Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Postrach vodičov: Ako by ste reagovali vy?

Zlá viditeľnosť je v zime na dennom poriadku a pri jazde je obozretnosť nevyhnutná. Ako však zareagovať v situácii, keď sa viditeľnosť v jedinom okamihu zníži takmer na nulu?
2 8 príspevkov 06.12.2018 / Soňa Zverková

Jeseň a zima sa nesú v znamení zhoršených svetelných podmienok a teda aj viditeľnosti. Môžu nastať situácie, keď sa viditeľnosť zhorší náhle a nečakane, napríklad, vodič vojde do akejsi hmlovej steny alebo prudkej lokálnej dažďovej či snehovej prehánky. Mnohí vodiči vtedy reagujú pomaly a neraz aj nesprávne.

Takúto situáciu nechce zažiť žiadny vodič. Ak však nastane, je potrebné zachovať chladnú hlavu 2 fotografie v galérii Takúto situáciu nechce zažiť žiadny vodič. Ak však nastane, je potrebné zachovať chladnú hlavu Zdroj: Dreamstime

S touto situáciou počíta aj náš zákon o premávke, ktorý prikazuje vodičom prispôsobiť rýchlosť a štýl jazdy poveternostným podmienkam a stavu vozovky. Ako sa však zachovať v praxi? V prvom rade spomaľte! Nikdy neviete, čo sa deje pred vami a akí vodiči sedia v autách, ktoré momentálne vôbec nevidíte.

Druhý logický krok je zapnúť predné, ale najmä zadné hmlové svetlá. Bežné zadné svetlá jednoducho nestačia, o čom sa neraz môžete presvedčiť za dažďa na diaľnici aj vtedy, keď je viditeľnosť relatívne dobrá. Víriaca voda od kolies, sivá vozovka a nemenej sivá obloha skrátka auto pred vami dokonalo zakryjú. V hustej hmle to platí dupľom.

Otázka za milión znie: môžete zastaviť na kraji vozovky? Na túto otázku neexistuje jednoznačná odpoveď, nakoľko v slabej viditeľnosti prichádzajúci vodiči zbadajú prekážku až na poslednú chvíľu. Preto ak sa nachádzate na diaľnici, môžete zastaviť v núdzovom „zálive“ alebo na odpočívadle. Na krajnici na diaľnici môžete zastaviť iba v prípade núdzového státia. Hoci zákon nešpecifikuje, čo presne znamená núdzové státie, nulovú alebo takmer nulovú viditeľnosť možno za takýto prípad považovať.

Základ bezpečnosti: Máte svetlá v poriadku?

Riziko nehody je v noci oveľa vyššie než za dňa. Práve nastupuje temné obdobie roka a pravidlo „vidieť a byť videný“ je o to dôležitejšie.

Pozor, ak zastavujete na diaľnici, nepodceňujte riziká. V prvom rade postavte vozidlo čo najviac vpravo pri okraji vozovky. Nevypínajte svetlá! Ďalej postupujte ako pri nehode: zapnite výstražnú funkciu smeroviek, umiestnite v dostatočnej vzdialenosti výstražný trojuholník (ak je to možné) a vystúpte z vozidla. Nezabudnite si obliecť reflexnú vestu a ihneď sa presuňte do najviac k pravému okraju vozovky, ideálne až za zvodidlá. To isté platí aj pre vašu posádku.

Prietrž mračien, keď stierače nestíhajú, je rovnako nebezpečná ako hustá hmla 2 fotografie v galérii Prietrž mračien, keď stierače nestíhajú, je rovnako nebezpečná ako hustá hmla Zdroj: Dreamstime

Mimo obce je situácia oveľa komplikovanejšia, v takýchto podmienkach je vytvorenie nečakanej prekážky veľmi nebezpečné pre všetkých zúčastnených. Spomaľte a snažte sa dostať na čerpaciu stanicu alebo iné miesto, kde nebude vozidlo stáť priamo na vozovke. Môže ísť aj o miesto, kde odbočuje poľná či lesná cesta alebo prístupová cesta k nejakému statku či firemnému areálu. Pozor, určite zvážte, či nejde o rušnejšiu križovatku, kde je riziko nehody rovnako vysoké ako pri státí na vozovke. V obci je hľadanie vhodného miesta na zastavenie o niečo jednoduchšie a naviac sa v zastavaných oblastiach takéto hmlové steny vyskytujú sporadicky alebo sú len na malej ploche.

Návod pre vodičov: Kedy treba zapnúť hmlovky?

Na diaľnici sa za dažďa mnohé autá ukrývajú za oblakmi vody zvírenej od pneumatík. Nezávisle od akokoľvek výraznej farby vozidla, stáva sa takmer neviditeľným. Pomoc je jednoduchá.

Bez ohľadu na to, kde sa práve nachádzate, zlaté pravidlo znie: nepanikárte. Za každých okolností zachovajte pokoj a najmä zvažujte všetky „pre“ a „proti“. Jednoznačný recept totiž na takúto situáciu neexistuje. To najhoršie, čo však môžete urobiť, je preceňovať svoje schopnosti.


Video
Najnovšie články
Audi ide opäť proti prúdu: Zmena aj v S5

Cyklisti a chodci sú najzraniteľnejší účastníci premávky. A to aj z hľadiska niečoho, čo je síce všeobecne známe, málokto však na tento faktor berie ohľad...

Tichý zabijak: Mŕtvy uhol už nemusí byť hrozbou

Angličania uviedli na šanghajskom autosalóne liftback, pod ktorého kapotou sa namiesto dvanásťvalca nachádza batéria s kapacitou 65 kWh.

Rapide E: Prvý elektromobil Aston Martin

Kórejský debutant narobil v segmente hot-hatchov slušný rozruch. Hyundai i30 N je čoraz obľúbenejší a prinajmenšom predajmi drví svoju konkurenciu. Teraz na to...

Extrémna špecialita: 400 koní pre Hyundai i30 N

PRVÁ JAZDA Druhá generácia modelu CLA prichádza vo veľkom štýle. Nadupaný kompakt ponúka to najlepšie, čo dnes do auta týchto rozmerov viete namontovať...

Jazda s novým CLA: Technologický koncert

Okrem tria sériových modelov prezentovala automobilka dva koncepty, s ktorými tiež ráta do budúcnosti. Finálne produkty sa asi objavia iba v Číne.

Volkswagen uviedol v Šanghaji až päť SUV

VW Slovakia v snahe o optimalizáciu výroby bude postupne rušiť pracovné miesta, čo sa dotkne niekoľkých tisícov zamestnancov. Fabrika zároveň spustila internú...

Bratislavský Volkswagen zruší tisíce pracovných miest
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×