Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Na elektrickú scénu prichádza firma Rivian

VIDEO
Start-up odhalil v LA dvojicu príbuzných modelov, spomína akceleráciu na stovku za tri sekundy i maximálny dojazd až 660 kilometrov.
24 06.12.2018 / Marek Pokrývka

Automobily voziace namiesto palivovej nádrže akumulátor pribúdajú ako huby po daždi. Uvádzajú ich takmer všetky svetové značky a mnohé ďalšie sa snažia práve na tomto poli preraziť. Momentálne sa ich počet opäť rozširuje, na elektrickú scénu prichádza firma Rivian. Svoje pilotné dva produkty odhalila na domácej pôde výstaviska v Los Angeles.

Ambiciózna značka Rivian odhalila v LA svoje prvé modely 24 fotografií v galérii Ambiciózna značka Rivian odhalila v LA svoje prvé modely Zdroj: Rivian

Severoamerický start-up sa zameral na vozidlá s terénnymi schopnosťami. Do svetovej metropoly filmového priemyslu priniesol dva modely, ktoré majú spoločný genofond. Týka sa vizuálnej i technickej stránky. No kým za označením R1T sa skrýva mohutný pick-up, štítok R1S nesie o niečo kratšie SUV disponujúce opciou sedemmiestneho interiéru. No stále ide o obra.

Rovnaké gény v dvoch rôznych baleniach

Z dizajnového hľadiska má dvojica veľa spoločného. Tvary prednej časti sú prakticky identické, dominuje v nej vodorovný pás diódových svetiel s mliečnym sklom prerušený dvomi zvislými modulmi vybavenými čírym prekrytím. Motív jednoliatej LED čiary sa opakuje vzadu. Karoséria oboch áut má pomerne jednoduché nárazníky a nápadne hranaté krivky, čo čiastočne zasiahlo aj blatníky. V nich sa krútia veľké kolesá s nešpecifikovaným priemerom a obutím do náročných podmienok.

Nový elektrický pick-up meria na dĺžku takmer 5,5 metra 24 fotografií v galérii Nový elektrický pick-up meria na dĺžku takmer 5,5 metra Zdroj: Rivian

Minimalistické črty karosérie nenarúšajú okrem zbytočných liniek ani vonkajšie kľučky dverí, ktoré sú zapustené. V prípade pick-upu obsahujú plechy napríklad panel pred zadnými kolesami skrývajúci 200-litrový tunel. Oba modely majú pritom vpredu batožinový priestor, do ktorého sa zmestí 330 litrov. Rivian R1T má ložnú plochu s rozmermi 1 400 x 1 385 mm. Objem kufra verzie R1S nepoznáme, no aj pri použití troch radov sedadiel by mal byť slušný. Naznačujú to rozmery karosérie.

SUV meria na dĺžku 5 040 milimetrov, pričom rázvor dosahuje hodnotu 3 075 mm. Jeho príbuzný s otvorenou korbou je ešte výrazne dlhší. Medzi osami jeho náprav sa nachádza až 3 450 mm, pričom celková dĺžka karosérie dosahuje 5 475 mm. Šírka dua áut je 2 015 milimetrov pri sklopených spätných zrkadlách. Na výšku merajú 1 815 mm, resp. 1 820 mm v prípade športovo-úžitkového modelu. Ide o štandardnú hodnotu. Súčasťou vybavenia má byť vzduchový podvozok, ktorý je schopný meniť svetlú výšku v rozmedzí až 16 centimetrov. Pick-up tak môže byť vzdialený od vozovky od 200 až do 360 mm.

Centrálnym bodom interiéru je obrazovka na palubnej doske 24 fotografií v galérii Centrálnym bodom interiéru je obrazovka na palubnej doske Zdroj: Rivian

Geometrickým tvarom neušiel ani interiér, ktorý sa na vizualizáciách snaží navodiť luxusný dojem bohatým použitím koženého čalúnenia a drevených obkladov. Kokpitu dominujú displeje. Pred vodičom sa nachádza 12,3-palcový kúsok a palubná doska hostí obrazovku s uhlopriečkou až 15,6 palca. Menší 6,8-palcový exemplár slúži vzadu sediacim pasažierom. Rivian avizuje špičkovú úroveň komfortu i bezpečnosti a množstvo moderných technológií, ktoré zahŕňajú autonómne schopnosti tretej úrovne či on-line funkcie ťažiace z vysokorýchlostného pripojenia na internet.

Skateboard s výnimočnými parametrami

Pár vozidiel stojí na spoločnej platforme, ktorú autori nazvali Skateboard pre integráciu všetkého podstatného do jednej plošiny. Pohonný reťazec dvojice je úplne identický. V každom kolese využíva samostatný elektromotor, ktorý je schopný vyvinúť maximálne 147 kW (200 k). Systém však evidentne nedokáže využiť všetku silu súčasne a naplno. Rivian totiž hovorí o troch úrovniach celkového výkonu, tá špičková disponuje parametrami 562 kW (764 k) a 1 120 Nm.

Zásuvku na nabíjanie skrýva predný blatník elektromobilov 24 fotografií v galérii Zásuvku na nabíjanie skrýva predný blatník elektromobilov Zdroj: Rivian

Najrýchlejší model má podľa papiera zvládnuť akceleráciu z 0 na 60 míľ za hodinu (96 km/h) len za tri sekundy a imperiálnu stovku (160 km/h) zdolať za menej než sedem. Maximálne tempo je obmedzené v prepočte na zhruba 200 km/h. Tento variant využíva batériu s kapacitou 135 kWh, ktorá má ponúknuť dojazd na jedno nabitie dosahujúci približne 500 kilometrov.

Napriek ohromnej veľkosti akumulátora bude v ponuke ešte väčší exemplár, Američania spomínajú  aj hodnotu 180 kWh. Zabezpečiť má dojazd vyše 660 km. V tomto prípade je krútiaci moment nezmenený, no výkon dosahuje najviac 522 kW (710 k). Cenník bude časom obsahovať aj základnú verziu. Tá vyprodukuje špičkové čísla 300 kW (408 k) a 560 Nm, pričom so 105 kWh batériou prejde bez potreby dobíjania čosi cez 385 kilometrov. Pomocou rýchlonabíjačky by pri všetkých vyhotoveniach mal byť za pol hodinu k dispozícii akčný rádius okolo 200 míľ (322 km).

Oba modely majú prísť do predaja koncom roka 2020 24 fotografií v galérii Oba modely majú prísť do predaja koncom roka 2020 Zdroj: Rivian

Start-up uvádza aj viaceré ďalšie technické údaje, spomína napríklad pohotovostnú hmotnosť 2 670 kg (resp. 2 650 kg v prípade SUV) a schopnosť potiahnuť až 5-tonový príves (3,5 tony pre model R1S). Taktiež sa chváli schopnosťou brodenia vo vode hlbokej jeden meter. Rivian spomína tiež nájazdový uhol 34° vpredu a 30° v zadnej časti, pričom okrem iných čísel zverejnila firma tiež plánované ceny či dátum príchodu na trh . Predaj oboch elektromobilov chce začať koncom roka 2020. Na domácom trhu si za pick-up R1T chce pýtať 61 500 dolárov (54 200 eur), kým variant R1S si cení na minimálne 65-tisíc (57 200 eur).


Video
Najnovšie články
Nočná mora: Porucha kľukového hriadeľa

Škoda po úspešných mesiacoch zaznamenala v novembri pokles predaja. Dôvodom tohto vývoja je najmä nepriaznivá situácia na kľúčovom čínskom trhu.

Škoda predala v novembri menej áut

Vlajková loď americkej značky prešla drobným omladením a dostala športovo štylizovaný variant, ktorý sme si skúsili s naftovým motorom.

Test Grand Cherokee S: Hra na športovca

Slovensko dostane od Európskej investičnej banky úver vo výške niekoľkých stoviek miliónov eur na dopravné projekty.

Slovensko dostane úver na dopravné projekty

Slovenská vláda vydala nariadenie, ktorým sa zvyšujú sadzby mýta pre nákladné vozidlá. Dôvodom je tak ako po minulé roky úprava podľa vývoja inflácie.

Mýto pre nákladné vozidlá sa zvýši

Prednú časť finálnej japonskej novinky nachytali v prívese bez krycej plachty, potvrdzuje značnú vernosť tvarom päťročnej štúdie.

Toyota Supra ukázala svoju tvár predčasne

Bavor má decentne upravený zovňajšok, interiér s retro čalúnením a radový šesťvalec s výkonom 321 koní z modernejšieho modelu.

Vilner sa popýšil krásnym BMW M3 E30
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×