslav si na priestranných interiéroch zakladá odjakživa a prejavilo sa to i na Scale. Kompakt disponuje mohutným kufrom s objemom 467 litrov, čo ho jednoznačne katapultuje na špičku hatchbackov segmentu C. Po sklopení zadných operadiel navyše vznikne a pomery triedy malá jaskyňa, do ktorej zmestíte až 1 410 litrov batožiny. Popri štandardných detailoch, akým je napríklad dáždnik ukrytý vo dverách, tu Česi nezabudli ani na nové triky.

Batožinový priestor patrí objemom na špičku segmentu 31 fotografií v galérii Batožinový priestor patrí objemom na špičku segmentu Zdroj: Ľuboš Kamenistý

Ako naznačil už prvý oficiálny pohľad na interiér, české automobily čaká vo vnútri veľká zmena. Scala je totiž prvým nositeľom novej koncepcie, ktorá sa zakladá na dvoch veľkých digitálnych obrazovkách. Dominantou prednej časti kabíny je centrálny plávajúci displej s uhlopriečkou 9,2” spolu s digitálnym prístrojovým štítom s rozmerom 10,25 palcov. Dvojica nebude ponúkaná od základnej výbavy, podľa očakávaní pôjde o záležitosť príplatkov.

Záujemcovia o vozidlo sa môže tešiť na vylepšenú kvalitu materiálov v interiéri vozidla, väčší pomer zmäkčených plastov a zaujímavé riešenie, ktoré opätovne odkazuje na český krištáľ: Viaceré dekoračné lišty v kabíne dostali povrch s netradičnou štruktúrou, ktorý by sa odteraz mal vo vozidlách Škody objavovať pravidelne. Poteší i prítomnosť náladového osvetlenia interiéru v bielej alebo červenej farbe.

Súčasťou vybavenia budú okrem iného aj on-line funkcie 31 fotografií v galérii Súčasťou vybavenia budú okrem iného aj on-line funkcie Zdroj: Škoda

Ku komfortu na palube prispeje i vyhrievanie predných a zadných sedadiel, volantu či čelného skla. Vnútorná teplota sa tu i naďalej reguluje hardvérovo prostredníctvom prehľadného panelu umiestneného pod výduchmi klimatizácie. Automobilka sa pochválila i prítomnosťou novej generácie mobilných on-line služieb Škoda Connect, ich fungovanie však budeme musieť preveriť až v domácom teste.

Technologický a bezpečnostný progres

Názov Scala v latinčine značí “schody” či “rebrík” a Škoda ním chce dať najavo, že novinka prinesie výrazný technologický progres. Okrem spomínaných „vychytávok“ v podobe plne diódových svetlometov, dynamickej smerovky a dvojice veľkých displejov s jemným rozlíšením sa o pokrok majú postarať i modernizované asistenčné systémy.

Na palube českej novinky nebudú chýbať moderní asistenti 31 fotografií v galérii Na palube českej novinky nebudú chýbať moderní asistenti Zdroj: Škoda

Asistent zmeny jazdného pruhu upozorňuje až do vzdialenosti 70 m (o 50 m ďalej než asistent na elimináciu mŕtveho uhla) na vozidlá, ktoré sa ku vám približujú zozadu a majú v úmysle vás predbiehať, resp. už predbiehajú. Samozrejmosťou je aj prítomnosť adaptívneho tempomatu, ktorý je aktívny až do rýchlosti 210 km/h. Škoda zatiaľ nešpecifikovala, či má i funkciu Stop & Go, dá sa však očakávať, že v kombinácii so samočinnou prevodovkou bude dostupná.

Škoda ukázala interiér hatchbacku Scala

Palubnej doske českého vozidla bude dominovať dekoratívny panel a voľne stojaci displej, ktorý môže mať priemer 9,2 palca.

Na diaľnici má posádku už v základnej výbave strážiť Lane Assist určený na elimináciu neželaného opustenia jazdného pruhu a Front Assist s funkciou núdzovej brzdy. Auto bude v prípade potreby taktiež schopné samostatne zaparkovať. Ak by v Scale došlo k nehode, posádku môže chrániť až deväť airbagov, vodičovi a spolujazdcovi pomôže i predpínanie bezpečnostných pásov. V porovnaní s dosluhujúcim Rapidom urobila Škoda z hľadiska bezpečnosti a celkovej technologickej úrovne výrazný krok vpred.

Pod kapotou aj štvorvalce

Každý motor, ktorý bude mať Scala k dispozícii, už teraz spĺňa emisnú normu Euro 6d-TEMP, problémom pri nástupe do predaja by sa teda hatchback mal vyhnúť. O pohon sa zo začiatku budú starať dve zážihové a jedna vznetová jednotka. Neskôr do ponuky pribudne i motor spaľujúci CNG. Ten bude niesť prívlastok G-Tec.

Pod kapotou kompaktu sa objaví dovedna päť motorov 31 fotografií v galérii Pod kapotou kompaktu sa objaví dovedna päť motorov Zdroj: Škoda

Základom portfólia bude agregát 1.0 TSI ladený na 70 kW (95 k) a 175 Nm kombinovaný s päťstupňovým manuálom. Litrový trojvalec bude dostupný i vo verzii s parametrami 85 kW (115 k) a 200 Nm, spojený pritom bude nielen so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, ale i so sedemstupňovým samočinným ústrojenstvom DSG.

Motor

Výkon

Krútiaci moment

Prevodovka

1.0 TSI

70 kW/95 k

175 Nm

5-stupňová manuálna

1.0 TSI

85 kW/115 k

200 Nm

6-stupňová manuálna/7-stupňová DSG

1.5 TSI

110 kW/150 k

250 Nm

6-stupňová manuálna/7-stupňová DSG

1.6 TDI

85 kW/115 k

250 Nm

6-stupňová manuálna/7-stupňová DSG

1.0 G-TEC

66 kW/90 k

145 Nm

6-stupňová manuálna

Rovnakú kombináciu radiacich skríň dostane i štvorvalcový benzínový vrchol v podobe 1.5 TSI s krútiacim momentom 250 Nm a výkonom 110 kW (150 k) či turbodiesel 1.6 TDI produkujúci 85 kW (115 k) a 200 Nm. Úsporné CNG by malo na prednú nápravu posielať hodnoty 66 kW (90 k) a 145 Nm, pôjde teda o najslabšiu pohonnú jednotku v portfóliu.

Disky kolies môžu mať maximálny priemer 18 palcov 31 fotografií v galérii Disky kolies môžu mať maximálny priemer 18 palcov Zdroj: Škoda

Priaznivci dynamickej jazdy sa môžu tešiť na príplatkový športový podvozok s výberom dvoch režimov - Normal a Sport. So systémom Sport Chassis Control je Scala automaticky o 15 mm nižšia, zároveň však ponúka aj ventilom ovládané tlmiče s premenlivou charakteristikou priebehu tlmenia. V športovom režime by sa mali zostriť aj reakcie volantu, motora a prevodovky.

Prvé jazdné dojmy a cenový odhad

My už vďaka kolegom z nemeckého Auto Bildu čo-to vieme i o jazdných vlastnostiach novinky. Kompletný text nájdete v aktuálnom čísle nášho magazínu, môžeme však prezradiť, že základný podvozok je ladený smerom ku komfortu, zatiaľ čo ten športový autu reálne pridá na dynamike, no neukrojí mnoho z pohodlia. Nemeckí redaktori Scalu po prvých skúsenostiach hodnotia pozitívne. Podľa nich má všetky zbrane potrebné na to, aby sa mohla Golfu či iným konkurentom pozrieť rovno do očí.

V našich končinách sa Scala má predávať od približne 13 500 eur 31 fotografií v galérii V našich končinách sa Scala má predávať od približne 13 500 eur Zdroj: Škoda

Výhodou Scaly v porovnaní s dosluhujúcim Rapidom je fakt, že novinka už na prvý pocit nie je “low cost”. Nešetrilo sa pri nej na každom centimetri a je to cítiť. V najbližších mesiacoch by sme sa o pravdivosti týchto tvrdení mali na medzinárodnej jazde presvedčiť i my. Termíny dostupnosti zatiaľ známe nie sú, už teraz sa ale v kuloároch šepká o základnej cenovke niekde na úrovni 13 500 eur. Viac svetla do tejto problematiky možno vnesú už najbližšie týždne.


Video
Najnovšie články
Nočná mora: Porucha kľukového hriadeľa

Škoda po úspešných mesiacoch zaznamenala v novembri pokles predaja. Dôvodom tohto vývoja je najmä nepriaznivá situácia na kľúčovom čínskom trhu.

Škoda predala v novembri menej áut

Vlajková loď americkej značky prešla drobným omladením a dostala športovo štylizovaný variant, ktorý sme si skúsili s naftovým motorom.

Test Grand Cherokee S: Hra na športovca

Slovensko dostane od Európskej investičnej banky úver vo výške niekoľkých stoviek miliónov eur na dopravné projekty.

Slovensko dostane úver na dopravné projekty

Slovenská vláda vydala nariadenie, ktorým sa zvyšujú sadzby mýta pre nákladné vozidlá. Dôvodom je tak ako po minulé roky úprava podľa vývoja inflácie.

Mýto pre nákladné vozidlá sa zvýši

Prednú časť finálnej japonskej novinky nachytali v prívese bez krycej plachty, potvrdzuje značnú vernosť tvarom päťročnej štúdie.

Toyota Supra ukázala svoju tvár predčasne

Bavor má decentne upravený zovňajšok, interiér s retro čalúnením a radový šesťvalec s výkonom 321 koní z modernejšieho modelu.

Vilner sa popýšil krásnym BMW M3 E30
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×