Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Na elektrickú scénu prichádza firma Rivian

VIDEO
Start-up odhalil v LA dvojicu príbuzných modelov, spomína akceleráciu na stovku za tri sekundy i maximálny dojazd až 660 kilometrov.
24 06.12.2018 / Marek Pokrývka

Automobily voziace namiesto palivovej nádrže akumulátor pribúdajú ako huby po daždi. Uvádzajú ich takmer všetky svetové značky a mnohé ďalšie sa snažia práve na tomto poli preraziť. Momentálne sa ich počet opäť rozširuje, na elektrickú scénu prichádza firma Rivian. Svoje pilotné dva produkty odhalila na domácej pôde výstaviska v Los Angeles.

Ambiciózna značka Rivian odhalila v LA svoje prvé modely 24 fotografií v galérii Ambiciózna značka Rivian odhalila v LA svoje prvé modely Zdroj: Rivian

Severoamerický start-up sa zameral na vozidlá s terénnymi schopnosťami. Do svetovej metropoly filmového priemyslu priniesol dva modely, ktoré majú spoločný genofond. Týka sa vizuálnej i technickej stránky. No kým za označením R1T sa skrýva mohutný pick-up, štítok R1S nesie o niečo kratšie SUV disponujúce opciou sedemmiestneho interiéru. No stále ide o obra.

Rovnaké gény v dvoch rôznych baleniach

Z dizajnového hľadiska má dvojica veľa spoločného. Tvary prednej časti sú prakticky identické, dominuje v nej vodorovný pás diódových svetiel s mliečnym sklom prerušený dvomi zvislými modulmi vybavenými čírym prekrytím. Motív jednoliatej LED čiary sa opakuje vzadu. Karoséria oboch áut má pomerne jednoduché nárazníky a nápadne hranaté krivky, čo čiastočne zasiahlo aj blatníky. V nich sa krútia veľké kolesá s nešpecifikovaným priemerom a obutím do náročných podmienok.

Nový elektrický pick-up meria na dĺžku takmer 5,5 metra 24 fotografií v galérii Nový elektrický pick-up meria na dĺžku takmer 5,5 metra Zdroj: Rivian

Minimalistické črty karosérie nenarúšajú okrem zbytočných liniek ani vonkajšie kľučky dverí, ktoré sú zapustené. V prípade pick-upu obsahujú plechy napríklad panel pred zadnými kolesami skrývajúci 200-litrový tunel. Oba modely majú pritom vpredu batožinový priestor, do ktorého sa zmestí 330 litrov. Rivian R1T má ložnú plochu s rozmermi 1 400 x 1 385 mm. Objem kufra verzie R1S nepoznáme, no aj pri použití troch radov sedadiel by mal byť slušný. Naznačujú to rozmery karosérie.

SUV meria na dĺžku 5 040 milimetrov, pričom rázvor dosahuje hodnotu 3 075 mm. Jeho príbuzný s otvorenou korbou je ešte výrazne dlhší. Medzi osami jeho náprav sa nachádza až 3 450 mm, pričom celková dĺžka karosérie dosahuje 5 475 mm. Šírka dua áut je 2 015 milimetrov pri sklopených spätných zrkadlách. Na výšku merajú 1 815 mm, resp. 1 820 mm v prípade športovo-úžitkového modelu. Ide o štandardnú hodnotu. Súčasťou vybavenia má byť vzduchový podvozok, ktorý je schopný meniť svetlú výšku v rozmedzí až 16 centimetrov. Pick-up tak môže byť vzdialený od vozovky od 200 až do 360 mm.

Centrálnym bodom interiéru je obrazovka na palubnej doske 24 fotografií v galérii Centrálnym bodom interiéru je obrazovka na palubnej doske Zdroj: Rivian

Geometrickým tvarom neušiel ani interiér, ktorý sa na vizualizáciách snaží navodiť luxusný dojem bohatým použitím koženého čalúnenia a drevených obkladov. Kokpitu dominujú displeje. Pred vodičom sa nachádza 12,3-palcový kúsok a palubná doska hostí obrazovku s uhlopriečkou až 15,6 palca. Menší 6,8-palcový exemplár slúži vzadu sediacim pasažierom. Rivian avizuje špičkovú úroveň komfortu i bezpečnosti a množstvo moderných technológií, ktoré zahŕňajú autonómne schopnosti tretej úrovne či on-line funkcie ťažiace z vysokorýchlostného pripojenia na internet.

Skateboard s výnimočnými parametrami

Pár vozidiel stojí na spoločnej platforme, ktorú autori nazvali Skateboard pre integráciu všetkého podstatného do jednej plošiny. Pohonný reťazec dvojice je úplne identický. V každom kolese využíva samostatný elektromotor, ktorý je schopný vyvinúť maximálne 147 kW (200 k). Systém však evidentne nedokáže využiť všetku silu súčasne a naplno. Rivian totiž hovorí o troch úrovniach celkového výkonu, tá špičková disponuje parametrami 562 kW (764 k) a 1 120 Nm.

Zásuvku na nabíjanie skrýva predný blatník elektromobilov 24 fotografií v galérii Zásuvku na nabíjanie skrýva predný blatník elektromobilov Zdroj: Rivian

Najrýchlejší model má podľa papiera zvládnuť akceleráciu z 0 na 60 míľ za hodinu (96 km/h) len za tri sekundy a imperiálnu stovku (160 km/h) zdolať za menej než sedem. Maximálne tempo je obmedzené v prepočte na zhruba 200 km/h. Tento variant využíva batériu s kapacitou 135 kWh, ktorá má ponúknuť dojazd na jedno nabitie dosahujúci približne 500 kilometrov.

Napriek ohromnej veľkosti akumulátora bude v ponuke ešte väčší exemplár, Američania spomínajú  aj hodnotu 180 kWh. Zabezpečiť má dojazd vyše 660 km. V tomto prípade je krútiaci moment nezmenený, no výkon dosahuje najviac 522 kW (710 k). Cenník bude časom obsahovať aj základnú verziu. Tá vyprodukuje špičkové čísla 300 kW (408 k) a 560 Nm, pričom so 105 kWh batériou prejde bez potreby dobíjania čosi cez 385 kilometrov. Pomocou rýchlonabíjačky by pri všetkých vyhotoveniach mal byť za pol hodinu k dispozícii akčný rádius okolo 200 míľ (322 km).

Oba modely majú prísť do predaja koncom roka 2020 24 fotografií v galérii Oba modely majú prísť do predaja koncom roka 2020 Zdroj: Rivian

Start-up uvádza aj viaceré ďalšie technické údaje, spomína napríklad pohotovostnú hmotnosť 2 670 kg (resp. 2 650 kg v prípade SUV) a schopnosť potiahnuť až 5-tonový príves (3,5 tony pre model R1S). Taktiež sa chváli schopnosťou brodenia vo vode hlbokej jeden meter. Rivian spomína tiež nájazdový uhol 34° vpredu a 30° v zadnej časti, pričom okrem iných čísel zverejnila firma tiež plánované ceny či dátum príchodu na trh . Predaj oboch elektromobilov chce začať koncom roka 2020. Na domácom trhu si za pick-up R1T chce pýtať 61 500 dolárov (54 200 eur), kým variant R1S si cení na minimálne 65-tisíc (57 200 eur).


Video
Najnovšie články
Neriskujte s parkovaním: Vianočné trhy u susedov

Nemecký automobilový priemysel má kľúčový vplyv na vývoj hospodárstva krajiny. Centrálna banka je vo svojich prognózach pesimistická a očakáva, že táto branža...

Nemecký automobilový priemysel si na zotavenie počká

Úpravca pripravuje pre nové kupé typickú čierno-zlatú schému, väčšie spojlery a 21-palcové kolesá. Neobíde ani motor verzie M850i.

Manhart si brúsi zuby na kupé BMW M850i

K vlani predstavenému modelu ES8 sa pridáva o niečo menšie vozidlo, ktoré má rovnakú DNA a taktiež ponúkne miesto pre siedmich.

NIO ES6: SUV na elektrinu má 544 koní

Nemecká spolková krajina Bádensko-Württembersko chce od Volkswagenu získať odškodné pre manipuláciu s emisiami. S týmto cieľom zvažuje žalobu.

Nemecká spolková krajina zažaluje VW

Najnovšia modernizácia tretej generácie veľkého SUV od Kie priniesla 8-stupňovú automatickú prevodovkou aj športovo vyzerajúci variant GT-Line. Bližšie sme sa...

Test Kia Sorento: Komfortné vlajkové SUV

Američania sa sťažujú na Hyundai a Kia, že bagatelizujú riziko vznietenia motora a z toho dôvodu im hrozí spoločná žaloba. Ide konkrétne o šesť modelov, ktoré...

Hyundai a Kia čelia spoločnej žalobe
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×